Sv: Sporrar!
Hmm... svårt ämne det där. Att förbjuda sporrar eller inte.
Jag rider alltid med sporrar (korta 1,5 cm) oavsett häst. Det gör jag för att kunna
förtydliga inte förstärka skänkelhjälpen. Jag använder sporren tillexempel om jag ber hästen att trampa under sig lite mer eller ge efter i sidan och hästen inte lyssnar när jag lägger till skänkeln på vanligt sätt. Jag lägger till sporren som ett "hallå där" när hästen inte lyssnar. Jag använder sporren för att få fram det där precisa spåret i en öppna eller för att få ett galoppombyte
nu inte om fem steg.
Jag har däremot väldigt svårt att förstå folk som säger "den där behöver du inte sporrar på", för det måste väl betyda att de inte kan använda skänkeln utan att sätta i sporren?
Jag anser hursomhelst att det är idiotiskt att jag ska sitta ett halvt varv på volten och "tjata" på hästen att den ska flytta bakdelen, när jag kan efter en hjälpgivning som hästen inte tagit, lägga till sporren och få hjälpen att gå igenom. Då räcker det oftast att lägga till skänkeln utan sporre nästa gång - den effekten får du inte av att varje gång behöva lägga till skänkeln tio gånger för att hjälpen ska gå igenom. Då får du en skänkeldöv häst på posten!
Så mitt svar till TS är att du kan börja använda sporrar när du känner hur dina skänkelhjälper påverkar hästens bakben samt att du kan skilja på när du ger de olika hjälperna. Du måste veta EXAKT när du lägger till sporren och när du inte gör det. Annars gör det mer skada än nytta med sporren.
Jag själv följer en "trappa" med mina hjälper. Först vrider jag höften, lyssnar inte hästen lägger jag till låret. Går inte hjälpen igenom då lägger jag till vaden, får jag fortfarande ingen reaktion lägger jag till sporren. Händer det inget då får hästen sig en "kyss i röven" så brukar den lyssna till höften nästa gång
Nackdelen med att tvingas lägga till spöt är att du måste ändra din position över hästen för att komma åt att lägga till spöt, och därmed stör du ut många andra hjälper - det är därför jag har sporren "imellan". I 9 fall av 10 räcker det att lägga till den för att hästen ska ta hjälpen.