Sv: Sporrar!
Måste bara fråga: Ni som inte föredrar sporrar...
Vad gör ni om ni sitter på en häst som inte lyssnar på er? asså är nyfiken och vill veta om det finns något annat. man kanske kunde testa så som ni gör.
Jag har ju iofs redan skrivit det i ett inlägg, man jag lägger till spöt. Är den okänslig för spöt får man ta i så mycket det krävs EN gång även om hästen blir skraj, får man inte resultat första gången kommer man bara få ta till hårdare rapp för varje gång = inte snällt mot hästen. Tar man så mycket att hästen verkligen reagerar däremot och är konsekvent med att alltid lägga till det direkt när det behövs, då brukar man bara behöva ta till det "på riktigt" 1-3 gånger, sen brukar det räcka med att visa spöt som påminnelse om ens det.
Jag lägger till spöt ca ½ sekund efter skänkelhjälpen (som jag med flit gör ganska svag men såpass att hästen känner den givetvis, eftersom jag vill att hästen ska lyssna på en lätt skänkelhjälp). Att jag lägger till spöt i princip direkt är helt enkelt för att jag vill att hästen ska svara direkt, går det för lång tid så är det inte heller säkert att hästen kopplar spöt + att det lär hästen att vara uppmärksam på skänkeln så man aldrig behöver ta till en hårdare skänkelhjälp utan man lär hästen att vara på alerten för skänklarna.
På ridskolans lataste ridskolepålle, väldigt oalert på skänklarna om man säger så, så tog det ETT spörapp som inte var särskilt hårt, bara bestämt, innan den gick som en klocka för pyttesmå skänkelhjälper. Detta tycker jag är bra mycket mer snällt än att ta till en hårdare (eller "tydligare" som vissa säkert föredrar att kalla det
) hjälp i sidorna på hästen eftersom det dels inte är lika logiskt, och dels så är det ju som sagt en av de saker hästar har svårast att tolerera.
Mycket viktigt är att aldrig vara
inkonsekvent med skänklarna, det är ju det som gör att hästen slutar lyssna!
Du ska alltid få
effektav skänkeln, och så snabbt/löst du vill, det är också viktigt att vara konsekvent med så man inte ena gången tar till ett rejält eller segt skänkeltryck så hästen sätter standarden efter det. Med att man alltid ska få resultat så betyder ju det att man måste förtydliga (med spöt eftersom det är mest logiskt) varje gång hästen inte lyssnar eller inte lyssnar så snabbt som den borde.
Ge aldrig
motsägande hjälper, man kan inte ta i tyglarna samtidigt som man driver. Då kommer hästen välja att lyssna på det ena till slut. Skitbra att ta för vana att alltid släppa efter lite på tygeln när man t ex vill gå över till trav eller fatta galopp!
Skänkeln ska betyda
en sak =
accelleration. Hästen ska alltså ALLTID öka tempot när du använder skänkeln. Gör den inte det - förstärk! Om du medvetet eller omedvetet använder skänkeln för att få hästen hålla ett tempo istället för accelerera, eller för att "hålla energin" då är det inte konstigt om hästen börjar ignorera de accellererande skänkelhjälperna. Om hästen saktar av tempot - lägg till spöt! Den bör lära sig att ta eget ansvar för att hålla det tempo du bett om.
Ju mer man följer detta, desto mer fri kommer man också bli till att använda hjälperna till att få en specifik effekt, inte att använda hjälperna till att öht få hästen att röra sig
det är nästan ett måste när man börjar ska lära den mer avancerade rörelser för att det inte ska bli mer och mer tungridet... Om hästen lyssnar dåligt på skänklarna NU, hur tror du då det skulle bli om man får för sig att rida t ex diagonalslutor, hur ska du kunna ge så många hjälper som krävs samtidigt om hästen inte ens lärt sig att hålla tempot?