Stackars hund...

Sv: Stackars hund...

Man ska aldrig sluta att förvånas :eek:
Jag som kände mig stressad och som en dålig matte idag när Isse var hemma själv i sex timmar (vilket sker varannan fredag).

Självklart ska vovve inte behöva vara ensam hemma i 10 till 12 tim!!
Men det an ju var så att ägaren till denna vovve menar om det händer något olyckligt eller om en situation uppstår som ingen kan rå för. Jag tar absolut inte detta i försvar och skulle aldrig lämna min hund själv i så många timmar men ägaren till hunden kanske inte menar att hon till vardags lämnar hunden så länge själv.:confused: Bara en liten tanke.....

Vem f-n lämnar hunden ensam 12 timmar lite hipp som happ?

Det undrar jag också:crazy:
Jag får dåligt samvete de gånger mina hundar är ensamma 5-6 timmar i sträck, och det sker på sin höjd 1 gång i månaden...

Oj, då har nog min familj varit väldigt dåliga som hundägare under alla de år vi haft hund. Hundarna har lätt få vara ensamma hemma i 10 timmar (8 timmars arbetsdag plus 1-2 timmar pendlade).

Inte har vi märkt att de lidit av det... under de 20 år vi haft hund.

Kan tillägga att de då varit i hundgård och det gör oss väl till ännu sämre hundägare. :smirk:

Kan tillägga att de då varit i hundgård och det gör oss väl till ännu sämre hundägare. :smirk:

Varför skulle hundgård vara sämre än inomhus?? Har jag väl inte nämnt öht :confused: Om de har skydd & kan sitta & speja lite borde ju hundgård vara betydligt trevligare ur hundsynpunkt, skulle jag tro..

Men ja, jag anser att 10 timmar om dan på regelbunden basis är alldeles för mkt. 6-7 kan hända om det kör ihop sig ibland, det kan jag förstå, men varje dag så länge? Förstår om du känner dig irriterad på mitt inlägg men min personliga åsikt är att det är för länge för att verka ok. Det finns ju en anledning att rekommendationen ligger på 4 h. (Även om jag, som jag skrev ovan, anser att hundar ofta kan klara längre, det är ju bara en riktlinje.)

Tillägg:
Jag pratar om timmar i sträck här. Är själv lunchpromenerare åt ett ar hundar som är ensamma när matte jobbar, men jag tar ut dem nästan 2 timmar vid lunch & då känns det mer ok, och det är en tillfällig lösning när hennes vanliga hundvakt inte kan (bortrest).

Senast ändrad:

Att ha hund i hundgård är väl helt okej...
Men att ha dem ensamma 10 timmar i sträck annat än när det VERKLIGEN kör ihop sig ( dvs ngt allvarligt har hänt) anser jag är alldeles för mkt...

Oj, då har nog min familj varit väldigt dåliga som hundägare under alla de år vi haft hund. Hundarna har lätt få vara ensamma hemma i 10 timmar (8 timmars arbetsdag plus 1-2 timmar pendlade).

Inte har vi märkt att de lidit av det... under de 20 år vi haft hund.

Ja, det tycker jag absolut är för mycket oavsett om de sitter på hundgård eller ej.
Och lider gör de nog inte av det, de har lärt sig att så här är det, så vad ska de göra? De har inget val än acceptera.
Bara för man ser att hunden inte lider av det, så är det väl inte sagt att det är rätt att en hund är själv 10 timmar per dag. De skulle säkert fixa 15 timmar också eftersom de säkert inte skulle lida. Jag antar de får mat och vård och då kan de leva hela sitt liv fast att deras halva liv består av ensamhet. Rätt eller fel..mitt samvete säger fel..

Självklart ska vovve inte behöva vara ensam hemma i 10 till 12 tim!!
Men det an ju var så att ägaren till denna vovve menar om det händer något olyckligt eller om en situation uppstår som ingen kan rå för. Jag tar absolut inte detta i försvar och skulle aldrig lämna min hund själv i så många timmar men ägaren till hunden kanske inte menar att hon till vardags lämnar hunden så länge själv.:confused: Bara en liten tanke.....

Så tänkte jag också..

Men ja, jag anser att 10 timmar om dan på regelbunden basis är alldeles för mkt. 6-7 kan hända om det kör ihop sig ibland, det kan jag förstå, men varje dag så länge? Förstår om du känner dig irriterad på mitt inlägg men min personliga åsikt är att det är för länge för att verka ok.

Varför? Vad sägs om 8 timmars arbetsdag (som jag skrev) plus 1-2 timmars pendlande. Bor man ute på vischan i Jämtland är det mycket möjligt att man måste pendla och att man faktiskt inte kan åka hem på lunchen (såvida inte chefen ger en 2 timmars lunch) för att rasta hundarna.

Jag skulle säga att de där rekommendationerna om 4-6 timmar hemma som längs lämpar sig väl för hundar inomhus, de behöver ju rastas. Hundar som lever i flock i en stor hundgård har sällskap och kan rasta sig själva. Tvivlar på att de bryr sig en sekund över om de är hemma ensamma i 4 eller 10 timmar.

Ja, det tycker jag absolut är för mycket oavsett om de sitter på hundgård eller ej.
Och lider gör de nog inte av det, de har lärt sig att så här är det, så vad ska de göra? De har inget val än acceptera.
Bara för man ser att hunden inte lider av det, så är det väl inte sagt att det är rätt att en hund är själv 10 timmar per dag. De skulle säkert fixa 15 timmar också eftersom de säkert inte skulle lida. Jag antar de får mat och vård och då kan de leva hela sitt liv fast att deras halva liv består av ensamhet. Rätt eller fel..mitt samvete säger fel..

Hundar som bor i flock i hundgård kan knappast sägas ha liv som består av ensamhet. :smirk: De har skitkul tillsammans faktiskt.

Så du har aldrig varit med om att något oförutsett hänt under dagen som du inte kunnat lösa ????

Visst, man lämnar inte hundar 10-12 timmar/dag, MEN å andra sidan så tror jag knappast en enda människa kan lösa alla situationer som dyker upp hux flux. Vad som helst kan hända under en dag som man absolut INTE har kontroll över. Och visst kan man ha folk som ställer upp och ränner hem och springer ut med ens hund, men den dagen kommer då presis alla man räknat med faktiskt har annat att göra.

Så du har aldrig varit med om att något oförutsett hänt under dagen som du inte kunnat lösa ????
.

Har jag skrivit det nånstans????? Jag skrev, citat: (tar versaler eftersom du inte verkar förstå små bokstäver):
10 TIMMAR OM DAN PÅ REGELBUNDEN BASIS
. Och Sols inlägg, som jag svarade på, gällde ju VARJE DAG. Jag anser knappast att man kan kalla nåt "oförutsett" som sker varje dag. :smirk:

Sol: jag förstod inte av ditt första inlägg att det var en flock det handlade om.

Hundar som bor i flock i hundgård kan knappast sägas ha liv som består av ensamhet. :smirk: De har skitkul tillsammans faktiskt.

Vad gör dom under de 10 timmarna som är skitkul?
När mina är själva så sover de mest, även om jag har 6 stycken här hemma. Flock eller inte, jag tycker fortfarande 10 timmar varje dag är för lång tid.

Vi kan säga så här. 10 timmar i hundgård, 8 timmar sover man på natten ca. 6 timmar kvar.. Jag antar familjen måste handla, städa, laga mat mm... När får hundarna sitt? Om ni nu har flera hundar så tar det ju sin tid.

Visst, man lämnar inte hundar 10-12 timmar/dag, MEN å andra sidan så tror jag knappast en enda människa kan lösa alla situationer som dyker upp hux flux. Vad som helst kan hända under en dag som man absolut INTE har kontroll över. Och visst kan man ha folk som ställer upp och ränner hem och springer ut med ens hund, men den dagen kommer då presis alla man räknat med faktiskt har annat att göra.

Men det är ju en helt annan sak, än planera sitt hundköp att hunden/hundarna ska vara själva i 10 timmar per dag.
Saker kan hända, det vet ju alla.

De leker med varandra. Eftersom vi (på den tiden när jag levde med hela min familj) var 6 st, 2 vuxna och 4 barn var det aldrig något problem att stimulera hundarna och sköta hushållssysslor den tid vi var hemma. På helgerna var det ofta fjällvandringar eller turåkning som gällde så då var det dygnet runt med hundarna som gällde.

Det finns ingenting som säger att en människa som bara lämnar sin hund hemma 4 timmar i sträck totalt kommer spendera mer tid med hunden än tex. min familj som lämnade hundarna hemma i runt 10 timmar eftersom de där fyra timmarna kan vara 4 timmar, rastning och så 4 timmar igen. Folk som åker hem till hunden på lunchen har ju i regel inte jättemycket tid till att roa hunden utan det blir en snabb promenad och sedan iväg igen.

Det finns ingenting som säger att en människa som bara lämnar sin hund hemma 4 timmar i sträck totalt kommer spendera mer tid med hunden än tex. min familj som lämnade hundarna hemma i runt 10 timmar eftersom de där fyra timmarna kan vara 4 timmar, rastning och så 4 timmar igen. Folk som åker hem till hunden på lunchen har ju i regel inte jättemycket tid till att roa hunden utan det blir en snabb promenad och sedan iväg igen.

Jag tror de flesta menar att 4 timmar per dag är sett som max. Det är klart att de som stressar hem på lunchen knappast ger hunden nån vidare stimulans då.

Hur vet ni att de leker? Ni är ju inte hemma ;)
Och även om de leker, så tror jag inte de leker mycket. Och det spelar ingen roll för mig om de leker, de är ändå själva 10 timmar per dag. Och det är för mycket.
Och jag tror de ligger och sover bort den mesta tiden av de där 10 timmarna.

Och som sagt, 4 timmar jobb, sen hem på lunchen och sen 4 timmar jobb igen. Är ju precis samma sak som för dina hundar. Är tiden själva jag menar, sen om de är själva 2 timmar 5 ggr per dag, det är lika illa anser jag.

Vi kan diskutera detta i evighet. Jag tycker det är tråkigt att hundägare tycker 10 timmar ensamhet är ok. Då förstår inte jag att man har hund.
Jag hoppas att det någongång blir en lag som säger att 5-6 timmar är max. Även om det inte går att kolla, så får det kanske folk att tänka till innan de skaffar hund.

Jag tror de flesta menar att 4 timmar per dag är sett som max. Det är klart att de som stressar hem på lunchen knappast ger hunden nån vidare stimulans då.

Och hur många tror du kan leva upp till det? :smirk:

Det är inte realistiskt att tro att en människa med arbete idag kan komma undan med att bara låta hunden vara hemma 4 timmar, totalt. De flesta har trots allt arbetsdagar på 6-9 timmar och utöver arbetet har de ett socialt liv (som inte alltid innefattar hundaktiviteter).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix