Sv: Sporrar!

det finns egentligen inget som heter att hästen är skänkeldöd.
Det är bara en ursäkt för en dåligt utbildad häst

det behöver fasen inte vara för att den är dåligt utbildad. det är ryttarens fel. men alla har inte självgående hästar, då måste man ta hjälp med sporrar och spö. om hästen överhuvudtaget ska lyssna på en. :crazy:

det behöver fasen inte vara för att den är dåligt utbildad. det är ryttarens fel. men alla har inte självgående hästar, då måste man ta hjälp med sporrar och spö. om hästen överhuvudtaget ska lyssna på en. :crazy:

En häst behöver inte vara självgående för att vara lydig = lyssna på de signaler man ger. Lyssnar den inte på skänkeln är den olydig eller felinlärd vad skänkeln betyder helt enkelt.
Självklart kan det behövas "förstärkning" när man ska skola en redan felinlärd häst, men då kan man inte påstå att man har dom trots att hästen är välriden.

Har aldrig träffat en självgående häst. Arbetet fram tills hästarna är självgående börjar varje rid pass. En häst går inte med bärighet och i en vettig form av sig själva. mycket arbete ligger bakom i hästarnas utbildning. Och även om man har en utbildad häst så krävs det nog att man kan rida själv för att få självgående hästar. Väldigt få av majoriteten ryttare är så duktiga att de alltid kan rida hästen korrekt, hästar kräver korrekthet av sin ryttare för att arbeta rätt..

Hur man väljer att andvända spö eller sporrar är en annan femma.

Många andvänder spö och sporrar för att förstärka sina hjälper, många andvänder det till att slå eller sparka med och många har ingen koll alls på var sporrarna landar i varje steg, alternativt med andra dålig ursäkter.. Så är det.

Jag kan tycka att det är ok att andvända sporre i förstärkande syfte. Hellre en sporre i 1 eller 2 gånger än att folk bankar eller piskar och slår hela tiden.. Och att bygga ridningen på att att sitta och hacka hela tiden är i mitt tycke missbruk. Jag tycker inte det är ok när sporre missbrukas, medvedet eller omedvetet.

Hela grejjen med att man anser att sporren är något ryttaren "skall förtjäna", att ryttare måste vara så pass medveten om sina hjälper innan man skall andvända sporre är ju för att förhindra missbruk av misstag. Ansvaret över spö och sporre i samband med ridning har i alla fall i mina hemtrakter inte presenterats på ridskolor, och det är där folk "lär sig rida". Utvecklingen bland privat ponnyryttare här i trakten är också skrämmande. Det är helt ok att åka på privatträning, strunta i avskrittning och slå sig blå med pisken.

Det är ridlärare och dem som sysslar med utbildning av ryttares ansvar att lära elever att ta ansvar över vad mna gör på hästryggen med sporrar och spö!

du har fel om du har en lat häst, tro mig. :crazy::smirk:

Fast om man har en lat häst så är det väl bättre att göra nått åt det? :confused: :smirk:

Jag hade en extremt lat fjording förrut, som var skänkel och spödöv när jag fick henne. Det tog inte lång stund att få henne både framåt och känslig. Trots att hon är lat.

Jag rider en del med sporrar, när jag rider på bana, för att slippa vinkla skänklarna så förbaskat när jag rider. Allt går att missbruka, vid fel användnig. Men rätt använt kan det var till gagn för både häst och ryttare!

Jag rider en del med sporrar, när jag rider på bana, för att slippa vinkla skänklarna så förbaskat när jag rider.
Men jag begriper inte när man behöver vinkla skänklarna? En drivning ligger ju inte (ska i normalfallet inte) ligga i hälen...? Visst kan jag behöva "knacka till" en häst med hälen någon gång, men det handlar om en kort, kort snabb rörelse - ett tryck, sen släpper hälen.

Har aldrig träffat en självgående häst. Arbetet fram tills hästarna är självgående börjar varje rid pass. En häst går inte med bärighet och i en vettig form av sig själva. mycket arbete ligger bakom i hästarnas utbildning. Och även om man har en utbildad häst så krävs det nog att man kan rida själv för att få självgående hästar. Väldigt få av majoriteten ryttare är så duktiga att de alltid kan rida hästen korrekt, hästar kräver korrekthet av sin ryttare för att arbeta rätt..

Nej som sagt, hästen behöver inte vara självgående för att vara lydig och väl inlärd för hjälperna.
Men huruvida den kommer BLI mer eller mindre självgående (helt självgående ska de ju inte vara, de ska ju bara göra det vi som ryttare ber om och sen hålla det tills vi ber om något annat) det har otroligt mycket med inlärning, konsekvens och "lätthet" att göra. Målet för mig är t ex alltid självbärighet, inte att man ska behöva "hålla kvar" hästen i en form. Sen finns det säkert många som helt enkelt inte lägger ribban så högt vad gäller lättheten i ridningen, och då är det ett val man gör som kommer märkas i längden.

Rider ett kallblod och har långa ben :p Jag har en dm in till hästens sidor :D

Rider ett kallblod och har långa ben :p Jag har en dm in till hästens sidor :D

Måste du vinkla skänklarna och hela foten för det?
Drivningen och hjälperna från benen ska väl huvudsakligen komma från vaderna och inte från hälarna? :confused:

Fast jag syftade mest på hur du rider...?

Kanske dax att träna lite på sitsen.. :angel: ;)

Nej men allvarligt. Man ska ju inte behöva använda sporrar för att skänkla på hästen med..

En häst behöver inte vara självgående för att vara lydig = lyssna på de signaler man ger. Lyssnar den inte på skänkeln är den olydig eller felinlärd vad skänkeln betyder helt enkelt.
Självklart kan det behövas "förstärkning" när man ska skola en redan felinlärd häst, men då kan man inte påstå att man har dom trots att hästen är välriden.

hahaha, du kanske vill försöka göra tex en sluta med min häst ? :D

Fast om man har en lat häst så är det väl bättre att göra nått åt det? :confused: :smirk:

hur tycker du att jag ska göra då ? hållt på i två år, han är fortfarande lat. har hållt på min övergångar som 17. visst han är lydig, men han gör fan inget av sig själv ocg jag får fortfarande driva lika mkt.

Senast ändrad av en moderator:

Variera ridningen mer?

Min ena häst var döseg första sommaren, tyckte allt var tråkigt osv. Jag tog det lugnt hela sommaren, red ut ett par gånger i veckan och i padocken då & då. Det gick över efter det.

Man måste lixom hitta vad man kan göra åt saken, variera så mkt som möjligt. Vissa hästar trivs ju inte på banan, så då får man försöka undvika att rida på banan (Fast din kasnke är seg jämt?) och rida så mkt som möjligt i skogen istället.

Det går alltid iprincip att lösa, om man bara lär sig hur man ska lösa det :)

hahaha, du kanske vill försöka göra tex en sluta med min häst ? :D

Nej, jag gillar inte att rida olydiga hästar! ;)
Men seriöst, varför skulle en häst bli tungriden i en sluta om inte för att den är felinlärd/har för dålig respekt för hjälperna eller att man själv som ryttare ger knasiga signaler? Har aldrig lyckats rida en häst "tung" i sluta.

Variera ridningen mer?

Min ena häst var döseg första sommaren, tyckte allt var tråkigt osv. Jag tog det lugnt hela sommaren, red ut ett par gånger i veckan och i padocken då & då. Det gick över efter det.

Man måste lixom hitta vad man kan göra åt saken, variera så mkt som möjligt. Vissa hästar trivs ju inte på banan, så då får man försöka undvika att rida på banan (Fast din kasnke är seg jämt?) och rida så mkt som möjligt i skogen istället.

Det går alltid iprincip att lösa, om man bara lär sig hur man ska lösa det :)

Nu är det ju så att han står i ett stall på landet, med kossor och givetvis andra hästar, och vi har varken ridhus eller paddock eller någon form av "bana" men jag tävlar seröst i dressyr och hoppning så jag tränar en gång i veckan i paddock, för det mesta. jo, han är seg jämt utom när man rider med andra hästar i skogen, han lyssnar dåligt. visst han har lite dåligt med ryggmuskler pga vila. Men lat jo. en sak är säker, jag får fan inget gratis av den hästen. Han går inte en millimeter av sig själv :crazy:

Nej, jag gillar inte att rida olydiga hästar! ;)
Men seriöst, varför skulle en häst bli tungriden i en sluta om inte för att den är felinlärd/har för dålig respekt för hjälperna eller att man själv som ryttare ger knasiga signaler? Har aldrig lyckats rida en häst "tung" i sluta.

han är ganska lydig men ijumed att han är lat så får man säga till han två gånger ist. jag menade inte bara i en sluta, jag tog det som ett ex. han är alltid lat, ja, där sa du rätt. han har dålig respekt för hjälperna, det är ju därför jag använder sporrar ? som denna tråd handlade om ? nej, jag kan ju säga så att jag ger inte knasiga signaler.
han är inte tungriden i sluta ? det har jag aldrig sagt, jag sa att han var lat. Lat och tung är två heeelt olika sker, that's for sure. ;)

tycker du att jag ska ta det som en komplimang ? det där att DU inte lyckats rida en häst tung i sluta ? det är inte mitt fel , och han är inte tung, han är lat, och det är han även om det är ngn annan som rider honom. :crazy:

asså, det är inget problem så , men jag måste ha sporrar och spö till förstärkning av hjälperna.

det är inte mitt fel , och han är inte tung, han är lat, och det är han även om det är ngn annan som rider honom. :crazy:

asså, det är inget problem så , men jag måste ha sporrar och spö till förstärkning av hjälperna.

Jag tror garanterat att det handlar om att hästen rids fel.
En av min tränares hästar som jag brukar rida dressyr på är ingens favorit direkt, alla tycker hon e seg, vägrar gå i form, om man sitter liiite snett så går hon in med sidan i väggen så man skrapar av sig hela benet och om man skänklar(med hälen) så stannar hon..:smirk:

Det man måste göra med den hästen är att rida med sätet. Om du lägger till hälen på den hästen tvärnitar hon. Hon har t.o.m slängt av en ryttare som försökte tvinga henne framåt genom att driva med hälarna.

Men när man lyckas sitta rätt på hästen o driva med sätet så har man den mest underbara, självbärande häst någonsin! Helt plötsligt känner man hästens bakben jobba o hon lossnar i munnen och är helt underbar att rida:love:.

ta hjälp av en tränare så kanske du kan lägga de där sporrarna på hyllan!! Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 235
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama