*Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Sv: *Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Jag har några kollegor med just workingkelpie, men jag har bara hört att det finns en working- och en showvariant.
Det finns ingen 'showvariant' av kelpie, om man med showvariant menar en hund som funkar bra att åka runt på utställningar med och trivs med den typen av liv.

Australisk kelpie är en utpräglad arbetshund, som funkar till spår, sök, rapport, tävlingslydnad, agility, räddningsträning, bevakningshund, det finns tom kelpies som tränats och tävlats i skydd.

Australian Stock dog / Working kelpie är en utpräglad vallhund, men används även i ovanstående grenar.

Jag förstår. Det är vad jag hört från mina kollegor, själv har jag ingen koll alls på kelpie- därför jag frågade. Det enda jag vet är att de har working kelpies och håller på med just vallning. Ska fråga nästa gång på jobbet vad de menar med showvarianten som de pratat om...

Aaaaha, jag råkar precis veta vem du pratar om (L*****) :D
Då får du nog en riktigt trevlig Kelpie!
:D Vad kul... ja, världen är bra liten ibland! Då måste jag ju fråga om du har träffat A***? Vill du berätta om henne i så fall? Är hon en valp med "monsterdrag" eller mer "normal"?:D

Jag förstår. Det är vad jag hört från mina kollegor, själv har jag ingen koll alls på kelpie- därför jag frågade. Det enda jag vet är att de har working kelpies och håller på med just vallning. Ska fråga nästa gång på jobbet vad de menar med showvarianten som de pratat om...

Jag har Australian Kelpie.
Jag tycker nog att man kan säga att det är "show-kelpien", även om det fortfarande är en hund som kräver mer än utställning.
WK får man inte ställa ut i Sverige och dom har betydligt mkt mer vall i sej!

:D Vad kul... ja, världen är bra liten ibland! Då måste jag ju fråga om du har träffat A***? Vill du berätta om henne i så fall? Är hon en valp med "monsterdrag" eller mer "normal"?:D

Verkligen :)
Jag har varken träffat L eller A, men vi var aktiva på samma forum ett tag och vi har mkt lika åsikter om mångt och mycket!
L verkar väldigt noga när hon skaffar valp, ställer höga krav på både mentalitet och exteriör, och hon har ju rätt bra koll på rasen, så förutsättningarna att det är en mkt trevlig hund är goda :)
Läser man hennes blog verkar iaf inte valpen vara alltför jäklig, och dessutom är hon påbörjad lite lite träning med,
vilket ju underlättar!

jaaaaaa :D. skåne behöver en liten eyavalp. undrar om man kan fejka en graviditet, ta ut mammaledighet i förskott och sedan säga "hoppsan, jag var visst bara skengravid"? för då kan jag ta en valp när som helst. annars blir det svårt att förklara vad det är som morrar och piper i väskan på föreläsningarna :p.

Ja, jag tror också att A är en bra valp och jag har förtroende för L:) Hon och jag har samma syn på hundar och träning, så det blir nog bra! Nu är inget bestämt än till 100%, men vi har sagt att jag får ta henne på prov, och det ska jag göra;) Det ska bli kul med en hund som förmodligen funkar på ett helt annat sätt än mina hundar men ändå har god kapacitet i "bagaget"!

Ja, jag tror också att A är en bra valp och jag har förtroende för L:) Hon och jag har samma syn på hundar och träning, så det blir nog bra! Nu är inget bestämt än till 100%, men vi har sagt att jag får ta henne på prov, och det ska jag göra;) Det ska bli kul med en hund som förmodligen funkar på ett helt annat sätt än mina hundar men ändå har god kapacitet i "bagaget"!

Låter bra, då väntar jag på bildbomb och massa roliga Knäppie-historier :D
(I smyg hoppas jag även att valpen är lite jävlig, ser fram emot alla busiga och galna upptåg som du kommer att slita håret för) ;)
Är det aktuellt jättesnart?

jaaaaaa :D. skåne behöver en liten eyavalp. undrar om man kan fejka en graviditet, ta ut mammaledighet i förskott och sedan säga "hoppsan, jag var visst bara skengravid"? för då kan jag ta en valp när som helst. annars blir det svårt att förklara vad det är som morrar och piper i väskan på föreläsningarna :p.

Ja, Skåne behöver helt klart en Eyavalp :D
Jag tycker att du ska försöka, jag menar, skengraviditeter är ju vanligt, om än kanske inte hos människor (inte lätt att veta för en hund-tokig)...
Och blir de en äkta "Eyavalp" så är de nog troligare att dom funderar varför det springer runt en väska med krokodiltänder under föreläsningen:angel:

Låter bra, då väntar jag på bildbomb och massa roliga Knäppie-historier :D
(I smyg hoppas jag även att valpen är lite jävlig, ser fram emot alla busiga och galna upptåg som du kommer att slita håret för) ;)
Är det aktuellt jättesnart?
Det blir nog i mitten på juni, om allt går enligt planerna, jag har några tävlingar som jag vill klara av först. Du kan nog räkna med bildbomb:D

Vad spännande!! Jag får hem min Gangster- Glimma den 6:e förresten! Ska bli så roligt!

Jaa, jag ska bli med en jaktgolden!! Var ju tänkt från pumah från början men hennes tik gick tom så nu blir det från en annan kennel istället! :banana:

Ska bli otroligt häftigt med valp! Fiddeli var ju 2 år när jag skaffade henne så det är nytt för mig!

Sorry för trådkap!

Ja. men precis! Måste bara få tag i en kamera!

stygga stygga människor :(. jag som är så valpsjuk. men den som väntar på något gott... :d

när det gäller valphyss så har jag helt glömt bort att det skulle vara jobbigt på något sätt. någonstans där i bakhuvudet finns vaga bilder av en söndertuggad säng och dyra skolböcker förvandlade till confetti, men de är inte alls förknippade till någon jobbig känsla. valptiden är ju ljuvlig och enbart ljuvlig, inte sant?

Jaa, jag ska bli med en jaktgolden!! Var ju tänkt från pumah från början men hennes tik gick tom så nu blir det från en annan kennel istället! :banana:

Ska bli otroligt häftigt med valp! Fiddeli var ju 2 år när jag skaffade henne så det är nytt för mig!

Sorry för trådkap!

Men shit vad kul :banana:
Då blir de massa bild-bomber och roliga valp-upptåg att följa :D
Jag ska sitta här hemma och gotta mej i er olycka när valparna trasar sönder era finaste kläder och tuggar sönder mobiltelefoner:devil:
(jag är bara valpsugen IGEN..)

Ja, Skåne behöver helt klart en Eyavalp :D
Jag tycker att du ska försöka, jag menar, skengraviditeter är ju vanligt, om än kanske inte hos människor (inte lätt att veta för en hund-tokig)...
Och blir de en äkta "Eyavalp" så är de nog troligare att dom funderar varför det springer runt en väska med krokodiltänder under föreläsningen:angel:

men liten då, det vet väl vem som helst att det är en DOGGY BAG :idea: :D

Jag ska sitta här hemma och gotta mej i er olycka när valparna trasar sönder era finaste kläder och tuggar sönder mobiltelefoner:devil:
(jag är bara valpsugen IGEN..)

:rofl: Nej, men vadå min valp ska ju vara så fin och lugn. Det förstår du väl att det är därför hon heter Gangster- Glimma! :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 307
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 366
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 560
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka