Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde. Det är ett samhälle jag inte vill ha tillbaka, alltså städar jag min skit själv. Jag tycker inte att dessa tjänster ska vara subventionerade av skattemedel heller utan välavlönade människor som @sjoberga får vackert betala vad det kostar utan att mina skattepengar ska gå åt till det. Jag vet mycket väl att borgerliga människor drömmer om tjänstesektorn som frälsningen men jag hoppas verkligen inte på den mardrömmen. Men det orkar jag inte argumentera om i denna tråd som handlar om man vill köpa städtjänster eller ej. Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.
En stor skillnad mot dagens städfirmor och tidigare pigjobb är anställningsförhållandet. Och det är en viktigt skillnad. Jag som kund och städfirman (som jag ännu inte anlitat) har en professionell relation; den som kommer hem till mig är ingen underställd som jag kan låta min lynnighet styra och ställa med som jag vill.
Senast ändrad: