Stående fågelhundar, hur jaktberoende är de?

Sv: Stående fågelhundar, hur jaktberoende är de?

Vilken underbar bild på en vacker vorsteh! :love:
Kontrar med en vacker setter ;)

11049801.jpg

Att se en setter eller pointer jobba av ett fält efter "tockar" eller en fjällsida efter ripor ser "Poetry in Motion"

Eftersom jag bor i o jagar i skogs o mellanbygder så lutar jag åt Vorstehr eller münsterländer. Münstern, den lilla är en underbar familiehund. Älskar kontakt med familjemedlemmarna och förvandlas till ett hår av hin i skogen.

Vad det gäller erbetsvillighet o rovdjurskärpa ligger den inte vorsthern efter fast betydligt mjukare hemma.

7034095.jpg

Våran spinone behöver inte jaga för att hålla sig nöjd och lycklig men hon älskar det när husse (mitt ex) tar fram bössan och ger sig ut en sväng i skogen, hon är ingen stjärna men hon älskar jobbet :D svårt i våra skogar med fågel som trycker dåligt men någon har hon lyckats stött fram, underbar familjehund som nöjjer sig med vanliga aktiviteter utöver någon skogsrunda då och då

31674476.jpg

Senast ändrad:

Om du inte siktar jättehögt och tänker lägga in lite hjärngympa i form av lydnad och spår som du skriver så kanske en korthårig collie skulle funka? Det finns åtminstone en som tävlats i nordisk stil och har certpoäng där(numera tyvärr avliden), har tävlat i SM också(är du nyfiken skickar jag pm med länk till hemsida). Det är en frisk ras ledmässigt och har inga problem med snö och kyla pälsmässigt även om den inte riktigt kan hävda sig mot de snabbaste raserna i drag. Det viktigaste man ska tänka på om man skaffar en korthårscollie är att se till att den är efter mentalt stabila linje eftersom det förekommer rädslor i rasen.

Senast ändrad:

Har aldrig fastnat för colliens (bara träffat långhåriga iofs, men antar att de är rätt lika) temperament tyvärr. Känns lite okvicka också.

Kan säga att några andra raser (förutom setter, vorsteh och weim) jag har i tankarna är
Alaskan husky, Siberian husky (race), Scandinavian hound (typ av draghundskorsning), Dalmatiner, Liten munsterlander och Kelpie.
Sibben och draghundskorsningarna känns ev lite svåra att ha lösa och de senare är väldigt varierande. Dalmatiner vet jag inte hur pass mycket kämparglöd och fart de har, kanske svårmotiverade. Kleiner munsterlander orkar de dra i hög hastighet länge är frågan, ser ibland rätt tunga ut. Kelpie kräver kanske mer "huvud"träning än jag är intresserad av och orkar de dra snabbt, ser också rätt tunga ut ibland...

Är väldigt öppen för rasförslag som jag kanske inte tänkt på dock :)

Underlättar dock på ett plan, att jag kan se mer till individen, att jag helst inte vill ha en valp utan unghund-ung vuxen omplacering. Men förutom sib/alaskan husky så är ju inte så ofta raserna jag är intresserad av omplaceras.

Senast ändrad:

Korthåren skiljer sig en del från långhåren temperamentsmässigt faktiskt, de är generellt sett mer livliga och "på" och som jag förstått det ofta mer sociala också.

Just weimaraner hade jag säkert kunnat trolla fram en till i morgon, MEN min uppfattning är att de nog bör tränas till drag från start faktiskt..? Tänker när du skriver att du kan tänka dig en vuxen individ. De, liksom de andra fågelhundarna, är ju inte avlade för drag och springer ju sällan rakt fram om man säger så:angel:

*kl*

Vorsteh är i mina ögon som stenar. Vansinnigt hårda i psyket och tämligen enkelspåriga.
Som familjehund betraktat är de jag hängt med ingen hit, funkade bra som enmanshundar men för mig som kom utifrån- ingen kontakt över huvud taget.
Jag har sällan känt mig så ointressant som människa och skulle nog välja en något tillgängligare typ av hund om jag inte var jaktidiot själv.

*kl*

Vorsteh är i mina ögon som stenar. Vansinnigt hårda i psyket och tämligen enkelspåriga.
Som familjehund betraktat är de jag hängt med ingen hit, funkade bra som enmanshundar men för mig som kom utifrån- ingen kontakt över huvud taget.
Jag har sällan känt mig så ointressant som människa och skulle nog välja en något tillgängligare typ av hund om jag inte var jaktidiot själv.

Fast det är enmanshundar, vilket oftast blir ett mycket litet problem för ägaren. Min ena ligger nu och myser med en kompis, så det är defintivt inget problem trots att hon föredrar mig och min sambo.

Jag kom ju in ganska sent i hundens liv, så jag var useless;)

Jag personligen föredrar nog betydligt mjukare hundar. Münster tycker jag är toppentrevlig och tillgängligare, jag kan erbjuda hunden något som inte är jaktrelaterat.
Kan ju ha varit ovanligt trubbigt exemplar av Vorsteh (och husse...) jag stötte på...;)

Jag tycker nog tvärtom, munstern är mer svårjobbad och har inte samma motor så därför ser jag dem som svårare. Fast då vill jag inte ha en familjehund primärt.

Korthåren skiljer sig en del från långhåren temperamentsmässigt faktiskt, de är generellt sett mer livliga och "på" och som jag förstått det ofta mer sociala också.

ok, kanske ska se om man kan hitta några i närheten att besöka :)

min uppfattning är att de nog bör tränas till drag från start faktiskt..? Tänker när du skriver att du kan tänka dig en vuxen individ. De, liksom de andra fågelhundarna, är ju inte avlade för drag och springer ju sällan rakt fram om man säger så:angel:

De jag känner som har huskies brukar köra in de vid 6mån-1års ålder så tycker inte det borde vara några problem. Vill gärna slippa den första valptiden :p

(I åre var det en fin liten setter som sprang RUNT husse lite då och då, inte så lyckat för husse men det såg väldigt kul ut :rofl: )

Ok mig gör det inte så mycket om de är reserverade mot andra sålänge de tolerar folk. Har redan en alltför glad skit som blir bästis med varenda person ger han uppmärksamhet.

Är du inte ute efter att tävla på SM-nivå tror jag dalmatiner skulle kunna passa. De älskar att vara ute och röra på sig, oavsett motionsform. Det var en av anledningarna till att jag själv köpte dalmatiner - jag ville ha en energisk och smidig hund som man fick trötta ut mentalt istället för fysiskt.
Där slipper du fundera över jaktträning, eftersom de egentligen inte ska ha någon jaktlust. De allra flesta håller sig i närheten av ägaren hela tiden och har bra koll på var man är. Jag tycker det är en ras som är bekväm att ha lös.

Jag brukar åka spark med mina under vintrarna och de tycker det är jättekul att dra. Det var några som tävlade i drag med sina dallar under 90-talet, men vet inte om de fortfarande håller på. Jag ska leta reda på de numren av rastidningen och se vad det står.

De jag känner som har huskies brukar köra in de vid 6mån-1års ålder så tycker inte det borde vara några problem. Vill gärna slippa den första valptiden :p

Fast en huskie är ju mer gjord för att springa framför. Jag har ju haft problem med mina att de sicksackar i koppel och att det är jobbigt (de ska ju gå sicksack på fält), men det kanske är ett hittepå-problem:angel:

Den weimaraner jag vet som gått bra i drag är Master, men jag minns inte kennelprefixet. Detta var ju dock runt 03/04 som han fick någon slags dragtitel. Kan ju såklart ta reda på det om det är intressant:)

Jag tycker nog tvärtom, munstern är mer svårjobbad och har inte samma motor så därför ser jag dem som svårare. Fast då vill jag inte ha en familjehund primärt.

Det där har ändrats rätt markant senaste åren. Förra året var det ett antal som gick till pris med 8-9 på fält vilket innebär minst en 4:a i fart, vidd och reviering. Sen är det just envisheten och egensinnigheten som gör att många tycker att Münstrarna är svårarbetade. Det gäller att vara lite påhittig och väldigt tydlig. Senaste åren har münstrarna kommit starkt som sagt, det är inte alls samma hundar som för tio år sedan.

Vorsteh upplever jag som mer enkelspårig i jämförelse - bara en sån grej att du kan ställa upp en avelsgrupp genom att vifta med en tennisboll säger väl allt? Hade man gjort likadant framför ett gäng münstrar så hade det inte haft någon effekt alls.. ;)

Haha! Vi ställde vår syskongrupp bredvid ett gäng flattar på valputställning nu i våras, där snackar vi om att vifta med en paket leverpastej framför! Till slut sa jag till den som stod närmst mig, hon stod i stort sett på min hund och viftade med pastejen, men fick svaret att annars stod de inte:mad: Där snackar vi enkelspårigt :angel:

Nä, jag gillar ju också tjockskallighet (jag har ju haft TJT, hallå;)) så för mig hade det inte varit ett problem. Men att generellt säga att münstern är lättare än en vorsteh håller inte, inte enligt mig iaf.

knapp

Men om det är drag du vill göra, varför inte fokusera på draghund? :) Jag talar mig ju gärna varm om Alaskan Malamute- friska och avlade som draghundar (finns massor av filmer på youtube där man får se hur de drar på dragtävlingar, förutom slädar etc då- har inga på våra utlagda). Den där glimten när hunden verkligen får göra det de älskar som här omtalas om jakt och jakthundar- den ser man på alaskans när de får dra tycker jag.

Nackdelen är väl att de kan vara lite knepiga att ha lösa, för jaktinstinkten kan poppa upp där med kan jag lova. Det är en del kaniner och annat som stryker med om man inte passar sig. Och så älskar de inte alla andra hundar direkt, men det gör iofs inte mina andra raser heller, ja det skulle vara leonbergern då.

Känner mig lite ostrukturerad då jag flyttar just nu men om du undrar ngt så svarar jag gärna efter förmåga :)

(I åre var det en fin liten setter som sprang RUNT husse lite då och då, inte så lyckat för husse men det såg väldigt kul ut :rofl: )

;) lite typiskt övertaggad setter

De har ju som lady_vip säger en förmåga att inte springa rakt fram men jag tror att när de känner att de drar o inte är lösa kommer de förstå. Vår första setter drog mycket vagn o pulka, han kunde höger o vänster :)

Haha! Vi ställde vår syskongrupp bredvid ett gäng flattar på valputställning nu i våras, där snackar vi om att vifta med en paket leverpastej framför! Till slut sa jag till den som stod närmst mig, hon stod i stort sett på min hund och viftade med pastejen, men fick svaret att annars stod de inte:mad: Där snackar vi enkelspårigt :angel:

Nä, jag gillar ju också tjockskallighet (jag har ju haft TJT, hallå;)) så för mig hade det inte varit ett problem. Men att generellt säga att münstern är lättare än en vorsteh håller inte, inte enligt mig iaf.

Haha.. Hade väl kanske fungerat om det var en kanin som viftades med.. ;)

Nej, Münstern är inte lättare än vorsteh - det är den för smart för att vara... Underligt nog är det rätt mycket tjejer som lyckas med sina münstrar senaste åren, undrar om det är för att de vågar tänka utanför ramarna? Sorry lite OT kanske...

Den lilla münstern är ju tråkigt.. nog en "söt" hund och om för många icke jägare upptäcker hur trevlig den är hemma så riskerar den att gå samma väg som ex den irlänska settern. Som tur är är rasen i sitt hemland, tillsammans med vorstehrn och wachteln den främsta hunden hos yrkesjägarna och skogvaktarna så jaktmateriel finns nog att hämta ett tag till

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 526
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025