Sprutar mjölk

S

sarinon

Borstade på tjejen igår kväll, och smörjde in juvret på henne innan natten, när jag mörkte att det sprutade mjölk ur båda spenarna på henne.
Hon är inte dräktig.

Kan det vara för att jag är där och kliar med borsten och masserar in mjukgörande salva för att hålla flugorna borta?

Håller med. Enda gången ett sto producerar mjölk är ju om hon är dräktig, har jag fått lära mig. Kan hon vara skendräktig? Kan ju å andra sidan bero på gnuggandet eftersom det är så föl gör för att stoet ska släppa till mjölken. Men då måste det ha skett under en ganska lång tidsperiod för att hon skulle börja producera mjölk öht. Strange... :confused:

hehe ehrm då är inte min häst riktigt som hon ska heller ;) De tre somrar jag ägt henne har hon fått lite lite grand mjölk i juvrena varje gång. Inte så att det sprutar när man trycker på juvret men hon fyller liksom i lite lite framför snuttarna och "drar" man i dem så kommer en stråle mjölk.
Första sommaren hade jag dit veterinär som tittade och hon sa att det inte var någon fara, det blir lite "knas" ibland... men om det blev mer mjölk skulle jag ta bort kraftfodret och rida mer :confused: Äh jag vet inte, kanske är det pga att min häst haft föl innan, kanske blir det lite skendräktighet i skallen, jag vet faktiskt inte.
Men det är nog ingen fara :)

Hon fick ett föl för 8 år sen, men det är ju ett tag sen.. ;)

Har "gnuggat" ca 2 veckor..

Hade samma erfarenhet som Veronican med min förra tjej, hade inget att göra med att jag varit där och gnuggat, plötsligt fanns det bara lite vätska i juvret. Även jag fick höra att så kunde det bli. och det försvann senare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30