Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Mela99

Trådstartare
Ja, vilka hundraser skulle ni absolut inte kunna tänka er att ha?

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig en Collie (fast jag är stolt Sheltieägare, de är ju lika på många sätt, men ändå så olika enligt mig!)

Heller inte - Schäfer..! Vet inte varför faktiskt, men aldrig varit förtjust i dem..! Och jo, jag har erfarenhet av dem - mina kusiner hade en och har en nu, min pojkväns familj har två, en kille vars hus brann ner bor hos mamsen tills de byggt ett nytt och han införskaffade en Schäfer då hans andra hund tyvärr brann inne :( Alltså bor den här hos morsan och jag träffar den varje dag. Jag har absolut inget emot henne, behandlar henne precis som alla andra hundar här - men jag skulle fortfarande ALDRIG vilja köpa en Schäfer..! Varför vet jag inte egentligen, de tilltalar mig verkligen inte helt enkelt.

Annars tror jag nog att jag skulle kunna tänka mig det mesta. Riktigt stora hundar, som morsan - alltid haft grand danois sen innan vi föddes och har en riktig bjässe nu, skulle jag dock nog inte heller kunna tänka mig, men det är inte pga själva rasen, utan just att de är för stora för min smak. Tycker jättemycket om min mammas hund och han är hur go som helst - men alltid ivägen och dreglar överallt/når överallt :p

Skulle nog inte heller vilja ha alldeles för små hundraser, då jag jobbar ute hos morsan och mina vovvar springer ute på henns gård hela dagarna = folk,bilar,traktorer,hästar,småbarn ibland osv. Sen är de lite väl pipiga och "ohundiga" för min del om man kan säga så :p Även lätt att trampa på/klämma i dörrar osv - orkar inte hålla koll hela tiden :p
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Det är mååånga hundar jag aldrig skulle skaffa medvetet, jag kommer ex nog aldrig mer skaffa Labbe.
Bruksraserna intresserar inte mig, inte heller spröda småhundar som pappillon eller chihuahua.

Jag gillar inte spetsar heller, klarar inte av långhåriga hundar som jag tycker luktar illa (jo, alla hanhundar med mycket päls luktar bara kiss...).

Jag gillar bara jakthundar och vinthundar ;) Och vissa tanthundar, som pomerainian, shit zu osh malteser :D

//E
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Inte chihuauha eller någon av de små raserna, är inte heller retriver människa så alla dem går bort.
Vill inte heller ha någon "lurvig" hund typ keeshound och står inte ut med skägget på en snauzer (stavas?)

Är rätt kräsen i mina hundval tror jag........
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

bordercollie- skulle aldrig kunna aktivera den tillräckligt
polarras- samma där
Herdehundsras- vad skulle jag med en sån till?
Alla sönderavlade raser, såsom engels bulldogg mfl.
Nakenhund- nja, en hund ska ha pääääls...

Ungefär alla hundar med alltför stort aktiveringsbehov.

Jag vill ha en sällskapshund, gärna en som går att jobba lite med,
men inom rimliga gränser.

Jakthund går också bort, eftersom jag inte jagar.

Hundar med dålig sjukdomsstatistik försvinner också, jag vill
ha förutsättningarna för att ha en frisk hund.

Minihundar känns inte aktuellt, men det kanske ändras med stigande ålder.
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Jag skulle aldrig kunna tänka mig någon av de "vanligaste" raserna, t ex schäfer, golden retriver, labrador osv. Helt enkelt då jag tycker att aveln på dessa stora hundraser lätt spårar ur pga nya "uppfödare" till både höger och vänster som påminner lite om bakgårdsuppfödare ( :angel: ), bildningar av olika linjer (t ex bruks eller uställning) vilket jag ser som negativt och det faktum att de helt enkelt är för vanliga. Finns säkert många fler anledningar om jag tänker lite, men det är väl de främsta. Finns många andra raser också, t ex riktiga defektraser som engelsk bulldogg.

Är uppfödd med Pointer och Shih Tzu (kennel). Letar nu ny ras som passar mig, älskar självklart både Pointer (men är ingen jaktmänniska) och Shih Tzu (vill dock inte ha något långhårigt då jag är trött på det och inte heller något defekt-aktigt). Skitsvårt måste jag säga! :crazy: men just nu står det mest åt Basenji eller en Aussie. Aussien för att den är väldigt träningsbar, vacker men vet inte om den kanske skulle bli för mycket? Har ju en del päls också, plus att den är stor och jag föredrar mindre hundar. Basenjin har jag fått uppfattningen om att även om de inte kan skälla så låter de ständigt? :crazy: Motbevisa mig någon! :D
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Är nog rätt mkt jag inte skulle kunna tänka mig heller - men de jag skrev när jag skapade tråden ligger vääääldigt långt ner på listan!

Men är heller inte förtjust i spaniel-raserna och jakt/fågelhundar av olika slag. (finna dock ett par jakthundar som ev skulle duga)
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Det är lättare att säga vilka raser jag skulle VILJA ha.

Så jag säger såhär: Jag skulle vilja ha västgötaspets (såklart!), norsk buhund, norsk älghund, samt några andra raser i grupp 5. DSG är också trevliga, liksom mops. Har funderat på Chihuahua och pinscher.

Övriga går bort, med något litet undantag här och där.
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Hundar med mycket päls går bort för mig.
Nu funderar jag visserligen på att skaffa Kelpie som nästa hund men jag tycker att deras päls är ett stort problem för jag gillar inte pälshundar, samtidigt som jag inte vill ha en till fryslort. :D
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Border collie och jakthundar går bort, även st.bernard, berner sennen och andra stor-lurviga raser.

Annars går nog det mesta hem här!
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Raser med defekter som är grymma och inte går att välja bort:

  • Sharpei
  • Engelsk bulldogg
  • Nakenhundarna m.f ( har totalt hjärnsläpp nu )



  • Ingen jakthund ( dvs ingen utpräglad jaktinstinkt alá Drever,Beagel,Weimaran m.m.f )
  • Ingen draghund ( iallafall inte så länge jag bor i lgh )
  • Ingen utpräglad brukshund heller ( Rottweiler,schäfer,Doberman m.f )
  • Ingen utpräglad vallhund ( Border Collie mf, om jag inte skaffar får eller något i den stilen )

Det jag vill ha är en aktiv sällskapshund, som man kan motionera med diverse lydnad,agility,spår,sök och bara härliga långa promenader i skogen
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Ingen extrem ras tex bullldog,sharpie, neo osv
Ingen stor mastiff
Ingen extrem jakthund
Ingen ömtålig ras
Ingen miniatyrras
Ingen utpräglad herdehund
Ingen extrem vallhund
Inga polarraser
Inga spetsraser
Ingen spaniel
Ingen retriver (tollare undtagen)
+ ett gäng andra raser, tex collie,tax osv

(kvar blir trots allt kanske 10-15 tänkbara)
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Skulle inte skaffa en stor hund, typ. Schäfer eller Dobberman. Har också Sheltie, och kan inte tänka mig något bättre :D. Skulle nog inte kunna ha boxer/liknande för de är så fula...
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Jag har jättesvårt för chihuahuha och andra små raser, vill jag ha en råtta så skaffar jag en råtta liksom..
Inte schäfer, collie eller nakenhundar.
ABSOLUT inte pudel av nån form.
Gillar inte stora hundar (i strl med grand danois) men berner senner och rhodgesian ridgeback (stavas?) skulle jag kunna tänka mig. Har en kompis som har en irländsk varghund, den är ful men åh så go.

Har nog lättare att lista de raser jag kan tänka mig att skaffa.
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Jag vill inte ha en hund av sällskapstyp eller knähundsvariant

Jag vill inte ha en jakthund till...

Jag vill inte ha en utpräglad vallhund (Border collie etc) Men jag räknar även in Belgisk vallhund av alla tre sorter här

Jag vill inte ha en spets

Jag vill inte ha en sönderavlad ras såsom Bulldogg,shar pei, chinese crested, mops , neapolitansk mastiff osv..

Raser jag väldigt gärna vill ha : 1. Beauceron 2. Schäfer av brukstyp

Raser jag kan tänka mig ha i framtiden:

Terrier (gärna cairn) , Irländsk varghund .
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Det är två nu som har sagt "absolut inte spets!" och jag, som har just en spets, blir sååååå nyfiken, ni måste berätta! :D
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

För att de ofta är så himla skälliga (nä, inge fördom, rent procentuellt så har jag träffat få som inte är skälliga), sen gillar jag inte dem rent estetiskt heller, hundar med ståöron är inte min grej :D

Dock kanske det blir nån form av stor jaktspets i framtiden, typ laika eller jämte, gråhund, men det är ju en jakthund i så fall ;)

//E
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

ren fåfänga, gillar inte knorren på svansen.
Dom jag har träffat har varit trevliga hundar, jag har bara aldrig kunnats e mig själv med en spets:o
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Jag kan konfirmera att iaf. västgötar ofta är skälliga. Har ju hunnit träffa några stycken och det är ofta det är ett himla liv. Dock tycks de tystna lite med ålder. Valpis är periodvis extrem, men så är han ju en prepubertal valp också. ;)

MrsScabtree: Knorren är ju det vackraste på en spets! :eek: ;) :D
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Defekta raser går bort, men om vi ska hålla oss till de existensberättigade så.....aldrig BC. Ingen flugsnappare i mitt hem.
 
Sv: Spinoff på min tråd "Collie vs Sheltie".

Finns säkert en hel del olika raser jag inte skulle kunna tänka mig att skaffa men jag kommer inte på så många just nu.. Men Dalmatiner, Collie eller minihundar går definitivt bort och det gör alla plattnosade saker också(boxer,bulldog och liknande), dom låter ju som dom snarkar när dom andas och det klarar jag inte!
Raser med massa pälsvård går också bort, visst en gång om dagen hade jag kunnat stå ut med att borsta hunden men när man ska behöva trimma och lägga papiljotter i deras päls mecka en massa. Näe sånt orkar jag inte med! En hund ska vara en hund, ingen barbiedocka....

Vad jag letar efter hos en hund är en individ som det är ös i och som tål väder och vind. Samtidigt ska den kunna slappna av när man är hemma och ta det lugnt. Inte heller får den kräva för mycket, det ska vara i lagom portioner alltihopa!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 906
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 432
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp