Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Och i takt med att gnagarbeståndet skulle öka skulle även rovdjursbeståndet öka ;) Så brukar naturen funka om den får möjlighet att råda själv.

Men visst, jag kan se att katten fyller en funktion i stall och ladugårdar, men jag skulle önska att de katter som jobbar i stall och ladugårdar hölls efter bättre med veterinärvård och avelshygieniskt (dvs. att man bemödar sig att kolla katternas blodgrupper och testar dem för FeLV/FIV så att man slipper förlora hela kullar pga. blodgruppsinkompatibilitet och så att man slipper FIV- och FeLV-epidemier och att man håller reda på släktskapen mellan katterna så att man kan undvika inavel och spåra eventuella defekter/sjukdomar som kan poppa upp).

Jag har till denna dag inte träffat på detta hos någon bonde eller stallägare. Men jag är så innerligt less på den förlegade inställningen att katter SKA vara lösa ute. Att katten är en katt är liksom inte argument nog för det.

Det ter sig väldigt märkligt för mig att en hästägare kan vara oerhört noggrann med avel och veterinärvård gällande hästar, men inte bryr sig nämnvärt om katterna. Inställningen att man tar ihjäl sjuka/skadade katter (pratar nu om behandlingsbara sjukdomar och skador) får mig att må illa.

Men rent generellt tycker jag fortfarande att katter skall hållas ute under kontrollerade former.

Jag har storlek 41 i skor..
Råttan Nessy tog häromdagen var av samma storlek exkl. svans..
Jätteäcklig.
Vid närmare studie av dom "nedläggningarna" så hittar man blod rund halsen. Oftast är ett framben avgnagt av katten..
Fattar inte hur hon bär sig åt.
Ibland så backar hon ut ur stallet med dom, släpandes i gruset..

Hon leker heller aldrig med dom stora utan hoppar på dom bakifrån och snor runt huvudet och hugger..
Småmöss däremot får genomgå en mer "jobbig" avslutning.

AM

Du har säkert rätt angående inaveln på VISSA gårdar.
Du har säkert rätt angående skötsel av katt på VISSA gårdar.
men du generaliserar alla..vilket inte är så smart.

Eller ska jag säga att alla kattuppfödare kammar/sprayar/ställer ut och tar 15 tusen/katt??
Och att dom kör med linjeavel och att perser oftast inte kan andas..
Katterna får vara utställningsobjekt hela livet.
Dom har aldrig någonsin andats frisk luft.
Dom har massor med konstiga sjukdomar..snoriga och rinnande ögon.
Vissa har inte ens päls..och bor i Sverige.. :eek:
Raskatter är dumma i huvudet och lobotomerade att dom inte ser skillnad på en boll och en guldfisk..
Raskatter drunknar ofta i akvarier och toastolar.
Raskatter kräks alltid i bilar.
Raskatter dras till bilar som har högre hastighet är 40 km i timmen.
Raskatter utomhus är platta.. ;)
Tanter med utställningskatter är överklasstanter som har inget bättre för sig.

Som du ser är inte mitt utlägg heller rättvist.

Däremot anser vi att vi knappast har råd att lämna varje sommarkatt till Strömsholms djursjukhus.
Vi avlivar dom därför att det är just dessa som är "sanitär" och avelsmässig olägenhet.Och dom far väldigt illa ute.
Magra och fulla med parasiter.

Men du kan få varenda en och betala vet räkningarna om du vill.

Jag har valt att ha 2 katter och tar således reda på dom två efter bästa förmåga.. Fler vill inte jag ha.

AM

Fast för mig är det så att om ett djur behöver vård så får dom det. Däremot tycker jag faktiskt inte att det är fel att avliva ett djur. Vilka grunder det görs på får ju vara upp till var och en. Ett djur lider inte av att somna in av en spruta. Dom som upplever det jobbigt är ju vi djurägare. Jag personligen skulle inte vilja stänga in en katt. Men det är olika från person till person.

Mia.

För mig handlar det om att våga Släppa min hysteriska beskyddarinstinkt som säger åt mig att vilda djur är farliga för mina katter, att det kan komma en bil och köra över dem eller att ett barn på besök i området kanske slår katten - och se till vad mina katter väljer själva.

Min häst väljer jag att ha i så stora hagar som bara går, så att han inte skall behöva känna sig instängd, givetvis under så många timmar om dagen som möjligt. TROTS att jag efter x antal sparkskador, bitskador och vrickningar pga bus i hagen (för att inte tala om kolik pga leran som han ätit ute, eller de dåliga äpplen som någon slängt in i hagen) helst skulle vilja ha honom bandagerad dygnet runt och Under Uppsyn hela tiden. Helt enkelt för att ett värdigt liv är viktigare i mina ögon än ett Till Varje Pris Skyddat Liv.

Hunden får självklart springa lös han också, under de perioder då det inte är koppeltvång i skogen som vi har inpå knuten, och annars bara på vår (relativt stora) tomt. Visst kan han bli skrämd av något djur och rymma (då rymmer han iofs hem men iaf), bli påkörd av en tokig cross-åkare, biten av en orm eller bryta benet pga en olycklig vurpa. Men, utan dessa lössläpp som stärker och bygger upp honom skulle han inte hålla sig frisk och säkert inte lika lycklig som idag.

Mina katter får komma och gå som de vill. Såhär års är honkatterna bekväma och sitter helst på (den icke innätade) balkongen och tittar ut, medans hankatten är ute och härjar. Jagar löv, jagar möss i mängder och leker med hunden. Samt går med på promenad när det passar honom.

För mig handlar det inte om risker eller omtanke - utan om det faktum att Jag Valt att ha djur i min ägo - och då anser mig vara dem Skyldig ett så naturligt liv som möjligt.
Har bara förlorat en katt i mitt liv, och den var paradoxalt nog innekatt - som lyckades smita ut genom antingen ett fönster som blåst upp eller en dörr när någon kommit eller gått. Så länge katterna Väljer att vistas utomhus en eller flera timmar per dag kommer de få göra det - det är en ren samvetsfråga för mig.

Visst generaliserar jag, men ser man till den statistik som finns stämmer den ganska väl överens med mina erfarenheter.

Jag har inte sagt att du skall ta hand om ALLA katter utan DINA katter. Jag lappar inte ihop andras katter. Jag har tre katter för fler har jag inte råd med ifall de skulle behöva veterinärvård.

Du har samma rätt att generaliser som jag, absolut. Jag har dock inte träffat en enda bonde eller stallägare som faktiskt sköter sina katter som om de vore högt värderade familjemedlemmar. Jag har aldrig träffat någon bonde eller stallägare som för stamtavla på sina arbetande katter för att inavel och ärftliga sjukdomar/defekter skall undvikas etc. Det innebär inte att de inte finns, men det innebär att de iaf syns jäkligt dåligt vilket är trist eftersom goda föredömen bör ges uppmärksamhet.

SaraMara: Hur långt sträcker sig katternas självbestämmande? Får de bestämma vad de skall äta, när de skall till veterinären, när de skall avmaskas och när de skall avlivas också?

Men är det nån som vi verkligen begränsar det naturliga beteendet för så är det ju hästen. Oavsett hur stora hagar vi har så tvingar vi den att ströva på samma plätt, den får inte ströva till nya platser som den skulle ha gjort naturligt.

Vi bestämmer hur flocksammansättningen ska se ut, vi skiljer hingstarna från övriga hästar och i sämsta fall hamnar hingsten ensam i en hage. Visar sig en valack betäcka stona delar vi flocken.

Vi tar in den på stall på nätterna vilket en häst aldrig skulle välja om den inte fick mat därinne. Och tillråga på allt stoppar vi en metallbit i munnen på den och RIDER den :eek:!

Allt det här är totalt onaturligt för en häst. Ändå reagerar vi inte på det, för vår bild av hästen är att den är i vår tjänst.

Av katten har vi däremot fortfarande bilden av ett fritt levande rovdjur och kan inte tänka oss nån annan bild. Tyvärr leder den bilden till en massa "sanningar" om katten som den får lida av: "han trivdes inte här så han har flyttat", "han försvann, katter gör ju så", "han försvann när han blev gammal och ville dö". Det är ju bekvämt, då slipper vi ta ansvar för att vi faktiskt inte själva ordnade det för vår katt.

För oss människor har katten två roller: för en del av oss är katten en hårt arbetande musjägare, för andra är den ett sällskapsdjur. Jag tycker att skyttegravskriget mellan de två lägren är lönlöst för katten funkar faktiskt på båda sätten. Den som har en jägare bör ta fullt ansvar för dess omvårdnad och den som har en sällskapskatt bör ge den ett stimulerande liv där den får utlopp för sina instinkter.

fast du har ju själv sagt att katten väljer sin ägare...och katter KAN flytta, om dom har den valmöjligheten...jag har haft 2 katter som flyttat härifrån...till andra ställen som tydligen var mycket bättre än hos mig....en innekatt an aldrig välja det..mina katter flyttade pga ändringar i familjen...en pga en ny hund kom hit och en pga att det förmodligen var för "många" katter i hushållet (7 st)
för mig var det bara att acceptera...provade att ta hem dom, men dom gick tillbaka till det "nya" hemmet....den ena bor hos en pensionärtant (katta är 17 år nu) och den andra valde att bo på ett höränne hos en annan familj....det jag KUNDE ha gjort...var att avliva dom....eller stänga dom inne

En katt som inte trivs i sitt hem skall givetvis inte hållas kvar där. De som inte har utekatter brukar dock fixa med omplacering till sådana katter.

men tänk om den inte trivs där heller?? och inte på nästa ställe?? o inte nästa?? mina valde vart dom ville flytta...och den ena är död..( skulle vart 19 år nu annars) den andra lever än....

Jag lovar, en innekatt som inte trivs har man inte kvar nån längre tid. Det märks mycket väl att en katt inte trivs, om man bara lär känna sin katt så är dom väldigt tydliga i sina åsikter.

OK, men då säger vi så. Vi släpper ut Sveriges 1,2 miljoner katter och låter dem välja hem. :smirk:

En katt som inte trivs i sitt gör det av ett skäl. Man gör sitt bästa för att finna ut skälet och letar sedan efter ett nytt hem med bättre förutsättningar. Började katten må dåligt efter man tagit hem sin valp omplaveras katten till ett hundfritt hem (alternativt lämnar man tillbaks valpen och låter katten stanna kvar).

Ytterst få katter behöver omplaceras fler än en gång.

fast du har ju själv sagt att katten väljer sin ägare...

Det tror jag inte :confused:?

Om katten "flyttar" till nån annan och du själv kollar upp att den är välkommen och får det bra - då har jag inget att invända. Det betraktar jag snarare som en omplacering.

Det jag inte gillar är när folk tar lättvindigt på sina katters försvinnande "för såna är ju katter".

Mina katter skulle inte själva kunna gå hem till nån annan. Däremot skulle de på andra sätt kunna visa att de inte trivdes här, t ex genom att systematiskt börja kissa utanför lådan. Hittills har det aldrig hänt.

Vem är det som inte reagerar över de inskränkningar i hästens naturliga frihet som vi människor gör dagligen? Tror inte det är många hästägare i vågorna av alla "naturlig hästhållnings-debatter" som inte reflekterar över detta.

Själv är jag väldigt medveten om att min häst inte lever fritt, och att jag begränsar honom genom att lägga på täcken, slå på skor och tvinga i honom medicin när han är sjuk - men jag Försöker låta honom leva så naturligt som går utefter mina möjligheter och hans situation. I det vilda hade han nog varit död för länge sedan iofs, men jag väljer att hålla honom vid liv, och ge honom ett liv som är så Naturligt som möjligt.

Liksom katternas eller hundens liv är den naturliga livsföringen begränsad, men utefter mitt samvete och mina djurs välbefinnande försöker jag låta dem välja så mkt de vill. Hunden får springa ut och in på tomten som han behagar, katterna kan välja att ströva längre än så (vilket de iofs inte gör, de är nog både för bekväma och fega), hästen får hålla sig inom staketen runt hagen och finna sig i att stå på stall på natten vintertid.

Jag har friska, nöjda katter som leker i träden, traskar runt på garagetaket, jagar möss, busar med hunden i den mån de orkar osv. Nu har jag iofs inga raskatter, och min gammelkatt var van att vara ute innan vi fick henne som omplaceringskatt - att försöka hålla henne inne var en ren mardröm. Hon var högst olycklig, och när vi äntligen flyttade ut på landet så hon kunde vara ute var det en fröjd att se hur hon äntligen började äta ordentligt och blev finare i pälsen. Aldrig att jag skulle förvägra henne detta liv igen.

Mina katter är i första hand sällskapsdjur, två av dem iaf kommer när jag ropar, de sover ofta i sängen i en hög tillsammans med hunden (och sambon och mig i mån av plats ;) ) och går med på våra skogspromenader med hunden, eller ned till brevlådorna för att hämta posten. Att de sedan jagar möss är för mig mest bara jobbigt, eftersom de lika stolt skall släpa upp dem på verandan varenda gång - och det sedan är ett jädra liv på den katt som dödat detta eftertraktade byte tills kompisarna kommit och inspekterat.

Det är kanske 10% av uppfödarna som tar 15000:- för sina katter mot 90% av bönderna som inte är seriösa i sin avel. Dom 10% är bundna till speciellt 2 raser, Bengal och Sphynx som är nya i Sverige med liten avelsbas och stora kostnader för importer.

Perser har inte svårt att andas, det är en myt som ni huskattägare fastnat på.
Linjeavel görs, precis som med travare. Du har mer inavel i JodyTrot än vad många har i sina katter. 8% på ditt sto, på katterna ligger den på dom äldre raserna sällan över 3% vad jag vet.
Dom katter som ställs ut gillar det ofta, dom som inte gillar det säger ifrån och då slutar man. Det går inte att ställa en katt som inte vill.
Många uppfödare har rastgårdar eller innätade balkonger och det antalet ökar. Många hingstar kommer inte ut heller.
Raskatter har inte mer sjukdomar än huskatter, bara det att vi åker till veterinären och får reda på vad det är, medans ni inte bryr er om det. Det är ett ställningstagande som iofs är okej, men då kan ni inte påstå att raskatter har mer problem än andra.
Sphynxen är pälslös ja, men sköts efter konstens alla regler för att klara det. Man klipper ju hästar?

Ärligt talat så har du helt fel. Hur ofta hör du från folk på katthem runt om i Sverige? Hur ofta ser du vanvårdsfallen som är? Både Sol och jag "träffar" sånna folk dagligen och får höra en hel del.
Vi kan göra så här. Denna text är tagen från ett annat forum som heter www.katter.nu. Och beskriver ett mycket litet antal katter som kommer in på ett av dom över 100 katthemmen i Sverige.
Sex underbara små kattungar som ägaren skulle "dänga i väggen" (det är sant, hon sa så!) fick vi snabbt hämta in i ett stödhem, de visade sig ha kattsnuva och senare fick de kattpest. Ilfart till djursjukhuset med dem där de blev inlagda. Det var fruktansvärt, de dog en efter en trots massiva insatser. Vi sprang ifrån våra jobb på rasterna och låg på telefonen två gånger om dagen till djursjukhuset och fasade varje gång för svaret, skulle någon mer ha dött... Två överlevde dock och är nu hemma i stödhemmet igen.

Melissa, en stackars liten kattunge som nu hunnit bli ca 5 månader gammal, är dotter till en hona som ägaren flyttade ifrån. Melissa hittades mager och eländig med ena ögat helt igensvullet. In till veterinären förstås, och det visade sig att ögat var förstört och inte gick att rädda. En operation gjorde Melissa enögd, men den fruktansvärda smärtan hon haft en längre tid var äntligen borta och hon skuttar nu glatt omkring i ett stödhem och leker med de andra katterna, med tratt och allt. En riktig hjälte är hon, en överlevare av stora mått.

Tre små kattungar (12 veckor gamla, såg ut att vara 6 veckor så små var de) togs in i stödhem, räddade från ren misär där de gick omkring i ett uthus fullt med urin och vattnig diarré på golvet. Det riktigt skvätte kring tassarna på bebbarna och magarna var totalt raserade, det rann längs bakbenen på dem när de gick. Pyttesmå i kroppen pga näringsbrist. De är nu på bättringsvägen till vår stora glädje, men vi var ruskigt bekymrade för dem ett tag när de var som sämst.

Lille Frasse, en kattunge som kollapsat på en gräsmatta visade sig ha hela bakkroppen full av fluglarver. Larverna grävde gångar in i köttet på honom, smärtan måste varit ofattbar. Han var liten som en 10-veckors kattunge men var ca 5-6 månader enligt veterinären. Han vägde 900 gram. Han var bara skinn och ben, fruktansvärt uttorkad och knappt vid liv när han togs in. Han har krävt enormt mycket arbete och veterinärvård, men idag (han bor hos mig som stödhemskatt) är han en pigg och glad kille på 3 kilo.

Detta är alltså ingen diskussion huruvida man skulle avliva eller ej, utan bara ett utdrag på hur bra folk tar hand om sina katter.

men är det inte underbart att katten själv valt vart den vill bo:D det måste ju vara det optimala :bow:

Jag VET varför dom flyttade, och inte flyttade dom på dagen, utan efter ett tag...tror knappast dom valt att komma tillbaka senare ändå

Senast ändrad:

Jag har också friska, glada katter - inne. De är inte heller raskatter, precis som dina. De springer så att jag lär åka på en svindyr omslipning av parkettgolven när jag flyttar :crazy:, de klänger och klöser på klösmöblerna, de smyger på och jagar varann, sina pälsmöss och mig, de dödar allt från bollar till tops ;), de samlar spännande lukter på sin innätade balkong - där den ene jagade ett bi och blev stucken i läppen i somras :crazy: och den andre var ytterst nära att slå en blåmes genom nätet för ett tag sen :bow:.

Det finns egentligen bara en sak som jag inte riktigt löst för dem - jag har ingen klösmöbel från golv till tak så att de kan klättra högt. Jag har inte hittat nån som är tillräckligt stabil ens om man förankrar den i väggen. Så en sån saknar jag, för deras del.

Men i övrigt kan jag bara se att de har tillräckligt med sysselsättning för att må bra och att de kan leva ut sina instinktiva beteenden. Dessutom valde jag mycket medvetet katter som aldrig hade varit ute - för jag ville inte försöka hålla inne en katt som egentligen VILLE gå ut. Det tror jag nämligen inte går.

www.snyggast.se/?3434348

Min hankatt (stall katt) Gomez, inne i sadelkammaren. Väger för tillfället 6 kilo och är 1 år och 5 månader gammal. Ser han ut att må dåligt? Han är kastrerad, regelbundet avmaskad, har alltid mat och mjölk uppblandat med varmvatten i stallet och kan även gå i i sadelkammaren (ca 17 +) när han vill. Oftast ligger han där någon kvart, han ligger hellre i höet.. Varje gång man ser honom (vilket är ofta, han håller sig runt huset och stallet) har han nästan alltid en fågel, mus, råtta eller en sork i munnen... (suddig bild, jag vet, men har tagit den med mobilen)

Senast ändrad:

MissFideli skrev:
Perser har inte svårt att andas, det är en myt som ni huskattägare fastnat på.

Linjeavel görs, precis som med travare. Du har mer inavel i JodyTrot än vad många har i sina katter. 8% på ditt sto, på katterna ligger den på dom äldre raserna sällan över 3% vad jag vet.

Dom katter som ställs ut gillar det ofta, dom som inte gillar det säger ifrån och då slutar man. Det går inte att ställa en katt som inte vill.
Många uppfödare har rastgårdar eller innätade balkonger och det antalet ökar. Många hingstar kommer inte ut heller.
Raskatter har inte mer sjukdomar än huskatter, bara det att vi åker till veterinären och får reda på vad det är, medans ni inte bryr er om det. Det är ett ställningstagande som iofs är okej, men då kan ni inte påstå att raskatter har mer problem än andra.
Sphynxen är pälslös ja, men sköts efter konstens alla regler för att klara det. Man klipper ju hästar?

** Nu får du väl ge dig :mad:
Har du inte fattat mitt sista inlägg som ironi??
Sol gjorde det och det var till henne jag skrev..
men vill du bedriva något slags påhopp??? Eller?

Ärligt talat så har du helt fel. Hur ofta hör du från folk på katthem runt om i Sverige? Hur ofta ser du vanvårdsfallen som är? Både Sol och jag "träffar" sånna folk dagligen och får höra en hel del.
Vi kan göra så här. Denna text är tagen från ett annat forum som heter www.katter.nu. Och beskriver ett mycket litet antal katter som kommer in på ett av dom över 100 katthemmen i Sverige.
Sex underbara små kattungar som ägaren skulle "dänga i väggen" (det är sant, hon sa så!) fick vi snabbt hämta in i ett stödhem, de visade sig ha kattsnuva och senare fick de kattpest. Ilfart till djursjukhuset med dem där de blev inlagda. Det var fruktansvärt, de dog en efter en trots massiva insatser. Vi sprang ifrån våra jobb på rasterna och låg på telefonen två gånger om dagen till djursjukhuset och fasade varje gång för svaret, skulle någon mer ha dött... Två överlevde dock och är nu hemma i stödhemmet igen.

Melissa, en stackars liten kattunge som nu hunnit bli ca 5 månader gammal, är dotter till en hona som ägaren flyttade ifrån. Melissa hittades mager och eländig med ena ögat helt igensvullet. In till veterinären förstås, och det visade sig att ögat var förstört och inte gick att rädda. En operation gjorde Melissa enögd, men den fruktansvärda smärtan hon haft en längre tid var äntligen borta och hon skuttar nu glatt omkring i ett stödhem och leker med de andra katterna, med tratt och allt. En riktig hjälte är hon, en överlevare av stora mått.

Tre små kattungar (12 veckor gamla, såg ut att vara 6 veckor så små var de) togs in i stödhem, räddade från ren misär där de gick omkring i ett uthus fullt med urin och vattnig diarré på golvet. Det riktigt skvätte kring tassarna på bebbarna och magarna var totalt raserade, det rann längs bakbenen på dem när de gick. Pyttesmå i kroppen pga näringsbrist. De är nu på bättringsvägen till vår stora glädje, men vi var ruskigt bekymrade för dem ett tag när de var som sämst.

Lille Frasse, en kattunge som kollapsat på en gräsmatta visade sig ha hela bakkroppen full av fluglarver. Larverna grävde gångar in i köttet på honom, smärtan måste varit ofattbar. Han var liten som en 10-veckors kattunge men var ca 5-6 månader enligt veterinären. Han vägde 900 gram. Han var bara skinn och ben, fruktansvärt uttorkad och knappt vid liv när han togs in. Han har krävt enormt mycket arbete och veterinärvård, men idag (han bor hos mig som stödhemskatt) är han en pigg och glad kille på 3 kilo.

** och jag antar att alla dina exempel är katter från bondgårdar som har noll koll på sina djur... Och därför har alla som har "råttkatter, stora och inkompetenta kattägare..suck.
Detta är alltså ingen diskussion huruvida man skulle avliva eller ej, utan bara ett utdrag på hur bra folk tar hand om sina katter.

**Antar att det finns en och annan herrelös kisse i storstäderna också..

Vad vill du hacka på igentligen..va?
AM

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 808
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 396
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 354
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 725
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka