SSHS Hopphästauktion 2014

Jag vet att vissa saker redan konstaterats, men...
Nu är jag ju ingen "hopphästkännare" precis, men de där priserna är ju typ som på HästNet :confused:
Brukar inte "selectionshopphästar" vara betydligt dyrare än vissa av de som såldes nu?
(Menar inte att alla ska kosta typ 250k + men är inte 100-150k lite lågt?)
(Eftersom att jag inte såg auktionen med egna ögon) Var de egentligen fina hästar till underpris, eller lyckades de inte hitta så många godbitar?

Beror på ålder med. Dessa är ju bara bebisar typ, vid 3 års ålder så har man oftast bara ett hum om hur hästen kommer bli. Kollade snabbt på hästnet vad de hade vanliga hästar i samma ålder och där är det runt 70-80.000 som gäller. För en hoppstammad vanlig 3 åring alltså. Sedan finns det ju de som sätter ett annat pris men som jag tror kommer bli svårsålda eftersom de begär för mycket på dagens marknad.

För att göra ett exempel: Hittat en 4årigt sto e: Nintender- Quite Easy- Cardento som fick 8,5 (Galoppen), 8 (teknik), 8,5 (temperament) på sitt 3 års test. Bra stostam (flera avkommor som gått 1.50). Pris: 65.000.

Okej något efter i utbildningen så priset är lågt. Samtidigt så skadar det inte som exempel då hon då i utbildningsnivå verkar ligga som en 3åring. Låter som ett vettigt pris på en treåring, om hon nu är helt frisk men det vet man ju aldrig.

150.000 tusen kan du få en häst med betydligt mer rutin (kanske runt 10år och uppåt) för till mellanhöga klasser (ca 130 -140).
 
Jag tycker fortfarande auktionen är lite "pinsam". Jag klagar på precis samma saker jag gjorde förra året (och då till de som anordnar det).
1) Börja kl 19.00 när det står kl 19.00. VIP-gästerna kan inte komma in efter 19 med sina glas i handen.
2) Byt ut mr Zetterman. Han är lika usel som förra året, dock inte riktigt lika otrevlig i år men ändå otrevlig så det räcker. Och så kanske någon som kan tala bättre engelska.

O gör något åt det när en häst hoppar ut från banan. Klart som korvspad att den fortsatte med det när den hittat chansen. Det blir också pinsamt. Jag brukar inte vara så strikt men det snackas hela tiden om att vi bör konkurrera med Tyskland...och då kan det inte se ut såhär.
 
@Hippocampus Jag tycker att Royne är kanon som utropare. Han känner alla som bjuder och til skillnad från fölauktionen får man en inblick i vilka som bjuder. Det tycker iaf jag är rätt kul. Sen är han ju lite som han är i sitt uttryck men jag gillar att han inte är tillrättalagd. Engelskan, tja, han ropade inte "the seller has to pay WAT" genom hela auktionen. (Vilket roparen på fölauktionen gjorde när han menade VAT.)
 
Tycker att Royne gör sitt jobb kalasbra. Känner folket som budar (blir mer personligt för den som kollar) och triggar upp priserna så gott det går. Och sedan... Svengelskan. När ska vi svenskar sluta att skämmas över oss själva och hur vi pratar utrikiska!? Jag har bott utomlands större delen av mitt vuxna liv och på så sätt träffat folk från hela världen, och de enda som skäms över hur de pratar engelska är svenskar. Lyssna på andra länder, de flesta pratar generellt sett betydligt värre engelska än vi och de skäms inte.
 
Jovisst ska det bli familjärt, men det finns en balansgång. Han svor inte åt sina medhjälpare iallafall detta år som han gjorde förra året, så det är ju en förbättring.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 066
Senast: Vicks
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 842
Senast: Raderad medlem 149639
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Snubbelfot
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 699
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp