Sv: Sporrar!

och om hästen då reagerar blixtsnabbt när man använder sporrar men inte sporrar, då fattar man nog att sporrarna gör ont eftersom hästar försöker springa ifrån det som gör ont. alltså, det går framåt.

Om din häst reagerar på en sporre med att blixtsnabbt springa framåt så skulle jag fundera på hur välskolad den är. En häst ska inte reagera framåt på ett tryck i ena sidan. Då springer den bara ifrån ryttarens hjälper.

Dessutom förstår jag inte hur dina argument förändrar faktumet att det på vissa hästar som kanske är lite sävliga eller okänsliga av naturen kan behövas en liten "hallåhallå". Jag undrar om du ridit lite större, tyngre hästar på sisådär 1.75 som har sina egna bestämda åsikter i huruvida vi ska flytta undan för skänkeln idag eller fortsätta rakt fram ;)

men en häst på 1.75 behöver nödvändigtvis inte vara sådan som du beskriver.
Av ditt första inlägg att döma att du "hallåar" hästen med sporrar och när det behövs ger den en "kyss på baken" så är det uppenbarligen brist på kommunikation och inte en "döv" häst.

men en häst på 1.75 behöver nödvändigtvis inte vara sådan som du beskriver.
Av ditt första inlägg att döma att du "hallåar" hästen med sporrar och när det behövs ger den en "kyss på baken" så är det uppenbarligen brist på kommunikation och inte en "döv" häst.

Kan du beskriva hur du märker skillnaden lite mer ingående? Eller på vad du baserar det uttalandet liksom. Lite svårt att uttrycka hur jag menar ;) Jag vill hursom helst ha en motivering.

det finns väl ingenting och märka, det är väl hästspråk över huvud taget.
En häst du har bra samarbete med har koll på dig, helt enkelt.

Hmm... känns fortfarande väldigt luddigt för mig :crazy:

Jag undrar hur du med hjälp av mina inlägg kan se att jag inte eftersträvar kommunikation.

Vad gör du själv när du sitter upp på en häst som inte lyssnar på dig?

jo men jag menar ju kommunikation när det gäller allt. Att se till att ha en bra relation och att lita på varandra.
Förstår att det är luddigt och jag är otroligt dålig på att förklara.

Givetvis finns det också tiotusentals olika teorier om vad samarbete och kommunikation är och jag har bara en av dem.

Du får hemskt gärna berätta! Jag är verkligen inte ute efter att "sätta dit någon" om det är det du tror ;) Utan jag vill gärna höra andras synpunkter och lära mig något av det!

Jag rider med den filosofin att jag "sätter hårt mot hårt" tills hästen ger efter - även om det bara är väldigt lite. Och då ger jag eftergift med alla hjälper för att hästen ska förstå att det var dit jag ville. När jag sedan ber om samma sak igen efter ett par steg ger hästen oftare med sig och jag kan ge eftergift snabbare.

Vad är ditt sätt?

Jag själv tycker att det är inte något fel med sporrar har heller det än ett spö.

Jag själv anser hellre spö än sporrar eftersom spö (på rumpan) känns som en mer naturlig hjälp. Skänklarna (och sporrarna för den delen) är ingen naturlig hjälp för framåtdrivning, då skulle man aldrig behöva lära in dess betydelse utan kunna sitta upp på vilken unghäst som helst och ta för givet att de förstår skänkeldrivning! ;) En spödutt/ett spörapp i rumpan beroende på hur känslig hästen är (givetvis börjar man med en lätt dutt eller att bara visa spöt, men jag kan tänka mig att en del ridskoleponnyer t o m blivit halvt spötåliga :p ) förstår alla hästar.

Sporrar anser jag (tvärtemot de flesta i tråden verkar det som) INTE är till som förstärkning till skänkeln utan som stimulans. Hästar som t ex har svårt att slappna av mot handen kan ibland stimuleras till att slappna av genom duttande med sporrarna. Och då menar jag nästan motsatsen till att "driva hästen mot handen" snarare "peta på hästen för att få avslappning" ;) Även så kan det peppa hästar att samla sig ett snäpp till. Stimulerande som sagt.
Att använda det som drivande känns onödigt, hästen ska lyssna direkt på skänkeln annars är det mest konstruktiva att direkt lägga till spöt anser jag. Gör man konsekvent det (konsekvent och konsekvent, hästarna brukar lära sig efter 1-3 spödutt...) och inte är inkonsekvent med skänklarna och därmed felinlär hästen så KOMMER den lyssna snabbt på små skänkelhjälper. Vill man förtydliga dvs vara mer specifik i avancerade övningar kan man använda sitsen.

Problemet både med sporrar och skänklar som jag ser det (i dressyrsammanhang framförallt) är att många verkar se det som en farthållare OCH signal för accelleration. Både för att hålla igång motorn och för att öka... Hur konsekvent är det? :crazy: Man får välja vad en hjälp ska innebära, och sen hålla sig till det. Allt annat blir ju bara förvirrande för häststackarn. Likaså känns det onödigt att ha flera hjälper som betyder samma sak, nödvändigt med sporrar som ändå enligt de flesta ska betyda samma sak som skänkeln... OM man nu inte använder dom till annat än skänklarna.

Jag är en tjej som har ridigt i 2½ år nu och är 15 år , och jag undrar när man ska använda sporrar=)

För att svara trådstartaren...
Jag tycker inte det kan skada att prova rida med sporrar, för att testa, för att kolla av hur man egentligen sitter med sina skänklar, för att testa om man får en annan reaktion på en redan "felinlärd" häst, för att öva inför ev. tväling osv. för ibland krävs det ju sporrar på tävling (?).
Det enda som kan hända egentligen är att ridningen går åt h*lvete det passet om man sitter och duttar omedvetet och får en överstressad/-peppad häst. Men då vet man åtminstone det till nästa gång, och vet att man bör öva på att hålla skänklarna stilla.

Själv undviker jag alltid sporrar vid hoppning för att jag vet att jag inte har tillräckligt stadig sits över hindren (framförallt på hästar som inte har bra balans/teknik själva ännu) för att inte riskera att peta med sporrarna med oflit. Rider iofs inte heller med sporrar, någon enstaka gång om man har ett specifikt syfte, men det är väl mest för att de hästar man rider själv lär man lyssna på de hjälper man själv vill använda, framförallt sitsen kanske i mitt fall, använder knappt skänklar öht.

Måste bara fråga: Ni som inte föredrar sporrar...

Vad gör ni om ni sitter på en häst som inte lyssnar på er? asså är nyfiken och vill veta om det finns något annat. man kanske kunde testa så som ni gör.

hästen behöver inte vara dåligt utbildad, ända tills den blir 10 år(eller annan ålder) kan den va känslig i sidorna, sen kanske den står på ridskola, eller privatryttare, och får utstå lite för mkt sparkar i magen, och då blir den ju till slut "skänkeldöv"

Felinlärd, ja. Bara för att den är bra utbildad från början betyder inte det att den inte kan vara felinlärd NU.
Det sägs att hästar tycker det är mycket obehagligt med tryck på sidan av magen (särskilt när man använder båda ben samtidigt) pga att de är klaustrofobiska och förmodligen för att man trycker nära organ, bröstkorgen flexar ju. Att man skumpar i sadeln kan de vara mycket mer accepterande mot än att man trycker dom i sidorna. Mao = en häst blir inte okänslig i sidorna, den blir bara felinlärd på hur den ska reagera för det. En skicklig och konsekvent ryttare borde i regel kunna "fixa" en skänkeldöd häst på fem minuter, även om det blir samma sak för nästa ryttare när den sitter upp och inte är lika konsekvent.

Måste bara fråga: Ni som inte föredrar sporrar...

Vad gör ni om ni sitter på en häst som inte lyssnar på er? asså är nyfiken och vill veta om det finns något annat. man kanske kunde testa så som ni gör.

Jag har ju iofs redan skrivit det i ett inlägg, man jag lägger till spöt. Är den okänslig för spöt får man ta i så mycket det krävs EN gång även om hästen blir skraj, får man inte resultat första gången kommer man bara få ta till hårdare rapp för varje gång = inte snällt mot hästen. Tar man så mycket att hästen verkligen reagerar däremot och är konsekvent med att alltid lägga till det direkt när det behövs, då brukar man bara behöva ta till det "på riktigt" 1-3 gånger, sen brukar det räcka med att visa spöt som påminnelse om ens det.
Jag lägger till spöt ca ½ sekund efter skänkelhjälpen (som jag med flit gör ganska svag men såpass att hästen känner den givetvis, eftersom jag vill att hästen ska lyssna på en lätt skänkelhjälp). Att jag lägger till spöt i princip direkt är helt enkelt för att jag vill att hästen ska svara direkt, går det för lång tid så är det inte heller säkert att hästen kopplar spöt + att det lär hästen att vara uppmärksam på skänkeln så man aldrig behöver ta till en hårdare skänkelhjälp utan man lär hästen att vara på alerten för skänklarna.
På ridskolans lataste ridskolepålle, väldigt oalert på skänklarna om man säger så, så tog det ETT spörapp som inte var särskilt hårt, bara bestämt, innan den gick som en klocka för pyttesmå skänkelhjälper. Detta tycker jag är bra mycket mer snällt än att ta till en hårdare (eller "tydligare" som vissa säkert föredrar att kalla det ;) ) hjälp i sidorna på hästen eftersom det dels inte är lika logiskt, och dels så är det ju som sagt en av de saker hästar har svårast att tolerera.

Mycket viktigt är att aldrig vara inkonsekvent med skänklarna, det är ju det som gör att hästen slutar lyssna!
Du ska alltid få effektav skänkeln, och så snabbt/löst du vill, det är också viktigt att vara konsekvent med så man inte ena gången tar till ett rejält eller segt skänkeltryck så hästen sätter standarden efter det. Med att man alltid ska få resultat så betyder ju det att man måste förtydliga (med spöt eftersom det är mest logiskt) varje gång hästen inte lyssnar eller inte lyssnar så snabbt som den borde.
Ge aldrig motsägande hjälper, man kan inte ta i tyglarna samtidigt som man driver. Då kommer hästen välja att lyssna på det ena till slut. Skitbra att ta för vana att alltid släppa efter lite på tygeln när man t ex vill gå över till trav eller fatta galopp! :)
Skänkeln ska betyda en sak = accelleration. Hästen ska alltså ALLTID öka tempot när du använder skänkeln. Gör den inte det - förstärk! Om du medvetet eller omedvetet använder skänkeln för att få hästen hålla ett tempo istället för accelerera, eller för att "hålla energin" då är det inte konstigt om hästen börjar ignorera de accellererande skänkelhjälperna. Om hästen saktar av tempot - lägg till spöt! Den bör lära sig att ta eget ansvar för att hålla det tempo du bett om.

Ju mer man följer detta, desto mer fri kommer man också bli till att använda hjälperna till att få en specifik effekt, inte att använda hjälperna till att öht få hästen att röra sig :p det är nästan ett måste när man börjar ska lära den mer avancerade rörelser för att det inte ska bli mer och mer tungridet... Om hästen lyssnar dåligt på skänklarna NU, hur tror du då det skulle bli om man får för sig att rida t ex diagonalslutor, hur ska du kunna ge så många hjälper som krävs samtidigt om hästen inte ens lärt sig att hålla tempot? ;)

Jag andvänder och har sporrar när jag rider för att förminska verkan av skänkeln inte för att förstärka. Jag andvänder sporrar när jag om hästen kommit så långt att jag känner att ridningen handlar mkt om finputsning av grundläggande arbetet eller utbildandet.

I stället för att andvända hela underskänkeln (som ändå alltid skall ligga intill) så petar jag till lite med en sporre. Pröva själva vad som känns bäst en hel fot eller näve, (då det är svårt att sparka sig själv) i sidan eller ett pekfinger som "stilla" petar till lite.

Ridning och framför allt dressyr handlar för mig om att rida med en osynlig komminikation mellan mig och häst i harmoni och samförstånd. Det är målet...

Tycker det är avskyvärt att folk handska med sporrar och spön som om det vore något att sparkas eller slå med. Det är inte ridning i min värld, det är att tukta. Och hur tuktar man fram harmoni?

Om din häst reagerar på en sporre med att blixtsnabbt springa framåt så skulle jag fundera på hur välskolad den är. En häst ska inte reagera framåt på ett tryck i ena sidan. Då springer den bara ifrån ryttarens hjälper.

Fast där håller jag inte redigt med dig.
Min häst är extremt (överdrivet) känslig, så om man trycker till med sporren så gör hon ju "allt" för att komma ifrån det.

man ska ALDRIG använda sporrar.

Enligt mej (och förhoppningsvis flera andra) så är inte de som rider med sporrar duktiga ryttare. (jag tål kommentarer på detta)
sporrar (rätt använda av ryttare som klarar av de) är ju bara ett förfinat hjälp medel, typ som att i dom högre dressyr klasserna rider man me kandar, för att kunna FÖRFINA hjälperna. SÅ ja tkr att sporrar kan va ett jätte bra hjälpmedel:) , se så vet ja oxå många som inte klarar av sporrarna, å de e fruktansvärt ibland, men tkr inte att men ska säga att de e dåligt å rida me sporrar, för under förutsättningarna att man klarar av de, så tkr ja att de e ett super hjälpmedel!:smirk:

Jag andvänder och har sporrar när jag rider för att förminska verkan av skänkeln inte för att förstärka. Jag andvänder sporrar när jag om hästen kommit så långt att jag känner att ridningen handlar mkt om finputsning av grundläggande arbetet eller utbildandet.

Jag har som sagt inget emot sporrar, de kan absolut användas "rätt" och kan knappast klassas som misshandel, såvida man inte köper någon spikliknande värstingvariant från USA och hugger hästen med.. :p

Det som för mig låter motsägelsefullt är när man säger att man "förfinar skänkelhjälperna" men i själva verket sitter och duttar i varje steg i princip ett helt program/dressyrpass. Av två anledningar; Om hästen behöver "stimulansen" (vilket extremt få borde behöva så frekvent, det brukar mest leda till spänning) så anser jag inte att den sköter samma jobb som skänkeln. Då är det mer det syfte jag var inne på, att trigga hästen till att slappna av eller samla sig lite till (dock använder jag själv det bara enstaka gånger under ett träningspass och ökar intensiteten tills man får önskad effekt och slutar därefter helt..)
Skulle man verkligen använda sporrarna som förfining av skänklarna (eller ännu värre, att man trycker med underskänklarna samtidigt - vilket är lätt hänt om man inte vinklar in eller upp hälarna) då tycker jag det är tragiskt att man använder drivande hjälper i varje steg. En häst som är van vid det är inte kul att rida :p

Men nu är det ju lyckligtvis inte alla som använder sporrarna så. Bara majoriteten av de man ser på tävling :angel:

tja, det anses väl inte vara det korrekta om man vill satsa på ridning i form av dressyr eller hoppning.

Men jag är ute efter ett förhållande till hästen med förtroende och ömsesidig respekt. Jag jobbar från marken först för att uppnå samarbetet och lyhördheten från hästen som jag är ute efter och tar med mig det till ryggen.
Lyckas man så är man ett team som är lyhörda och lyssnar på varandra.

Har man inte möjligheten att skapa en sådan relation med en häst är det givetvis svårt. Om man bara rider till olika hästar/utbilar etc. alltså.

Skulle inte jag nu ha möjligheten till det är jag tveksam om jag skulle använda sporrar för det.
Den tiden jag gick på ridskola använde jag sällan sporrar, när jag slutade där och köpte häst använde jag det då och då men fick bara negativa vibbar. En häst som inte var nöjd med situationen då jag behövde ta till dem. Nu idag och flera hästar senare har jag väl skapat min egna teknik till nur jag ska få nya hästar att uppmärksamma mig, utan diverse förstärkta hjälper.

Dock anser jag det inte fel. Varje ryttare har väl sin speciella teknik och vad som funkar bäst för dem.

Det med att jobba från marken hade jag också velat göra mycket mer - men som du själv säger har man ju liksom inte riktigt möjlighet till det när man inte har en egen häst att jobba med tyvärr :(

Det med att jobba från marken hade jag också velat göra mycket mer - men som du själv säger har man ju liksom inte riktigt möjlighet till det när man inte har en egen häst att jobba med tyvärr :(

Kanske du hittar någon hästägare som inte ser "markträning" som riktig träning och låter dig öva? :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 235
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama