Stående fågelhundar, hur jaktberoende är de?

Sv: Stående fågelhundar, hur jaktberoende är de?

Underligt nog är det rätt mycket tjejer som lyckas med sina münstrar senaste åren, undrar om det är för att de vågar tänka utanför ramarna? Sorry lite OT kanske...

Undrar om det inte är så, samma som inom min ras, att många tjejer som skaffar münster inte jagar egentligen. De riktar in sig på proven och tränar inför det.

Av de jägare jag känner som har münster, 3 st, är det bara en som gått prov med sina. En av de andra är en riktigt trevlig och bra hund, den sista är en översexuell hane som hellre jagar tjejer än vilt;)

Är du inte ute efter att tävla på SM-nivå tror jag dalmatiner skulle kunna passa. De älskar att vara ute och röra på sig, oavsett motionsform. Det var en av anledningarna till att jag själv köpte dalmatiner - jag ville ha en energisk och smidig hund som man fick trötta ut mentalt istället för fysiskt.
Där slipper du fundera över jaktträning, eftersom de egentligen inte ska ha någon jaktlust. De allra flesta håller sig i närheten av ägaren hela tiden och har bra koll på var man är. Jag tycker det är en ras som är bekväm att ha lös.

Jag brukar åka spark med mina under vintrarna och de tycker det är jättekul att dra. Det var några som tävlade i drag med sina dallar under 90-talet, men vet inte om de fortfarande håller på. Jag ska leta reda på de numren av rastidningen och se vad det står.

Ja det är ju det jag egentligen vill ha, en hund som föredrar fysisk aktivitet framför mental.
Dalmatiner är helt klart intressant, lite rädsla känner jag dock för att begränsa mig själv om jag väljer ras utanför "de framgångsrika beprövade". Har ingen alls aning om hur långt min egen förmåga skulle räcka eller hur mycket jag i slutändan kommer att satsa på att ta mig fram på just tävlingar. Har redan en hund som begränsar mycket och vill inte skaffa en till.

Hittade 3 dalmatiner med draghundstitlar från 90talet och ska se om man kanske kan få tag på någon ägare

Men om det är drag du vill göra, varför inte fokusera på draghund? :) Jag talar mig ju gärna varm om Alaskan Malamute- friska och avlade som draghundar

Malamute är jätte fina men alltför långsamma.
Blir det polarhund är det alaskan husky eller sibirien husky (race), nackdelen är ju just det där med deras jaktinstinkt och ofta svårigheten att kunna lita på lösa. Är ju faktiskt extremt smidigt att kunna springa/åka skidor/cykla i skogen och ibland inte behöva vara kopplad till hunden.

Undrar om det inte är så, samma som inom min ras, att många tjejer som skaffar münster inte jagar egentligen. De riktar in sig på proven och tränar inför det.

Av de jägare jag känner som har münster, 3 st, är det bara en som gått prov med sina. En av de andra är en riktigt trevlig och bra hund, den sista är en översexuell hane som hellre jagar tjejer än vilt;)

Nja, jag vete 17 alltså. De som äger de 4 tikar som blivit champions nu senaste året (sveriges första Münster-tikar som tagit jaktchampionat för övrigt) är 3 tjejer och en kille till exempel om jag inte minns fel. Det kanske är så dock att proven lockar fler tjejer numera. Förr har det varit väldigt grabbig stämning i vorstehklubben och i den lokalavdelning som nog tar fram flest champions just nu så har de jobbat hårt med det. Det är nog bara en eller två som jag stött på som inte använder sin münster praktiskt i jakt men som ändå går prov.

Münstrarna är intressanta, mycket för att det kommit in mer fart i dem bara de senaste åren. Min äldsta är ju ett under av seghet om man jämför med ungdomen. ;)

Den weimaraner jag vet som gått bra i drag är Master, men jag minns inte kennelprefixet. Detta var ju dock runt 03/04 som han fick någon slags dragtitel. Kan ju såklart ta reda på det om det är intressant:)

Där är även Faust. Han var 2004 med om SM-guld i lag, 10 km pulka, 6:a på SM obegr 20 km pulka, 2 ggr rasmästare (10 och 20 km pulka), DM-guld 10 km pulka och Dragchampion var han redan innan dess. 2005 var han 3a på drag-SM

Vet att tjejen som hade honom, idag kör med en korthårig Vorsteh. Hon sade, när jag pratade med henne att det ville till om man skulle ha bra resultat. Dels för att dragsporten har vuxit och dels för att det i klassen för fågelhundar tydligen domineras av Vorsteh.

Jag provade förresten att köra med min Grå förra året när det var snö och vi kunde dra pulka, det gick hur nimt som helst. Har långtgående planer på att skaffa en kickbike för konditionsträning :D

Just det, Faust! Jag fick bara upp Horst i huvudet och vet att han inte gått drag, så det blev liksom inte bättre;)

Mitt långhår har dragit lite hos sin förra ägare och jag försökte ett par gånger att få båda att dra, men det blev liksom inte riktigt bra. Den lilla jag har nu hade lätt dragit in hela skiten i skogen om hon hade sett en sparv eller nåt:D

Nja, jag vete 17 alltså. De som äger de 4 tikar som blivit champions nu senaste året (sveriges första Münster-tikar som tagit jaktchampionat för övrigt) är 3 tjejer och en kille till exempel om jag inte minns fel. Det kanske är så dock att proven lockar fler tjejer numera. Förr har det varit väldigt grabbig stämning i vorstehklubben och i den lokalavdelning som nog tar fram flest champions just nu så har de jobbat hårt med det. Det är nog bara en eller två som jag stött på som inte använder sin münster praktiskt i jakt men som ändå går prov.

Vad kul! Vi har ju en egen klubb, det är nog en fördel på det sättet faktiskt.

Münstrarna är intressanta, mycket för att det kommit in mer fart i dem bara de senaste åren. Min äldsta är ju ett under av seghet om man jämför med ungdomen. ;)

Samma sak inom W. Mina äldsta är ju supersega om man jämför med den lilla. Fast iofs ville jag ha den typen, men man ser faktiskt stor skillnad om man tittar på de hundarna som användes i avel för 10 år sen och de som används nu, på vissa ställen. Vissa vill fortfarande ha de tunga importerna, men de jagar oftast inte och har en jäkla uppförsbacke om de ska jaktmeritera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 526
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur