Stackars hund...

Sv: Stackars hund...

Nej det är nog definitivt få förunnat att ha den typen av hundgård till sina djur.. (De flesta hundgårdar jag sett har varit på några få kvadrat, inte mkt att röra sig på där inte.) Är de då dessutom några stycken så är det ju en klar skillnad mot om de ligger inne själva & glor hela dan.

Hunden behöver ju någon som håller handen hela tiden. Helst ska man skapa en artificiell navelsträng mellan husse/matte och hunden så att det inte går att separera dem alls.
:crazy: Du tycker inte att du överdriver lite nu? Det är väl ingen här som påstått att matte eller husse måste sitta limmad mot sin hund 24/7, men däremot ska hunden inte vara helt ensam så mycket som tio timmar under ett dygn. Att den ska slippa det kan man lösa på flera sätt, som redan tagits upp i tråden: hundvakt, släktingar, vänner, dagis m.m.

Ens livssituation kan självklart ändras; kanske hade man de bästa intentionerna och förutstättningarna i början av hundägandet. Men ändras förutsättningarna så får man ta konsekvenserna och tänka på hunden i första hand och kanske ge upp sina rädslor/fördomar/whatever, och placera hunden på dagis, eller ge upp ekonomiska utsvävningar för samma ändamål om det är där skon klämmer.
Och inte 17 går man och skaffar en hund när man vet att ingen i familjen kommer att vara hemma under 10 sammanhängande timmar, fem dagar i veckan! :mad:

*KL*

En liten undran, är det värre om en familj har en liten flock på låt säga 6 settrar i en hundgård 10 timmar/dag, än vad det är om en slädhundsförare har sina 12 hundar i hundgård hela dagarna föörutom vid träning?

Har väntat på att någon ska svara på detta!

Man säger väl över lag att man inte ska lämna hundar för länge ensamma just för att dom är flockdjur, men om man har en flock i en hundgård borde dom väl inte må dåligt av att vara ensamma?
Förutsatt att dom får det motion och stimulans dom behöver naturligtvis.

Då jag varken har flock eller hundgård har mina hundar turen att få ha hundvakt när vi är borta någon längre tid.

Jag svarar inte eftersom jag har dålig koll på det området, hur mkt de tränas måste ju variera, hundgårdarna likaså.

Rent principiellt borde ju en flock i en hundgård kunna ha tråkigt & vara understimulerade även de. Likaså tvärtom, som du säger, de har ju en flock iaf.

Jag svarar inte eftersom jag har dålig koll på det området, hur mkt de tränas måste ju variera, hundgårdarna likaså.

Rent principiellt borde ju en flock i en hundgård kunna ha tråkigt & vara understimulerade även de. Likaså tvärtom, som du säger, de har ju en flock iaf.

Rent principiellt jag ju en hund vars matte/husse är hemma med den 24 timmar om dygnet, året runt vara understimulerad den också.

Som det skrevs tidigare så handlar det knappast främst om tiden man är hemma med hunden utan vad man gör med tiden.

Min förra hund var ensam 7-15 på vardagar i flera år, och vad är problemet? Klart att det inte är det optimala, men vad ska man göra? Hon hatade främlingar så dagmatte var ingen lösning, då var hon säkert hellre ensam, hon for absolut inte illa av det.
Fattar inte vad grejen är? Hon var annars med överallt, stallet, skogen plus att vi tränade agility på kul.
Hon hade ett jättebra liv.

:crazy: Du tycker inte att du överdriver lite nu? Det är väl ingen här som påstått att matte eller husse måste sitta limmad mot sin hund 24/7, men däremot ska hunden inte vara helt ensam så mycket som tio timmar under ett dygn. Att den ska slippa det kan man lösa på flera sätt, som redan tagits upp i tråden: hundvakt, släktingar, vänner, dagis m.m.

Ens livssituation kan självklart ändras; kanske hade man de bästa intentionerna och förutstättningarna i början av hundägandet. Men ändras förutsättningarna så får man ta konsekvenserna och tänka på hunden i första hand och kanske ge upp sina rädslor/fördomar/whatever, och placera hunden på dagis, eller ge upp ekonomiska utsvävningar för samma ändamål om det är där skon klämmer.
Och inte 17 går man och skaffar en hund när man vet att ingen i familjen kommer att vara hemma under 10 sammanhängande timmar, fem dagar i veckan! :mad:

Nej jag tycker inte att jag överdriver. Jag förstår verkligen inte EGENVÄRDET i att inte låta hunden vara ensam mer än totalt 6 timmar/dygn. När blev det den exakta tiden som blev viktig? Är det inte hur hunden mår och hur husse/matte förvaltar den tid som faktiskt spenderas med hunden som räknas?

Säg att man har 4 st draghundar som man tränar och tävlar med. Hundarna bor utomhus av den enkla anledningen att de inte orkar bo inomhus pga. deras tjocka vinterpäls (på somrarna kan de komma och gå som de vill in och ut ur huset, men de väljer att spendera största delen utomhus).

Om inte matte/husse ska flytta ut i hundkojan till hundarna så kommer ju hundarna, trots att matte/husse är hemma 18 timmar om dygnet, inte spendera all den tiden med husse/matte. Om vi räknar bort natten då matte/husse kanske sover 8 timmar finns 10 timmar kvar att fylla. Spenderar matte/husse verkligen de här 10 timmarna utomhus med hundarna hela den tiden? Knappast. Mår hundarna dåligt? Troligen inte.

Hur mycket EFFEKTIV tid tycker ni att man ska spendera med hundarna? Det tycker jag är en mycket mer väsentlig och intressant fråga.

Tydligen måste man sätta upp en tid eftersom flera hundägare tycker det är ok att hundar ligger själva halva dagarna.
Och jag tycker inte den effektiva tiden är den viktigaste. Jag har först och främst mina hundar som en hobby och sällskap, vilket jag utgår ifrån de flesta har fast man kanske tävlar aktivt.
Så oavsett om jag tränar eller inte med min hund, så är den också en sällskapshund som jag vill umgås med.
Just nu sitter min ena hund med sitt huvud i mitt knä, det är också effektiv tid för oss, att umgås och ha det mysigt tillsammans.
Mina hundar är först och främst ett sällskap, som jag trivs att umgås med. Så varför ska jag då låta dom ligga själva halva dagarna, eller låta dom bo i hundgård.
Ja, draghundarna kanske vill vara ute, men man har iallafall då bara hunden för tävla verkar det som. Vill man inte umgås med sin hund mer än när man tränar/tävlar?
Ganska så tråkigt liv tycker jag även om de tränas, att leva sitt liv i hundgården.

Vi kan diskutera detta i evighet. Jag tycker ändå man inte skaffar hund om man vet den ska vara själv halva dygnet (nästan). Jag har iallafall inte samvete till det.

Tillägg...effektiv tid för mig betyder inte bara träna. För mig betyder det även hur mycket jag umgås med sin hund.
Många verkar tycka att bara för de lägger spår (som sen inte tar så lång tid att gå med hunden), så gör det inget om den är själv 10 timmar per dag...den har ju fått spåra....

Jag hade bestämt för längesen att jag inte ska öppna sånna här trådar, för jag blir lika ledsen varje gång att det finns hundägare som måste ha hund fast den ska ligga själv en stor del av dygnet.
Men nu lovar jag mig själv, att aldrig öppna en sån här tråd mer, så slipper jag se eländet.

Senast ändrad:

Jag menar också effektiv tid som den tid man umgås med hunden och även för oss med drag- eller jakthundar som föredrar att bo utomhus innefattar umgänget annat än bara träning och tävling. Det innefattar långa skogspromenader, att sitta ut och mysa etc.

Det jag vill komma fram till är att även folk (kanske tom. de flesta) som inte har sin hund hemma längre än 6 timmar per dag knappast umgås med hunden resten av tiden hemma. Umgås man med hunden när man diskar, städar, äter, lagar mat, sover, går på toaletten, duschar, tar ett bad etc?

Att hunden är inne i huset tillsammans med en är ju inte detsamma som att man umgås och jag tror det är få människor som faktiskt aktivt interagerar med hunden hela tiden när de är hemma. Att man känner av varandras närvaro är liksom inte samma sak som att interagera.

Vi som låter hundarna vara ensamma 10 timmar om dagen behöver inte per automatik spendera mindre tid med dem än folk som håller på "6-timmarsregeln."

Det jag vill komma fram till är att även folk (kanske tom. de flesta) som inte har sin hund hemma längre än 6 timmar per dag knappast umgås med hunden resten av tiden hemma. Umgås man med hunden när man diskar, städar, äter, lagar mat, sover, går på toaletten, duschar, tar ett bad etc?

JA! man umgås med hunden när man gör allt det du beskriver! och det ÄR kvalitetstid när hunden ligger trött vid mina fötter och jag tittar på TV. för hundens skull måste det inte vara så himla maxat hela tiden, med ständig aktivitet. en stor del av hundars liv går ut på att bara vara, och ha det gott tillsammans.

jag skulle vilja säga såhär att en hund som är med sin ledare är i harmoni. försvinner ledaren bryts harmonin, men återupprättas så fort ledaren återvänder. ju kortare tid harmonin bryts, desto bättre. det är ett klumpigt sätt att uttrycka sig på, jag vet, men jag kan inte komma på något bättre sätt just nu.

skillnaden mellan "utehundar" är att de är en egen flock. de har sin harmoni utan dig. en del raser är också mindre beronde av, eller benägna är kanske ett bättre ord, att bilda flock med människor. men det är lite antingen eller som gäller. antingen har du en flock med dina hundar, eller så har de en flock för sig själva. jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle gå att kombinera de två med ett bra resultat.

fö håller jag med grana. jag blir också alldeles för ledsen för mitt eget bästa när jag läser såna inlägg :(

JA! man umgås med hunden när man gör allt det du beskriver! och det ÄR kvalitetstid när hunden ligger trött vid mina fötter och jag tittar på TV. för hundens skull måste det inte vara så himla maxat hela tiden, med ständig aktivitet. en stor del av hundars liv går ut på att bara vara, och ha det gott tillsammans.

jag skulle vilja säga såhär att en hund som är med sin ledare är i harmoni. försvinner ledaren bryts harmonin, men återupprättas så fort ledaren återvänder. ju kortare tid harmonin bryts, desto bättre. det är ett klumpigt sätt att uttrycka sig på, jag vet, men jag kan inte komma på något bättre sätt just nu.

skillnaden mellan "utehundar" är att de är en egen flock. de har sin harmoni utan dig. en del raser är också mindre beronde av, eller benägna är kanske ett bättre ord, att bilda flock med människor. men det är lite antingen eller som gäller. antingen har du en flock med dina hundar, eller så har de en flock för sig själva. jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle gå att kombinera de två med ett bra resultat.

fö håller jag med grana. jag blir också alldeles för ledsen för mitt eget bästa när jag läser såna inlägg :(

Tycker det var ett klokt inlägg :bow:

Jag ska inte heller diskutera det här så mkt mer, var & en blir salig i sin tro, som det brukar vara.. Självklart finns det hundar som är mkt lite ensamma hemma men ändå understimulerade, men det gör ju inte att det per automatik är skitbra att lämna en hund själv en massa. Två fel gör ju inte ett rätt, som det brukar heta. Som Cillamuffins skriver så är det nog också lite olika hund till hund, ras till ras.

Tack till er som skrivit trevliga inlägg oavsett åsikt- det blir så mkt intressantare & roligare att diskutera då :bow:

Vår hund är väldigt sällan själv hemma. Vi har planerat våra arbetstider så att Diesel i stort sett inte ska behöva vara hemma själv mer än ca 2 timmar/dag. När vi bestämde oss för att skaffa hund blev det ju automatiskt för oss att planera livet så vår blivande hund ska slippa vara själv mycket. Vi hade inte skaffat hund om det innebar att hunden skulle vara hemma själv i 8+ timmar/arb.dag.

Sedan vet jag ju att det är inte alla som arbetar skift så att det går att pussla ihop det heller. Det senaste året har jag arbetat ständig helgnatt och pluggat heltid på högskola och min sambo två skift, vilket innebär att Diesel har varit hemma 6 timmar själv varannan fredag, annars har det bara varit när vi varit o handlat, ute o ätit etc. etc. Men han har aldrig varit själv i mer än 6 timmar under hela hans liv. Men då innebär det ju oxå att vi prioriterar Diesel före oss själva och att ha all fritid tillsammans.

antingen har du en flock med dina hundar, eller så har de en flock för sig själva. jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle gå att kombinera de två med ett bra resultat.

Det säger mig bara att du inte har tillräckligt erfarenhet på området. Våra har absolut bildat flock med hela familjen, men de har inte varit beroende av att ha oss nära sig 24/7. Väl inomhus ligger de inte vid våra fötter när vi diskar. De ligger i hallen där det är svalt och skönt och efter ungefär 30 minuter vill de gå ut.

När vi arbetade med hundarna var det absolut inga problem med ledarskap eller liknande utan det var en väldigt harmonisk flock, hundarna och vi.

nu har du nog missförstått mig. jag menade alltså att ni valt det tidigare alternativet, att vara en del av hundarnas flock. men i och med detta störs harmonin varje gång de lämnas ensamma! det spelar alltså ingen roll att de är flera, för flockledaren/flockledarna är inte där! jämfört med en hundflock som lever utan människor, de har sin ledare/sitt ledarpar med sig hela tiden.

menar ni att de skulle växla mellan de olika "flockformerna" sänder jag en tanke till den stackars sate som ena stunden är ledare och nästa undersåte. det måste vara hemskt förvirrande.

Hur skulle det störa harmonin att ledaren inte är med 24/7? Det är lugna och trygga hundar vi snackar om.

Det är ingen som har mått dåligt av våran hundhantering (förutom ni här som håller hårt på 6-timmarsregeln och gråter för alla hundar vars ägare inte gör det och då i era ögon måste må dåligt på något sätt) och en störd harmoni bör rimligtvis ha satt några spår.

om man nu tänker sig att hundar inte ska få vara själva hemma mer än 4-6 timmar per dag så försvinner ju hälften av alla hundägare minst.. de flesta måste jobba men det betyder ju inte att man inte är en bra hundägare för det.. det beror nog mycket på vad man gör med sin hund när man är hemma..
det handlar väl inte bara om tiden utan om kvaliten på tiden??

Jag har själv hund och hon är själv hemma ca 5 timmar om dagen.. de flesta dagar, jag har 2 dagar varannan vecka då det blir längre, visst kan man ha dåligt samvete men det har jag för barnen oxå när de får vara för länge på dagis.. men man måste ju jobba..

jag anser inte att jag är en dålig hundägare för det utan man får anpassa tiden.. hon är med mig mycket och rider och vi tränar en hel del.. sedan har hon ju katten som hon älskar att leka med.. de där 2 kan driva en till vansinne.. :angel:

Här är det helt okej tycker jag. Om hunden någon enstaka dag då och då är själv längre än 5-6 timmar. Men att varje dag vara själv 8-10 timmar mår ingen hund bra utav.

Ja det kan mycket väl vara så att hälften av hundägarna igentligen inte skall ha hund. Kanske hade det inte funnits så många problemhundar om folk tänkte efter lite innan man skaffade hund.

Sen kan det även vara så att folk inte tänker på att de lämnar hunden själva. En av våra bekanta jobbar bara deltid. Men när hon kommer hem så går hon tex ut och jobbar i trädgården och då får hunden vara hemma själv för att "det är så jobbigt att ha den ute".

Våra hundar är nästan alltid med oss när vi är hemma och de gångerna de absolut inte kan vara med så skaffar vi hundvakt. Visst är vi bundna men det är ett val vi har gjort när vi skaffade hund.

Mvh

Tora

Hur skulle det störa harmonin att ledaren inte är med 24/7? Det är lugna och trygga hundar vi snackar om.

Det är ingen som har mått dåligt av våran hundhantering (förutom ni här som håller hårt på 6-timmarsregeln och gråter för alla hundar vars ägare inte gör det och då i era ögon måste må dåligt på något sätt) och en störd harmoni bör rimligtvis ha satt några spår.

De gånger jag har stött på hundar som lever i hundgård så har det alltid varit arbetshundar av något slag tex jakthundar, polis och militärhundar osv.

Antingen blir hundarna alldelles till sig att nu äntligen kommer husse eller så är de ganska så likgiltiga (militär och polishundarna, detta var dock utomlands). I båda fallen så har jag tänkt att så vill jag inte ha mina hundar.

De hundar som blev jätteglada när någon människa kom, de var så otroligt "kärlekstörstande" på något sätt. Så lyckliga för att husse äntligen brydde sig om just dem (och då var det fler hundar i hundgården). I det andra fallet så brydde sig inte hundarna något nämvärt, och så vill jag heller inte ha det. Jag vill att min hund skall vara min "kompis" och vara glad att se mig och vilja vara med mig (själviskt? javisst men det var därför jag skaffade hund och inte en ödla).

Jag kan inte påstå att jag har mött en otroligt massa hundgårdshundar men då min morfar var skogsvaktmästare/jägarmästare så har det blivit en hel del i mitt liv.

Mvh

Tora

De hundar som blev jätteglada när någon människa kom, de var så otroligt "kärlekstörstande" på något sätt. Så lyckliga för att husse äntligen brydde sig om just dem (och då var det fler hundar i hundgården).

Så är alla mina hundar :p
Oavsett om de är inne i huset, ute lösa på gården eller i hundgårdarna, så blir alla hundarna löjligt glada när det kommer folk och hälsar på dem..

Vad säger det om mina hundar och min hundhållning månne??

Myterna om hur jägare behandlar sina hundar är otroligt "lustiga" och var kanske en sanning för 50-60 år sedan...

Fy va hemskt att skriva så i en annons - vad tror människan att köparna kommer att tro då. Att det är ok att göra så. :mad: Det borde finnas regler för sånt i Sverige tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix