Stackars hund...

Sv: Stackars hund...

Lite undrande blir jag allt :crazy:

Hur gör ni som jobbar heltid och har hund?? Eller man kan inte ha hund om man jobbar??

*lån*

Klantigt av dem att skriva i annonsen att hunden kan vara ensam så länge, men handen på hjärtat vänner... Skulle inte era hundar klara det också om det var tvunget någon gång?

Mina skulle säkerligen klara av att vara själva hemma så länge om det knep i alla fall.

Nu finns ju det alternativet inte på kartan här, med tanke på att det alltid finns någon hemma på gården. Om inte vi, så svärmors. Om inte svärmors, så svärfarfars..

Men som sagt; Om det knep så skulle mina hundar nog klara av det, utan att lida men av det dessutom.

Jag föredrar naturligtvis att folk inte lämnar hundarna ensamma dagarna i ända, men ibland måstes det ju och så länge det inte är jämt och ständigt, så är det ju faktiskt ingen katastrof..

Gick in för läsa när jag såg du skrivit ;)
Har bara läst ditt inlägg och jag håller med precis.
Mina hundar kan också få vara själva kanske 8 timmar ibland, kanske nån timme mer t o m. Och visst klarar de det. Men är ju det som är skillnaden, att de slipper ligga själva hela dagarna. Utan det kanske händer nån gång när vi inte har något val. Men vi har båda ett samvete som gör att vi ändå tänker på hundarna när vi är borta, och det brukar sluta med att vi säger att nu måste vi åka hem till hundarna...
Men att inte ha något val varje dag för man måste jobba, då får man vara utan hund om man inte kan fixa hundvakt.
Så tycker jag :)

Ps. Det jag menar med lag på begränsad tid, är för hundar som ska ligga själva varje dag för man har jobb mm. Sen förstår jag att man ibland måste lämna längre, men lämna en hund själv 8-10 timmar varje dag är helt fel för anser jag.

Men ärligt alla skall väl jobba iaf för att försörja sig eller ni menar att det är helt ok för de som går hemma att bara ha hund :crazy:

Vi har haft hund i 30 år och aldrig haft några problem med att hunden varit själv under arbetsdag.

Så är alla mina hundar :p
Oavsett om de är inne i huset, ute lösa på gården eller i hundgårdarna, så blir alla hundarna löjligt glada när det kommer folk och hälsar på dem..

Vad säger det om mina hundar och min hundhållning månne??

Myterna om hur jägare behandlar sina hundar är otroligt "lustiga" och var kanske en sanning för 50-60 år sedan...

Mina hundar är också glada att se mig, men det är inte på detta sättet som dessa hundar reagerar på. På samma sätt så blir även de hundar som är "kalla" när det kommer en människa. Visst blir de glada men inte på samma sätt. De hundarna upplever jag som mer vuxna på någon sätt, inte så barnsliga.

Myter hit och dit vet jag inte om det är, men de hundar jag har träffat som bara har levt i hundgård är på ett sätt som jag inte vill ha mina hundar. Vare sig åt ena eller andra hållet.

För mig är en hund en familjemedlem. Den är med mig så mycket som möjligt, den sover i min säng, den ligger i soffan, den går med mig så gott som överallt. De gånger jag inte kan ta med hunden så ser jag till att den aldrig är hemma själv mer än 5-6 timmar, helst så lämnar jag den till mina föräldrar.

Hade jag inte kunnat uppfylla dessa kriterier så hade jag aldrig skaffat en hund.

Mvh

Tora

Då får man ha dagmatte eller nåt.

:bow: Som sagt... Det är ingen rättighet att ha hund. Alla jag känner med hund arbetar hemma/är pensionärer/studenter med mkt tid hemma/familj med olika arbetstider eller har dagmatte eller nån annan som de kan vara hos halva arbetsdagen iaf.

Det intressanta är ju att många av de som argumenterar emot mig drar argumentet som Gnist (no affense) "skulle inte din hund klara att vara ensam länge om det kniper" typ. Jag har skrivit det 2 ggr & skriver det igen.. Det jag arumenterar emot är att lämna hunden 10-12 timmar varje dag av rutin och inget annat. Det kan köra ihop sig för alla.

De gånger jag har stött på hundar som lever i hundgård så har det alltid varit arbetshundar av något slag tex jakthundar, polis och militärhundar osv.

Antingen blir hundarna alldelles till sig att nu äntligen kommer husse eller så är de ganska så likgiltiga (militär och polishundarna, detta var dock utomlands). I båda fallen så har jag tänkt att så vill jag inte ha mina hundar.

De hundar som blev jätteglada när någon människa kom, de var så otroligt "kärlekstörstande" på något sätt. Så lyckliga för att husse äntligen brydde sig om just dem (och då var det fler hundar i hundgården). I det andra fallet så brydde sig inte hundarna något nämvärt, och så vill jag heller inte ha det. Jag vill att min hund skall vara min "kompis" och vara glad att se mig och vilja vara med mig (själviskt? javisst men det var därför jag skaffade hund och inte en ödla).

Jag kan inte påstå att jag har mött en otroligt massa hundgårdshundar men då min morfar var skogsvaktmästare/jägarmästare så har det blivit en hel del i mitt liv.

Mvh

Tora

Sådana har inte våra hundar varit, varken överdrivet kärlekstörstande eller att de inte har brytt sig. Däremot är syrrans båda "innehundar" väldigt kärlekstörstande och störtar mot en så fort man kommer dit (inte mot alla utan mot vissa individer) så jag tror det handlar mer om ras och individ än om hundarna huvudsakligen bor inne eller ute.

Det finns ingenting som säger att en hund som huvudsakligen bor i hundgård inte är ens kompis, skulle du fråga de samojeder vi haft om de hade tyckt det vore kompisaktigt att hålla dem inne i 20 grader när de har sin kraftigaste vinterpäls så tror jag att du skulle få ett nekande svar. Arbeta och har roligt kan man ändå, men utomhus. Ända skillnaden är att hundarna inte kan vara inne hela tiden och konstant känna din närvaro. Något jag hävdar att våra inte har lidit av iaf.

Jag är uppvuxen i jägarfamilj och känner många jägare och visst finns det de som bara bryr sig om hundarna under jakten, men majoriteten ser sina jakthundar som kompisar, partners och de tar man väl hand om.

Mina hundar är också glada att se mig, men det är inte på detta sättet som dessa hundar reagerar på. På samma sätt så blir även de hundar som är "kalla" när det kommer en människa. Visst blir de glada men inte på samma sätt. De hundarna upplever jag som mer vuxna på någon sätt, inte så barnsliga.

Men är det per automatik negativt att hunden är mer "vuxen" som du beskriver det? Jag tycker om hundar med integritet, hundar som inte kastar sig över mig och dränker mig med dreggel. Hundar som kan hälsa lugnt och sansat och sedan återgå till vad den gjorde innan eventuellt följa med matte/husse i god ro. Hundar som är avslappnade och laid back helt enkelt. Hundar, som jag brukar uttrycka det, har lite värdighet. ;)

Du kanske uppskattar barnslighet hos hundarna, men alla gör inte det.

Sedan kan det ju var så att hundar som gärna bor i hundgård (tex. jakthundar och draghundar) är sådana raser. Den där "vuxenheten" kanske är framavlad för att den behövs i deras arbete.

Så du menar att det finns folk som försörjer sig som dagmatte???

Eller detta är bara i stan??

Nej, men det menas kanske att alla givetvis känner en pensionär, någon student eller någon som är hemma mycket av andra skäl som kan ta hand om ens hund på dagarna. :smirk: Det ska man kanske inte utgå ifrån.

I städerna har man ju hunddagis. Att sedan långt ifrån alla bor i städer, eller ens i tätort glöms gärna bort.

Men är det per automatik negativt att hunden är mer "vuxen" som du beskriver det? Jag tycker om hundar med integritet, hundar som inte kastar sig över mig och dränker mig med dreggel. Hundar som kan hälsa lugnt och sansat och sedan återgå till vad den gjorde innan eventuellt följa med matte/husse i god ro. Hundar som är avslappnade och laid back helt enkelt. Hundar, som jag brukar uttrycka det, har lite värdighet. ;)

Jag tror det där måste variera stort med ras/individ/hur ägarna är. Vår alaskan var värdig som bara den, dp:n är det mot alla utom matte/husse, mitt lejon var väldigt cool när jag hade henne men efter ett tag boende hos min mamma är hon en såndär som kastar sig över alla & ska hälsa.. Jag gillar värdighet med glädje som extratouch ;)

Min hund är ensam hemma 8 timmar mån-fre. Hon är 8 år gammal. Det är ingen strålande lösning men den får "funka" o har funkat de senaste 7-8 månaderna. Hon sover hela dagen. Hon har "sällskap" av katten.

När jag kommer hem prioriteras hunden resten av dagen. Besöker jag vänner, följer hunden med. Shopping o ärenden som tar längre tid får skötas på helgerna.

Det är enormt stressande o jag har världens sämsta samvete. Men eftersom hennes daghusse inte kunde ställa upp mer o jag inte lyckats hitta någon ny så får denna "lösningen" helt enkelt funka. Hade min hund varit 2-3 år gammal hade det varit ett stort NO NO att göra så här. Nu sover hon, som sagt, större delen av dagen. Dessutom lider hon av lätt artros så hon ska ändå inte springa omkring så mycket. Men visst, sällskapet som hon missar kan aldrig viftas bort i dåliga förklaringar.

När hon går bort o om jag fortfarande bor o lever som jag gör, kommer jag inte att skaffa en ny hund.

Nu ska jag o min syster flytta ihop o förhoppningsvis överlappas våra tider så bra att voffas ensamma timmar blir färre! Vilket kommer att resultera i en gladare voffa o en gladare matte! :)

Nej vi utgår inte från någonting, mer än att om man skaffar hund får man ta ansvaret också för att hunden ska må så bra som möjligt..

Om man inte kan lösa det med dagmatte/husse, dagis eller dylikt och tänker läma sin hund 5 dagar i veckan / 10 timmar så skaffar man sig ingen hund, så enkelt är det faktiskt!

Att livet sedan ändras om man kanske kan komma att behöva lämna hunden längre stunder under en period = Fine , men om man redan innan man skaffar hunden har sådant jobb samt ingen som kan hjälpa = Nope

Nej vi utgår inte från någonting, mer än att om man skaffar hund får man ta ansvaret också för att hunden ska må så bra som möjligt..

Om man inte kan lösa det med dagmatte/husse, dagis eller dylikt och tänker läma sin hund 5 dagar i veckan / 10 timmar så skaffar man sig ingen hund, så enkelt är det faktiskt!

Att livet sedan ändras om man kanske kan komma att behöva lämna hunden längre stunder under en period = Fine , men om man redan innan man skaffar hunden har sådant jobb samt ingen som kan hjälpa = Nope

Du är ju fast i din bubbla att 10 timmar utan husse/matte är fel. Det är inte jag. Jag ser inget problem i att ha hundar ensamma den tiden förutsatt att de då kan vara utomhus och inte tar skada av den tiden ensam.

Så enkelt är det faktiskt.

inte tar skada av den tiden ensam.

jaha. och hur vet du vad dina hundar gör när du inte är hemma?

för länge sedan var det en tjej som skrev att hennes kompis satt på en stegmätare på sin hund (var det GA eller KazAa? någon med schäfer var det i a f). tjejen var helt övertygad om att hunden låg och vilade, men i själva verket hade hunden promenerat runt runt runt och sammanlagt hade det blivit flera km. så istället för att komma ut direkt och morioneras rejält när matte kom hem, så skulle hunden behövt sova och ta det lugnt.

det är också intressant hur din åsikt går emot de stora organisationernas. de har inte satt upp rekommendationerna för skojs skull vet du, utan för att de sitter på så mycket samlad kunskap om hundar.

Du kanske uppskattar barnslighet hos hundarna, men alla gör inte det.

Sedan kan det ju var så att hundar som gärna bor i hundgård (tex. jakthundar och draghundar) är sådana raser. Den där "vuxenheten" kanske är framavlad för att den behövs i deras arbete.

Nja dessa hundar går nog inte att jämföra med vanliga sällskapshundar. De var ganska så skarpa och inte alls vad man är van vid. De skulle bli tjänstehundar åt polis (bla vakta fångar och vid upplopp) och åt militären.

Nu är det ju mycket uppfostran som avgör vad hunden gör när man kommer hem. Men det är inte sådant jag tänker på. Det är alltid svårt att beskriva sådant som man igentligen måste uppleva.

Mvh

Tora

jaha. och hur vet du vad dina hundar gör när du inte är hemma?

Som jag har skrivit tidigare så har jag iakttagit dem på håll (dvs. inifrån huset från andra våningen där man ser hela hundgården) tidigare och då har de bla. lekt. Jag finner inget skäl att tro att de skulle beté sig särskilt annorlunda när jag inte är hemma. Går sig trötta gör de iaf inte eftersom det inte är några som helst problem att sticka ut och motionera med dem på eftermiddagen/kvällen.

Jagat råttor vet jag att de gör eftersom vi har hittat döda råttor i hundgården.

Jag är inte fast i någon bubbla alls, men jag utgår ifrån min personliga erfarenhet samt över huvutaget de flesta seriösa hundorganisationer,uppfödare och litteratur.

Ja... jag kallar det fakta ...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix