Stackars lilltös

Golden_Heart

Trådstartare
Stackars lilltös har fått svamp i underlivet pga att blöjan har suttit lite för tätt. Har prövat redan med inotyol, men det har inte hjälpt. BVC-sköterskan har nu rekommenderat Dactacort. Är det någon med erfarenhet av Dactacort? Hur har den fungerat för er?

Sv: Stackars lilltös

Dactacort funkar jättebra på svampinfektioner, i underlivet eller annanstans.
(kom bara ihåg att förvara den i kylen)

Har inte provat den salva du skriver om, men på svampeksem i övrigt, t.ex. under hakan, armhålor använder vi Cortimyk och det hjälper bra. Lillen hade massor av svampeksem i somras, både i blöjan och i huvudet. Det smorde vi med Cortimyk 2 gånger om dagen och det gick bort fort! Salvan är receptfri.

Annars använder vi en rumpasalva som är helt suverän! Hade inte klarat oss utan den. Den säljs i vita burkar, utan etiketter, i forna Jugoslavien och jag har inte haft en aning om vad som finns i, bara att den fungerar överlägset på alla sorters blöjeksem. Min minsting hade sådana blöjeksem i somras att han var skinnflådd och bara skrek, i veckor. Inget från BVC hjälpte. Så kom äntligen vår leverans av vita burkar och på 12 timmar var alla eksem som bortblåsta och bebisen var glad igen.
Nu har jag äntligen kommit över en burk med innehållsförteckning. Det är lanolin i, borsyra och talk och några saker till som jag inte kan översätta. Grymt bra! Ska du på semester till Kroatien någon gång så köp ett lager!!!

Det var någon som sa till mig att Dactacort är receptbelagt?
Men då borde väl BVC-sköterskan ha skrivit ut ett recept åt mig eller?

Våran fick svamp på ändan och blygdläpparna av Pampers blöjor. Dactacort funkade fin fint. Redan på kvällen såg vi skillnaden. Efter 2 dar försvann det nästan helt för att på tredje dagen vara borta.

Vi fick tom rådet när hon hade enormt med hormonplitor att smörja lite, lite i ansiktet...då försvann allt på ca 2 dagar.

Svamp hade Elivia med i somras. Försvann på ett par dagar med salvan. Då var hon ju nästan 1 år vilket jag tror är lite äldre än din dotter är. Iallafall så kom hon på att man kan lindra klådan (för svamp kliar ju något fruktansvärt) genom att "jucka":o i matstolen. Det håller hon fortfarande på med ½år senare. I matstolen, kundvagnen, bilstolen osv... Håller på att bli tokiga ibland för vi kan inte få henne att sluta...

Lite OT men jag tog tillfället i akt att få gnälla lite över vårt "problem". Hoppas din tös blir fri från klådan snabbt.

Det var någon som sa till mig att Dactacort är receptbelagt?
Men då borde väl BVC-sköterskan ha skrivit ut ett recept åt mig eller?

Vår BVCtant sa att "den är receptfri för FOTSVAMP, så om de frågar på apoteket så säg att det är till det".

Funkade bra iaf, svampen försvann snabbt!:)

Dakaocort brukar ligga i apotekets kylskåp där andra saker ligger som måste hållas kalla, tex brukar ju AD vitaminer stå där. 48:- kostar den och ser ut så här

539783s.jpg

Daktacort används vid svampinfektioner i huden då klåda eller inflammation är besvärande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 352
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka