Sv: Sporrar!

Numera finns det till och med ridskolor som helt frångår sporrar - alltså säger ifrån att sporrar inte ska användas på lektionshästarna. Sånt blir jag glad över :bow: På ridskolan hemma (där jag ridit de senaste 20 åren) används aldrig sporrar - det behövs helt enkelt inte. UTAN att eleverna sitter och bankar med skänklarna. Eleverna använder spö, ja - men det är inget piskande, snarare ett petande. Instruktören har till och med mer eller mindre på skoj hotat om att ta 5 kr i böter för varje gång h*n ser en häl i hästens sida :smirk:

.

Haha det är grymt sällan man ser en ridskoleryttare piska hästen, det ligger inte någon kraft bakom "slaget" Tur de:bow:...

*knapplån*
Rider oftast med sporrar på min pålle, ej ute dock. Har alltid spö med mig. Han är en lat häst av naturen för det mesta, lite som tjuren ferdinand, vill hellre sitta här och lukta på blommorna ungefär. Han tog nästan inte skänkeln alls förr men har blivit myvcket bättre, "tack vare" sporrarna. Då reagerar han för det mesta på en gång och om inte, så använder jag dressyrspöet. Detta för att han inte ska falla tillbaka i sina gamla vanor där det krävdes benmuskler av stål för att få honom i trav. Nu som sagt är han mycket bättre, så jag har hellre sporrar och driver försiktigt en gång än sitter och nöter med skänkeln i en halv evighet. Nu har jag visserligen ridit ett bra tag men ändå. Visst det kanske kan bero på dålig ridning, jag vet inte, men det kommer inte "från mig" i alla fall. Jag är fortfarande för mesig mot honom, han tar sin chans och latar sig när han kan. Men sporrar är ett väldigt bra hjälpmedel. Faktiskt.

Orkade du läsa resten av inlägget eller? Om inte så kan du göra det och komma tillbaka med en kommentar på det med... då får du även svar på varför jag väljer att göra så. Och det är inte för att jag inte orkar ta av sporrarna från stövlarna, det gör jag varje gång jag mockar serru :smirk:

knapp**

Att läsa den här tråden gör mig lite fundersam.

Det kanske bara är jag, men jag anser att man är en duktig ryttare när man klarar av att rida alla sorters hästar i rätt form med rygg och bak utan sporrar som extra hjälpmedel.
Det borde inte behövas.

Men gud, vad är det med folk?

Tål inte folk skämtsamheter nu för tiden?

Hade jag varit gravallvarlig hade jag valt en :smirk: och knappast en ;)

Det är klart att det är målet... på samma sätt som att det är ett mål att kunna rida GP-dressyr utan sadel och träns. Men medan jag väntar på den dagen så får jag nöja mig med "dödliga" hästar som jag varken ridit in själv eller rider dagligen.

Och jag vet inte riktigt vad du menar med att man skulle vara en dålig ryttare för att man har sporrar på stövlarna när man sitter upp. Om du läser tillexempel min text så borde du se att mitt mål är att inte behöva använda sporrarna - på samma sätt som jag strävar efter att inte behöva ta hästen i munnen.

Men gud, vad är det med folk?

Tål inte folk skämtsamheter nu för tiden?

Hade jag varit gravallvarlig hade jag valt en :smirk: och knappast en ;)

Öhm.. jaa... du kunde kanske varit lite mer tydlig i ditt skämtande. Det är svårt att utläsa skämt och ironi på nätet. En smiley som du tolkar som "alltid skämtsam" tolkar jag kanske på ett annat sätt. Jag blev också lite stött när du bara plockade en liten bit av mitt inlägg, och i mina ögon förvrängde hela betydelsen.

många har kommit in på att "nöta eller inte nöta" med skänklarna. det är ju ungefär som en person sa till mig: Heldre en stor sten i skon som man plockar bort genast, än lite smågrus som får sitta i hela dagen.;)

knapp**

Att läsa den här tråden gör mig lite fundersam.

Det kanske bara är jag, men jag anser att man är en duktig ryttare när man klarar av att rida alla sorters hästar i rätt form med rygg och bak utan sporrar som extra hjälpmedel.
Det borde inte behövas.

Men då är vi där igen... Det spelar ingen roll om du är proffs eller nybörjare, det är lika svårt att ridaq en skänkeldöv häst... utan sporrar

Men då är vi där igen... Det spelar ingen roll om du är proffs eller nybörjare, det är lika svårt att ridaq en skänkeldöv häst... utan sporrar

Då kan man fråga sig varför hästen är skänkeldöv över huvud taget.

När man måste sitta och nöta på hästen tyder det uppenbarligen på brist på kommunikation.
En häst som man ska samarbeta med borde man ha bra kommunikation med. Är den nu helt okoncentrerad och i princip inte bryr sig om vad ryttaren vill utan att denne använder sporrar är det nog annat än just ridning man ska träna på.

Ursäkta jag ska förtydliga mig då.

MISSA INTE ATT JAG SKÄMTADE!

Hade jag tagit med hela inlägget hade lixom inte det jag skrev haft nån innebörd. :crazy:

det finns inget som heter skänkeldöd häst!

men varför det inte lyssnar så bra på skänkeln beror oftast på att hästen inte förstår vad du menar för ryttaren kan ha suttigt och nött i hästens sidor så till slut fattar den inte vad den ska göra.

och om hästen då reagerar blixtsnabbt när man använder sporrar men inte sporrar, då fattar man nog att sporrarna gör ont eftersom hästar försöker springa ifrån det som gör ont. alltså, det går framåt.

det finns inget som heter skänkeldöd häst!

men varför det inte lyssnar så bra på skänkeln beror oftast på att hästen inte förstår vad du menar för ryttaren kan ha suttigt och nött i hästens sidor så till slut fattar den inte vad den ska göra.

och om hästen då reagerar blixtsnabbt när man använder sporrar men inte sporrar, då fattar man nog att sporrarna gör ont eftersom hästar försöker springa ifrån det som gör ont. alltså, det går framåt.

Jo det finns det visst.. En häst som har blivit riden med en nötande skänkel slutar lyssna tillslut och struntar fullständig i dig. Det blir så dels från dålig ridning och är inte hästen fel

Jo det finns det visst.. En häst som har blivit riden med en nötande skänkel slutar lyssna tillslut och struntar fullständig i dig. Det blir så dels från dålig ridning och är inte hästen fel

att hästen blir s k skänkeldöd beror ju på dålig ridning.
och det skrev jag nyss.

skrev aldrig att de va hästens fel

att hästen blir s k skänkeldöd beror ju på dålig ridning.
och det skrev jag nyss.

skrev aldrig att de va hästens fel

nää och det menar jag inte att du skrev heller... Men det spelar ingen roll om du är proffs elelr nybörjare och får rida på en skänkeldöv häst... det lyssnar inte bättre för de

nää och det menar jag inte att du skrev heller... Men det spelar ingen roll om du är proffs elelr nybörjare och får rida på en skänkeldöv häst... det lyssnar inte bättre för de

men så varför har den blivit s k skänkeldöd då?
för ryttaren har ridit hästen på fel sätt!!

det där med skänkeldöd är något som kom fram för några få år sedan eftersom så många ryttare slarvar med sina skänklar

men så varför har den blivit s k skänkeldöd då?
för ryttaren har ridit hästen på fel sätt!!

det där med skänkeldöd är något som kom fram för några få år sedan eftersom så många ryttare slarvar med sina skänklar

men ägaren innan kan ha gjort det eller så.. den så är sporrana till för att förstärka skänkel...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 235
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama