Springer Spaniel?

Lupin

Trådstartare
Går i hundfunderartankar och har fått upp ögonen på Springer. Visste inte att det fanns två, Engelsk och Welsh. Har kollat på deras resp rasklubbhemsidor, men skulle vilja veta mer av er som har erfarenhet! Berätta ALLT tack! :)
 
Sv: Springer Spaniel?

Jag har 2 Eng. springer. Tiken är 5 år och hanen är 9 mån. Dom är lättlärda, följsamma och underbara. Med tiken tävlar jag agility. Hanen har jag ännu bara gått valpkurs med. Vi spårar lite ibland också. Utställning blir det ju också emellanåt. Jag tycker ju mycket om tempramentet hos springrarna. Ute är det fart om så krävs. Inne är det lugnt och avslappnat. Dom springer ju heller inte ifrån en om dom är lösa, utan håller sig i närheten. Jag har varit inne på att ha en annan ras nån gång, men det faller ju på det ena eller andra. Hos oss funkar springern perfekt. Vi har två barn och det går jättebra. Dom lyder barnen och leker gärna med dom. Kommer inte på nåt mer. Ställ frågor så ska jag försöka svara. Brukar ha uppfödarens hundar här ibland, då är dom sju stycken och det är inga problem. Klipper också en del springrar, så jag har träffat några olika. Alla är lika trevliga.
 
Sv: Springer Spaniel?

Håller med och fyller på med att springern, engelsk i mitt fall, är en underbar allroundhund den ställer upp på allt man hittar på med samma glädje. En hund som är väldigt tilllags älskar att vara med människor.
Tillägger innan någon börjar hojta att det är en jakthund fungerar bra som det och tar fram en extra växel vid jakt MEN den är lika glad i att köra ett sök eller spårpass eller att ta en vända på agilitybanan.
 
Sv: Springer Spaniel?

Vad bra du skrev, jag är så himla dålig på att formulera mig.
 
Sv: Springer Spaniel?

Tack för era svar! Så mycket vet jag att ESS är uppdelad i show och jaktvariant. Och att de är olika till sätt och utseende. Finns en welsh med, men den är jag inte intresserad av.

På ett annat forum har jag nu fått veta att det inte finns några bra springers, att bra individer är lika svåra att hitta som en nål i en höstack! Att uppfödarna bara har ETT mål = utställning och att det mentala har halkat efter betydligt. Massor av rädslor i rasen och utpräglad hanhundsaggressivitet.

Så jag har ju blivit lite mer tveksam får jag erkänna.
 
Sv: Springer Spaniel?

Dom negativa sidor du har hört om har jag inte upplevt. Dom flesta är trevliga och samarbetsvilliga. Iofs har väl majoriteten av dom jag träffat kommit från samma uppfödare. Så jag är väl inte rätt person att uttrycka mig om detta.
 
Sv: Springer Spaniel?

Hej!
Va kul att du är intresserad av ESS!
Jag har en tik på 4 år. Har heller inte upplevt några sådana problem som du beskriver. Min är väldigt lätt att ha med sig överallt och gillar att vara ute i skogen.
Som alltid, oavsett ras, ska man ju välja individer som passar för sitt ändamål, och de finns de som avlar på även jaktmeriterade hanar och tikar hos "utsällnings" spanieln. Det gäller att leta runt lite bland uppfödarna för att hitta någon hund som passar just dig.
Som jag förstått det så är workingtype (jaktvarianten) en spaniel som verkligen behöver aktiveras med jakt eller dylikt för att må bra.
Du kan ju alltid ta kontakt med springerklubben för att få råd om ESS. De har även uppgifter om uppfödare.
Själv kommer jag aldrig köpa annat än ESS.
Lycka till!
 
Sv: Springer Spaniel?

Nu har jag sett vilket forum du varit inne på. Jag blir helt förskräckt. Funderar på om det är samma ras vi pratar om. Ska du lyssna på dom så förstår jag att du blir tveksam. Jag tänker inte övertala dig till att skaffa en springer, men måste försvara dom. Det bästa du kan göra är väl att träffa några stycken från olika kennlar.
Ska du hålla på med räddning? Har funderat på det själv, men tiden räcker aldrig till.
Vill du ha en frisk, samarbetsvillig och urmysig hund, så är ESS rätt.
 
Sv: Springer Spaniel?

Hej!
Min sambo har en 6årig ESS tik. Hon har aldig blivit jakttränad, men är en av de mest följsamma och lydiga sällskapshundar jag träffat.

Hon har varit mycket av en ensamhund, vilket jag tror har resulterat i att hon blivit lite grinig mot andra hundar (tikar som hana, men framför allt tikar). Detta har dock blivit betydligt bättre sen jag skaffade min jaktlabbe (som tyvärr fått ta en del smällar från henne i början). Men det är inte värre än att man kan be henne gå fot och se till att den andra hunden håller sig borta...

Hennes stora nackdel at pälsen. Med två hundar i huset nu så måst man damsuga varje dag om inte råttorna ska invadera :devil: Å det är mest hennes hår i tussarna. Dessutom samlar pälsen en massa skit så här års i leran.

Hon fick en ond (motsats till godartad) juvertumör nu vid sista löpet. Detta är väl inte direkt rasspecifikt, men ändå väldigt trist...förhoppningsvis fick dom bort allt dåligt och att hon ska klara sig ok.

En kompis föräldrar skaffade också en ESS för några år sen, men tog bort henne som 2åring då veterinären sagt att hon kanske kunde bli blind av en ögonsjukdom (själv tror jag de gjorde det för att de fick barnbarn m hysteriskt nojiga föräldrar)

Men som någon sa, en glad och lättlärd hund, med vänligt kynne.

Lycka till!
(On mi vill träna jakt, bruks mm så kan jag rekommendera jaktlabbe :-)
 
Sv: Springer Spaniel?

Ja, jag vet inte! Bemötande där på det andra forumet är under all kritik. Har fått andra svar via pm, för tydligen vågar folk inte svara öppet pga vissa personers påhopp. Tydligen pågår det ett raskrig?!
 
Sv: Springer Spaniel?

Var ofta hundvakt till en Welsh springer spaniel dam som ju med alla springers och retrievers var lite "puckad":devil: , men otroligt go.
Som de flesta säger så skulle jag tro att det är en rätt bra allroundhund men det är helt klart en hund som är till för att användas.
Dock var just detta exemplar ett med mycket rädslor och stress. Antagligen pga av understimulans.
 
Sv: Springer Spaniel?

Tycker det du fick höra om rasen på det andra forumet (vilket:angel: ? Jag är bara på Buke, så jag har ingen aning om andra djurforum) lär jättekonstigt. Vi har en femårig Springerhane som vi fick när han var 3½ (omplac p g a separation i gamla hemmet), och vi valde rasen bl a för att den verkade så glad och okomplicerad. De springers jag har träffat har även varit det.

Vi trivs kanon med vår hund. Han är pigg och glad ute men slappar gärna inne. Han är snäll mot både stora och små, och funkar bra med våra katter. Världens myskille som helst bara vill kramas jämt. Dock är det ju en aktiv ras, så man bör vara beredd på att göra mer än gå kisspromenader runt kvarteret. Vår hund kan man väl klassa som aktiv sällskapshund, han går långpromenader och "hjärngympar" lite varje dag och dessutom lite kurser då och då, samt att han är med mycket ute i stallet etc. Detta räcker för honom, och han är glad, nöjd och harmonisk, men med tanke på att det ändå är en ras som är avlad för att jobba, kan man säkerligen få en individ som kräver mer jobb än så. Vår hunds absoluta favvosysselsättningar är att söka/spåra/leta samt att simma. Är lite åt det bolltokiga hållet o gillar "skojapportering". Tror han hade kunnat vara en fena på apportering om man tränade det mer seriöst. Han är jätteuppmärksam när man jobbar lydnad med honom, och samma sak gäller där; han hade säkert funkat ypperligt att tävla lydnad med om jag hade velat det. Vi har gått en grundkurs i agility oxå, och det gillade han, men inte lika passionerat som att leta/spåra/söka.

De två saker jag kommer på som är negativt med honom är dels att han inte gillar andra hanar(vet inte om det är vanligt för rasen? Du hade ju fått det svaret på det andra forumet). Det är inget problem att träffa andra hanar ute, gå kurs ihop etc, men det funkar inte att ta hem en ánnan hane och låta dem leka. Det andra är att han är väl het på vilt - jag vågar inte ha honom lös ute i naturen, då det har hänt att han dragit efter hare ett par ggr. Inkallning funkar annar jättebra, men hare ÄR roligare än matte...Suck. Tror dock det hade varit lättare om man haft honom sedan han var valp och verkligen jobbat inkallning och stopp från början.

Som sagt, jag rekommenderar ESS, som du hör. Lycka till med hundfunderingarna!
 
Sv: Springer Spaniel?

Ja jag är duktigt förvirrad och ambivalent just nu. "Experterna" på det andra forumet har ju minst sagt sågat rasen, även de som har egna ESS, dessutom av de olika typerna!

Har ingen egen aning om hanhundsilska är representativt numera, men jag får kanske tänka om ang kön och välja tik istället. Så slipper man åtminstone den biten. Plus att man slipper det ständiga pissandet överallt...

Ska fundera några varv till!
 
Sv: Springer Spaniel?

Har haft en springer hane ganska mycket. Det är en som bott hos uppfödaren, men vi har haft honom när det varit löptikar. Det har aldrig varit några problem med andra hanar. En ung tjej har tränat honom i agility. Då är det många hanar med. Hon har bott i tält med honom och andra hanar. När han bott hos oss så har vi med hundarna överallt. Vi träffar både tikar och hanar.
 
Sv: Springer Spaniel?

Utgå från vad du ska ha hunden till. Det är i grunden en mycket trevlig jakthund med en motor som gott och väl räcker till.
Det du fått veta i det andra forumet om rasens nackdelar ska du verkligen ta fasta på.
Rasen är nu under ständig förstöring eftersom en massa oseriösa uppfödare blandar hött och bött och inte har en aning om resultatet.

Skaffa inte en jakthund om du inte ska jaga. Sök i stället blan sällskapshundarna där det finns 100-tals raser som inte är avlade med en jakthunds intressen och motor.
 
Sv: Springer Spaniel?

Det är väl därför rasen är uppdelad i en jakttyp och en showtyp. Är inte intresserad av ren sällskapshund! Tror det framgår av mina inlägg i andra forumet. Men visst tar jag fasta på det negativa som kommit fram, det finns ju ingen hundras med bara positiva företräden, inte vad jag vet i alla fall. OM det blir ESS så får det bli en tik tex.
 
Sv: Springer Spaniel?

Såg i det andra forumet att det bara fanns 8 ESS som är räddningshundar. "Min" uppfödare har två som kommer ifrån henne.
 
Sv: Springer Spaniel?

Men ESS är väl en bra sällskapshund? Det är klart att en spaniel inte mår speciellt bra av att bara gå ut på små "kiss-promenader" men vilka hundar gör det egentligen?
Min spaniel är ingen utpräglad jakthund, men hon aktiveras en del med apportering, sök och lydnadskurser.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så måste man ju betämma vad man vill ha hunden till.
Oseriösa uppfödare hittar man nog inom många raser, men jag vet många inom ESS som har en serös uppfödning. Visst, de avlas på utställning, men det finns de som även avlar på jakt, lydnads-meriter hos "utställnings" spanieln.
 
Sv: Springer Spaniel?

Oseriösa uppfödare hittar man nog inom många raser, men jag vet många inom ESS som har en serös uppfödning. Visst, de avlas på utställning, men det finns de som även avlar på jakt, lydnads-meriter hos "utställnings" spanieln.

En seriös uppfödare av en jakthund ska ju avla på egenskaper som förbättrar hunden som jakthund eller hur? En avel på egenskaper som gör hunden olämplig som jakthund kan aldrig vara seriös.

Jag tycker det är bedrövligt att rekommendera sönderavlade hundar till sådana som ska börja med hund. De kommer sist i raden av de som ska välja hund och får då av förklarliga skäl nöja sig med det som andra ratat.

Jägarna har följt upp jaktegenskaperna, och finns det någon uppfödare som har en seriös valpkull, så väljer de garanterat först. För ingen seriös uppfödare prioriterar sällskapshundsköpare. De vill ha kvitto på att de har lyckats att föra rasen framåt och inte bakåt.
 
Sv: Springer Spaniel?

Fasr springer är ju faktiskt mycket mer än en jakthund, och såväl Springerklubben samt all den litteratur jag läste innan vi skaffade vår hund säger att det är en AKTIV hund, som visserligen lämpar sig väl som stötande och apporterande jakthund, men ÄVEN funkar ypperligt för den som vill träna spår, lydnad, agility mm. Det viktiga är att den aktiveras.

Måste säga att jag uppfattar din inlägg som onödigt negativa...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 797
Senast: Tiffany
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 506
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp