Z

Zita

börjar det att vara inne igen, eller tycker dom det är tufft? På 60-70-talet hade många det som hade större hundar. Tanken slog mig när jag såg Cesar använda det på boxrarna i går och satte det alldeles bakom öronen. Har även sett ganska många nu som använder dom, och även i butiker som säljer hundartiklar. Jag personligen tycker dom är hemska.

Sv: Stackel

Håller med. Det är helt vidrigt. Tror tyvärr att det är mycket Ceasars 'förtjänst', han använder ju stackel i så gott som varje program.

(...Sen säger ju alla ceasar-fans att han bara använder det om ägarna har det. Och? En seriös tränare använder inte tortyredskap, what so ever.)

Gilly

börjar det att vara inne igen, eller tycker dom det är tufft? På 60-70-talet hade många det som hade större hundar. Tanken slog mig när jag såg Cesar använda det på boxrarna i går och satte det alldeles bakom öronen. Har även sett ganska många nu som använder dom, och även i butiker som säljer hundartiklar. Jag personligen tycker dom är hemska.

Vart ska du ha stacklet då? så långt ner som går???

nej det ska sitta taight bakom öronen.

I Amerika är det ett "standard"halsaband. Det anses inte vara "värre" än ett vanligt styphalsband. Ceacar har inget med den trenden att göra, iallfalll itne där - jag har hundböcker där det rekommenderas.:crazy: Som är utgivna innan ceacars program slog igenom.

Men lär man inte valpen från början att bete sig vettigt i koppel??
Då behöver man ju inte använda tortyrreskap..

Håller med om att stackel inte är bästa lösningen direkt, men å andra sidan kan ett stypkoppel mycket väl bli ett tortyrredskap i fel händer.:crazy:
Sen är det ju så att om hunden inte drar så kan man ha vad som helst runt halsen på den...

Anders hallgren rekommendera stackel för han också.

men för han ska kunna tjäna så ycket pengar som går så vänder han kappan efter vinden hela tiden. den mannen lär väl aldrig haft nåt eget genuint system o träna hund på om man ser i hans böcker.

Det jag egentligen retar mig mest på när jag ser dessa program om div ilskna/ouppfostrade mm vovvar och okunniga ägare är,varför skaffar man sig hund som man inte klarar av??
Visst valpar är söta och behändiga som små,men sen då..?
När den är två år fullvuxen och väger några kilo,är det då dags att börja dressera den?
Ska man dra på vovven både det ena och andra för att överhuvudtaget klara av att ta ett varv runt kvarteret?

Det jag egentligen retar mig mest på när jag ser dessa program om div ilskna/ouppfostrade mm vovvar och okunniga ägare är,varför skaffar man sig hund som man inte klarar av??
?

Troligtvis hade ägaren ingen föraning när de köpte hunden om att de inte skulle klara av den. Få tänker nog, Nu ska jag köpa mig en ras som jag absolut inte kommer klara av.

Däremot skulle det inte skada med 1; rejält med information om hundrasen man vill skaffa, INNAN man skaffar den.
2; att man skaffar den hos en ärlig och kunnig uppfödare som kan gallra bort de hundköpare som inte har gallrat bort sig själva. 3; att man är ärlig med sig själv, och funderar på tex "Hur mkt ÄR jag de facto ute per dag?", istället för; "4-5 timmar? Visst, det kan vi nog greja" och 4, att man har ork att ta tag i problem när de dyker upp. Inte bara den sekunden man lider av dem, utan att planera, arrangera, träna.

Jag har däremot större förståelse för att han använder det på stora hundar ex boxer, rottis osv som eventuellt har fått gå för långt-även om jag själv hade jobbat annorlunda (försöker tänka ur deras perspektiv). Det är när han använder stackel på småhundar eller veka typer som jag tycker att han verkar ha satt hjärnan bak och fram.

fast i USA är det förståerligt att de e så. där säljs ju hundarna som tamråttor på zoo. det sitter ju 5 valpar i en lite bur och det äe bara å betala så får du den.. :crazy::crazy::crazy:

Tror få på denna sida har sett stackeldressyr utförts. verkar inte så efter en del uttalanden.

Sitta o skriva totyr borde ta en filt o lägga sig på golvet o blunda sen tänka på allt dom sett på en brukshundklubb. folk som kastar hundar på rygg, skriker o sliter o rycker o kopplet i tid o tid. Koppel korrigerar så man tror de ska rycka huvudet av hunden. Handgripligen tar tag i sina hundar.

det är dom som jag tycker är jubelidioter som dressörer det är dom som får en osäker hund. En som vet hur man ska köra finlir med stackel är oftast en duktig dressör.

Sen att stackel skulle vara så hemskt och totyr är ju rent bull**** en brukshund som man har ett stackel på tar väl det utan problem om det används på rätt sätt.

Sen och använda det på farmors Collie är ju ganska onödigt det tycker jag med.

Sen finns det ju rötägg som använder stackel också o använder det i fel lägen men de är få skulle jag vilja påstå.

Det var min pappa som sa det i höstas. Det är möjligt att det aldrig blev genomfört ett förbud, jag ska söka lite jag med och återkomma.

Har nu googlat och inte heller hittat nåt förbud. Då var det nog bara på förslag.

Tycker du skriver mkt vettigt. Kruxet är väl att det är en annan hundkultur på många håll i USA, att man ska aktivera & ha hunden ute ordentligt är ju inte alls något de tar för givet (bara att se på alla Milans program eller prata med nån från landet).

Sen det där kacklet (menar överlag inte dig Gabbi) om att det bara är Cesar som använder stackel å det är hans fel att det är poppis.. Bulle. Kollade på (ja av misstag, var intressant på sitt sätt dock, haha) det där programmet som handlar om Hefners tre flickvänner på playboymansion och den ena där hade en minihund som de skulle ha hundtränare till, och den hundtränaren (kvinnlig kan tilläggas) plockade fram stackel direkt. Till en hund vars problem var att den blev hysterisk när de andra hundarna försvann.. jaja :crazy:

en stor skillnad är att CM ger kopplet med stackel till ägarna som inte kunde reda ut problemet från början. de kan knappast vara tillräckligt duktiga för att hantera det på ett vettigt sätt.

det är så med ganska många saker. vapen t ex. att rätt använt kan det eventuellt vara till någon nytta (men det bör ändå bara användas när alla andra alternativ är uteslutna), men i fel händer kan det gå riktigt galet. vad är då bästa sättet att förhindra missbruk? totalförbud? licens? sälja fritt och lita på folks omdöme?

just med stackel borde nyttan vara försumbar. allt för få har någon egentlig nytta av det för att det skulle vara lagligt att använda.

Så skarpt är inte stackel att det borde vara total förbud finns ju värre grejer till hästar man vräker in i munnen på hästen för o få ordning o reda. det disskuteras väl knappt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31