Stall hyra

P

plej

Jag har en hyresgäst som vill ha massor av service men inte betala extra för det. Nu undar jag vad ni betalar i hyra för era hästar runt om i landet?
Mitt stall är 3 år gammalt med 12 stycken boxar på 10 kvm. Ridbana är under byggnation men den är inte klar ännu. Som det ser ut nu betalar hyresgästen 2000:- inklusive hö och strö och all skötsel dvs. alla in och utsläpp samt all mockning och alla fodringar 4 gånger/dag. Det kan gå 2-3 veckor utan att hon överhuvudtaget kommer till stallet. När jag påtalade att det är hennes uppgift att se till att vattna sin egen häst efter ridning blev hon väldigt sur och tyckte att hyran var hög??? Hästen är ett stort energiskt varmblod som äter 15 kg hö/dag. Tyvärr så har jag inget skrivet kontrakt utan muntligt gick vi igenom regler när hon flyttade hit sin häst...

Sv: Stall hyra

Vaddå för service?
Om det ingår grovfoder och all skötsel behövs väl inte så mycket mer, kan man tycka?

Glömde tala om att det i stallet finns uppvärmd sadelkammare, dusch och toalett, duschspilta för hästen som även det spelar in i prissättningen

Se till att skriva ett kontrakt som stämmer överens med vad ni kommit överens om från första början.
Om hon inte skriver på det så kan hon flytta.
Nej du är inte dyr heller, det är rent trams!
Du jobbar ju gratis för fasiken! Hästen lär ju äta hö för minst 1000kr/mån och strö är inte heller billigt idag, beroende på vilket strö du har men ca 500kr i mån på strö får man räkna med.
Sen tillkommer ju kostnaderna för slitage på hagar och stall och även elkostnader samt din arbetskostnad och allt det för 500kr är löjligt.

Jag har en hyresgäst som vill ha massor av service men inte betala extra för det. Nu undar jag vad ni betalar i hyra för era hästar runt om i landet?
Mitt stall är 3 år gammalt med 12 stycken boxar på 10 kvm. Ridbana är under byggnation men den är inte klar ännu. Som det ser ut nu betalar hyresgästen 2000:- inklusive hö och strö och all skötsel dvs. alla in och utsläpp samt all mockning och alla fodringar 4 gånger/dag. Det kan gå 2-3 veckor utan att hon överhuvudtaget kommer till stallet. När jag påtalade att det är hennes uppgift att se till att vattna sin egen häst efter ridning blev hon väldigt sur och tyckte att hyran var hög??? Hästen är ett stort energiskt varmblod som äter 15 kg hö/dag. Tyvärr så har jag inget skrivet kontrakt utan muntligt gick vi igenom regler när hon flyttade hit sin häst...

QUOTE=plej;14295301]Glömde tala om att det i stallet finns uppvärmd sadelkammare, dusch och toalett, duschspilta för hästen som även det spelar in i prissättningen[/QUOTE]

Min spontana tanke är, var finns du, jag kan ta hennes plats! :angel:

Har ingen egen häst just nu, utan bygger i ordning stall hemma, och jag hade kunnat tänka mig att ha min blivande hos dig hellre än hemma för det priset

Som pulkaskurk redan kommenterat så arbetar du ju gratis

Skulle snarare se det som att hon BETALAR för sin inackordering...2.000 för allt det där/månad är väldigt lite.
Tycker hon det är för mycket eller kräver saker du inte går med på så är det väl bara för henne att flytta?

Som någon skrev, gör ett kontrakt på vad som gäller och se till att hon skriver under, annars får hon väl flytta...

Säger som andra här, du jobbar ju gratis! Tala om för henne att du inte tänker finansiera hennes hobby och passar det inte så kan hon ta sitt pick och pack och flytta!

Kicki :laugh:

Men vad är problemet?

Stallägaren tar 2000 kr i stallhyra. Då ingår foder, strö, mockning och in och utsläpp. Dessutom skriver TS "all skötsel", så jag tolkar det som helinackordering.

Ska hästägaren då säga :
"Oj vad billigt, jag betalar nog 1000 kr till, så känns det bättre för mig".

Personligen tycker jag inte att det är hästägarens fel att stallägaren inte tar högre hyra.

jag förstår inte vad för service hon vill ha som inte ingår om du måde mockar, frodar och tar alla in och utsläpp, jag gissar att det då även ingår att se till att hästarna har vatten? eller ingår allt utom att fylla på vatten och det är det hon inte vill betala extra för?

Jag fyller på vatten morgon och lunch i hagen, om sedan vattnet är slut eller har frusit eller hinkarna är omkullvält så tycker jag att man som ryttare/ägare har ansvar att se till att den nyridna genom svettiga hästen har vatten, annars får den vänta på vatten till den kommer in på kvällen. Om man ställer in hästen i ny mockad box en stund för att sedan släppa ut den i hagen tycker jag att man mockar bort efter den, det ingår inte att jag mockar boxen flera gånger/dag. Att man sopar upp det man lortat ner i stallgången efter sig och inte lämnar högar med hästskit på gången, att man borstar och visiterar hästen ingår inte i stallhyran jag ser ju självklart om det skulle vara något stort fel men kanske inte småskavanker, att kolla om kraftfoder är slut och behövs fyllas på... ja, massor av små detaljer som jag trodde var självklara för hästägare. Jag har andra hyresgäster som sköter sig jätte bra!

all skötsel var fel formulerat av mig, mockning, in/utsläpp samt 4 fodringar /dag ska det väl stå!

Denna månad kostade mig 2 102kr vitt för helinackordering (minus mockning helger, kostar 300kr extra) samt två balar spån och 112kg grovfoder. Tycker både jag och min stallägare är helt okej.

Räkna på vad allt kostar dig inkl. ditt jobb. Säg sedan till din hyresgäst vad du vill ha för stallhyra, om denne ej accepterar det så får den flytta, det kan inte vara så mycket svårare än så. Eftersom du ändå retar dig på att hon inte gör de sysslor du förväntar dig så är det väl bättre att personen ej står kvar i ditt stall, så jag hade tagit i ordentligt när det gäller stallhyran. Alternativt säg upp stallplatsen själv om du ej trivs med inackorderingen. Har ni ett muntligt avtal på uppsägningstid så får du kanske stå ut under den tiden.

Kostnaden som sådan går inte att bedöma då det beror så väldigt mycket på var du håller till i landet. Tycka vad man vill men på vissa håll går det inte att ta betalt, det finns ingen marknad för det.
Du har ingen ridbana än, hur är ridvägar osv? Närhet till ridhus, närhet till kommunikationer?

Nej det går inte att som flera här säga att du tar för lite betalt. Ingen aning. Det beror på.
Men jag tycker inte att den hyresgästen är någon du ska ha kvar, om du har andra på kö. Det är illa att inte komma ut till sin häst och tro att du ska ha all koll, helt oavsett detta med vattnet.
Jag brukade inte gäran ta mockningen åt mina hyresgäster när jag hade inackorderingar, just för att de faktiskt måste komma ut och ta hand om sina hästar. Jag hade inte betalt för att visitera deras hästar och se att allt var bra med dem varenda dag. Då hade stallhyran fått vara mycket högre.
Jag tycker att du ska kräva att hon kommer ut flera gånger i veckan om hon ska stå hos dej. Annars ska du ta det som en slags konvalecentplats med helskötsel och höja hyran rejält men då ta ansvar för allt som gäller hästen. Hon hälsar bara på då och då. Antingen eller, eller så får hon flytta, tycker jag.

Men vad är problemet?

Stallägaren tar 2000 kr i stallhyra. Då ingår foder, strö, mockning och in och utsläpp. Dessutom skriver TS "all skötsel", så jag tolkar det som helinackordering.

Ska hästägaren då säga :
"Oj vad billigt, jag betalar nog 1000 kr till, så känns det bättre för mig".

Personligen tycker jag inte att det är hästägarens fel att stallägaren inte tar högre hyra.

Så känner jag också. I många trådar så ska man vara glad att man får si och så för stallhyran. Och man ska vara medveten om att stallägaren inte tjänar något?!? Men ta ut en hyra så ni tjänar på det då!!!! Går väl inte belasta inhyrningar med dålig prissättning.
Jag personligen struntar i vilken hyra det är huvudsaken jag får dom tjänster jag betalar för. :) Bra miljö för mig och hästen är viktigare än pengar.

Passar på att skriva vad jag betalar för. 1600 kr/mån och för det får jag....
In/utsläpp ( 12 timmars utevistelse)
ett täckesbyte
3 fodringar
termobar
4 spånbalar
Tillgång till belyst paddock med hinderpark.

Mockar själv och fixar natt mat själv. ( 4:e målet)
Köper egen mat.

Sen kan man köpa extratjänster t.e.x om man behöver få hästen
lindad på nätterna, mockning m.m
Ingen stalltjänst ;)

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Hej!

Det du verkar ha problem med är inte vilken service som ingår och ej, utan snarare vilka regler som gäller i stallet.

Jag har stått i fullservicestall, där allt ingått. Men då har vi haft en extra bilaga med ordningsregler i stil med sopa alltid gången efter dej, mocka efter din häst om den skiter efter mockning, plocka upp skit från gången, kratta upp spild halm etc. Trots att vattning i hagen ingått har jag flera gånger fyllt tunnan, eftersom stallägarna inte varit hemma och hästarna vält ut vattnet- för mej är det lika självklart som att sopa efter mej!

Du behöver vara mer klar över vilka regler som faktiskt gäller! Sätt upp lappar med stallets ordningsregler och se till att skriv in dem i kontraktet så du lätt kan säja upp dom som inte följer reglerna.

/Lavinia, som nu står i helkollektiv och komer på sej själv med att göra andras arbete stup i kvarten.. Inte så kul när folk anser att mocka är att gömma skiten UNDER ströet!

Nu har jag inte läst mer än ditt inlägg, men jisses! 2000 kr för helinackordering inklusive allt - är DET något att bråka om??!

Säg upp henne och vill hon stå kvar så skriv kontrakt att hon får betala en kallhyra, faktisk åtgång på hö och strö (när dina kostnader går upp är det ju praktiskt att slippa omförhandla hyran) och ett belopp för mockning - du kommer inte att förlora på det ;D

Räkna bara; för två år sedan stod vi i ett stall där mockning kostade 500 kr per månad (dvs knappt 20 kr/dag) alt. 25 kr per gång.

Strö - nu vet jag ju bara priset på torv, men det kostar kanske 200 kr för två balar (om det inte är en skitgris, då går det ju åt mer ^^)

15 kg hö per dag, det blir 450 kg per månad - mitt grovfoder kostar inte under 3 kr per kg, tar du eget eller? Det är ju inte gratis att bärga heller... Räkna på 2 kr per kg då blir det 900 kr grovfoder.

Sedan ska du ha betalt för boxen - mitt ute i ingenstans är det oftast låga hyror, men minst 500 kr och sedan får du lägga till kanske 250 kr för fodringarna. Jag får det till en hyra på MINST 2 350 kr...

Men jag fattade inte, har de inte vattenkoppar i boxarna eller varför skulle hästen vattnas efter ridning? Släpar du vatten till boxarna OCKSÅ till det priset?

VARFÖR har du så låg hyra? Är du i desperat behov av sällskap till din enda häst? Jag fattar det faktiskt inte annars! Det kan ju inte vara så att du gillar att arbeta och betala för andra :angel:

Men allvarligt, med en sådan hyresgäst hade jag gärna sett ett skriftligt avtal. Vad händer om hästen blir sjuk? Har du rätt att kalla på veterinär på hennes bekostnad? Om hon inte är ute varje dag, så sköter ju du den dagliga tillsynen också...

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 491
Senast: Görel
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 731
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 250
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka