Sporrar eller inte?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag rider på ridskola (en gång i veckan i en av specialgrupperna) och har ridit i snart 13år, jag har haft medryttarhäst, halvfodervärdshäst, sköthäst och hyrhäst så det är inte kunskapen det gäller utan hästen.
Jag rider nu ett sto som är ett fullblod tror jag om man tar på hennes exteriör. Men nu till problemet.
Hon är väldigt okänslig i sidorna men väldigt känslig i munnen, i början av passet är hon väldigt seg, och jag är van vid hästar som är tvärtom då jag ridit sådana hästar typ hela tiden i snart 2år. Så det är en liten omväxling. Det hjälper knappt att smacka på hela tiden och så utan det är spö jag brukar få börja med. Vilket hjälper knappt men jag avskyt att rida med vanligt spö och inte dressyrspö, men hittar inte mitt dressyrspö och hittar inget på stallet så det är hopplöst. Men efter galoppen så är hon tvärtom, försöker dra iväg och förra lektionen så när vi skulle börja trava efter en skrittpaus efter första galoppen så drar hon iväg i galopp och jag får knappt stopp på henne. Så då vänder hon tvärt liksom. Men är fortfararande inte känslig på sidorna utan det är typ när hon vill så är hon det.

Men tror ni det skulle bli bättre med sporrar? Jag kan rida med sporrar och menar då typ 8mm kulspets och inga skarpa utan endast för att få fram henne i början för hon kommer väldigt lätt efter med rumpan och blir då väldigt snubblig.

Något tips annars? Hon är också rättså stel men hon är ju en ridskolehäst, jag får henne i form i galoppen (oftast iallafall) och då och då i traven just för att hon "kommer" efter mycket såfort man tar lite i tyglarna och jag kan inte ge lika mycket som jag måste ta för att hålla henne i form just för att hon inte är så känslig så då hade jag fått sitta och sparka i varje steg. Hon lyssnar inte heller så bra på sätet utan det är i stortsett bara munnen! Hon har tredelat eggbett.

Några tips?

Sv: Sporrar eller inte?

Klart hon inte blir känslig om du sitter och sparkar i varje steg, då gör du henne ännu mer okänslig. Har du sagt dina funderingar till din ridlärare, det är ju hen som kan/bör hjälpa dig? Ingen härinne kan bestämma om du kan ha sporrar, prata med din instruktör.

skulle nog akta mig för att rida med sporrar på en häst som jag rider en gång i veckan, som inte är lyhörd för skänkeln. Sporrar är för mig ett sätt att förfina mina hjälper till yttersta finlir, små hjälper det vill säga.

I övrigt är det svårt att jobba ihop en häst som inte är framme för hjälperna, formen kommer ju bakifrån och då bör ju hästen vara med där ifrån också. Fokusera mer på att få hästen med dig, aktivera den och lär dig hitta knapparna istället för att fokusera på vart huvudet är :) Och som tidigare talare sa, prata med din ridlärare!

Instämmer med övriga talare.

Mitt tips är att ta hjälp av en annan ridlärare och rida privatlektioner för att kunna "nå fram" till hästen.

Hästar som känns "sega" kan lätt inbjuda till ett "gnetande" med skänkeln. Kanske upplevs denna häst som okänslig helt enkelt därför att det blir för mycket "brus" för henne, hon stänger av när hon inte kan sålla ut signalerna bland bruset.
Prova att t.ex. be henne om trav genom att trycka till med skänkeln och sedan släpp (eftergift) och se vad du får för svar från henne.

Sporrar är inte till för att få hästen att bli piggare eller gå framåt, utan som Monifa säger ett sätt att förfina hjälperna.

Så nej, jag tycker inte att du ska använda sporrar. Du får fråga din ridlärare.

Tror inte sporrar är så lämpligt, om du nu inte får den fram till handen utan. Du behöver träna på din egen timeing och eftergift.

Impuls. Släpp. Vänta på reaktion. Händer inget så ge en tydligare impuls. Släpp. Vänta på reaktion.

Tänk på Kyras liknelse med sparkstöttingen. Sitter du och tjatar med skänkel så struntar hästen givetvis i dig ganska snabbt.

sporrar på egen häst = ok, sporrar på annans häst = ok om ägaren säger det, så prata med ridläraren. säger ridläraren att det är ok att ha sporrar på ridskole hästarna så får du ju ha det, säger hen att det inte är ok så är det inte. det är ju självklart att folk på ett Internet forum som inte har ngn aning om vem du är, hur du rider eller vilken ridskola du rider på kan bestämma om du ska ha sporrar eller inte på lektionerna.

Jag har ridit ett likadant fullblod. Tror inte det handlar om att hästen är seg eller skänkeldöv utan att den behöver få slappna av och komma igång. I alla fall upplevde jag det så på den jag red. Eftersom du får igång den efter ett tag så gör du antagligen rätt, men du behöver komma på vad det är så att du och hästen snabbare/enklare kommer dit. Inte fastna i handen, ge efter när den svarar och gör rätt, beröm, tänk framåt (höj blicken) osv. Testa dig fram!

Testa att rida med sätet mer än skänkeln.

/V

sporrar på egen häst = ok, sporrar på annans häst = ok om ägaren säger det, så prata med ridläraren. säger ridläraren att det är ok att ha sporrar på ridskole hästarna så får du ju ha det, säger hen att det inte är ok så är det inte. det är ju självklart att folk på ett Internet forum som inte har ngn aning om vem du är, hur du rider eller vilken ridskola du rider på kan bestämma om du ska ha sporrar eller inte på lektionerna.

Det handlar inte om hon "får" eller inte.
Det handlar om det är rätt åtgärd för den hästen som h*n har berättat om, utifrån berättelsen är inte sporrar ett alternativ.

KL

svårt på en häst som du rider så sällan. Det låter som att du skulle behöva backa bandet på denna och öva start och stopp! trycka till - ingen reaktion så kan du faktiskt sparka till ordentligt så du får en ordentlig reaktion med massor av beröm direkt när reaktionen kommer. Sen en finare hjälp och massor av beröm för varje tendens att vilja framåt.

har hästen mer respekt för sporre kan det väl vara okej att testa då det kan vara som för många andra hästar - de dissar ryttaren tills dess ryttaren får ett spö i handen - behöver inte ens använda det. :D

Men långsiktigt verkar det vara grundjobb på hästen som behövs.

Att rida en häst med sätet är jättesvårt om den inte är "där", så jag tror inte heller på det inledningsvis - då det låter som att den har stängt av dina signaler.. så du kan rida dig blå med sätet men få noll respons.

Den går ju på ridskola så att den stänger av för det blir för mycket är väll rättså självklart, men man måste ju kunna nå fram till den ändå på något sätt.

Den kommer igång efter första galoppen, före det är det i stortsett omöjligt. Funkar inte ens om man använder spöet (duttar lite på rumpan och inte piska då).

Ha spö i början, och sen när hon börjar bli pigg så säger du till din ridlärare att ta spöt.

Det som jag mest reagerar mot är att du verkar fundera över att börja med sporrar för att du inte hittar ditt dressyrspö? Eller har jag liksom missförstått allting?

Den klassiska grundregler är såhär.
Skänken driver framåt, om skänken. Behöver förstärkas så används spöt. Spöts placering är då främst vid och i samband med skänken!
Alltså inte på rumpan, då sparkar de bara tillvaka.
Sporren är ett samlande verktyg. När du menar framåt så menar du inte vinkla in bakbenen utan skjut på, värt att reflektera över.

Den klassiska grundregler är såhär.
Skänken driver framåt, om skänken. Behöver förstärkas så används spöt. Spöts placering är då främst vid och i samband med skänken!
Alltså inte på rumpan, då sparkar de bara tillvaka.
Sporren är ett samlande verktyg. När du menar framåt så menar du inte vinkla in bakbenen utan skjut på, värt att reflektera över.

Håller med remmis.

Dessutom måste hästen läras vad skänkeln betyder (borde vara gjort för en ridskolehäst). Det kan man göra genom att använda spöt vid skänkeln samtidigt som man ger skänkelhjälp. När hästen går fram avsluta framåthjälpen och belöna. Ingen mer framåtdrivande hjälp förrän hästen saktar farten, upprepa då skänkel tillsammans med spö.

Många tror att alla hästar vet vad skänkeln betyder. Tyvärr är det inte riktigt så. Vissa hästar har inte fått lära sig det. Vissa hästar har blivit omprogrammerade av någon ryttare, det är snabbt och lätt gjort.

Håller med föregående. Om du behöver ett dressyrspö är det väl inte värre än att du går ut och köper dig ett nytt för en hundring?

I ridningen hade jag strävat efter att sitta så att underskänkeln i neutralt läge ligger lite ifrån hästen och inte intill. När hästen inte hela tiden har skänkeln mot sig, blir den känsligare för skänkelns beröring. Detta har jag lärt mig av min nuvarande dressyrtränare och det har på kort tid gjort stor skillnad för min häst som behöver bli kvickare för skänkeln.

I framridningen, fokusera på basics, dvs. att hästen ska svara framåt för skänkeln och tillbaka för förhållning. Tryck först lätt. Om det inte hjälper, kicka till. Om hästen inte heller då svarar, förstärk skänkeln med spö bakom skänkeln. Ge hästen en chans att reagera. Beröm med tydlig eftergift så fort hästen svarar för skänkel eller förhållning. Jag har haft stor hjälp av Kyras ABC (se hennes bok).

Så länge hästen inte svarar korrekt för skänkeln kommer du inte att få en ärlig form. Att sitta och hålla ihop hästen framifrån är inte en häst på tygeln. Så jag hade struntat i formen till dess jag får till det grundläggande att hästen går fram för skänkeln och tar mina förhållningar.

Slutligen kan jag faktiskt inte låta bli att kommentera påståendet att man har kunskaper bara för att man har ridit länge, haft medryttarhästar etc. Jag har ridit sedan jag var 6 år gammal (är 37 år i dag), och har också haft medryttarhästar, andelshästar m.m. Har alltid ridit för ridlärare/tränare. Men det är först nu, helt nyligen, som jag börjar känna att jag har en susning om vad ridning handlar om. Först nu börjar jag så smått förstå vad det innebär att hästen är på hjälperna och hur man kommer dit. Jag skulle, trots alla år i sadeln, aldrig påstå att jag är kunnig när det gäller ridning.

Senast ändrad:

Det du behöver är att renodla för hjälperna. Lägger du till skänkeln ska hästen gå framåt, gör den inte det förstärker du hjälpen tills den gör det, sen berömmer du. Sen ska den även ta dina förhållningar, gör den inte det förstärker du den tills den gör det. Bara att rida en massa övergångar och tempoväxlingar helt enkelt. :idea:

Om du inte kräver en tydlig reaktion från hästen kommer den aldrig ge dig det heller. :cool:

Jag rider med sporrar ibland och det är endast som en förlängd skänkel då jag har islandshäst och långa ben. Med dressyrsporrarna kan jag bara vinka upp hälen lite lätt så kommer jag åt om hon inte lyssnar på skänkeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 811
Senast: Bri
·
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Gimlan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka