Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

martha skrev:
skillnader på innekatter och hästar o hundar är ju att de senare FÅR gå ut....att ha en hund som innehund vore ju inte speciellt hyggligt..inte heller är det hyggligt att låta en häst stå inne...( även om jag vet att det förekommer både innehästar o innehundar)
Jo, men dåså. Då är det alltså okej att ha innekatt förutsatt att den får gå ut en stund i sele varje dag eller i en rastgård?
Så har ju många innekatter det också, men även när jag var ute i sele med mina kissar kom det ibland främmande människor och förklarade :crazy: för mig att "katter ska få gå fria ute". Så; en del har inställningen att även en innekatt i sele inte mår bra.

Kat skrev:
Jag tror snarare att det handlar om en buke-mentalitet om att VILJA uppfatta saker fel.
Den verkar uppkomma på samtliga forum med hyfsat undantag för "senior", som är ett av väldigt få ställen på nätet där majoriteten verkar kunna diskutera på ett sansat sätt.
:eek:
Ja, du får väl tro vad du vill. Jag vet inte om jag tillhör kategorin som brukar VILJA missuppfatta dig? Kanske även på senior? :crazy:

Jag tycker i alla fall att man får ta folks reaktioner på allvar. Visst finns de som bara vill "bråka", men de allra flesta reagerar nog mer på att de känner sig kritiserade av dina inlägg. Sen må du inte ha MENAT så, men jag gissar att fler tolkade det så, ändå. Och då är frågan; är det du som har allt tolkningsföreträde eller de som tolkar dig som har det?

ja, dom är väl som kossorna:D får gå ut på sommarn ...och det är ju helt ok....men jag skulle inte välja det...jag tycker katter har ett helt annat frihetsbehov än t ex hundar..det är svårt att lära en katt att "lyda kommandon" som en hund..men det är vad jag tycker.....

sen håller jag med om att en del raskatter är bortavlade med detta med utegång...men en bondkatt är inte det...och jag vet att en katt som inte är VAN att vara ute är feg och inte "törs" gå långt ifrån ytterdörren..men det går till sig efter några dar.

Katten är från grunden ett ökendjur. Det är ett antal hemlösa katter som fryser ihjäl varje år här i Sverige.

Dom där påsarna i ljumskarna är en kravleva fråm den tiden, det är motsvarigheten till kamelens puckel.

6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

Detta är vad Djurskyddslagen säger rent allmänt om skydd mot väder och vind. SJV har sedan mycket mer detaljerade föreskrifter om vad som gäller och de går att läsa på: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff45515/1999-111.PDF

Detta är väl mest intressant i sammanhanget:

Särskilda bestämmelser om förvaringsutrymmen för katter

11 § En box där en katt skall hållas tillfälligt såsom på kattpensionat eller liknande, skall vara utrustad med ligghylla, klösanordning och kattlåda.

Det finns även någon föreskrift som säger att temperaturförändringar skall ske gradvis vilket i praktiken borde innebära att det finns rekommendationer på hur inomhustemperaturen skall vara i förhållande till utomhustemperaturen, men jag tror att de förlitar sig mycket på sunt förnuft där.

Det är ingen hemlighet att katten är ett ökendjur. Hela deras anatomi och fysiologi är anpassad efter ett liv i ökenlandskap. Deras förmåga att koncentrera urin, det faktum att allt det vatten de behöver finns i deras bytesdjur och deras "tigermagar" är de tre mest utmärkande ökendjursdragen hos dem.

gradvis tolkar jag som årstider...då tillvänjs dom gradvis:D

Djur?? Gäller det ALLA djur..för det är ju lite skillnad på köttdjur och katter t ex...

...eller ska man ha 7 lufttunnlar innan man kommer ut med vovven när det är -25 ute :angel: :D

ja, du ser själv hur tokiga lagar det finns :p

Djurskyddslagens allmänna lagar gäller ALLA djur, men SJVs föreskrifter jag länkat direkt till handlar specifikt om hundar och katter.

Vad gäller skydd är det äl oväsentligt vilken djurart man pratar om eller tycker du inte att alla djur skall ha tillgång till skydd mot väder och vind?

Sol skrev:
Djurskyddslagens allmänna lagar gäller ALLA djur, men SJVs föreskrifter jag länkat direkt till handlar specifikt om hundar och katter.

Vad gäller skydd är det äl oväsentligt vilken djurart man pratar om eller tycker du inte att alla djur skall ha tillgång till skydd mot väder och vind?

självklart ska dom ha det...men tycker inte du att stall o ladugård är skydd??

MissFideli skrev:
Som jag skrev underst i det inlägget så gäller det ingen diskussion huruvida dessa ska avlivas, utan ett bevis på att människor ofta inte behandlar sina huskatter bra.
Det läste jag oxå... Men när du hoppade på Nafayette för att de hellre avlivar lösspringande katter, än åker till veterinär med dem... Så anser jag att de katters öden du beskrev var grymmare än att skjuta dem på stallbacken... Vilket gör att det i mina ögon är en välgärning att avliva katter som lider, inte låta dem springa omkring enbenta, utmärglade o vanvårdade! Trots nya kärleksfulla hem!

Sol skrev:
6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

Detta är vad Djurskyddslagen säger rent allmänt om skydd mot väder och vind. SJV har sedan mycket mer detaljerade föreskrifter om vad som gäller och de går att läsa på: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff45515/1999-111.PDF

Detta är väl mest intressant i sammanhanget:

Särskilda bestämmelser om förvaringsutrymmen för katter

11 § En box där en katt skall hållas tillfälligt såsom på kattpensionat eller liknande, skall vara utrustad med ligghylla, klösanordning och kattlåda.

Det finns även någon föreskrift som säger att temperaturförändringar skall ske gradvis vilket i praktiken borde innebära att det finns rekommendationer på hur inomhustemperaturen skall vara i förhållande till utomhustemperaturen, men jag tror att de förlitar sig mycket på sunt förnuft där.

6 § Men en utekatt är ju inte bunden, den kan ju springa in i ladugårdar (t ex lägga sig i hö eller halm) eller i ett stall (mina ligger alltid i höbalarna) sedan är det ju väldigt många som har ihålig husgrund, där katter också kan krypa in. Hålen utan ventiler kallas väl allmänt för kattgluggar om jag inte har fel??

11 § Där står det om en box (jag förstår det som bur?? ) Som inne aktt behöver de ingen låda, klösa kan de göra på träd och i gamla ladugårdar finns det ofta hö eller halm de kan ligga på..

Förstår inte riktgit varför du tog fram de § ö h t??

Jag tog fram uppgifterna eftersom martha frågade vad det var för lagar och föreskrifter som fanns.

6 § Syftar på att djur skall ha tillgång till skydd mot väder och vind.

11 § Syftar på utrymmen där katten vistas tillfälligt. En innekatt vistas inte i lägenheten/huset tillfälligt därför gäller andra regler (strängare regler) för strikta innekatter.

En utekatts inomhusmiljö är dock att se som ett mer eller mindre tillfälligt utrymme och därför är dessa (betydligt snällare) regler kanske mer lämpliga än vad som gäller för innekatter.

Paragraferna plockades fram för att påvisa att det finns regler om hur olika djurs inomhusmiljö skall se ut.

Och jag tog fram den lag och de föreskrifter som gäller för kattutrymmen.

martha skrev:
sen håller jag med om att en del raskatter är bortavlade med detta med utegång...men en bondkatt är inte det...och jag vet att en katt som inte är VAN att vara ute är feg och inte "törs" gå långt ifrån ytterdörren..men det går till sig efter några dar.
Det där ÄR väldigt individuellt även för bondisar. SOm jag berättat var min bondis den som INTE rörde sig mer än på gräsmattan några varv för att sen gå inomhus igen. Medan min ena rex gjorde låååånga lovar i naturen och blev storjägare. Det var när kissarna bodde på landet och var utsläppta under det året (sommartid).

Humelibumlan skrev:
Hundarna går lösa, när vi är ute... annars ligger de vid mina fötter vid datorn... ;)
Okej, men då ÄR de ju inte lössläppta hur de vill vid 70-väg som katterna... varför? :smirk:
MIn gissning är att hundar som regel känns mer värdefulla för folk eller de tror att katter "måste" få springa lösa som de vill. Varför skulle inte hundar gilla det också? Jag har sett massor av hundar i Frankrike och Grekland som springer omkring som de vill hela dagarna. Och; nej; ALLA är inte hemlösa. Det är en hel del av dem som har husse matte och är "utehundar".
Det jag vill komma till är: varför anser vi svenskar (en del) att katter MÅSTE gå fritt ut och in som de har lust för att leva ett värdigt/lyckligt/vettigt kattliv. Medan vi INTE anser att hundar måste samma sak?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 815
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 396
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 356
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 727
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31