Sv: Spö?

Rider ni med spö? Ja brukar göra det på hästen.
Varför/varför inte? För att hästen gärna glömmer av att hon har en bakdel som skall hänga med. På ponnyn behövs inget.
Hur långt? Ett 110cm Kyra K spö med flärp, bästa spöet som finns!:D

Jag rider alltid med dressyrspö, men använder det inte så ofta. Använder det för att peta på hästen där jag inte kommer åt, eller som förstärkning av skänkeln, eller emellanåt som straff.

Längden varierar, eftersom jag köper knippen med pil eller sälg eller vad det nu är på IKEA och kapar själv. Då kostar varje spö två kronor, så jag kan tappa bort dem hur ofta man vill, och så kan jag anpassa dem efter varje häst - till shettisen behöver jag ett kortare och tunnare spö till exempel.

Haha vad smart. :D

Jag har faktisk testat att rida utan spö nu några dagar och kan inte säga att jag märkte någon skillnad alls på hästen. :o Men det var rätt bekvämt att slippa hålla i spöet faktisk. :p

Rider ni med spö?

Ja, rider alltid med dressyrspö (på nuvarande hästar som inte är spörädda) och med hoppspö de enstaka gånger jag hoppar.

Varför/varför inte?

Använder det mest till att "peta till" när jag vill ha lite snabbare eller bättre reaktion. Använder det inte särskilt mycket och ibland inte alls, men vill ha det i handen OM det skulle behövas. Rider även ut med dressyrspö, eftersom det är det jag är van vid och har en viss tendens att träffa mitt eget lår istället för hästen med hoppspön...

Hur långt?

Använder dressyrspön på 110-130 cm vid träning. Är inte alls road av de nya reglerna om spölängd på dressyrtävling (speciellt när det gäller ponny som jag också tävlar) men är tvungen att följa dem som alla andra förstås. (Hade dock varit intressant att veta vad det kan finnas för anledning till att regeln kom till öht. Någon som vet?)
Hoppspöet är väl runt 50 cm.

Jag har ofta spö med som lägger ifrån mej direkt i ridhuset:angel: Även om jag har det i handen används det aldrig, känns bara ivägen.

OM jag skiulle vilja ta det av nån anledning ligger det i alla fall där. Men jag tycker jag får sämre hand och dessutom kan hästen bli lite nervös av det, allt som viftar och rör sej.

Ute bryter jag spön i naturen om jag känner att hon är på humör att retas med att skygga för saker, det räcker för att hon ska gå snällt rakt fram:idea:

Vid hoppning har jag kort spö som jag lägger till lite om hon tvekar mot hinder, men som pet bara.

Ute kan jag vifta med björkris mot insekter runt henne och världen kan rämna omkring henne utan att hon bryr sej men i ridhuset tycker hon väl ibland det är så händelsefattigt att hon måste vara nervig för häftiga rörelser, spön, andra hästar , mm för att pigga upp tillvaron, vad vet jag:confused:

Senast ändrad av en moderator:

när jag rider på bana har jag så gott som alltid med mig ett dressyrspö (vet inte exakt hur långt), för att kunna peta på bakdelen osv.

när jag rider ut beror det på vilken häst jag sitter på.

jag ändrar mitt svar :p

Började rida dressyr med spö i handen igår, på tränarens inrådan.
Så nu blir mitt svar:
Ja, jag rider med spö när jag rider dressyr. Inte alltid, men kanske ngn gång i veckan - för att påminna hästen lite extra om skänkeln som han kan "glömma bort" ibland (och det funkar nu :banana: han springer inte iväg)

Rider ni med spö?
Om det behövs för att förstärka hjälper, annars inte.
Varför/varför inte?
Tycker bäst om att rida utan, på tävling rider man utan.
Hur långt?
Beror på vilken häst och vad jag vill uppnå. På en unghäst som ska lära sig tex galoppfattning kan jag använda ett kort hoppspö lätt på bogen. När man lär in skolor eller börjar trampa hästen kan man behöva ett riktigt långt spö som når bakhoven. Jag har ett superlätt bambuspö som är så långt, vikten är oerhört viktig på ett bra spö.
Använder även detta spö vid tömkörning för sidvärtsrörelser, skolor och samling.
Jag rider unghäst utomhus året om, har aldrig kännt mig tryggare för att jag haft ett spö i handen.

Jag rider med spö när jag inte har sporrarna på mig.. Dels för att har vädligt lätt får skavsår av sporrarna under vinterhalvåret och då är det skönt att ha spöet med sig i fall att han skulle tappa bjudningen helt. Med eller utan märks inte så himla stor skillnad efter som att jag brukar ha spöt på den sidan han är blind (enögd) så förstår han inte alltid att jag har det med mig. Oftast räker det med att visa det för honom så gör han precis det man ber honom om! :banana: Det är nog ca 1 m, kan inte ha längre för om jag petar honom på rumpan i t.ex. galoppen så är han i andra änden av ridhuset på 1 sekund :angel: . Vilket konstigt inlägg det blev men ni förstår.

Jag rider sällan med spö...
Tycker mest det är ivägen och kan inte inverka lika bra med spö i handen.
På den tiden jag red i vuxengrupp hände det att jag hade spö i handen på de latare hästarna (ridskola) för att slippa jobba med framåtbjudningen hela lektionen...

Ute händer det att jag har spö med på hästar jag är osäker på, inte känner. Då har jag det som säkerhetsåtgärd, och har varit räddad av det ett par gånger:p

japp jag rider alltid nästan med dressyrspö när jag rider dressyr. har det inte för att förstärka skänkeln, den ska hon lyssna på direkt, utan för att peta på bakbenen om jag vill ha lite mera aktivitet!:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!