Sporrar ett "måste" vid reg. tävling

Sv: Sporrar ett "måste" vid reg. tävling

Tror de är som ni säger, att man ska kunna ge osynligare hjälper, men ja, håller samtidigare me om att de é en större konst att kunna ge osynliga hjälper utan sporrar!
Tyvärr skulle ja gissa på att de va nån modegrej nån gång... Vem kom tex på att man ska ha hatt på högre dressyrtävlingar i stället för hjälm? För de ser ju snyggare ut med sporrar än utan... :mad: Men ja, själv rider ja aldri me sporrar, å visst, har väl inga osynliga hjälper :angel: men tror inte sporrar skulle gö så stor skillnad på de hela ändå...

Det här ju ganska intresant, för när man diskuterar sporrfenomentet med människor i verkliga livet och här säger majoriteten att de helst rider utan. Men så fort du är ute på lokaltävling har nästan varenda människa sporre, trots att man inte behöver. :confused:

Jag tror helt enkelt att det är så här:
Väldigt många människor kan inte rida utan sporrar. Därför måste man ha regeln. Det kan inte vara valfritt i de högre klasserna eftersom domaren då inte kan ge en rättvis bedömning. :idea:

Rumpnissen skrev:
Det här ju ganska intresant, för när man diskuterar sporrfenomentet med människor i verkliga livet och här säger majoriteten att de helst rider utan. Men så fort du är ute på lokaltävling har nästan varenda människa sporre, trots att man inte behöver. :confused:

Jag tror helt enkelt att det är så här:
Väldigt många människor kan inte rida utan sporrar. Därför måste man ha regeln. Det kan inte vara valfritt i de högre klasserna eftersom domaren då inte kan ge en rättvis bedömning. :idea:

Där tror jag du har väldigt rätt. Den teorin köper jag. Jag vet själv att i perioder när jag ridit mycket med sporrar för de satt på stövlarna jämt, så tyckte jag att jag "måste". Nu rider jag sällan med sporrar, bara för att vänja ibland om vi nu skulle klättra i klasserna:angel:

Vad skulle hända om man FÖRBJÖD sporrar på tävling?:idea: Intressant tanke. Jag vet några ekipage som skulle rasa i prislistorna......

Senast ändrad av en moderator:

Nu bryr jag mig inte om diskussionen om vad som borde stå i TR eller inte, utan koncentrerar mig på hjälpmedlen.

När det gäller sporrar och kandar tycker jag att det är lämpligt att jämföra med barn/vuxna och hur vi ritar/skriver. När ett barn först börjar göra teckningar används kritor som är 1.5 cm i diameter. Smalare kritor går bara av eftersom barnet inte behärskar tekniken tillräckligt. Så småningom kommer barnet att använda smalare kritor, börja skolan och använda blyertspenna med ungefär 1 mm tjockt stift osv. Utvecklingen fortsätter och när människan blivit uppåt 15 behärskar hon också stiftpennor med stift på 0.7mm. Många människor blir aldrig duktigare, men de flesta lär sig så småningom att även behärska en 0.5mm-penna efter ett tag. Endast ett fåtal lär sig behärska 0.3mm och 0.2mm.

Detsamma gäller ryttare/häst. Det börjar med att svänga med grimma, sedan kommer det ett tränsbett in i bilden. När hästen börjat bli lyhörd och ryttaren stadig kan man kanske börja ge finare hjälper med en sporre, men då måste först ridning med sätet vara etablerat. Hit kommer inte alla ryttare, men de flesta lär sig ändå efter några år att rida så pass bra att de kan rida med sporrar och tränsbett.

Endast ett fåtal ryttare och hästar kommer så långt i sin utbildning att de kan tillgodogöra sig kandar, och steget efter är ju att rida på blank stång, men det är det inte många i världen som behärskar. (Ja, jag vet att många gör det, men det är inte samma sak.)

Att rida i högre klasser utan hjälpmedel är alltså lika duktigt som att använda barnets kritor för att ta fram en konstruktionsritning. Beundransvärt, men jag har aldrig sett det!

Sporrar är en kvarleva från forntiden och är ungefär lika nödvändiga som människans blindtarm...

Jag tror att det helt enkelt handlar om att det är för mycket gamla stofiler som bestämmer inom ridsporten och övriga vågar inte ifrågasätta allt det som dom har fått sig itutat en gång i tiden när dom fortfarande var unga och formbara.

Jag tycker att man oftare borde fråga "varför" när det gäller ridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka