Städhjälp

Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde. Det är ett samhälle jag inte vill ha tillbaka, alltså städar jag min skit själv. Jag tycker inte att dessa tjänster ska vara subventionerade av skattemedel heller utan välavlönade människor som @sjoberga får vackert betala vad det kostar utan att mina skattepengar ska gå åt till det. Jag vet mycket väl att borgerliga människor drömmer om tjänstesektorn som frälsningen men jag hoppas verkligen inte på den mardrömmen. Men det orkar jag inte argumentera om i denna tråd som handlar om man vill köpa städtjänster eller ej. Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.

En stor skillnad mot dagens städfirmor och tidigare pigjobb är anställningsförhållandet. Och det är en viktigt skillnad. Jag som kund och städfirman (som jag ännu inte anlitat) har en professionell relation; den som kommer hem till mig är ingen underställd som jag kan låta min lynnighet styra och ställa med som jag vill.

Senast ändrad:
Ni som är för snåla, tjänar ni verkligen mindre på era förvärvsarbeten än städkostnaden?

Jag är för snål i dagsläget. Som student och när jag skulle spara till lägenhet fick jag under ganska många år avstå från att resa - något jag älskar - så nu prioriterar jag att resa. Om jag skulle anlita städhjälp för 1000 kr/mån så är det 3-4 wekeend-resor på ett år. Jag får inga extra pengar även om jag jobbar mer (på mitt i och för sig väldigt roliga jobb), så för mig har jag de pengar jag har från mitt arbete.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag att jag bör överväga att prioritera om i framtiden :)

Jag bor i ett kollektiv med sex andra och vi har städhjälp en gång i veckan. Hen städar då kök, vardagsrum och båda badrummen, alltså de allmäna utrymmena. Funkar bra för oss, då blir det inget tjafs om städschema och vem som gjort mer eller mindre.

Gud vilken bra lösning för ett kollektiv! Så hade jag kunnat tänka mig att bo kollektivt också.

Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde. Det är ett samhälle jag inte vill ha tillbaka, alltså städar jag min skit själv. Jag tycker inte att dessa tjänster ska vara subventionerade av skattemedel heller utan välavlönade människor som @sjoberga får vackert betala vad det kostar utan att mina skattepengar ska gå åt till det. Jag vet mycket väl att borgerliga människor drömmer om tjänstesektorn som frälsningen men jag hoppas verkligen inte på den mardrömmen. Men det orkar jag inte argumentera om i denna tråd som handlar om man vill köpa städtjänster eller ej. Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.

Alltså jag är inte en piga och har aldrig känt mig som en heller.

Jag är lokalvårdare till yrket.

Ja!
Jag vill också ha en sån!
En gång i veckan är knappt lönt ju... Jag vill ha någon varje dag....

Du får skaffa en butler! ;)

En kompis pojkvän var under sin studietid "butler" åt en äldre dam på Strandvägen. Han gick ärenden, fixade praktiska grejer i hemmet, spelade sällskapsspel och hörde runt henne i hennes välvårdade Jaguar från typ 40-talet :D

Du får skaffa en butler! ;)

En kompis pojkvän var under sin studietid "butler" åt en äldre dam på Strandvägen. Han gick ärenden, fixade praktiska grejer i hemmet, spelade sällskapsspel och hörde runt henne i hennes välvårdade Jaguar från typ 40-talet :D

Vill hon ha en piga :love: låter som ett perfekt jobb!

Just nu vill jag lägga pengar på annat än att betala för tjänst jag kan göra hyggligt bra själv så nu städar, fixar med bilen mm själv men i framtiden kommer det troligen ändras.

Kan inte jobba några timmar extra för att tjäna in dom pengarna, funkar inte riktigt så som arbetare på lastvagnar.

Tycker det är toppen att man kan anlita städhjälp och använda rutavdrag.

Jag kan inte riktigt se skillnaden mellan att anlita en hantverkare och en lokalvårdare.
Dessutom, som fler är inne på så ger det fler arbetstillfällen till fler personer. Jag tycker det är bra med fler arbetstillfällen, inte minst för personer som kanske inte har någon utbildning eller erfarenhet i arbetslivet. Det krävs inte högskola för att kunna städa, däremot så blir de personerna som jobbar med det hela dagarna proffs på just städning.

Jag tycker dessutom att det hjälper till att höja statusen för städpersonal.
Den som städar är faktiskt proffs och gör det säkert mycket snabbare och bättre än vad jag gör. Precis samma som om jag skulle anlita en snickare för olika byggprojekt.

Om jag har städhjälp. Nej, inte än. :idea:
Sambon lovade att börja "hjälpa till" mer hemma nu när jag har börjat jobba.
Om han gör det? Nej........ :banghead: Har lagt fram en lapp som vi fick i posten om städerbjudanden. ;) Får se om han fattar vinken. Antagligen inte! :angel:

Skulle jag jobba heltid och fortfarande bo kvar i detta stora hus så skulle det med största sannolikhet bli städhjälp. Jag tycker det tar orimligt mycket tid att sköta ett hus själv.

Städhjälp kommer med stor sannolikhet att bli en typ an insparksjobb på arbetsmarknaden. Något för att ungdomar/invandrare/flyktingar skall få en fot in på arbetsmarknaden... Åker man utomlands (Africa/Asien) så är det ju väldigt vanligt förekommande att man har städ/hemhjälp....

Det är precis så det har fungerat hittills - en väldigt stor del av de anställda i "RUT-företagen" kommer just från dessa grupper som annars har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Betalar man för att få däcken skiftade är jag helt oförstående till att man har ideologiska problem med att betala för städning...

Skillnaden är att i ena fallet utförs tjänsten oftast av en man och i andra fallet av en kvinna. Har man problem med RUT behöver man inte utnyttja det.
Samma om man köper mat ute istället för att laga själv osv.

Vi har förresten utvändig fönsterputs och bara det är helt gudomligt. :love:

Ska jag putsa fönstren så tar det en dag full av svordomar och frustration och resultatet är ändå randiga fönster. När firman kommer tar det 5-10 min (litet hus) för 2 man och resultatet är fantastiskt. :up:

Iom detta putsas mina fönster utvändigt ungefär varannan månad mot max en gång om året innan. :up: Det kostar oss 250kr varannan månad vilket är såå värt det. Jag väljer hellre att skippa uteluncher osv.

Nu öre det bara invändig puts, annan glasputs och övrigt sådant som inte görs varje vecka som vi behöver hjälp med. Men som sagt inte lönt innan huset är tillbyggt.

Härligt med förakt mot en hel yrkesgrupp och deras profession.

Däckfrågan har jag sett förut i trådar. Dock är det aldrig någon ideolog från vänster som kräks då.

För övrigt är jag helt emot RUT och ROT då det också är ett sätt att nedvärdera professionen, genom att anta att staten måste stå för en del av kostnaden för att någon ska vilja betala. Så där är vi helt överens.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar