Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så är alla mina hundar
Oavsett om de är inne i huset, ute lösa på gården eller i hundgårdarna, så blir alla hundarna löjligt glada när det kommer folk och hälsar på dem..
Vad säger det om mina hundar och min hundhållning månne??
Myterna om hur jägare behandlar sina hundar är otroligt "lustiga" och var kanske en sanning för 50-60 år sedan...
Då får man ha dagmatte eller nåt.
Då får man ha dagmatte eller nåt.
De gånger jag har stött på hundar som lever i hundgård så har det alltid varit arbetshundar av något slag tex jakthundar, polis och militärhundar osv.
Antingen blir hundarna alldelles till sig att nu äntligen kommer husse eller så är de ganska så likgiltiga (militär och polishundarna, detta var dock utomlands). I båda fallen så har jag tänkt att så vill jag inte ha mina hundar.
De hundar som blev jätteglada när någon människa kom, de var så otroligt "kärlekstörstande" på något sätt. Så lyckliga för att husse äntligen brydde sig om just dem (och då var det fler hundar i hundgården). I det andra fallet så brydde sig inte hundarna något nämvärt, och så vill jag heller inte ha det. Jag vill att min hund skall vara min "kompis" och vara glad att se mig och vilja vara med mig (själviskt? javisst men det var därför jag skaffade hund och inte en ödla).
Jag kan inte påstå att jag har mött en otroligt massa hundgårdshundar men då min morfar var skogsvaktmästare/jägarmästare så har det blivit en hel del i mitt liv.
Mvh
Tora
Mina hundar är också glada att se mig, men det är inte på detta sättet som dessa hundar reagerar på. På samma sätt så blir även de hundar som är "kalla" när det kommer en människa. Visst blir de glada men inte på samma sätt. De hundarna upplever jag som mer vuxna på någon sätt, inte så barnsliga.
Så du menar att det finns folk som försörjer sig som dagmatte???
Eller detta är bara i stan??
Men är det per automatik negativt att hunden är mer "vuxen" som du beskriver det? Jag tycker om hundar med integritet, hundar som inte kastar sig över mig och dränker mig med dreggel. Hundar som kan hälsa lugnt och sansat och sedan återgå till vad den gjorde innan eventuellt följa med matte/husse i god ro. Hundar som är avslappnade och laid back helt enkelt. Hundar, som jag brukar uttrycka det, har lite värdighet.
Nej vi utgår inte från någonting, mer än att om man skaffar hund får man ta ansvaret också för att hunden ska må så bra som möjligt..
Om man inte kan lösa det med dagmatte/husse, dagis eller dylikt och tänker läma sin hund 5 dagar i veckan / 10 timmar så skaffar man sig ingen hund, så enkelt är det faktiskt!
Att livet sedan ändras om man kanske kan komma att behöva lämna hunden längre stunder under en period = Fine , men om man redan innan man skaffar hunden har sådant jobb samt ingen som kan hjälpa = Nope
inte tar skada av den tiden ensam.
Men är det per automatik negativt att hunden är mer "vuxen" som du beskriver det? Jag tycker om hundar med integritet, hundar som inte kastar sig över mig och dränker mig med dreggel. Hundar som kan hälsa lugnt och sansat och sedan återgå till vad den gjorde innan eventuellt följa med matte/husse i god ro. Hundar som är avslappnade och laid back helt enkelt. Hundar, som jag brukar uttrycka det, har lite värdighet.
Du kanske uppskattar barnslighet hos hundarna, men alla gör inte det.
Sedan kan det ju var så att hundar som gärna bor i hundgård (tex. jakthundar och draghundar) är sådana raser. Den där "vuxenheten" kanske är framavlad för att den behövs i deras arbete.
jaha. och hur vet du vad dina hundar gör när du inte är hemma?