Sv: Sporrar!

det finns egentligen inget som heter att hästen är skänkeldöd.
Det är bara en ursäkt för en dåligt utbildad häst

de heter väll skänkeldöv inte död? rätta mig om ja har fel.
hästen behöver inte vara dåligt utbildad, ända tills den blir 10 år(eller annan ålder) kan den va känslig i sidorna, sen kanske den står på ridskola, eller privatryttare, och får utstå lite för mkt sparkar i magen, och då blir den ju till slut "skänkeldöv"

*KL*
Jag använder aldrig sporrar men har eg. inget emot dom. Skulle jag sitta på en häst som är "döv" för skänkeln tar jag helre med ett dressyrspö för att träna upp känsligheten igen.

jamen oavsett hur bra man än rider kan man ju inte göra så mkt åt om hästen är "döv" för skänkeln?
och ja skulle gärna ta ett dressyrspö istället för sporrar, men problemet är att hon skiter ju i de lika mkt som de andra, hon går snabbare i två steg och saktar sen ner igen, då tar ja hellre sporrar och skänklar en gång istället för att sitta och gnaga me skänkel och spö.

sporrar kan användas när ryttaren är så skicklig att man kan rida med sporrar utan att använda dom.

jag tkr sporrar är bra att ha, för man ska ju driva med vaden inte hälen, så när förstärkning behövs kan man lägga till sporren lite lätt.
men hälst rider jag utan sporrar och spö, man ska rida på känsla, inte styrka elr våld. att kunna använda så små hjälper som möjligt är en konst .

Jag är en tjej som har ridigt i 2½ år nu och är 15 år , och jag undrar när man ska använda sporrar=)

Hej Kikona! Jag borjade rida med sporrar nar jag kommit sa langt i utbildningen och kannedomen om min egen kropp att jag var helt stabil i mina hjalper.

Jag har lart mig att rida med vikthjalper och att hela tiden ha hasten uppmarksam pa min viktforflyttning. Nar jag kommit sa langt i min och min hasts utbildning att jag vill forstarka min framatdrivande hjalp, tex nar jag vill ha mer action i en sluta eller i ett galoppombyte, sa anvander jag sporren for att inte behova flytta min fot sa mycket, eftersom det resulterar i att jag flyttar min vikt och darmed stor hasten eller ger en annan signal an den jag tankt mig. Nar jag anvander sporren sa anvander jag den som en impuls, bara petar till.

Men som andra sagt har, se till att ta hjalp av en instruktor, att rida med sporrar ar inget du maste gora. Lycka till!

Då är det en riktigt dålig ridskola som tillåter eleverna att sparka på hästarna.

nää men jag menar att det är svårt att ha lite mera känsligt hästar på ridskolan... Sen så på den ridskolan jag red på, så Fick man itne sparka i sidorna... Men det finns ju alltid folk på ridskolor och även privat som sitter och knager med skänklarna

Jag har alltid haft den uppfattningen att sporrar är till för att förfina och korrigera INTE att driva med! Eller har jag fel? Drivet ska väl sitta i säte och överskänkel, underskänkel (dvs häl) använder jag endast för att säga till hästen "hallå lyssna!" när han inte riktigt är med mig.....

Jag tycker inte att sporrar är fel om man är så rutinerad så att man klarar av att använda dem rätt. Först och främst måst man ha lärt sig att rida med sätet och vikten INNAN man sätter på sig ett par sporrar..

Jag har alltid haft den uppfattningen att sporrar är till för att förfina och korrigera INTE att driva med! Eller har jag fel? Drivet ska väl sitta i säte och överskänkel, underskänkel (dvs häl) använder jag endast för att säga till hästen "hallå lyssna!" när han inte riktigt är med mig.....

Jag tycker inte att sporrar är fel om man är så rutinerad så att man klarar av att använda dem rätt. Först och främst måst man ha lärt sig att rida med sätet och vikten INNAN man sätter på sig ett par sporrar..

Jag själv rider MKT med säte,t, Skänkeln används vid sidvärtsröreler, byten men även vid drivningen osv... sen så det klart håller jag ju om med benen... Svårt att förklara...:crazy:

nää men jag menar att det är svårt att ha lite mera känsligt hästar på ridskolan... Sen så på den ridskolan jag red på, så Fick man itne sparka i sidorna... Men det finns ju alltid folk på ridskolor och även privat som sitter och knager med skänklarna

Ja inte kan du ha för känsliga hästar på ridskola, de skulle må psykiskt dåligt av alla motstridiga hjälper elever kan ge när de lär sig rida. Men jag vidhåller fortfarande att en ridskola är dålig om det tillåts sparkar i sidorna på hästarna. Man kan behålla känsligheten hos ridskolehästarna om man som instruktör är noga med att instruera och korrigera på rätt sätt. Och att sätta på sig ett par sporrar på hästar som redan blivit okänsliga gör ju saken bara värre. Våra lektionshästar rids utan sporrar av flertalet elever, bara de som tävlar har tillåtelse att använda sporrar och de är också duktiga nog att inte missbruka sporrarna, annars hade de inte vare sig fått tävla eller rida med sporrar.

Hela undervisningssystemet hos oss bygger på att att först renodla grundhjälper, att göra hästarna uppmärksamma på framåtdrivande hjälper, förhållning - eftergift, och vändande hjälper. Därefter får eleverna koppla samman hjälperna utan att de blir motstridiga. Detta har vi som en röd tråd genom hela undervisningen, från nybörjare till avancerade ryttare. Och det håller hästarna känsliga för grundhjälperna. Sporrarna blir då bara det hjälpmedel som de var avsedda att bli, en förfining av hjälperna, ej en förstärkning.

haha okay
så kan vi hålla på hur länge som helt.. :rofl:

Jag själv tycker att det är inte något fel med sporrar har heller det än ett spö.

jo, för även nyborjare rider ju runt och slår sina hästar med spön, men om det är det ingen som reagerar, sporrar ser man ju faktiskt tackocklov inte på speciellt många sådana..

jo, för även nyborjare rider ju runt och slår sina hästar med spön, men om det är det ingen som reagerar, sporrar ser man ju faktiskt tackocklov inte på speciellt många sådana..

jag menar inte nu ridskole hästar och ryttare utan privat ryttare.. ;) men när det gäller ridskola så föredrar man spö iallfall jag

Jag kan hålla med om att man inte ska använda sporrar förens man klarar av det o kan göra en bedömning varför hästen/ryttaren behöver det. Sett ryttare som sporrat sina hästar blodiga, och sett ryttare som rider exemplariskt o knappt nuddar hästen..

Jag tkr att en ryttare med bra koll på sina skänklar (och övriga hjälper också) använder sporrar när det 'behövs'. När det behövs är upp till ryttaren själv. ;)
En liten varning bara, rid inte med sporrar jämt. Detta kan leda till att hästen blir skänkeldöd. Det har jag sett hända alldeles för ofta :crazy:

Varför skulle den bli skänkeldöv av det? Då använder man ju sporrarna fel. Med sporrar förfinar man hjälperna = hästen blir ännu känsligare;)

Varför skulle den bli skänkeldöv av det? Då använder man ju sporrarna fel. Med sporrar förfinar man hjälperna = hästen blir ännu känsligare;)

Håller med dig.. Sporren ska ju komma som ett "HALÅÅ ELLER!" till hästen.. det ska man inte sitta och nöta med... Hästen ska ju inte bli skänkeldöv av sporrarna...

Numera finns det till och med ridskolor som helt frångår sporrar - alltså säger ifrån att sporrar inte ska användas på lektionshästarna. Sånt blir jag glad över :bow: På ridskolan hemma (där jag ridit de senaste 20 åren) används aldrig sporrar - det behövs helt enkelt inte. UTAN att eleverna sitter och bankar med skänklarna. Eleverna använder spö, ja - men det är inget piskande, snarare ett petande. Instruktören har till och med mer eller mindre på skoj hotat om att ta 5 kr i böter för varje gång h*n ser en häl i hästens sida :smirk:

Om nu sporren är till för att förfina hjälper - varför fortsätter man då att använda sporren när man gjort hästen känslig? Har man använt sporren för att få hästen mer uppmärksam på skänkeln så borde det väl senare räcka med bara skänkeln?

Själv använder jag ytterst sällan något annat än den övre skänkeln, mitt bäcken och mina sittben.

jamen oavsett hur bra man än rider kan man ju inte göra så mkt åt om hästen är "döv" för skänkeln?
och ja skulle gärna ta ett dressyrspö istället för sporrar, men problemet är att hon skiter ju i de lika mkt som de andra, hon går snabbare i två steg och saktar sen ner igen, då tar ja hellre sporrar och skänklar en gång istället för att sitta och gnaga me skänkel och spö.

Det handlar om hästens vilja att lyssna på skänkeln, eller hur snabbt man kräver en reaktion av hästen. om det räcker med en snabb beröring eller om man måste "klämma" några sekunder.

En ridskolehäst är oftast mer skänkeldöv eftersom det är många olika personer som rider, som ger olika signaler, som kräver olika, som är långsammare i sin hjälpgivning osv, medan en privathäst har samma ryttare, som ger samma signaler, som kanske kräver mera, som kanske är mer erfaren. Det är en träningssak. Tänk på att även en skänkeldöv häst kan känna en fluga utanpå sin päls:idea:

Hmm... svårt ämne det där. Att förbjuda sporrar eller inte.

Jag rider alltid med sporrar (korta 1,5 cm) oavsett häst. Det gör jag för att kunna förtydliga inte förstärka skänkelhjälpen. Jag använder sporren tillexempel om jag ber hästen att trampa under sig lite mer eller ge efter i sidan och hästen inte lyssnar när jag lägger till skänkeln på vanligt sätt. Jag lägger till sporren som ett "hallå där" när hästen inte lyssnar. Jag använder sporren för att få fram det där precisa spåret i en öppna eller för att få ett galoppombyte nu inte om fem steg.

Jag har däremot väldigt svårt att förstå folk som säger "den där behöver du inte sporrar på", för det måste väl betyda att de inte kan använda skänkeln utan att sätta i sporren? :devil:

Jag anser hursomhelst att det är idiotiskt att jag ska sitta ett halvt varv på volten och "tjata" på hästen att den ska flytta bakdelen, när jag kan efter en hjälpgivning som hästen inte tagit, lägga till sporren och få hjälpen att gå igenom. Då räcker det oftast att lägga till skänkeln utan sporre nästa gång - den effekten får du inte av att varje gång behöva lägga till skänkeln tio gånger för att hjälpen ska gå igenom. Då får du en skänkeldöv häst på posten!

Så mitt svar till TS är att du kan börja använda sporrar när du känner hur dina skänkelhjälper påverkar hästens bakben samt att du kan skilja på när du ger de olika hjälperna. Du måste veta EXAKT när du lägger till sporren och när du inte gör det. Annars gör det mer skada än nytta med sporren.

Jag själv följer en "trappa" med mina hjälper. Först vrider jag höften, lyssnar inte hästen lägger jag till låret. Går inte hjälpen igenom då lägger jag till vaden, får jag fortfarande ingen reaktion lägger jag till sporren. Händer det inget då får hästen sig en "kyss i röven" så brukar den lyssna till höften nästa gång ;) Nackdelen med att tvingas lägga till spöt är att du måste ändra din position över hästen för att komma åt att lägga till spöt, och därmed stör du ut många andra hjälper - det är därför jag har sporren "imellan". I 9 fall av 10 räcker det att lägga till den för att hästen ska ta hjälpen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 235
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama