Spinoff på tråden gällande sluta med napp.

Sv: Spinoff på tråden gällande sluta med napp.

Napp alla ggr om.

Tummen är svår att sluta med och rent generellt baserat på vad jag hört/sett så suger barn längre på tummen än vad barn som använder napp suger på natt.

Sonen har varken använt napp eller tumme men om han hade gjort det hade jag helst sett att han använde napp.

(Jag hörde nånstans att det är enklast att sluta med napp när barnet är 4 månader. (Inte helt säker på åldern...) Då upphör själva sugbehovet (sen blir det "(o)vana") och det brukar gå smärtfritt. Jag har ingen källa på det påståendet och ingen egen erfarenhet. Nån som vet om det kan stämma? Jag tycker det låter ganska rimligt?)

Vad anser ni? Napp eller Tumme om någon av dessa behövs?
Fördelar och nackdelar med dem?

Ush vi har satsat på napp, men jag vet inte om det är bättre (började vid 10 månader vid avvänjning från bröstmjölk). Han är 2,5 och har oftast inte napp på dagen (om han inte är sjuk och suger på fingrarna, då tar jag ut fingrarna och sätter i napp) och slurpar inte hela nätterna utan mest när han somnar. Hoppas det inte är problem med tänderna redan. Jag inbillar mig att det är bättre än en fuktig tumme och lättare att sluta med men vet inte.

Jav har också hört ngt sånt, men runt 6-8 månader har jag för mig. Efter det blir det svårt och man bör vänta till det går bra att prata med barnet om det.

Vet inte, vår totalratade som sagt napp fram till avvänjning från bröstet. Men han började snutta lite på händerna så vi ville inte låta bli napp sedan.

Mellan 6-7 månader försvinner sugbehovet och då kan man ta bort nappen. Vi gjorde det när vi såg att det började försvinna och det blev mest jobbigt att ge honom napp.
Han sög på tummen någon månad, men vi gav nappen då istället vilket tur nog fungerade. Jag vet en person som i vuxen ålder fortfarande suger omedvetet under natten så är lättare med napp enligt mig.

Om nåt av mina barn hade börjat suga på tummen hade jag försökt byta ut den mot napp.

Nu är det bara mitt första barn som behövde napp. Han blev arg när det kom mjölk, och gick upp i vikt bra. Ca 500 g i vecka i början.

Andra och tredje barnet gick det bra att amma när de hade sugbehov.
Hoppas att fjärde barnet också föredrar bröst framför både napp och tumme.

Jag har hört det där om sugbehovet någon annanstans också- men det stämde inte på min dotter i varje fall...
Vi införde konsekvent napp direkt nästan, hon var väl en vecka tror jag. Hon valde själv tummen så vi fick ligga i för att "få till det" men det gick.
Sugbehovet verkar dock variera VÄLDIGT mellan olika perioder. Vi försöker att hon har den vid sova men det håller inte hela tiden...

Tummen är grymt svår att sluta med. Den har man ju med sig jämt ...

Absolut napp alla gånger. Tumme är jättesvårt att sluta med för den har man ju alltid med sig. Jag hade jättesvårt för att sluta med tumme själv så jag föredrog napp till mina barn. Dottern sög på fingrarna sina första månader i livet och tog napp först när hon var fem månader. När jag försökte sluta med nappen sen så åkte tummen in i munnen så då fick hon ha napp ett tag till tills hon var färdig med det.
Båda mina barn har slutat med napp utan problem då de har fått ha nappen tills behovet inte har funnits längre. Sonen var ca 18 månader när han slutade självmant och dottern var nästan fyra när hon slutande självmant. Hon ville då ge sina nappar till barnen på barnhemmen i Rumänien med orden att hon hade en mamma som kunde trösta henne om hon var ledsen men de barnen hade ingen alls så de behövde napparna mer än hon.
Jag skickade ju självklart inte napparna men jag skickade pengar istället till den insamlingen som var till deras förmån då.

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 366
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V