Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Därför att en påkörd katt kan dö en mycket plågsam död och då kvittar det fullständigt hur lycklig den varit innan, den dör inte lycklig utan med en himla dödsångest om det vill sig illa. Jag lovar att en utekatt som har varit lycklig hela sitt liv har lika ont och en lika kraftig dödsångest som en innekatt som inte varit lycklig.

Vad är det för korkat med det om jag får fråga? Undrar eftersom jag har just 2 innekatter och en utekatt.

Jag har aldrig sagt att katter skall släppas lösa i tätort, och jag skulle aldrig välja att övht HA katt om jag inte bodde som jag gör...min mor har katt i ett villaområde i stan....hon är ute..mamma provade i flera år att ha henne som innekatt, men det gick inte...hon bara SKULLE ut, fast hon aldrig varit ute förut...hon är idag 17 år den kattan...nu är det en osedvanligt elak o skygg katt (för främmande) så det kanske är en av anledningarna till varför hon "klarat" sig + att det finns en massa skog runt omkring...

Men en morgon när mamma gick ut med hunden , så såg dom en katt som var korsfäst på ett träd......

Det finns så mycket idioter i stan så jag skulle aldrig släppa en katt, eller jag skulle aldrig övht skaffa mig en ....

Inte ett halvår. Han var bara ute medans han vat kattunge så tills han var 10 veckor eller nåt. Kommer inte ihåg hur gammal han var närvi fick hem honom,
Skrev lite klantigt.

Jag tycker det är underbart om katterna får springa fritt ute, raskatt eller ej. Men jag tycker framförallt att miljön de ska vistas i måste vara någorlunda säker. Hade jag bott vid en stor väg så hade jag inte släppt ut dem. Där vi bor nu, är det många som har sina katter ute. Men jag skulle inte våga, det finns så mycket bilar överallt. Älskar mina små, även om de bara är bonnkatter.

MissFideli skrev:
Därför att en påkörd katt kan dö en mycket plågsam död och då kvittar det fullständigt hur lycklig den varit innan, den dör inte lycklig utan med en himla dödsångest om det vill sig illa. Jag lovar att en utekatt som har varit lycklig hela sitt liv har lika ont och en lika kraftig dödsångest som en innekatt som inte varit lycklig.

De allra flesta katter som dör på vägen dör omedelbart. jag har varit med förut.
Annars har vi jägare till hands att rycka ut omedelbart.
De få minuterna av smärta väger garanterat upp ett liv i lycka. Det är inte lyckan vid dödsögonblicket som är viktigt - utan livet.

mandalaki skrev:
Men ända fram till nu, åtminstone, har du ju utgått från att våra katter är lika olyckliga som dina? Trots att vi försökt förklara att de inte är det.

O nej. Varifrån har du skrapat fram det?
Du måste blanda ihop mig med någon annan.

Det är hemska otäcka kattöden du berättar om. Fullständigt vidrigt att behandla djur på det sättet.
Men ska man till varje pris rädda allt som räddas kan?
Kattungar som är i så dåligt skick, hur vet man att dom inte tagit skada som visar sig senare i livet?

Mia.

Miss Fideli.
JAG BEHANDLAR MINA KATTER efter konstens ALLA regler.

Du fattar noll.
Och går ut på forumet och säger att jag hellre har ihjäl katter än tar dom till Strömsholm..

Nu får du GE DIG!!!! :mad:

Alla här är sådana storsinta kattälskare..OK.
Ta då och kom framåt höstkanten och ta reda på alla kattskrällen som sommarstugeägare har dumpat.

Eller har ni andra förslag??

Vi har enbart två lösningar.
Antingen tar man bort halvvilda och skabbiga katter eller annars tar man dom till djursjukhus.

JAG har inte råd att åka skyttetrafik med andras bortslängda katter.
Jag vill heller inte se dom här hemma, sjuka eller under förökning.
Katter ökar sin population i potensform.

Så alla här som känner sig manade.
Hämta dom från oss och betala själva veterinärräkningarna.
Mina är försäkrade med det är "vildkatterna" garanterat INTE.

Detta är ju helt sjukt!
Jag är inte en som tycker det är kul att ringa grannjägaren för att han ska rensa..
Men vad har ni för förslag???
Hur ska vi hantera detta??

AM

Senast ändrad:

MissFideli skrev:
Jag svarade på Nafayett som hör till dom som hellre skjuter än behandlar, knappast nån generalisering.
Enligt ditt tidigare inlägg där du tar upp olika fallbeskrivningar, tycker jag att det låter som det i flera av de fallen vore barmhärtigare att avliva katten!

Nafayette har 2 katter, som hon tar väl hand om (har personligen träffat dem båda) och de avlivar herrelösa katter, vad är felet med det?? :confused: Tycker det är en ren välgärning att ta bort dessa katter som saknar hem, innan de parar sig och det kommer ännu mera katter som ingen tar hand om! :crazy:

Kat skrev:
De allra flesta katter som dör på vägen dör omedelbart. jag har varit med förut.
De få minuterna av smärta väger garanterat upp ett liv i lycka. Det är inte lyckan vid dödsögonblicket som är viktigt - utan livet.

Nej du tack, det är enormt många katter som inte dör på fläcken. Många katter dör inte alls utan klarar sig med "bara" frakturer och inre blödningar som går att behandla. Vad gäller jägare som rycker ut, de rycker ut när vilt trafikskadas inte när katter trafikskadas. De har iaf ingen skyldighet att rycka ut när tamdjur trafikskadats, ett fåtal kanske gör det och det är ju verkligen jättehärligt om det finns jägare som gör så, men de har absolut ingen skyldighet att ge sig ut efter katter.

I många fall stannar inte ens bilföraren för att se hur det gick med katten och i en del fall märks det öht inte av att man kört på en katt så det anmäls aldrig någonstans att dessa katter blivit påkörda, tyvärr. I en ideal värld hade det inte varit så, men idag ser det tyvärr ut så.

MissFideli skrev:
Vad är det för korkat med det om jag får fråga? Undrar eftersom jag har just 2 innekatter och en utekatt.
Jag pratade i o för sig om att just ha sina två raskatter inne och släppa ut bondisen. Om man tycker att bondisen är mindre värd att "skyddas" eller om man tycker den är mer värd att få leva uteliv...
Jag förstår inte om man "sorterar" beroende på om det är ras eller bondkatt. För mig beror det mer på var och hur man bor om man bör eller inte bör släppa ut katten; inte beroende på ras.

Däremot kan jag förstå om man tex har raskatt o bondkatt och den ena börjar få beteendestörningar av att bo inne och att man kanske då provar låta den gå ute och den tycks må bättre. Dock skulle jag själv fortfarande inte släppa ut den om jag bodde i tätort. Hellre omplacera eller i värsta fall ta bort den.

martha skrev:
Mina hundar är lösa hela dagen när jag är på jobbet :angel: :D
jojo, men jobbar inte du just hemma på gården?
Oavsett det finns det inte många som låter sin hund springa lös hur den vill, men samma ägare kan gärna låta sina katter göra det.

Men herregud Sol, jag bor på landet och har jagande grannar.
Vi tar hand om varandra och varandras djur här. Jag har aldrig varit med om en smitningsolycka med katt här.
Man tar reda på vems det är.
Jag känner bara två katter som inte dött omedelbart i trafiken här. En av dem avlivades med spruta då veterinären tittat på henne. Den andra var vår stallkatt och togs omedelbart upp till grannen där han sköts innan han drunknade i sitt eget blod.

Och frakturer kan för övrigt läka ihop på en katt.

Björk skrev:
jojo, men jobbar inte du just hemma på gården?
Oavsett det finns det inte många som låter sin hund springa lös hur den vill, men samma ägare kan gärna låta sina katter göra det.
Mina hundar är lösa på dagarna och jag har ingen direkt koll på dem... de stannar kvar på gården.... Precis som katterna gör.... :)

Kat skrev:
Jag håller inte med. Efter att ha kommit bakom en van som körde på en katt (och inte stannade... :mad: ) så stannade jag och fick ta hand om en spastiskt ryckande katt. Hjärtat slog, men katten verkade "borta". Medan jag i förtvivlan försökte få tag i en veterinär så hann katten dö. Sen fick jag ta hand om att ringa polis och lämna in katten där. Det var väl tur i oturen att kisse dog så snabbt. Förhoppningsvis slapp den smärta alltför länge. Men om den inte blivit påkörd så "rejält" så hade den vackert kunnat lega i ett dike med bruten rygg i x antal timmar eller dygn tills den självdog. När jag var med om det var jag väldigt glad åt att mina katter var innekatter. Det finns ju tyvärr fler som den föraren; som INTE stannar och ringer en jägare eller veterinär för att kunna ha ihjäl katten när den lider...

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
Detta är ju helt sjukt!
Jag är inte en som tycker det är kul att ringa grannjägaren för att han ska rensa..
Men vad har ni för förslag???
Hur ska vi hantera detta??

AM
Jag tycker du gör helt rätt. Jag skulle göra samma sak.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 791
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 351
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Secret Easterbunny 2025
  • Påskpynt

Hund, Katt, Andra Djur