Stå eller sitta ner.

Q

Qudexco

Angående annridningen. Står eller sitter du ner i annridningen mot ett hinder. Jag föredrar att sita ner för att kunna driva bättre och med bättre kontakt..men nu har jag börjat träna för en ny tränare som vill att jag ska stå upp..väldigt svårt när man har lärt sig något helt annat ju..men som sagt vad föredrar du? och varför?

3 punkt sits passar också bra. Men jag brukar rida tre punkt sits mellan hinderna och sitta ner precis innan hindret. Jag tycker också att man har bättre kontakt med hästen när man sitter ner. Men det är ju en smaksak. Du får prova dig fram. mvh malin :d

brukar föredra att sitta ner... Det blir mer kontakt med hästen lixom, men står upp mellan hinderna och sitter precis i anridningen.

men det beror ju på vilken anledning tränaren vill att du ska stå upp.

Jag blir tillsagd av min tränare att stå upp ibland för att jag inte låter min häst sköta allt själv. Ja han gör allt jag ber honom om, lyssnar på minsta lilla vilket visserligen är positivt, men ibland blir det ju fel o därför måste jag stå upp och låta honom göra jobbet.

Så fråga tränaren varför h*n vill att du ska stå upp...

Jag sitter ner, för min första häst var/är så het så för att kunna hålla honom mot hindret måste jag sitta på rumpan och se till att benen är "fria" från hästen.

Brukar sitta ner då jag måste samla min påll ganska myckt innan hindren...är lättar då om jag sitter ner...

Jag står i lätta sits hela tiden när jag galopperar, men några galoppsprång innan hindret så skunker jag ner i sadeln. Det känns säkrare då, så att man verkligen kan rama in hästen.

3 pungt sits är väll när man sitter ner men med lite mer stöd i stig bygeln och lite mer framåt lutat över liv??
och 2 pungt sits när du står i lätt sits. eller är det jag som är ute och svamlar??

De e olika, men jag brukar variera med att sitta och stå i 3punktsits, beror lite på vilken häst jag rider.. :)

Jag har också lärt mej så, alltså att trepunkt sits har man lite mer stöd i stigbyglarna å så!

Vilken sits Du ska använda ska hästen avgöra. Passar bådda lika bra, tar Du ju den som passasr dig bäst. Du ska dock som ryttare behärska båda!

Att stå upp och sedan innan hindret sätta sig ned är förkastligt! Om ryttaren gör det, är risken myckert stor att han trycker bort ländryggen(hästen öppnar sig och blir lång), och tappar sin distans, pga att ländryggen trycks bort, därmed rids hästen på framåt. Detta resulterar på lägre höjder i kassa språng och på högre antingen i en krasch eller vägran! Tro mig, jag var själv en ryttare som begangnade denna förkastliga sits till min fantastiske tränare upplyste mig om vad som händer!

Hur gör du när du står och inte har något stöd i stigbyglarna? det skulle jag vilja lära mej!
Jag antar att du menar att du har mer kontakt med sadeln med rumpan när du menar trepunktssits.

Jag måste stå i två punktssits innan hindren på min ponny, tar man i honom för mycket börjar han studsa och hela anridningen blir konstig och fel. Jag kan lägga honom rätt genom bara några små signaler och han är verkligen uppmärksam hela tiden på vad jag gör.

På stora hästen sitter jag ner hela tiden och verkligen rider innan hindret, annars komme rman inte över. :smirk:

Verkligen två helt olika ridstilar på "mina" hästar, men båda passar mej ganska bra, även om det är den lite lättare sitsen som fallit mej i smaken bäst eftersom jag inte så så enormt stor. :p

Jag SKA sitta ner o för det mesta gör jag det. Men jag kan "flyga upp" ibland när hon får sina studsryck.. Men hon behöver mej sittandes. Så jag tränar på det för fullt! ;)

sitter! så mycket det nu går på en hoppande,skuttande,bockande,capriolande Galen häst..! :crazy:
skulle jag stå upp före hindrena så skulle det gå 920km/timma...

Sitter ner, min häst exploderar om jag står i lättsits mot hindren.

Jag är egentligen "dressyrryttare" men har börjat hoppa mer och mer på sistonde eftersom jag ska vara med i allsvenskalaget i hoppning i vår :crazy:

Jag sitter ner mot hindret eftersom jag tycker att det är då man kan inverka absolut bäst. Känner vart jag har min häst och så. Gäller ju bara att lätta fram över hindret så man inte blir hängande kvar bak!

Bara jag som kan.. ;)
nää jag skrev lite slarvigt, för jag orkade inte skriva nå mer...men jag tror att du förstod va ja menade :D :cool:

I själva anridningen stitter jag ner. Vissa brukar säga att jag ska stå upp men det känns mycket bättre om jag sitter ner. Då kan jag driva och brukar klara hindret bättre också!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 196
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka