Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Jag är uppvuxen på landet och har en jagande familj, men det hindrar ju inte främmande folk från att köra in i byn med jämna mellanrum och meja ner en och annan katt. De stannar inte och säger vad de har gjort heller (eller så har de inte märkt av det).

Alla frakturer läker inte ihop bra av sig självt, det beror helt på vart den sitter och även om katten drabbas av en fraktur som kan läka ihop utan hjälp har den ju ont och behöver smärtstillande.

Och för att man skall lyckas avliva en katt krävs det att man hittar den också vilket man inte gör alla gånger. När min Bellman och hans kompis blev nermejade av någon utböling var det INGEN som visste att det hade hänt eftersom ingen hade bemödat sig att stanna och berätta vad som hade hänt. Efter 3 dagar kom Bellman hem med frakturer på vänster bak som ebligt veterinären INTE skulle läka ihop bra av sig själv så han opererades. Grannens katt som hängde ihop med Bellman hörde man under ett av husen. Den skrek av smärta och vägrade komma fram (katter kan göra så när de blivit skadade) och där dog den i all sin ensamhet och smärta.

Humelibumlan skrev:
Mina hundar är lösa på dagarna och jag har ingen direkt koll på dem... de stannar kvar på gården.... Precis som katterna gör.... :)
Om man har en rejäl gård utan närmare biltrafik så kan det säkert funka. Men nu talar jag om villasamhällen och vanliga tätorter. DÄR släpper folk ut sina katter och de katterna håller sig normalt INTE på sin egen lilla tomtplätt. Om inte tomten är hägnad skulle garanterat en hund utomhus hela dagarna också börja strosa runt på villagatan och mellan tomterna.

Sol skrev:
Jag är uppvuxen på landet och har en jagande familj, men det hindrar ju inte främmande folk från att köra in i byn med jämna mellanrum och meja ner en och annan katt. De stannar inte och säger vad de har gjort heller (eller så har de inte märkt av det).

Alla frakturer läker inte ihop bra av sig självt, det beror helt på vart den sitter och även om katten drabbas av en fraktur som kan läka ihop utan hjälp har den ju ont och behöver smärtstillande.

Och för att man skall lyckas avliva en katt krävs det att man hittar den också vilket man inte gör alla gånger. När min Bellman och hans kompis blev nermejade av någon utböling var det INGEN som visste att det hade hänt eftersom ingen hade bemödat sig att stanna och berätta vad som hade hänt. Efter 3 dagar kom Bellman hem med frakturer på vänster bak som ebligt veterinären INTE skulle läka ihop bra av sig själv så han opererades. Grannens katt som hängde ihop med Bellman hörde man under ett av husen. Den skrek av smärta och vägrade komma fram (katter kan göra så när de blivit skadade) och där dog den i all sin ensamhet och smärta.

Jag rekommenderar inte folk att ha sina katter ute vid trafikerade vägar. Men jag har det och anser att det gör jag rätt i, då mina är olyckliga inne.
I min by är folk uppfostrade så pass att de stannar ifall de kör på en katt. Märker det gör man ockå. Om man inte är full.

Och katter som gjort sig illa kommer fram när det är någon de litear på som lockar på dem. Det vet jag också av egen erfarenhet.

Björk skrev:
Om man har en rejäl gård utan närmare biltrafik så kan det säkert funka. Men nu talar jag om villasamhällen och vanliga tätorter. DÄR släpper folk ut sina katter och de katterna håller sig normalt INTE på sin egen lilla tomtplätt. Om inte tomten är hägnad skulle garanterat en hund utomhus hela dagarna också börja strosa runt på villagatan och mellan tomterna.
Det har jag inte!
Här hemma så springer grannens 5 katter lösa och vi bor nära 70-väg...

Du kan läsa en gång till. Det är inte folket i byn som låter bli att stanna när de kört på ett djur, det är utbölingar! Byn ligger f ö inte vid någon särskilt trafikerad väg utan det går en liten grusväg genom byn (som ligger mitt ute i skogen), men ibland händer det att någon i byn har besök från sådana som inte bor i byn (kan du tänka dig, jättekonstigt) och de tänker inte alltid på samma sätt som byborna.

En livrädd katt visar sig inte första taget, inte ens för de den litar på. Hade katten levt i 1-2 dagar till kanske den hade kommit ut, men den dog innan den vågade sig ut (den kan ju även ha varit så pass illa skadad att den inte kunde ta sig fram).

Men, men... du vet säkert bäst eftersom dina erfarenheter säger att livrädda och allvarligt skadade katter alltid kommer fram till de den litar på. Dina erfarenheter säger säkert allt om katters beteende överlag. :smirk:

Nej men kanske om mina katter?
Om du inte märkt det så talar jag om VÅR situation - inte din. Jag vill påpeka att det finns olika sätt att se på saker och ting. För mig är det värt den risken.

Jag är så trött på buke-mentaliteten om att "jag vet bäst - även om andras djur".
Det gäller tydligen både hästar och katter.

Tror jag får hålla mig till senior.

Och det är väldigt lite utbölingar som åker förbi här. Det är ingen genomfartsled.

...och vid mig åker inga utbölingar...för jag bor vid världens ände :D:D och vid bergets kant

martha skrev:
...och vid mig åker inga utbölingar...för jag bor vid världens ände :D:D och vid bergets kant

Passa dig så inte katerna ramlar ut för kanten! :smirk:

Det här är buke:
de kan säkert ramla uppåt

Kat skrev:
Det här är buke:
de kan säkert ramla uppåt

:bow: :rofl:

Men: du skriver saker som "De allra flesta katter som dör på vägen dör omedelbart. jag har varit med förut"

Varför skriver du inte "de flesta katter som dör på vår väg" om det nu bara är dem du menar? Självklart tror man att du menar katter i allmänhet - och det går det helt klart att argumentera emot eftersom det är rena önsketänkandet.

Men när du skriver uttrycker du dig väldigt generalisernade. Det är väl bättre att du skriver att det uttryckligen gäller just hos dig och för dina katter istället för att skriva i generella drag.

"Och katter som gjort sig illa kommer fram när det är någon de litear på som lockar på dem."

För mig är detta ett väldigt generaliserande sätt att skriva. Om du menar just dina katter får du precisera det i inlägget och kanske skriva: Och MINA katter kommer fram...

Men herregud. Jag har skrivit i hela tråden om MINA katter och om VÅRT. Om jag råkar missa att skriva det i varje satans mening så vore det ju trevligt om folk läste in lite sammanhang.
MINA erfarenheter säger detta. MINA.

Jag är jävligt trött. Gnäll, gnäll.

"Jag är inte alls någon rabiat utekattsförespråkare. Men alla mina HAR varit inne utan att trivas. De satt alltid längtansfullt i fönstren och smet ut så fort de hade chansen. En protesterade dessutom vilt genom att bajsa bredvid lådan och ha sig.
Det är en enorm skillnad på dem nu.

Jag har alla mina ute och jag vet att de med allra största sannolikhet kommer att bli påkörda allihopa förr eller senare.

Hellre en lycklig kortlivad katt, än en gammal och ledsen.
Mina trivs inte inne.

De allra flesta katter som dör på vägen dör omedelbart. Jag har varit med förut
Annars har vi jägare till hands att rycka ut omedelbart.
.

De få minuterna av smärta väger garanterat upp ett liv i lycka. Det är inte lyckan vid dödsögonblicket som är viktigt - utan livet.

Jag känner bara två katter som inte dött omedelbart i trafiken här. En av dem avlivades med spruta då veterinären tittat på henne. Den andra var vår stallkatt och togs omedelbart upp till grannen där han sköts innan han drunknade i sitt eget blod.

Jag rekommenderar inte folk att ha sina katter ute vid trafikerade vägar. Men jag har det och anser att det gör jag rätt i, då mina är olyckliga inne.
I min by är folk uppfostrade så pass att de stannar ifall de kör på en katt. Märker det gör man ockå. Om man inte är full.

Och katter som gjort sig illa kommer fram när det är någon de litear på som lockar på dem. Det vet jag också av egen erfarenhet."

Det kan vara en viss poäng att läsa alla meningar för att förstå ett sammanhang.

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Det har jag inte!
Här hemma så springer grannens 5 katter lösa och vi bor nära 70-väg...
och hundarna????

Nåja, den risken skulle inte jag välja att ta, men det är ju valfritt.

Kat skrev:
"Jag är inte alls någon rabiat utekattsförespråkare. Men alla mina HAR varit inne utan att trivas. De satt alltid längtansfullt i fönstren och smet ut så fort de hade chansen. En protesterade dessutom vilt genom att bajsa bredvid lådan och ha sig.
Det är en enorm skillnad på dem nu.

Jag har alla mina ute och jag vet att de med allra största sannolikhet kommer att bli påkörda allihopa förr eller senare.

Hellre en lycklig kortlivad katt, än en gammal och ledsen.
Mina trivs inte inne.

De allra flesta katter som dör på vägen dör omedelbart. Jag har varit med förut
Annars har vi jägare till hands att rycka ut omedelbart.
.

De få minuterna av smärta väger garanterat upp ett liv i lycka. Det är inte lyckan vid dödsögonblicket som är viktigt - utan livet.

Jag känner bara två katter som inte dött omedelbart i trafiken här. En av dem avlivades med spruta då veterinären tittat på henne. Den andra var vår stallkatt och togs omedelbart upp till grannen där han sköts innan han drunknade i sitt eget blod.

Och katter som gjort sig illa kommer fram när det är någon de litear på som lockar på dem. Det vet jag också av egen erfarenhet."

Det kan vara en viss poäng att läsa alla meningar för att förstå ett sammanhang.
Men Kat, jag är nog benägen att hålla med dina kritiker härinne. Jag känner också att du talar generaliserande även fast du citerat dig själv härovan. Titta på de meningarna du INTE har rödfärgat - de är ganska generaliserande.Tex "De allra flesta katter..." Eller "och katter som gjort sig illa"...... Det måste du väl se?

Om du läser sista meningen så skrev jag att det inte gäller huruvida det ska avlivas eller ej, jag tar ett urplock på hur människor idag behandlar sina katter. Förnekelsen är enorm.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 791
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 351
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Secret Easterbunny 2025
  • Påskpynt

Hund, Katt, Andra Djur