*Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Sv: *Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Jag har blivit mer och mer intresserad av Kelpie sen jag såg dina hndar här inne för första gången. Jag hållerpå med lydnad med min hund och visst är han följsam men det går inte att jämföra med vissa andra raser. Även hans arbetsvilja går inte att jämföra med vissa andra raser. Jag vill ha en alert hund med mycket gå i. Sen jag såg din video blev jag ännu mer sugen på en Kelpie.

Har länge velat ha en Border collie just till lydnaden men jag tycker att de har för mycket vall i sig och det käns inte rätt för mig att ha en vallhund utan att låta den valla. Så min fråga är hur passmycket vallhund Kelpien är? Måste den valla? Hur är rasen om man inte tänkt valla med den? Blir den överaktiv eller "tokig" då? Jag vill framförallt satsa på lydnad i hög klass och ev spår och sök. Jag har hört att kelpie lätt blir nervösa om man kan uttrycka det så, stämmer dettatycker ni?

Åååh, kul att höra att mina hundar ger gott intryck :)

Kelpien behöver inte valla för att må bra, bara den får någon form av mental stimulans.
Jag har heller inte hört talas om Kelpies som vallar tex bilar, cyklister osv (förutom Eya...).
Det finns Kelpies som lätt varvar upp och stressar, som har dålig off-knapp.
Men långt ifrån alla!
Men man ska vara noga (som alltid) när man skaffar valp, inte endast luras av meriter hos föräldrarna utan verkligen förvissa sej om att det är en hund med "alla fyra på jorden" ;)

och jag vill gärna valla :D. har god tillgång på får och vallhundsfolk, men de har ju BC's allihop. jag har förstått att kelpien ofta är lite tuffare mot fåren, men är det stor skillnad på hur man använder dem? bör jag leta upp vallhundsfolk med erfarenhet av kelpies innan jag fördärvar hunden?

Jag har börjat valla med Eya, får hjälp av "border-folk".
Jag tror att det är som med all annan träning, finns dåliga och bra instruktörer hos båda raser!
Vi har precis "tänt" Eya på fåren och jag har inte så mkt att jämnföra med då jag inte sett någon Border på samma stadie, men de är helt klart att hon väldigt gärna går på fåren rätt hårt :o

Han jag vallar hos är jätteduktig, förklarar precis hur han tänker och varför man gör som man gör.
När jag vallat tidigare har jag nästan upplevt ett omvänt klickertänk,
korrigera fel och låt hunden vara ifred när den gör rätt.
Så är det dock inte där jag vallar, även om jargongen är tuffare!

Skillnaden som jag märker är ju att det är så obeskrivligt mkt mer vall i en Border, varför det kanske är lättare att vara "hårdare" eftersom att vall-instinkten bryter igenom ändå.
Skulle jag härja för mkt med Eya skulle hon nog kunna tänka sej att ge upp och lägga sej och äta fårbajs istället ;)

Själv tycker jag nog den arbetande typen är finare.. :)

elin.jpg

jag har några att välja på, två är vallhundsinstruktörer och två har "bara" lång erfarenhet med egna hundar. fast jag kom på att en bekant till en bekant har kelpies (vet inte vilken sort) till sina får. dags för en visit där tror jag :).

Själv tycker jag nog den arbetande typen är finare.. :)

elin.jpg
... och med den "arbetande typen" menar du Working Kelpie, då? Tycker inte om den benämningen eftersom AK är minst lika mycket "arbetade typ" -det är ju bara att se på alla bruksmeriterade, otroligt duktiga AK:s, inte sällan i SM-toppen.
Utseendemässigt tycker jag faktiskt AK är finare;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 307
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 366
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 560
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka