Visbyhjälp!

Visst är den :laugh:

Vad för crepe? Jag brukar inte kunna motstå att ta en efterrättscrepe! tror äpplen sist.
Ja, jag var sugen på dessercrepe jag med faktiskt.Men det fick bli en proscuitto, det kändes bättre som lunch. Jag älskar (välgjord) pesto.
Hade jag orkat mer mat hade jag tagit både och.

Vi är redan tillbaka på båten. Mamma knatade på bra så vi har sett en hel del. Hon är lik mig. Vi satte oss ibland men hon blev snabbt rastlös och ville vidare.
Bussarna och tåget böev en bra kombination. Gick ett tåg precis när vi steg av bussen.

Hyttbild. Finms ett litet "skrivbord" som skymtar på sidan i bild. Ett par garderober och faktiskt ett litet kylskåp i ett skåp bakom mig.
Sängarna känns lagom mjuka för mig, men jag är inte så kräsen med det.
Möjligen hade man kunnat ha en kudde till.

Toa och dusch är som det brukar vara på båtarna. Helt okej, men fint skulle jag inte kalla det.
 

Bifogade filer

  • 20240708_142957.jpg
    20240708_142957.jpg
    286,4 KB · Visningar: 56
Ja, jag var sugen på dessercrepe jag med faktiskt.Men det fick bli en proscuitto, det kändes bättre som lunch. Jag älskar (välgjord) pesto.
Hade jag orkat mer mat hade jag tagit både och.

Vi är redan tillbaka på båten. Mamma knatade på bra så vi har sett en hel del. Hon är lik mig. Vi satte oss ibland men hon blev snabbt rastlös och ville vidare.
Bussarna och tåget böev en bra kombination. Gick ett tåg precis när vi steg av bussen.

Hyttbild. Finms ett litet "skrivbord" som skymtar på sidan i bild. Ett par garderober och faktiskt ett litet kylskåp i ett skåp bakom mig.
Sängarna känns lagom mjuka för mig, men jag är inte så kräsen med det.
Möjligen hade man kunnat ha en kudde till.

Toa och dusch är som det brukar vara på båtarna. Helt okej, men fint skulle jag inte kalla det.
Vad fint! riktigt sugen på att prova :)
 
Skriver ändå ned summan av ungefär vad vi gjorde ifall någon annan vill ha en plan:

1. Bussen från precis utanför färjan till österport.
2. Direkt på blå tåget.
3. Knatade ned till botaniska. Det fanns en del fina blommor, och roliga träd men ingen omvälvande upplevelse. Det var fint helt enkelt. Satt en stund på bänkarna.
4. Gick genom Fiskargränd med fina rosor längs hela väggarna.
5. Gick till domkyrkan. Jag tyckte fönstren var finast i den.
6. Till torget och creperie och logi.
7. Kollade på Sankta Karins kyrkoruin, mest bara för att vi nästan " ramlade in i den".
8. Kollade in i några av butikerna som nämnts som fanns o närhetwn av stora torget.
9. Glass på gotlato. Alltså ska ni hit, missa inte pistagen.
Men den mörka chokladen gick inte av för hackor den heller.
10. Knatade sakta tillbaka upp till Österport och bussen.

Bullar och annat fika var vi tyvärr för mätta för 😅.
 

Bifogade filer

  • 20240708_150552-COLLAGE.jpg
    20240708_150552-COLLAGE.jpg
    507 KB · Visningar: 52
Jag kan tycka att domkyrkan är värd ett besök också, (och då kan ni passa på att spana upp för den vidriga kyrktrappan som leder upp på klinten och som jag tvingades klättra uppför x-antal gånger om dagen med hunden när jag bodde precis intill där. Lite sympatier i efterhand liksom. 😆)

Tycker också att Klinttorget och den pyttelilla brandstationen är värt en titt, så otroligt gulligt! 😍

Annars har du fått himla bra tips redan.

Och som tidigare nämnts, det är GALET backigt och bara stenlagt överallt - så vikten av bra skor kan inte nog understrykas. 😅
Vi avstod att gå i trappan 😇.
 
Uhm hur var hytterna? Hade ni en extravagant eller normal? Var det mycket att göra på båten? Fanns butiker? ok att äta och inte för dyrt? Fanns mysiga ställen att sätta sig och läsa på eller var det bara proppfullt av fulla människor som knuffades :D Såg ni Mariehamn mer än från relingen?
Glömde visst om Mariehamn. Vi var där mitt i natten och stod nog bara 30 min. Så nä, såg inte Mariehamn.
 
Vad fint! riktigt sugen på att prova :)
Nöjen då.
Finns nåt ställe med lite mer tryck i banden och dansgolv. De hade någon karaoke där igår också.
En musikshow med dans som var sådär.
Finns bar som hade pianist och orkester (vid olika tillfällen).
Lugn bar och ett café finns också.
Någonstans hade de någon frågesport också.

Spelmaskiner och ett eller två spelbord (minns inte vad, men blackjack kanske.).
Lekland för barnen.

Spa då, det var vi inte på men det lät som det klassiska Viking Line brukar ha.

Vi har aldrig haft problem att hitta någonstans att sitta. Finns mycket på däck, mycket utspridda platser både högt upp och i mitten på två våningar.
Möjligen var det ganska fullt på "dansklubben" (Backstage) på kvällarna. Men vi hittade sittplatser där också eftersom vi kom före 21.

Frukostbuffén åt jag alldeles för mycket på 🙈. Proppmätt nu.

Ingen partybåt, har nog inte stött på någon som varit helt överförfriskad faktiskt, men några fanns säkert.
 
Ja, jag var sugen på dessercrepe jag med faktiskt.Men det fick bli en proscuitto, det kändes bättre som lunch. Jag älskar (välgjord) pesto.
Hade jag orkat mer mat hade jag tagit både och.

Vi är redan tillbaka på båten. Mamma knatade på bra så vi har sett en hel del. Hon är lik mig. Vi satte oss ibland men hon blev snabbt rastlös och ville vidare.
Bussarna och tåget böev en bra kombination. Gick ett tåg precis när vi steg av bussen.

Hyttbild. Finms ett litet "skrivbord" som skymtar på sidan i bild. Ett par garderober och faktiskt ett litet kylskåp i ett skåp bakom mig.
Sängarna känns lagom mjuka för mig, men jag är inte så kräsen med det.
Möjligen hade man kunnat ha en kudde till.

Toa och dusch är som det brukar vara på båtarna. Helt okej, men fint skulle jag inte kalla det.
Det finn olika slags hytter att boka så ”finhetsgraden” varierar. Var inbokad på den här resan men tvungen att avboka… Låter som det har varit bra! (Har rest flera gånger till Visby och andra långkryssningar där Visby ingått under tiden båten var i Birkas regi).
 
Jo, jag vet.
Det finn olika slags hytter att boka så ”finhetsgraden” varierar. Var inbokad på den här resan men tvungen att avboka… Låter som det har varit bra! (Har rest flera gånger till Visby och andra långkryssningar där Visby ingått under tiden båten var i Birkas regi).
Kan ju bara recensera hytten jag hade och jag försökte beskriva högre upp vad jag vaöt.🙃.
För att vara mer exakt då, är seaside two (inte economy), sen köpte jag tillägget långt fram i båten, det vet jag dock inte hur stor skillnad det gjorde.
Men vi hade i alla fall bara granne på ena sidan.
Har också åkt Birka paradise flera gånger, men inte till Visby.
Badet och "stranden" de hade då saknar jag.

Trist att du behövde avboka.
Ja, vi är nöjda med resan.
 
Jo, jag vet.

Kan ju bara recensera hytten jag hade och jag försökte beskriva högre upp vad jag vaöt.🙃.
För att vara mer exakt då, är seaside two (inte economy), sen köpte jag tillägget långt fram i båten, det vet jag dock inte hur stor skillnad det gjorde.
Men vi hade i alla fall bara granne på ena sidan.
Har också åkt Birka paradise flera gånger, men inte till Visby.
Badet och "stranden" de hade då saknar jag.

Trist att du behövde avboka.
Ja, vi är nöjda med resan.
Jag har istället bara åkt på långkryssningar och aldrig sk Mariehamnskryssning, även om man alltid är där och dunkar in i piren ändå för skattens skull.

Alla jag pratat med det om har tänkt att det är partykryssningar men det är verkligen inte det, utan väldigt mycket lugn och ro och skötsamt klientel. Och det finns väldigt många fina orter kring Östersjön som man kunnat besöka, Köpenhamn, Bornholm, Visby, Rugen, Klaipeda, Härnösand mfl. Bilden präglas nog av de där kortare kryssningarna..

Var det nåt som kändes uppenbart sämre med Viking Lines regi på resan?
 
Jag har istället bara åkt på långkryssningar och aldrig sk Mariehamnskryssning, även om man alltid är där och dunkar in i piren ändå för skattens skull.

Alla jag pratat med det om har tänkt att det är partykryssningar men det är verkligen inte det, utan väldigt mycket lugn och ro och skötsamt klientel. Och det finns väldigt många fina orter kring Östersjön som man kunnat besöka, Köpenhamn, Bornholm, Visby, Rugen, Klaipeda, Härnösand mfl. Bilden präglas nog av de där kortare kryssningarna..

Var det nåt som kändes uppenbart sämre med Viking Lines regi på resan?
Jag minns inte allt om Birkakryssningarna ska erkännas.
Jag tycker Viking lines bad/spa är rätt tråkiga
Om jag ska "klaga" på något hade jag gärna haft mer skyltar om vilka alkoholfria drinkar de har.
Det var bättre med det på Glory och vad jag minns även på Paradise.
Tipset är att fråga, för de hade mer än de tre jag hittade på en skylt.

Det var absolut ingen partykryssning i alla fall. Har inte sprungit på en enda rejält full. Vissa kändes mer salongsberusade och en del nyktra.

Jag åker sällan långkryss för då måste jag rodda med lämplig djurvakt och har inte alltid haft lätt att hitta det. Då har jag hellre åkt på annan resa när jag ordnat det.
Just nu är maken hemma och agerar just det.
 
Jag minns inte allt om Birkakryssningarna ska erkännas.
Jag tycker Viking lines bad/spa är rätt tråkiga
Om jag ska "klaga" på något hade jag gärna haft mer skyltar om vilka alkoholfria drinkar de har.
Det var bättre med det på Glory och vad jag minns även på Paradise.
Tipset är att fråga, för de hade mer än de tre jag hittade på en skylt.

Det var absolut ingen partykryssning i alla fall. Har inte sprungit på en enda rejält full. Vissa kändes mer salongsberusade och en del nyktra.

Jag åker sällan långkryss för då måste jag rodda med lämplig djurvakt och har inte alltid haft lätt att hitta det. Då har jag hellre åkt på annan resa när jag ordnat det.
Just nu är maken hemma och agerar just det.
Ja, svårigheter med djurtillsyn var en av anledningarna till att vi blev tvungna att avboka den här gången. Men kul att ni lyckades komma iväg och hade det bra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 710
Senast: Disen
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 156
Senast: sweet_extraa
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 041
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp