Stå eller sitta ner.

Fast det beror ju på hur man "sitter" ned.

Jag små står mellan hindren och sprången innan kommer jag närmare sadeln, så nära att jag är när den, vilket jag kallar att sätta mig ned. Dock så sitter jag ju inte ned så som man menar i vanliga fall.

sjunker ner i sadeln i anridningen mot hindren för att samla ihop hästen inför avsprånget

Sitter, har en lite osäker häst och vill "hjälpa" honom hela vägen fram :)

Jag sitter ned, försöker dock inte sitta för tungt ned utan vara rätt lätt i sadeln. :)
På ponnyn står jag upp mer mellan hindrena (om hon inte är för pigg :crazy:) men på hästen måste jag sitta ned rätt mycket mellan hindrena på för att kunna hålla ihop. :)

står upp mellan hindren och sjunker ner lite i anridningen.... rider nog likadant på nästan alla hästar men min ponny kan jag inte sitta på mellan hindren för hon studsar så :bump:

Jag skulle nog vilja hålla med en del och sånt, men tillägga att de tränare som tycker att man ska stå upp nog vill att man ska få en egen balans och kontroll innan man börjar sitta ner ( i många fall driver man ju på hästen då omedvetet/medvetet ) många hästar gör ett utomordentligt bra jobb utan sin ryttare. Olika hästar ( och ryttare ) behöver olika. Så det finns i min mening inget rätt eller fel bara olika åsikter. ( jag föredrar endå allt som på något vis kann gynna hästens känslighet på alla plan är det rätta) :banana:

jag vet inte riktigt varför h*n vill att jag ska sitta ner. men h*n sa "Jag anntar att du vill sitta ner för att du orkar?" förstod inte riktigt vad h*n menade med det. Men h*n verkar villja att alla ska stå upp och vissa tränar inte för h*n just av den annledning att det inte funkar för dem att stå upp.

det beror på hindret, är det tittit sitter jag ner, annars står jag upp... min häst trivs bäst med det..

Jag försöker att anpassa mig efter hästen. De flesta hästar trivs bäst med med lätt sits.

HEJ

Jag sätter alltid mig ner framför hindret anners så annvänder jag lätt sits för snabbare transport frammåt.

//MIRABELLE :banana: :banana: :banana:

Och kan man inte ha full kontroll utan att sitta ner ?

Rider man på småhinder eller yngre hästar så brukar iallafall jag inte vilja sitta ner, utan då får hästen sköta jobbet själv med taxering och hela baletten

Det bror ju också på vad man har för häst... vissa hästar kräver mer av sin ryttare och då kan det vara att föredra att sitte ner och ha ordning på hästen...
Sen finns det ju olika ridsätt och ridstilar som passar olika ryttare olika bra :)

ja oj dom var ganska lika ju!! ja det är min häst mer baouta huvud! haha :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 196
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka