Städhjälp

Jag har råd men är för snål, smålänning som jag är :p. Vet inte heller om jag skulle vilja ha någon främmande människa som rotar runt bland mina grejjer. Däremot kan jag tänka mig att betala för fönsterputsning, hatar det, blir bara randigt och då blir jag irriterad. Har bott i vårt hus i 3 år och det finns fönster här som inte har blivit putsade.. Jag har sagt att vi putsar inte, vi byter ut fönsterna istället, vilket vi delvis har gjort :D

Fast när man har haft samma person som städat länge så är det ingen främling längre.
Putsa fönster är tungt-vi har stora fönster, takfönster etc. Anlitar fönsterputsfirma två ggr/år ( anser att varken vi eller städfén ska behöva ge oss på fönstren. Bättre att proffs med rätt utrustning, rejäla stegar etc gör det!!)

Har inte putsat fönster på flera år! Värt varje krona att leja bort.

Vi har ett lättstädat hem med luftrenare på alla plan.
Städrobot traskar runt varje dag och gör ett fantastiskt jobb. Blir renare än om någon av oss far över huset med handjagaren.
Blir inte så mycket städ över till oss. Annars skulle vi tveklöst ha lejt den tjänsten.
Men å andra sidan tar vi inte fram moppen i onödan heller. Inga fläckar = ingen moppning. Nu är det nog någon månad sedan moppen var framme. :o

Tycker det är jättebra med alla hushållsnära tjänster!
Det sätter ju ett faktiskt värde på arbete i hemmet.

Jag skulle gladeligen leja bort det mesta som har med hem och trädgård att göra om jag hade råd. Drömmen är att vitt betalda (självklart) människor sköter allt det dagliga under tiden jag tränar mina djur. Drömma kan man ju alltid :)

Ser att tråden hunnit bli många sidor nu och svarar utan att ha läst allt..
Jag hade städhjälp förut när jag bodde i hus med min fd. Det var jättevärdefullt i min dåvarande livssituation.
Nu bor jag i lägenhet med min nya partner och vi har inte städhjälp. Dels känner jag att det inte riktigt ryms i nuvarande budget och så bor vi mindre samt hjälps åt mer än i mitt förra förhållande.
Hade gärna haft städhjälp men just nu känns det inte befogat att lägga de pengarna. Hade jag haft en rymligare ekonomi som innebar att jag kunde ha städhjälp utan att prioritera bort andra viktiga saker så hade det absolut känts värdefullt.

Kan vara, behöver inte vara. Många jobbar två och två , av flera skäl (effektivitet, säkerhet, trygghet, tunga lyft, arbetskamrat, kompetensspridning). Även en städfirma behöver experter och arbetsledning, inte så begränsat i karriärvägar som man kan tro.

Jämförbart med vilket hantverksyrke som helst .
Naturligtvis. Men jag är annorlunda psykiskt funtad än du. Du lyfter i min tolkning alltid fram hur bra allt är, jag är helt enkelt inte lagd på det viset. Som incitament till förändring, tror jag båda läggningar har sina fördelar och nackdelar. Att förneka nackdelar med olika yrken, ser jag ingen fördel med.

Dessutom är jag väldigt öppen för att många hantverksyrken innehåller alla de där nackdelarna. Jag har tex lejt hantverkare till mitt badrum på landet, där takhöjden bitvis är 120 cm. Jag fattar att det gör tidsåtgången för hantverkaren större per kvadratmeter än om det vore normal takhöjd i hela badrummet. Och väldigt många målare och snickare och liknande yrken sliter ut sina knän och ryggar i förtid.

Hantverkare tenderar dock att få bättre betalt än städare. Det är ju något med löneskillnader mellan traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga yrken.

Naturligtvis. Men jag är annorlunda psykiskt funtad än du. Du lyfter i min tolkning alltid fram hur bra allt är, jag är helt enkelt inte lagd på det viset. Som incitament till förändring, tror jag båda läggningar har sina fördelar och nackdelar. Att förneka nackdelar med olika yrken, ser jag ingen fördel med.

Dessutom är jag väldigt öppen för att många hantverksyrken innehåller alla de där nackdelarna. Jag har tex lejt hantverkare till mitt badrum på landet, där takhöjden bitvis är 120 cm. Jag fattar att det gör tidsåtgången för hantverkaren större per kvadratmeter än om det vore normal takhöjd i hela badrummet. Och väldigt många målare och snickare och liknande yrken sliter ut sina knän och ryggar i förtid.

Hantverkare tenderar dock att få bättre betalt än städare. Det är ju något med löneskillnader mellan traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga yrken.

Det är jag också öppen för. Jag ville bara förmedla det jag sett av branschen, och det uppfyller inte den dystopi du beskrev utan jag har sett bra lösningar på just de problemen. På något sätt, ju mer naturligt och professionellt vi väljer att betrakta yrket - desto större chans att det utvecklas i en positiv riktning för fler.

Och ja, jag väljer ofta att lyfta förebilder för att få andra att följa efter. Det betyder inte att jag inte ser problemen, men att prata om problemen utan att försöka föreslå konstruktiva bra lösningar på dem är inte riktigt min låda.

Jämför man karriärutvecklingsmöjligheter för den allra bäst organiserade städfirman med exempelvis ingenjörsyrket eller andra akademiska yrkesvägar så är det givetvis fortfarande milsvid skillnad.

Dagens lunchdiskussion på jobbet: Har ni/skulle ni kunna tänka er att anlita en städerska för att hjälpa till med städningen av ert hem?

En kollega nämnde att hon funderar på att skaffa någon som grovstädar hennes lägenhet en gång i månaden, och jag vet flera andra vänner som har sagt att de skulle vilja ha något liknande. Personligen har jag någonting emot hela idén som jag inte riktigt kan förklara, och jag skulle inte kunna tänka mig att köpa in liknande tjänster i nuvarande livssituation (det är jag och min sambo i en trea, inga barn eller djur). Den dag jag bor i ett större hus med barn och djur, kanske. Men det är någonting i mig som motsätter sig den här idén i dagsläget - förmodligen kopplat till ett behov av att känna mig självständig, tillräcklig och duktig. Är det något svenskt, kanske? Eller lite gammalt hederligt duktig flicka-syndrom?

Jag tycker liksom att mitt liv är så pass enkelt i nuläget att jag inte ska behöva ta in någon extra hjälp med relativt enkla saker som städning. Kan själv! Andra jag pratat med, som har mycket liknande livssituationer, är helt öppna för att köpa in tjänster av detta slag. De menar att det är ett tecken på självständighet att kunna göra valet att köpa in tjänster, att de då kan använda tiden till något bättre, och att det är bra på så vis att det ger någon som behöver det ett jobb.

Jag kan se båda sidor av saken och dömer ingen - vi hade städerska hemma under ett par år när jag var yngre och jag såg definitivt värdet i det då, på många sätt. Det vore intressant att höra åsikter från andra personer i andra åldrar och livssituationer. Hur ser ni på detta?

Första 2 åren efter min ryggmärgsskada, var jag beviljad hemstäd från kommunen och betalade då (2000-2002) 200 i månaden för en timmes städ i månaden av kommunens lokalvårdare. Det man oftast fick höra då, var "det gör vi inte, det står inte på vårat papper" så mor o far fick komma och byta gardiner, skaka mattor, bädda rent i sängen, torka ovanpå min vita bokhylla där kommunen tydligen ansåg att jag skulle ha dammråtteuppfödning med mera med mera.

Sedan kom ett par år, där jag flyttade grejer från ett rum till ett annat och sedan tillbaka igen och dammsög rummet, alternativt köket en gång i månaden vare sig det behövdes eller ej. Vilket gjorde att till sist behövde man stege, för att ta sig in och ut ur lägenheten...

Jag flyttade 2008 från 1 rum o kök på 44,3 kvm till 2 r o kvm på 67,5 kvm och ja, då fick jag ju mer plats att flytta saker från ett ställe till ett annat och det som inte fick plats hamnade på altanen. Till sist insåg jag ju om inte annat tack vare bovärd, släkt och vänner att situationen var ohållbar. Men orkade helt enkelt inte, så lätt var det.

När RUT kom, jublade mitt vänsterhjärta (med en röd ros i mitten) om det nu är så viktigt att poängtera. Äntligen skulle jag, som lågavlönad trygghetsanställd med halvt sjukbidrag och bostadstillägg för pensionärer få råd att ta hjälp. Jag lade in en förfrågan på en samlingssida där man fyllde i ett formulär med önskade alternativ, där man sedan blev kontaktad av städbolag för prisförslag och dylikt - och vips, var hjulen i rullning. Jag har i flera år nu haft en lägenhet, där jag känner att jag kan vara hemma i. Lokalvårdarna som kommer är oftast samma personer och har jobbat i flera år inom företaget och har avtalsenlig lön, trivs med lyckan de ser i familjernas ögon när de varit där och "trollat". Många som anlitar deras bolag har lämnat extranyckel, så lokalvårdarna är där när familjerna inte är hemma. Jag och mina föräldrar (som jag också peppade att skaffa hemstäd) är hemma när städbolaget kommer och jag kan styra vad jag vill ha gjort för dagen, även om vi har ett papper med grundstäd som ska göras. Men de frågar alltid om det är något speciellt, eller något mer jag vill ha hjälp med. Det är SÅÅÅÅ guld värt med hemstäd var 14 dag, 450 kr per gång. 2 timmar de gånger det är en lokalvårdare och 1 timme då de är två. Visst det svider lite de månader det är så petigt att det blir 3 städningar en månad... :p

Men jag skulle inte klara mig utan mina "städande stjärnor", som även har ett vänligt ord de dagar jag helst skulle vilja gömma mig under mattan - vilket är svårt när de är där, då de bär ut mattorna på altan o skakar dem, innan de tar in dem och dammsuger dem.

För barnfamiljer är det ju guldläge att kunna ta hjälp av hemstäd oavsett om barnen är små eller i skolåldern. Då kan föräldrarna göra det de är bäst på - vara föräldrar. Hjälpa barnen med läxläsning, skjutsa dem till fritidsaktiviteter, ha ett öga på datorvanor, så barnen inte råkar illa ut på nätet, samt hålla ett öga på vad barnen gör ute om kvällarna och ÄNDÅ ha tid för egentid. Likaväl som andra, som jobbar heltid, vill hinna med att laga mat, resa, träna, umgås med vänner - att de kan leja bort hemstäd - för att få lite egentid.

Men... jag är väl dum...

Jag tycker egentligen inte om att ha främlingar hemma, men skulle ändå gärna ha städhjälp, jag hatar att städa, så jag gör det inte. Min sambo tycker det är fånigt med städhjälp, så han städar. Tröttnar han så får vi väl skaffa hjälp då.

Exakt så har vi det hemma med :D

Vi hade städhjälp ett tag. Var väl inte toppnöjd med den personalen egentligen men det var skönt att slippa städa själv. Nu har vi schäfer så nu hade det varit svårt att få ihop det tror jag. Jag släpper inte in folk när vi inte är hemma längre :p

Det gör nog inte hunden heller... :nailbiting: Eller kanske in men inte ut :D
Ja det sägs att de är sådana. Det finns något sånt där avvaktande i blicken på henne när vi får matleverans och liknande. Smyger upp bakom mig och blänger på den i dörren :p Morrade tills jag gick och hälsade på mamma en gång när hon kom hem till oss i början :nailbiting: Mamma var skitnervös :rofl:

Vi har också schäfer. En väldigt vaktig sådan dessutom, men jag tänker att när vi väl börjar så får vi nog vara hemma när de kommer åtminstone tills hon lärt känna dem.

Vi har också schäfer. En väldigt vaktig sådan dessutom, men jag tänker att när vi väl börjar så får vi nog vara hemma när de kommer åtminstone tills hon lärt känna dem.

Farfar jobbade ofta med byggarbeten i lägenheter. Hyresgästerna gav honom nyckel, eftersom de själva förvärvsarbetade och sa att hunden är SÅÅÅÅ snäll. Och ja, det var de... de släppte utan tvekan in farfar lät honom hälsa/klappa och göra det han skulle i lägenheten- men de släppte inte ut honom. Så det var ju tur att han hade matlåda med sig som räckte tills lägenhetsinnehavaren kom hem och kunde släppa ut honom. :D Farfar hade många såna dråpliga historier under sitt yrkesverksamma liv.

Ja hörni, den här tråden har verkligen varit en ögonöppnare för mig! Vilken dubbelmoral jag har levt i, som gladeligen betalat för fönsterputsning, hemleverans av mat och flyttstädning men gnisslat när det kommit till vanlig hederlig vardagsstädning. Tack för att ni hjälpt mig att komma ur den snurran!

Men den som blev gladast för tråden är nog ändå min sambo, som länge hintat om att städhjälp skulle vara praktiskt. Han sitter och Googlar för kung och fosterland nu, och det ser ut som att vi kanske kommer att anställa någon 1-2 gånger i månaden trots allt. Kruxet är bara att hitta ett schysst, vitt och effektivt bolag...

Jo, det kan man ju iofs göra men jag har lite för stort kontrollbehov för att våga göra det med den här individen. Med de vi hade när jag bodde hemma var det inga större bekymmer. Den här är väldigt snäll men gömmer en hel del skärpa under skalet. Mellantinget här blev robotdammsugare. Skrubbar lite här och där när jag ändå är på den platsen så det brukar gå bra ändå.

Fönsterputsare däremot. De kommer hit, är klara med alla fönster i huset på mindre än en timme och vi betalar ett par hundralappar. Väldigt värt! Samma sak med gräsklippning av allmänningen där vi turas om. Vi vill inte skumpa runt på den där klipparen även om det bara är ett par gånger om året så vi ringer firma som gör det på vår tur. Jag tycker att det är hur bra som helst att betala andra för att göra tråkiga saker.

Farfar jobbade ofta med byggarbeten i lägenheter. Hyresgästerna gav honom nyckel, eftersom de själva förvärvsarbetade och sa att hunden är SÅÅÅÅ snäll. Och ja, det var de... de släppte utan tvekan in farfar lät honom hälsa/klappa och göra det han skulle i lägenheten- men de släppte inte ut honom. Så det var ju tur att han hade matlåda med sig som räckte tills lägenhetsinnehavaren kom hem och kunde släppa ut honom. :D Farfar hade många såna dråpliga historier under sitt yrkesverksamma liv.
:rofl: Stackars! Haha! Hörde om en som motades upp på en bänk och fick inte röra en fena så fort han inte var nära hundägaren.

Jag har som sagt inga problem med att man anlitar hemstäd (ROT/RUT är en annan diskussion). Visst, det kanske inte är ett jobb som kräver universitetsutbildning men det är inte heller något man utför utan kunskap och skicklighet. Jag ser inga problem med yrken som inte kräver en högre utbildning, alla kan och/eller vill inte gå på universitet. Givetvis ska det vara vitt med vettiga löner och villkor.

Dessutom är det många som jobbar med det innan studier. Min kusin gjorde det efter gymnasiet innan hon kom på vad hon ville bli. Hon träffade också sin blivande man och fadern till hennes barn på det jobbet. Han är numera högt utbildad, han utbildade sig till ingenjör på KTH. Hennes bröder har jobbat för samma företag, båda jobbar numera som ingenjörer vid SAAB. Det gav dem alla erfarenhet plus att det försörjde dem. Ingen i vår familj har haft pengar i överflöd så man kunnat gå och skrota tills man kommit på vad man velat bli.

Dessutom, tro det eller ej, finns det folk som inte strävar efter "fina" jobb och karriär, utan bara vill ha ett hederligt arbete för att försörja sig.

Och även vi som strävat efter det, har haft möjlighet att finansiera vår strävan genom enklare tillgängliga jobb. Själv har jag jobbat som målare, betongarbetare, lärarvikarie, universitetslärare, kyllagerarbetare och caféassistent för att finansiera studier, familj och överlevnad. Och en kort, kort period på socialbidrag, startar man sitt vuxenliv med absolut noll tillgångar så krävs det mycket för att komma fram till det man vill.

Och även vi som strävat efter det, har haft möjlighet att finansiera vår strävan genom enklare tillgängliga jobb. Själv har jag jobbat som målare, betongarbetare, lärarvikarie, universitetslärare, kyllagerarbetare och caféassistent för att finansiera studier, familj och överlevnad. Och en kort, kort period på socialbidrag, startar man sitt vuxenliv med absolut noll tillgångar så krävs det mycket för att komma fram till det man vill.

Exakt. Jag jobbade på ICA under loven och även efter jag att jag var färdig på universitetet eftersom jag inte fick jobb direkt. Mina yngre kusiner har förutom städjobbet jobbat inom hemtjänsten, på pappersbruk, på hotell och på järnverk. Min fd kollega har bla jobbat som snickare när vår bransch haft det tufft.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar