*Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Sv: *Spinoff* på "Rasen jag vill ha finns inte..."

Du beskrev just hur Krux var när han var liten kelpiemonster...

Aaa, verkligen helt galet...
Eya gick på min soffa, tog sats och hoppade och högg tag i den, skakade och morrade och lät som en tasmansk pungdjävul eller nåt:eek:
Jag försökte först med mild byteshandel
"näe, lilla gumman, ta ett ben istället och låt soffan vara ifred".

Å de kunde hon inte bry sej mindre om.
Tillslut åkte den lilla valpen över vardagsrumsgolvet i en jäkla fart, för att sen morra ifrån åt mej och kasta sej på soffan igen.

Jag insåg snart att om jag skulle ta i hårdare skulle jag vara tvungen att skada henne fysiskt, vilket resulterade i att min nya fina soffa fick gömmas under filtar och hundj**eln fick sitta en del i bur :crazy:'

För att inte tala om när hon var 9 veckor gammal och stack ifrån mej mitt ute i skogen på ett kalhygge.
30min senare när jag hittade henne så låg hon och tuggade på en rutten stubbe i lugn och ro :eek:
Inte de minsta orolig över att vara ensam på ett helt nytt ställe!

Hehe... väntade på att du skulle dyka upp i den här tråden;)

Kul att höra om dina hundar och att de kan vara så olika i sättet, fast så är det väl på de flesta raser. Jag har tidigare haft golden som varit betydligt "hårdare" än de jag har nu. De är väldigt mjuka och föriga, inte osjälvständiga men har alltid stenkoll på mig och har väldigt stark vilja att vara till lags.
När det gäller kelpie undrar jag ibland om jag tar mig vatten över huvudet, ifall jag skaffar en. Men nu har jag sån tur så jag får ta den här valpen på prov en månad för att se hur det funkar, och om det går bra blir det på foder. Det viktigaste för mig är att hon funkar ihop med mina hundar och inte är alltför självständig, jag vill liksom inte ha en "rymmare":crazy:

Jag har ju också hört att kelpievalpar kan vara förjävliga, fördelen med den här är att hon kommer att vara ca 5,5 månad när hon kommer till mig och då är det inte så jättelång tid kvar innan man kan börja jobba med henne. Då hoppas jag att jag kan rikta energin åt rätt håll;)

Fnissar lite åt att du fnissade åt mig när jag kläckte nyheten om att jag skulle ha Kelpie som nästa hundras. :D
:D Kan jag väl aldrig tro, att jag har fnissat:angel::cool:
Men hur blev det nu då, blev det nån kelpie eller är det bara planer än så länge?

:D Kan jag väl aldrig tro, att jag har fnissat:angel::cool:
Men hur blev det nu då, blev det nån kelpie eller är det bara planer än så länge?

Fniss:p

3e hunden är fortfarande bara i planering, men visst är det kelpien som fortfarande är med i den.;)

Jag har koll på en alldeles speciell kull som kom till i år, valparna är runt 4 månader nu, så jag tänker följa dem med spänning framöver och sedan försöka knipa en valp i nästa omgång om denna blir så lyckad som jag tror. :d

Efter 2-3 års planering och efterforskning kan man ju hoppas på ett prima resultat. =)

Aaa, klart jag måste propagera för min ras ;)
Och visst är det så, finns olika "typer" i alla raser!
Jag inbillar mej att Eya kanske är lite tuffare då hon har många importer bakåt i ledet.
Ex Eyas mamma är aust. import där hon "jobbade" som vallhund.
Ställs ganska stora krav på självständighet och uthållighet hos dom hundarna, som kanske visar sej i valparna senare?

Jaktgolden är ju verkligen "mycket hund" så jag tror att det kommer att gå superbra med Kelpie!
Eya får dock räknas som en hund som du INTE vill ha, en tjurskallig rymmare utan självbevarelsedrift :o:crazy:

Men de är ju perfekt att kunna ta valpen "på prov" och att den ändå kommit upp lite i åldern :)
Du får tänka att de bara är något halvår som möjligen blir din värsta "valptid" i livet :angel:

Det är svårt att beskriva, men ojoj så många gånger jag funderade på om jag tagit mej vatten över huvudet med Eya.
Tänkte att det på allvar var något fel med hunden,
att hon har någon bokstavskombination och dessutom var självmordsbenägen.
Hon sprang in med huvudet före i saker för att hon inte hann kolla vart hon skullle, rymde, lyssnade inte på något,
tuggade sönder ALLT, höll på få Midas att fullständigt bryta ihop.
Midas flyttade in under sängen under hennes jobbigaste period och den ytan vaktade han med livet som insats :devil:

Men ack så underbar hon är idag (Midas är alltid underbar;)) :love:

Får man fråga var "din" kommer ifrån?

Kan tillägga att Eya fortfarande är en galenpanna utan självbevarelsedrift.. Man får agera lite "ledsagare" när man är ute med henne.
Inte alls ovanligt att jag vrålar

"Eeeeeyyyyyaaaa för i helvete, akta trädet!!!!"

hennes reaktion

"Aaaa fan, de stod ett träd ivägen här, nära ögat.. *puuuh*" (Järnet iväg mot ett stort "osynigt" dike..)

"Eeeeyyyyyaaa, akta diket, idiooooot" :eek:

;)

Ett kort jag tog på Kelpien på våran Bondgård, ägs av min morbror.

treo.jpg

När det gäller kelpie undrar jag ibland om jag tar mig vatten över huvudet, ifall jag skaffar en. Men nu har jag sån tur så jag får ta den här valpen på prov en månad för att se hur det funkar, och om det går bra blir det på foder. Det viktigaste för mig är att hon funkar ihop med mina hundar och inte är alltför självständig, jag vill liksom inte ha en "rymmare":crazy:
Du kan nog vara lugn. Är du själv noggrann, jobbar med positiva metoder men ändå sätter gränser, och belönar ögonkontakt och kontakt med dig som förare överhuvudtaget, så tror jag det kommer gå utmärkt. Kommer hunden in i en period där den sticker, på med löplina så slipper du det problemet.

Jag visade Zynni fotposition första gången när hon var 8 veckor (satte henne ner, ställde mig brevid, gav godis), så nog tusan kan du träna en fyra-fem-månaders allt :D

Du kan nog vara lugn. Är du själv noggrann, jobbar med positiva metoder men ändå sätter gränser, och belönar ögonkontakt och kontakt med dig som förare överhuvudtaget, så tror jag det kommer gå utmärkt. Kommer hunden in i en period där den sticker, på med löplina så slipper du det problemet.

Jag visade Zynni fotposition första gången när hon var 8 veckor (satte henne ner, ställde mig brevid, gav godis), så nog tusan kan du träna en fyra-fem-månaders allt :D

Visst går de att träna dom när dom är små,här är en film på Eya, 14 veckor gammal :)
http://www.youtube.com/watch?v=FjPjUX7AKKM

Senast ändrad av en moderator:

nu är jag ännu mer kär i eya. vad sägs om valpar om ganska exakt tre år? säg åt henne att trolla fram en hane, tvåfärgad eller svart till mig ;). jag vill gärna ha en självständig idiot. skräcken är att få en extremt vek och försiktig sak.

Senast ändrad:

Du kan nog vara lugn. Är du själv noggrann, jobbar med positiva metoder men ändå sätter gränser, och belönar ögonkontakt och kontakt med dig som förare överhuvudtaget, så tror jag det kommer gå utmärkt.
Det är exakt så jag jobbar med mina hundar, så det är väl bara att fortsätta i samma stil då;)
Brukar också börja träna mina valpar tidigt, och den här valpen har nog redan lärt sig ett och annat nyttigt, verkar det som;)

Får man fråga var "din" kommer ifrån?
Hon är importerad från Norge av en privatperson som inte riktigt har tid för henne och vill ha ut henne på foder, pga av hon har tre egna hundar och väntar barn. Hon importerade valpen pga att hon har intressanta linjer, själv känner jag inte till linjerna så bra så det kan jag inte riktigt bedöma.

*knapplån*

Har en Working Kelpie/Stock Dog, så jag får väl egentligen inte vara med här....;)
Men underbarare hund får man leta efter :love:
Klämmer in en bild på min 4-åriga black&tan tik!

php9zvdjn_thumb.jpg

Klart du får vara med;) Det är en väldigt fin hund du har:love:

Hon är importerad från Norge av en privatperson som inte riktigt har tid för henne och vill ha ut henne på foder, pga av hon har tre egna hundar och väntar barn. Hon importerade valpen pga att hon har intressanta linjer, själv känner jag inte till linjerna så bra så det kan jag inte riktigt bedöma.

Aaaaha, jag råkar precis veta vem du pratar om (L*****) :D
Då får du nog en riktigt trevlig Kelpie!

Senast ändrad av en moderator:

nu är jag ännu mer kär i eya. vad sägs om valpar om ganska exakt tre år? säg åt henne att trolla fram en hane, tvåfärgad eller svart till mig ;). jag vill gärna ha en självständig idiot. skräcken är att få en extremt vek och försiktig sak.

Om hon har fria höfter och fortsätter vara frisk och kry så blir det valpar!
Har redan hittat en hanhund, black and tanfärgad aust. import :)
Sen en chokladfärgad "svensk" som är både vacker och hemskt trevlig (vill själv ha en liten brun tik efter henne, låååångt fram i tiden).
Och självklart är en valp redan bokad åt dej,
passar inte tiden så kan du räkna med att få anonyma valpbilder dagligen, tills du inser hur passande tiden är trots allt :angel:;)

Jag har några kollegor med just workingkelpie, men jag har bara hört att det finns en working- och en showvariant.

*kl*

Vilken typ har du, liten82?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 307
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 366
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 560
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka