Spruta kotled

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ViggoVilding
  • Startdatum Startdatum
V

ViggoVilding

Vad brukar det kosta att åka till vet. och böja och konstatera att man ska spruta bägge kotlederna fram?

Säkert olika från vet. till vet. men på ett ungefär så slipper man ju få en chock när räkningen dimper ner i lådan :)

Sv: Spruta kotled

Han sprutades med DMSO.
Böjdes bara fram då kusken sa att de satt i framkotorna.

Kanske 2000 kr? Mer?

Du behöver nog inte oroa dig över att det ska kosta 4000 (som nån sa) för att spruta två kotor.
Böjprov går på mellan 400-700+moms.
Att spruta med tuppkam och kortison tex. kostar 1200+moms för en led.
Knappt då kommer du upp i 4000.

Om du bara gjort ett böjprov fram och sprutat med DMSO skulle jag tro att du har mer rätt när du säger 2000.
Sen varierar priserna beroende på klinik men SÅ mycket kan det ändå inte skilja.

Det har inte ens gått på 4000 när jag med en häst gjort:
- böjprov
- röntgen 5 bilder
- behandling med tuppkam + kortison i en led
+klinkavgift.

Detta slutade på 3800:-

Men ingen räkning från vetten är en trevlig räkning givetvis. :cool:

Tack för ett bra svar =)

Vad brukar ni använda för preparat om ni behöver spruta?

Och vad finns det för för- och nackdelar med de olika enligt er?

Tack för ett bra svar =)

Vad brukar ni använda för preparat om ni behöver spruta?

Och vad finns det för för- och nackdelar med de olika enligt er?

Det beror helt på vad det är för fel på hästen. En mängd faktorer väger in.
Hur kraftig är inflammationen? I vilken led är hästen inflammerad? Är det bara ett ställe eller är det flera leder? Har hästen blivit behandlad i samma led tidigare eller är det första beh? Har hästen svarat positivt/negativt på någon särskilt preparat tidigare? osv osv.

Kortison är det vanligaste preparatet. Själv har jag nog mest valt att behandla med det. Man bör dock tänka på att för mycket kortison inte är bra för hästens kropp då det bla. gör hästens immunförsvar försvagat.
Ibland brukar inte kortison ha så bra effekt ensamt och man väljer då att kombinera med tuppkam.
DMSO används mer av vissa veterinärer än andra och själv har jag inte fått rek. att använda det särskilt ofta. Dock skulle jag inte vara främmande för att testa om jag anser att min häst behöver det. Det jämför ju dock med kortison så...

Numera har det dessutom kommit mer "allmänverkande" preparat som hästen kan få om den tex har lite knackig stil eller om den har någon lite reaktion i någon led. Jag har provat andra (visserligen jävligt dyra) preparat som funkat bra. Men pengarna är ju en stor del i det hela också och kortison är ändå det billigaste alternativet vid behandling av led.

När jag var på en klinik o sprutade ett bak knä kostade de 6500kr de va med böjprov o en röntgen plåt. Nästa gång på en annan klinik kostade det 3300kr för 5 leder. Båda gånger med kortison+tuppkam. Så de skilljer en del.

Det vanligaste vid behandling i led är tuppkam, men det beror ju på omständigheterna. Jag brukar diskutera med veterinären så kommer vi fram till det bästa för den individen vid det tillfället.

När jag var på en klinik o sprutade ett bak knä kostade de 6500kr de va med böjprov o en röntgen plåt.

Va?? :eek::eek:
Säg att du skämtar? Hur löd specifikationen på den räkningen?
Det låter ju helt otroligt. Eller snarare, orimligt.
Jag som tagit mig an mina trashankar har nog varit på diverse klinker och sprutat med både det ena och det andra och jag har till och med behandlat en häst i SEX (6) leder och det kostade inte ens i närheten.
Tror maxräkning jag fått är 6500:- och då var det både blodprov, raspning och hältutredning + en burk glukosamin.

Du får gärna ta fram räkningen och berätta vad som kostade vad, det vore intressant.

När vi behandlar med kortison kostar det 400 kr/led.

här kostar det också det med cirkus 400 kr/led, kortison är ju billigast.

och vi använder kortison, adikvarn, DMSO, blandat kortison-DMSO, och har nu även börjat med IRAP, då det är inte bara tuppkam som är vanligast, vi använder det inte knappt alls eftersom vi inte tycker att det funkar

:mad:
Vår räkning på återbesök 1 går löst på 7593:- och undra då vad den första gick på då det röntgades och sprutades både högt och lågt...den som vi inte var inne med på själva utan leasingtagaren fick ta.
Och sen har ytterligare ett åb gjorts också med sprutor, den fakturan har inte kommit än.:confused:
7593:- är för
åb 350,
rörelsekontroll böjprov 455,
logering 205,
diagnostisk bedövning 2 st 660,
behandling av hälta i led knä 3 ledavd med Celeston Bifas 1656,82,
bandage enkelt 270,
beh av hälta, i led CB 2477,76,
moms 1518,65

detta är gjort på en ATG klinik i söder, då hästen var ute på leasing där nere.

Ja ska man göra en riktig hältutredning med rörelsekoller i longering och dessutom bedöva lederna så går det loss på bra mycket mer direkt. Ni behandlade ju dessutom x3 i knäet och ytterligare led. Då blir det inte billigt.
Tyvärr.

Varför arga smileyn? Var det för att räkningen var dyr eller för det jag skrev i mitt inlägg eller?

Arga smileys...ja, för att vi just hade fått en second opinion på skadorna som sade att man överbehandlat och ändå inte hittat rätt skada i frambena,.....det sitter i knät...hon har behandlats för kotorna 3 gånger!!! Men knät fram är inte ens behandlad. Dessutom påpekas att hon har ryggproblem och det har dom inte åtgärdat heller. Detta var räkningen för återbesöket nr 2. Hon är böjd, rtg, longerad, sprutad på första besöket också.
Därför blir man smått galen då det inte blir rätt behandling och vad skall man göra då, ja se glad ut och betala:angel:
Det var det jag reagerade på vad gäller våran faktura så långt, och fler kommer...

ber om ursäkt, det var inte menat till dig med en arg gubbe...

Arga smileys...ja, för att vi just hade fått en second opinion på skadorna som sade att man överbehandlat och ändå inte hittat rätt skada i frambena,.....det sitter i knät...hon har behandlats för kotorna 3 gånger!!! Men knät fram är inte ens behandlad. Dessutom påpekas att hon har ryggproblem och det har dom inte åtgärdat heller. Detta var räkningen för återbesöket nr 2. Hon är böjd, rtg, longerad, sprutad på första besöket också.
Därför blir man smått galen då det inte blir rätt behandling och vad skall man göra då, ja se glad ut och betala:angel:
Det var det jag reagerade på vad gäller våran faktura så långt, och fler kommer...

Det är lugnt.
Vet hur det är, det är verkligen inte roligt när man får "fel diagnos". Fy.
Dyrt som fasen blir det också.:(

Man åker till en annan klinik och provar där, det de inte hittar på ett ställe kan de hitta på ett annat.

Vi hade en häst på jobbet som i våras gick provlopp och tävlingstider, sedan började hon krångla och gick knappt få i 1.30 för tre månader sen. Hon var på otaliga (säkert 9-10 st)hältundersökningar men blev aldrig bättre, då åkte vi till en (jag tror) privat klinik i Halmstad och han hittade felet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V