stackars hästsäljare!

B

barbie0006

Måste bara få ventilera mej lite. Det är sånt himla gnäll på "oseriösa" säljare jämt som påstås ha lurat hederligt och skattebetalande folk ( för dit räknas ju inte hästhandlare..) Sätt er själva i en situation där ni måste sälja en del varje månad för att få mat på bordet eller räkningarna betalda. Det kostar massor att köpa in hästar och mata dem, sko dem, avmaska dem, fixa staket och köpa spån, ja, ALLT! De få kronor som man kan tjäna har hästen snart ätit upp. Om köparen inte är nöjd så blir det ett himlans hallå. Men hur kan man veta hur en häst reagerar i en ny miljö med människor som kanske inte begriper så mycket av vad en häst behöver?? alltid är det ju hästen det ä fel på, för alla är ju sånna experter.
Om hästen återlämnas så har ju säljaren jobbat gratis i en månad, eftersom vinsten återbetalas!!! Så ingen ersättning för kostnader här inte, det ska bara privatpersoner ha, tydligen, de kan kräva ersättning för foder, resor och sånt. Den riktiga förloraren är hästen och säljaren. I vilket annat jobb förväntas du återbetala din lön som du fick förra månaden!!???? Alla ni som skriver sånna lagar om säljarens ansvar hit och dit, NI BEHÖVER INTE BETALA TILLBAKA NÅGONTING!! Det är levande varelser ni stiftar lagar om! Det är stört omöjligt att garantera hur en levande varelse uppför sig på nytt ställe me nytt folk. Prova själva får ni se! Snart finns det inte några salustall kvar om det ska vara så här, man får ju knappt lön för sju månaders slit fasten det är 12 månader på ett år...Då kan ni gnällisar åka utomlands och köpa häst...åk sedan tillbaka och beklaga er över hur halt hästen är och att ni vill ha ersättning för resor och stallhyra..Jisse vad säljarna skulle gapflabba åt er!!! Då tänker ni att det var bättre förr med hästar på nära håll till bra priser......
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jag hänger inte med i ditt resonemang.. Menar du att man inte skall ha rätten att lämna tillbaka en häst som man inte är nöjd med??
 
Sv: stackars hästsäljare!

Ja det menar jag! Det finns oseriösa försäljare i alla branscher. Det är inte lätt att återlämna en bil till exempel. Men när man köper häst ska man tydligen inte behöva ta nåt ansvar själv alls!
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Ja det menar jag! Det finns oseriösa försäljare i alla branscher. Det är inte lätt att återlämna en bil till exempel. Men när man köper häst ska man tydligen inte behöva ta nåt ansvar själv alls!

Köper man en häst som man tror är hel osv. ska den väl vara det om det står på pappret? :crazy: Man har rätt o lämna tillbaka om man inte är nöjd, vad tjafsar du om? (Om man inte som dum köpare inte skriver kontrakt..)
 
Sv: stackars hästsäljare!

jag menar ju det, alla kanske byter jobb om det ska vara så här. Åk till Tyskland eller holland och köp era hästar så får ni smaka på "runt hörnet-garanti"
 
Sv: stackars hästsäljare!

Bara för att köparen inte är nöjd behöver inte betyda att det är fel på hästen!!!
 
Sv: stackars hästsäljare!

Hmm förstår fortfarande inte vad du vill med ditt inlägg (som för övrigt var skitjobbigt "ihopskrivet" = dötrist o läsa :p )
 
Sv: stackars hästsäljare!

Om hästen inte typ går dom klasserna som säljaren sagt osv så tkr jag man har all rätt o lämna tillbaka. Eller typ "Jättesnäll" o attackerar varenda unge.. Nämen du hajar.

Men har säljaren sålt hästen ärligt o skrivit riktiga papper så är det ju inga problem för säljaren?
 
Sv: stackars hästsäljare!

Fattar inte vad problemet är om man som säljare har "rent" mjöl i påsen. Tyvärr är det kanske så ibland att man som säljare inte alltid talar om ev olater hästen häst då det genast blir svårare att sälja.
Köparen har ju inte så mycket att gå på än säljarens ord och att träffa hästen (kan man så ev flera gånger och då är ju det bra).
Många försäljningsstall som är seriösa har mkt bra garantier till köpare och då priser satta efter det ;) ;)
Tack för ordet !
 
Sv: stackars hästsäljare!

Om det är jobbig att läsa så ber jag om ursäkt. En häst kan nolla 1,20 med en ryttare och vägra ut sig i 0,90 cm med en annan ryttare. Är det hästens fel då?????????

En del tror att man för tjugo-tretti tusen kan hitta en häst med: STRÅLANDE gångarter, HOPPAR höghus med vilken nybörjare som helst, RÖNTGAD UA, suuperstam och max 10 år!
Hallåå, vakna upp, va!?

Man får vad man betalar för!
 
Sv: stackars hästsäljare!

Måste bara få fråga: Är det du som i detta fallet är säljaren eller är det bara en hopkokad historia för att få klaga lite på alla framtida hästköpare "därute"?
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Sätt er själva i en situation där ni måste sälja en del varje månad för att få mat på bordet eller räkningarna betalda. Det kostar massor att köpa in hästar och mata dem, sko dem, avmaska dem, fixa staket och köpa spån, ja, ALLT! De få kronor som man kan tjäna har hästen snart ätit upp.

Som med alla företag får man tänka efter innan man startar upp. De flesta företag har någon olönsam period. Då får man helt enkelt periodisera sina intäkter så att man har pengar hela året. Har man inte råd att vara utan intäkt under en period ska man inte starta företaget.

Om köparen inte är nöjd så blir det ett himlans hallå.

Tycker du det är konstigt då? Om du själv köper en häst som du tydligt talar om för säljaren att du ska hoppa med t ex då ska den väl ändå hålla för det?

I vilket annat jobb förväntas du återbetala din lön som du fick förra månaden!!????

Det är ju ändå skillnad på att vara anställd och egen företagare. Har jag som egen företagare gjort ett dåligt jobb får jag faktiskt stå för det och ersätta kunden:mad:
 
Sv: stackars hästsäljare!

En seriös hästsäljare månar om att hästen får det bra. Fungerar det inte på det nya stället tar man givetvis tillbaka hästen utan tjafs. För vi vill väl inte att hästen ska komma i klämm? givetvis görs en grundlig vetrinärbesiktning där både säljare och köpare är närvarande vid båda tillfällena. Som hästföretagare är det mkt sällan företaget går ihop. Man måste ha en såpass buffert att man kan ta sådana bakslag. Annars får man lägga ned sin verksamhet.det är den bittra verkligheten. Man måste veta vad man ger sig in i. Försäljning av hästar är inte en enkel bransch.
 
Sv: stackars hästsäljare!

det finns nog inte många som vill lura någon. Ni vill väl inte det?? varför skulle hästsäljare vilja det då?? Det är så att många importerar hästar, förstår ni.
under den korta tid som hästen är hos säljaren kan man omöjligt upptäcka allt. är det rättvist att man ska lämna garanti på en häst man haft i tex fem veckor? skulle ni göra det?

jag har alltid trott att folk som rider verkligen gillar sina hästar. Men av det jag läst här så har jag haft fel.

tydligen är hästar en slit och släng produkt som du lätt kan bli av med om du är missnöjd. det är ju bara att lämna tillbaka den...seriösa, hästkunniga människor, eller hur:(
 
Sv: stackars hästsäljare!

us_lover skrev:
Det är ju ändå skillnad på att vara anställd och egen företagare. Har jag som egen företagare gjort ett dåligt jobb får jag faktiskt stå för det och ersätta kunden:mad:

Precis vad jag tänkte! :bow:
 
Sv: stackars hästsäljare!

jag tror att trådskaparen menar att det många gånger kan vara ryttaren/kusken/tränaren som inte klarar av de högre klasserna, men man skyller på den nyinköpta hästen - dessutom är det ett problem för seriösa hästhandlare med köpare som lämnar tillbaka hästen efter några månader med ovanstående argument. under tiden kan hästen blivit dåligt behandlad, dåligt skött m.m. vilket gör att du får tillbaka en häst som kanske inte ens är värd hälften av vad den var värd när den såldes.
problemet är att det är svårt att kunna bevisa det. särskilt om hästen inte är tävlad - och därmed bevisligen har gått de klasser som man lovat vid försäljningen. en unghäst som säljs som "lovande tävlingshäst med trevligt temperament" m.m. kan vara allt annat än lovande när en oförståndig ryttare/kusk/tränare förstört hästens vilja, fart, teknik o livslust. därmed far också det trevliga temperamentet all världens väg ...
tyvärr är det svårt att försäkra sig mot. det är nu en gång för alla en större risk att vara egen företagare än att arbeta åt någon annan. det gäller i alla branscher, men jag håller med om att just vid försäljning av häst så har man som handlare eller uppfödare en väldigt dålig sits.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Varför skulle det vara säljaren som gjort ett dåligt jobb??? Köparen kanske har ridit hästen alldeles för hårt!! Många rider sönder sina hästar pga okunskap. Ska säljaren ta ansvar för vad KÖPAREN gör?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 351
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 818
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 877
Senast: shia
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 037
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp