Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fredrik_

Jag har citerat flash men detta riktar sig rent allmänt och inte specielt till Flash nu

Men jag har verkligen funderat på det här för det gjorde mig så ställd

Oj vad mycket du lägger på nordis Djupt imponerad

Självklart är det så! Men det är ju liksom ännu mer givande om det är en häst man utbildar, förstås. Men visst handlar det mest om en själv!

Mellan raderna så verkar det som fler ser det lite som så att man tar sin häst till en tränare och så får denna "utbilda hästen med ryttaren som verktyg" På nåt vis överlämnar man det till tränaren?

Jag blir så förvirrade av detta faktiskt, så jag får inte ens ihop de citerade citaten.

För att kunna utbilda en häst så måste man ju lära sig att "hålla den kvar i lådan" trots dess olika förslag på enklare sätt att göra det hela på. :D

Grunden för detta är ju för mig att behärska sin egen kropp. Att _vilja_ behålla den i lådan räcker ju inte :crazy:

Och ingen häst går ju frivilligt kvar i lådan hur Fiin den än är

Det handlar ju om ens egen koordination. Känslan har man eller inte, men vilket verktyg man skall använda i sin reaktion på känslan det måste man ju lära sig.
Och få in i sin egen repertoar så att det blir som reflexer. :idea:

För tränaren är inte där varje dag, och när tränaren måste säga till så har det redan hänt, eller aldrig ens uppstått dvs den korrekta psoitionen inne i lådan.

När jag rider för någon så ber jag om mer verktyg.

Jag är inte rädd för att fråga på en basic nivå. Allt handlar ju ändå om grunden när något skiter sig.
Har jag tex problem med halvhalter så frågar jag - Hur ska _jag_ göra rent konkret?
Eller jag har problem med det här och det här, hur hanterar jag det. Vad skall jag göra med _min_ kropp?

Ju fler verktyg jag har desto bättre kan jag ju hantera hästens alla undvikande manövrar och på så viss lotsa den till mer avancerade rörelser.

Så ser jag det. På clinic - lär JAG mig.
Men utbildar hästen :confused:- det gör jag ju hemma.

Det kan man ju inte göra på ridlektionerna.

Hur tänker ni andra? - det är ju ni som ryttare som har det faktiska ansvaret för hästens utbildning: Men det verkar som om många överlämnar det där helt till tränaren?

Jag gjorde en liknande tråd för länge sedan - vilken relation man hade till sin tränare. det här kanske handlar om samma sak egentligen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Men, jag förstår inte ditt inlägg riktigt.:confused:
Åker du till en clinique för din tränare med eller utan häst?
Hur ofta rider du för din vardagstränare?

Att gå på en avsuttet clinique är ju en helt annan sak än att gå på en där man rider också.
Och det går ju lixom inte riktigt att jämföra med den vanliga träningen enligt mitt sätt att se det.

När man utbildar de första gångerna är det ju väldigt viktigt att man gör det tränare-ryttare-häst, tycker jag. Allt kan ju verka enkelt teoretiskt men när man sitter upp blir problematiken en annan, hästen reagerar inte som skolboken osv.

Jag har bara utbildat sex hästar från inridning till Msv. Fortfarande tycker jag inte att jag kan klara mig utan att tränaren tittar på hästen med jämna mellanrum.
Däremot, de första fyra hästarna tittade tränaren 1-2 ggr per vecka och satt även upp de flesta gångerna.
Nuförtiden så tittar tränaren på hästen 1-4 ggr per månad (för jag har inte råd att ha med alla hästar på träning utan får välja ut den som behövs för denna veckan).
Han sitter upp 1 gång per månad nu kanske.

Möjligt att jag missförstod ditt inlägg, i så fall får du säga till.

Ja, min del i det hela handlade bara om att jag tyckte det var mycket pengar samt att jag vet att nordis väl närmar sig pensionsåldern.:confused: Det kanske var fel tänkt, hästar kan bli mycket äldre, men just på lite större satsningar kanske man trappar ner en aning när hästen närmar sej 25, men det kan man se olika på, självklart.
MEN att jag var imponerad av att han klarar av det, gamla gubben med hel helg, det är underbart med äldre hästar som är i så bra form:bow:

Så det var helt personligt kan man väl säga.:D

Sen kanske du har med dej båda hästarna, vad vet jag, men det lät som återkommande träningar och så många kan det ju inte blivit på den yngre efter vad vi läst om skador:cry: Så jag antog att det var nordis, helt enkelt. Sorry om frågan väckte funderingar, moderator kan nog ta bort den...

Ang övriga frågor:
Visst handlar det om att utbilda sig själv, men det handlar ju även om just den hästen och mej tillsammans och om man utbildar en yngre häst behöver man hjälp med just den hästen. Det känns i alla fall för mej extra viktigt att få så bra hjälp som möjligt och det kan få kosta lite mer i så fall, om man nu ändå har råd med kurser på flera tusen för en helg.

Så övertolka inte en vänlig kommentar som representativt för ett helt vansinnigt förödande synsätt som bara bevisar vilken låg klass det är på tänkandet hos vissa bukeanvändare:eek::rofl::rofl:

Det handlar inte om att ha kvar den i ngn låda, utan att man måste lära sig att hantera olika individer.

En tränare som aldrig har sett hästen kan bara ge diffusa råd, som i själva verket är helt fel i det läget som man är i.

Man kan måla upp en bild som är helt skev- missförstådd.

Sitsen må vara detsamma, men ridsättet måste anpassas till en individen som det gäller här o nu.

man kan forma hästen till att förstå vad man vill, men ingen ryttare rider exakt likadant.

Ryttare som rider många olika hästar känner av vad som passar den- det finstilta.

Ju fler verktyg jag har desto bättre kan jag ju hantera hästens alla undvikande manövrar och på så viss lotsa den till mer avancerade rörelser.

Så ser jag det. På clinic - lär JAG mig.
Men utbildar hästen - det gör jag ju hemma.

Det kan man ju inte göra på ridlektionerna.

Hur tänker ni andra? - det är ju ni som ryttare som har det faktiska ansvaret för hästens utbildning: Men det verkar som om många överlämnar det där helt till tränaren?

JAG lär mej på många olika sätt, även genom att bara lyssna på clinics tex.
Men det är även viktigt att instruktören ser mej tillsammans med den häst jag rider för att kunna se vad som behövs just för den hästen.
Det som är utmärkande för skickliga tränare är bland annat att de kan se direkt vad som behövs för varje häst :bow:
Målen är desamma, men en skicklig tränare ser hur varje häst behöver ridas för att nå dit. De ser individerna och det lär JAG mej av.
På så sätt för jag hjälp att utveckla just den hästen på bästa sätt och jag får samtidigt med verktyg som jag har nytta av på andra hästar.

Nej förstår inte din fråga:confused:

Ja det kan man lugnt säga

vågar du sitta in hästen utan övervakning av tränare?
Vågar du lära in start stop utan tränare närvarande?

Och så som du formulerar dig så har ju inte du - utan dina tränare via dig utbildat 6 hästar till medelsvår.

Hur kan du ens få för dig att jag menar åka på clinic utan häst :confused:

och vad har skolboken med saken att göra. :confused:

Var får du till det att jag inte tror man behöver hjälp av tränare :confused:

Jag droppar tråden - du behöver inte svara

Ja det kan man lugnt säga

vågar du sitta in hästen utan övervakning av tränare?

Och så som du formulerar dig så har ju du och dina tränare utbildat 6 hsätar till medelsvår.

Jag droppar tråden

Öh, hur menar du?:confused:

Du är helt obetalbar!
Självklart har jag mina tränare med mig i utbildningen av hästen, vad är konstigt med det?

Förresten, ska du droppa din egen tråd där du ställt frågor som du nu fått svar på och en fortsatt diskussion är på gång...?
Blir jobbigt om man ska starta trådar och sen droppa dem när inte deltagarna svarar som man vill...:devil:

tänk så lätt du går igång....

inte så stor vits att fortsätta en diskussion som du väljer att missförstå.

Då diskuterar vi ju liksom inte samma sak och därmed blir det ju ingen diskussion

om du börjar med att förutsätta att jag är ett pucko som åker på clinics som fotfolk och tror att jag kan rida hemma då blir det ju helt fel från början och inte så stor risk att det ger mig ngt, eftersom det är väldigt långt ifrån det ämne som jag ville diskutera med min tråd

och det är ju meningen att det skall vara ett ömsesidigt utbyte i en diskussion. och en diskussion förutsätter att man talar om samma sak

Även ett bemötande med ömsesidig respekt och en vilja att förstå.

Är du otrevlig och börjar gå på mig som person och tillskriva mig saker som inte är sant när du inte förstår, så får du babbla med dig själv.

Varför skulle jag ställa upp på det?

Jag droppar tråden - du behöver inte svara

Kanske för att du berättat om alla clinics du besökt, - utan häst:confused: Eller har du haft hästen med på alla - kottas, mfl?

Varför droppa en tråd du själv startat? Även om du ännu inte riktigt klargjort syftet med den?

Att man själv arbetar en häst hemma är väl ingen som helst motsägelse till att en bra tränare hjälper ryttare - och häst. Det är att ha respekt för uppgiften att utbilda en ung häst.

Menar du att du inte tar hjälp av tränare alls på unghäst?
När anser du att det är dags att få en tränares synpunkter, vid vilken ålder/nivå:confused:

Och så som du formulerar dig så har ju inte du - utan dina tränare via dig utbildat 6 hästar till medelsvår.

Gick malingbg igång så var hon inte ensam - min tolkning av diskussionen.

Men med anledning av ovan har mina tränare utbildat mig och hästen till LA (inte speciellt avancerat, jag vet) och inte jag.

Tror det är fler som har tränaren till hjälp att utbilda hästarna, det är väl ändå jättebra att man kan inse sina begränsningar och ta hjälp? :confused:

Men det är väl inget nytt att det inte behöver vara så bra från marken som det känns uppe på ryggen.

Ingen ryttare klarar sig utan en tränare på marken. det innebär inte att det då är TRÄNAREN som utbildar hästen, utan förmedlar om känslan är rätt o ger tips o råd o kanske även bassning.

Du är ju snabb att såga även de duktigaste- från marken eller via foto.
Har du den erfarenheten att kunna avgöra det? Mer än tekniska detaljer!

Ridning handlar ju så mkt om känsla o den kan man inte få av att se andra rida.
Däremot kan man med erfarenhet( rätt sdn då) känna igen känslan- vilket tränaren gör.

Tillägg:
Det här att tränaren sitter upp kan vara för att bilda sig en bättre uppfattning om hur hästen känns, visa att det funkar med rätt ridning eller göra en korrigering.

det handlar inte alls om att tränaren utbildar hästen.

hur kan man tro det:confused:

*kl*
För att tala klarspråk, skärp till er!

/B_A_L, som tar till sopkvasten annars.

Mellan raderna så verkar det som fler ser det lite som så att man tar sin häst till en tränare och så får denna "utbilda hästen med ryttaren som verktyg" På nåt vis överlämnar man det till tränaren?

Jag måste ändå medge att detta inlägg kan bli helt mal place, jag fattar inte mkt av din tråd:o

Men jag och min tränare och min häst arbetar tillsammans, jag fick min häst som grön 6-åring, jag var 19 och hade precis gått över till storhäst (förvisso tävlat på elitnivå som ponnyryttare). Vem som utbildar vem är ju helt omöjligt att säga, vi hjälper varandra jag och min häst - det går alldeles strålande!

Jag har dessutom inte tillgång till tränare mer än en helg i månaden plus någon gång extra ibland. Vilket gör att jag varit tvungen att fixa detta til stor del själv - men fortfarande har jag god hjälp av min häst!

Jag överlämnar inget till min tränare och han överlämnar inget till mig i den bemärkelsen jag tror du menar, vi arbetar inte på det sättet. Vem som har ansvar för utbildningen av hästen har jag aldrig tänkt på - har aldrig sett det på så sätt att jag har ett ansvar att utbilda henne?:confused:

Jag vet inte om jag fattar riktigt, men jag ska försöka förklara hur jag tänker. Det mest ultimata för alla ryttare vore om de fick tillgång till en välutbildad häst någon gång under sin ryttarkarriär - en riktig läromästare som gör rätt när ryttaren gör rätt. Man lär sig oerhört mycket om sin egen kropp då - hur ska jag göra för att hästen ska göra rätt.

Det jag kan tycka är att det ibland fokuseras för mycket på krumelurer på träningar och inte på själva grunden - dvs hur får jag hästen kvar i ramen i alla gångarter och i alla tempon.

Vi åker till tränare varje vecka och har ibland en vuxen som sitter upp, just för ryttaren ska kunna få fler verktyg för att grunderna verkligen ska sitta. Krumelurridningen kommer "på köpet" då.

De tränare vi använder oss av vill att ryttaren ska få sådan hjälp på träningarna att ryttaren sedan kan jobba vidare hemma.

(Vilket svammel det blev...)

Men, jag förstår inte ditt inlägg riktigt.:confused:

Ovanstående skrev jag i mitt första inlägg.

Om jag missförstått det du skrev hade du bara behövt säga det, istället börjar du hojta om att om jag har en tränare så är det den och inte jag som utbildar hästen:confused:

Du har många gånger skrivit om clinics du varit på utan häst, någon gång var det en träning du inte fick komma in på...

Du kan välja att ignorera mina inlägg istället så behöver du inte bli så arg så fort jag skriver något som inte passar dig.

Men jag och min tränare och min häst arbetar tillsammans,
Vem som utbildar vem är ju helt omöjligt att säga, vi hjälper varandra

Precis, det är väl så ett samarbete häst-ryttare-tränare ser ut för de allra flesta

Jag överlämnar inget till min tränare och han överlämnar inget till mig i den bemärkelsen jag tror du menar, vi arbetar inte på det sättet. Vem som har ansvar för utbildningen av hästen har jag aldrig tänkt på - har aldrig sett det på så sätt att jag har ett ansvar att utbilda henne?:confused:

Exakt, jag förstod heller inte den tankegången...

Tillägg:
Det här att tränaren sitter upp kan vara för att bilda sig en bättre uppfattning om hur hästen känns, visa att det funkar med rätt ridning eller göra en korrigering.

det handlar inte alls om att tränaren utbildar hästen.

hur kan man tro det:confused:

Jag känner ett par som inte vill släppa upp tränaren på hästen för att de verkligen vill göra allt själva.
Ibland undrar jag om det är för att de inte ska få kritik?

Kl

Jag har förmodligen gjort tvärtemot vad som rekommenderas. Köpte min häst när hon bara var tre år och hon är den första häst som jag har utbildat. För mig har det hela tiden varit självklart att ta hjälp av duktiga tränare. Jag är mån om att hästen ska utbildas så bra som möjligt och hade inte klarat det speciellt bra på egen hand. Mina tränare har utbildat mig samtidigt som de har hjälpt mig med min häst.
Jag kan sitta och träna henne hemma själv och det brukar bli helt ok men för att utvecklingen ska gå framåt behöver jag proffshjälp. Annars börjar jag med lite smådumheter som jag inte är helt medveten om.:angel:

Jag tycker att jag tar bra ansvar för min häst och hennes utbildning. Hon har hittills utvecklats till en positiv, trygg och väldigt trevlig ridhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar