Springa med hästen

charmant

Trådstartare
Min pålle är känslig i sin rygg och har en bra sadel och massören ute var 8 vecka.Han blir bara bättre och bättre men det som verkar gjort susen är ätt min kille springer med honom 1-2 ggr i veckan.Dom springer i ca 1 timme och hästen är så nöjd när dom kommer tillbaka.Aldrig svettig baar lite varm.Så fort han förstår att husse ska ut med honom blir han pigg och glad.Sen har jag börjat klättra med honom rätt mycket och det har oxå gjort susen.Mycket över stock och sten i skogen.Satt och tragglade på öppna och sluta för att stärka hans rygg men han tycker det är sååå tråkigt på banan så det känns skönt att ha hittar något att variera med.Är det någon mer som springer med sin häst?Gissa om dom får blickar på sig när dom far runt i skogen :)

har också gjort det, bra omväxling, för både människan och hästen! det dumma är ju bara att man inte kan springa så fort som hästen kanske vill. även bara det å va ute å gå med hästen gör susen, även om man kan tycka att de alltid går runt i hagarna. men! då slöar de runt, och är man ute å går/springer så skärps uppmärksamheten. de får även ett nytt sorts förhållande med den som går. för man blir en "kompis", man blir "en i gänget" och hästen respekterar en mer och lyssnar bättre på vad man vill sen, även i sadeln.

JAG tycker, att ALLA sorts markarbeten är bra, både för människan, hästen och för kommunikationen dom emellan. man får bättre uppsikt och förstår sej på varandra bättre.

det har jag aldrig gjort någon gång.. kanske ska testa det efter sommaren!
tack för tipset! :bow:

Ja, jag har gjort det några gånger med vår häst och han tycker det är jättekul. Han håller sig så fint alldeles vid axeln men ibland puttar han på mig som för att säga "kom igen nu, nu springer vi fortare!" :D Men han springer aldrig om mig.

Och jo då, folk tittar ganska mycket här med när man kommer springande!

// K

Jag brukar vara ue o springa/gå med min ponny rätt ofta.

Tycker det är riktigt bra de dagar hon inte ska gå så hårt, då får ju matte röra lite på sig oxå ;)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 034
Senast: Fiorano
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästhantering Köpte en 1-åring förra året så hon är alltså 2 år nu, efter ca en månad hos mig började hon attackera folk som går in i hagen, alltså...
2
Svar
35
· Visningar
4 737
Senast: Fliixey
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka