Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

pigleton skrev:
Jo men då bor du enligt min mening helt ok för att ha katt ute, eftersom katterna inte irriterar grannar eller riskerar att bli påkörda.

Varför skulle det vara omöjligt att ha katter utomhus bara för att de riskerar att bli påkörda?

Jag har alla mine ute och jag vet att de med allra största sannolikhet kommer att bli påkörda allihopa förr eller senare.

Hellre en lycklig kortlivad katt, än en gammal och ledsen.
Mina trivs inte inne.

jag har själv raskatt, cornish rex.
hon är innekatt "från början" men gick då ute i koppel på somrarna endel. efter ett tag släppte vi henne lös, då hon ändå höll sig i närheten av oss hela tiden.
sen började hon få gå ut på somrarna, dock inte när ingen är hemma eller på nätterna, och inte så långa stunder, så vi har viss koll.
eftersom hon har så lite päls är hon inne på vintrarna, springer ut tio min ibland för att leka av sig lite.

så länge man har viss uppsyn och inte bor i stan (bor i lugnt villaområde, det finns bilar visst, men vi bor på en kort gata med vändplan= låångsam trafik 20km/h och hon håller sig mest i närheten) ser jag inget fel att låta katten gå ute. däremot tycker jag det är lite mer ansvarslöst med de som har katt som går ute hela nätterna och mesta delen av tiden, de har ju noll koll var katten håller hus, eller liknande..

MissFideli skrev:
bara det att vi åker till veterinären och får reda på vad det är, medans ni inte bryr er om det.
Här generaliserar vi vilt? :crazy: :mad:

Det är klart, alla som har en bondkatt skiter i att ta hand om den :smirk:

Jag räddar hellre en hemlös än köper en raskatt.

Vi har två stycken fd hemlösa kattor, som nu är vaccinerade, kastrerade, id-märkta, avmaskade mm och innekatter :eek:

Nog för att jag vet att mina djur så småningom kommer att dö men för den skull släpper jag inte ut min katt där hon löper mycket stor risk för att bli påkörd, vi bor nämligen vid en mycket trafikerad väg där sällan hastighetsbegränsningen på 50 hålls.

Nu bor vi dessutom i tättbebyggt område och därför skulle jag inte släppa henne lös ändå men risken för påkörning känns för mig som ett hinder.

Däremot så skulle jag inte vilja sätta likhetstecken på ute=lycklig inne =olycklig på det sätt som du gör. Min katt går sommartid ut i sele och sitter ute med oss. På vintern är hon inte speciellt intresserad, jamar och går mot dörren. Har vi ytterdörren öppen sitter hon gärna där och kikar men går inte ut. Men för den skull innebär det inte att hon är olycklig.

Jag är fullt medveten om att katter även de är individer och olika vilket gör att vissa trivs bara inne medans andra hatar det. Jag har dock inte haft några problem alls med någon av mina katter.

Jag är inte alls någon rabiat utekattsförespråkare. Men alla mina HAR varit inne utan att trivas. De satt alltid längtansfullt i fönstren och smet ut så fort de hade chansen. En protesterade dessutom vilt genom att bajsa bredvid lådan och ha sig.
Det är en enorm skillnad på dem nu.

Såhär på vintern ligger de inne och gosar en hel del, men på sommaren går de på sin höjd in och äter.

Kat skrev:
Varför skulle det vara omöjligt att ha katter utomhus bara för att de riskerar att bli påkörda?

Jag har alla mine ute och jag vet att de med allra största sannolikhet kommer att bli påkörda allihopa förr eller senare.

Hellre en lycklig kortlivad katt, än en gammal och ledsen.
Mina trivs inte inne.

Och en katt måste vara utekatt för att inte bli olycklig? Säg det till mina katter, de har tydligen inte fattat att de borde vara olyckliga och sitta och tråna vid fönstret. De har annat för sig, de hålls sysselsatta av en stimulerande inomhusmiljö och inte minst: av varandra.

Man behöver inte välja mellan att låta katten ha ett kort lyckligt liv och ett långt olyckligt. En katt kan leva ett långt och lyckligt liv även om den inte springer lös utomhus.

*lånar knapp*

Ni som har innekatter, vill aldrig era katter gå ut ? Vi har en bondkatt med en massa perser i sig. När vi fick honom var det meningen att han skulle vara inne (var uppfödd på landet och van att vara ute) men det gick väl kanske ett halvår eller så. Sen började han sitta i fönstern och skrika och krafsa på dörren och ha sig. Han skulle bara ut och nu får han gå ut när han vill och han är nöjd med det. Snö tycker han däremot inte om och då går han inte ut eller han går ut och vänder. Måste liksom kolla om snön försvunnit sen sist :-) Då när han inte går ut blir han rätt olidlig sitter och skriker i fönstren och har sig..

Minelli skrev:
Ni som har innekatter, vill aldrig era katter gå ut?
Nej aldrig. Det är ju så varmt och skönt inne och så kan man hålla koll på sin familj. :cool: ;)

Mina katter är fullt nöjda med att vara ute på balkongen och med koppelpromenader. De har aldrig visat något missnöje över sin situation.

Geisha kan man ju försöka få ut om det är kallare än 20 grader ute :smirk: Det enda hon gör när hon är ute är att ligga och gassa i solen.

Sol skrev:
Och en katt måste vara utekatt för att inte bli olycklig? Säg det till mina katter, de har tydligen inte fattat att de borde vara olyckliga och sitta och tråna vid fönstret. De har annat för sig, de hålls sysselsatta av en stimulerande inomhusmiljö och inte minst: av varandra.

Man behöver inte välja mellan att låta katten ha ett kort lyckligt liv och ett långt olyckligt. En katt kan leva ett långt och lyckligt liv även om den inte springer lös utomhus.

Om du är lite uppmärksam så inser du att jag inte skrev det heller. MINA katter är olyckliga inomhus. Därför är de ute.

Kat skrev:
Om du är lite uppmärksam så inser du att jag inte skrev det heller. MINA katter är olyckliga inomhus. Därför är de ute.

Men ända fram till nu, åtminstone, har du ju utgått från att våra katter är lika olyckliga som dina? Trots att vi försökt förklara att de inte är det.

Men din katt hade ju ett halvårs uteliv bakom sig? Vissa av sådana katter är nöjda med innelivet, andra är det inte.

Mina har aldrig varit ute, de är alltså fullt harmoniska som innekatter.

Själv har jag haft två raskatter och en bondkatt. Alla 3 var huvudsakligen innekatter. Detta beroende på att jag mest bott i samhälle och i lägenhet. Jag vill inte släppa ut mina kissar i tätort av flera skäl (hänsyn till andra och olycksrisken för katten). När jag flyttade ut i skogen under ett år (4 km bort från större väg, sista huset på vägen) då fick de börja gå ut när jag var hemma. Så; mina katter har behandlats lika allihop. Det vore ju osedvanligt korkat att ha två katter som innekatter och en som utekatt!? Min uppfödare till raskatterna propagerade för att katt i tätort bör vara innekatt och det tycker jag med. (Ute i sele på promenader är en annan sak) Men det har inte att göra med RAS utan med annat.

Icka skrev:
Har själv planer på att skaffa raskatt (ragdoll) och passar på att slänga in en liknande fråga!
Hur funkar det om man bara har katten lös ute ibland? kanske någon gång om året? tex. om den får följa med till sommarstället, fast resten av året så får den vara inne i lägenheten och nöja sig med koppelpromenader?
Min erfarenhet är att det kan funka rätt bra. Mina kissar skrek en del när jag stängde om friheten när jag flyttade till lgh igen, men det gick över rätt snabbt. Jag tror att det går enklast just om den är ute på ANNAT ställe än hemma (sommarställe tex). Då kopplar de inte alltid just lägenhetsdörren till utevistelse. Däremot blev en av mina katter rätt jobbig när jag tog ut honom mycket i sele de första åren. Han gapade VARJE kväll som en galning för att få gå ut. De andra två brydde sig dock inte så mkt om det där.

AraSlei skrev:
1. Din katt skulle lika gärna kunnat hoppa ut från din balkong och bryta ett ben
De flesta innekattsägare ser till att näta in sin balkong ordentligt.
AraSlei skrev:
4. En katt kan väl hållas under uppsikt även ute? Du kan ha en hund under uppsikt ute med. De flesta katter håller sig ju inom sina revir, dvs oftast runt gården/gårdsplanen
Men... ärligt talat; hur många släpper ut sin hund lika fritt som sin katt? Inte 17 kommer folk på tanken att låta hunden springa fritt i samhället hela dagarna när man är på jobbet? Men så gör folk med katter....

OBS!! Jag tycker det är helt okej med utekatt, jag störs inte. Men andra kanske GÖR det. På landet tycker jag man får ha större tolerans. Men i tätort skulle inte jag heller (även om jag själv hade katt) vilja ha andra katter i mina utestolar på sommaren, vandrades in i mitt hus eller grävandes i mina rabatter. Jag accepterar dock katter - jag GILLAR dem ju. Men om de stör mig och ägs av någon annan som inte har uppsikt - ja, då skulle jag bli rätt irriterad.

martha skrev:
du får en motfråga...varför skall inte bondkatter få leva som normala katter utomhus???
Jag har haft många bonnisar och INGEN har valt att vara endast inomhus...ALLA har valt att jaga möss i stallet ( en del mer eller mindre bra, men dom jagar iallafall) en innekatt kan ALDRIG få det behovet tillfredsställt på samma sätt...
Mina kissar; två rexar o en bondkatt blev efter 8-10 år som innekatter ute i sele ibland; ute/innekatter istället. Ena rexen blev storjägare och sprang lååångt bort och fångade sorkar o möss som han la i köket varje dag. Bondisen... tja, han nöjde sig med att gå ut på gräsmattan och strosa lite för att sen gå tillbaka o sätta sig på fönsterbrädan inne och studera gården.... :D Och då var han yngst av dem när de fick gå ute. Det är nog mer individuellt det där.

jag tror att katter MÅR bra av att få vara ute också. Men; jag vill inte ta risken att katten dör eller värre; skadas i en tätort utomhus. Att den blir påkörd, plågad eller misshandlad. Jag vill heller inte att andra som valt att inte ha djur ska bli störda av mina djur. Därför har jag hellre haft dem som innekatter i stan. Och också fått sysselsätta dem desto mer när jag varit hemma. En hund skulle säkert också må prima av att få springa omkring lös på stan (i Frankrike och Grekland är det rätt vanligt), men varför släpper inte folk lös sina hundar här i Sverige i tätort? ?

martha skrev:
en innekatt vet inget annat sägs det, men det vet inte en "lagårdskatt" heller isåfall..
Helt rätt och riktigt!! Jag tror inte att lagårdskatter som SKÖTS mår sämre än innekatter som SKÖTS. Däremot är risken att ens djur dör eller blir illa behandlat större om den är ute utan uppsikt. Dessutom är risken större att djuret stör andra människor (nu talar jag återigen om tätort, ej långt-ute-på-landet-katter)

Minelli skrev:
*lånar knapp*

Ni som har innekatter, vill aldrig era katter gå ut ?
Inte förrän de fått prova på det. Då ville de ut. Men inte konstant och jämt. Om vi istället sysselsatte dem med roliga lekar inne så funkade det med.

Jag hackar på din syn på katter. Att det var ironi fattade inte jag, sorry för det. Det du skrev är mycket vanlig missuppfattning och alltså inget som betyder skämt.

Jag svarade på Nafayett som hör till dom som hellre skjuter än behandlar, knappast nån generalisering.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 808
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 396
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 354
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 725
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka