Spinnoff på hundgårdar

Grana

Trådstartare
Nu får inte du som gjorde en tråd om hundgårdar ta illa vid dig. Utan jag vill bara höra hur andra gör eller tänker.

Jag skulle aldrig kunna ha mina hundar i hundgård. Jo, om jag är på jobbet. Men absolut inte om jag är hemma. Jag vill ha mina hundar hos mig, eller rättare sagt, de ska kunna välja om de vill gå ut eller vara inne med oss.
Jag skulle också ha svårt för att ha mina hundar i hundgård om jag har stor tomt/gård och vi är ute och de får sitta i gården. Då gör jag hellre ett staket runt huset så de får hålla sig nära oss.
Ofta ser jag de som har stora tomter7gårdar sen sitter hundarna i hundgård medans matte/husse sitter ute trädgårdsmöblerna. Varför gör man så? Jag vill ju mina hundar ska vara med mig.
Och varför inte sätta upp ett staket när man har så stora ytor, än låta hundarna sitta i en hundgård?

Jag säger inte det är fel, för alla gör som man vill. Men mina hundar är familjemedlemmar, och jag vill umgås med dom, så mycket jag bara kan.

Sv: Spinnoff på hundgårdar

Jag vill bygga hundgård, just för att Focus ska kunna få vara ute (eller inne i hundhuset) om jag jobbar eller är borta.

Men jag håller med dig. Skulle aldrig ha honom instängd medans jag sitter och solar i en badenbaden bredvid.

Jag vill gärna ha min pojk nära mig med, skulle inte kunna sätta honom i hundgård om jag själv är utanför. Dels för min skull, men också för att han skulle yla ihjäl sig!

Däremot önskar jag mig en hundgård, en stor, som han kan vara i när jag jobbar. Men den ska då vara så stor att han kan ta en runda, helst ut i skogen, och slippa ligga på samma plats hela dagen.

Jag håller med. Hundar som får sitta 12-13 till och med ibland 14 timmar om dagen i hundgården är inte ok i mina ögon. Man skaffar hund för att ha en vän, arbetskamrat och familjemedlem. Att ha hunden i hundgård på dagtid, när man är på jobbet är en sak: Att den får sitta där även fast man är hemma och ute är en annan.

På mitt landställe sitter många av grannarnas hundar i hundgård, oavsett om någon är hemma eller ej. Varför? Ja, jag vet inte.

Då kan man lika gärna skaffa kanin!

Däremot har jag också förståelse för att vissa tjänstehundar osv, (jobbar själv med sådana) får bo i hundgård, men då blir de också ordentligt aktiverade större delen av dagen!!

Jag tycker egentligen som du, hundgård ärväl lite väl frekvent utnyttjat ibland och skulle själv aldrig slänga mina hundar i hundgård...

MEN, Loka har allvarlig dammallergi och dessutom seperationsångest som gör att när hon är själv får hon sitta i bur, annars har vi inget hus kvar.

Detta har funkat eftersom hon oftast är med på jobbet hela förmiddagen och sen sitter där någon timme på eftermiddan. Nu har en "kollega" fått fnatt och lyckats få till det så att hunden är förbjuden på arbetsplatsen. Han fick ett "allergianfall", precis veckan efter att han tjatat om arbetsmiljölagen och påstått att hundar inte var tillåtna i offentliga lokaler. Jag kollade upp det och plötsligt när det inte funkade var han efter att hunden varit där 2,5 år superallergisk mot henne... *suck* :devil: Sanningen är att han är hundrädd, men vägrar erkänna det.

Iaf, som jag ser det nu är enda utvägen att bygga hundgård för henne att vara i på förmiddagen. Det är förbjudet att ha henne så mycket i bur och hon mår inte bra av att va så mycket inne...

Så jag blir nu hundgårdsmänniska...

//E

Jag håller med alla andra som svarat, det är ok att ha hunden i hundgården när man jobbar men sen ska den inte behöva sitta där inne.
Jag förstår inte folk som har hundarna i hundgården när dom är hemma, skaffar man ett djur så har man ett ansvar, då ska man inte sätta dom på undantag bara för att slippa engagera sej.
Jag ska ha min hund i hundgård när jag jobbar men skulle ALDRIG kunna sätta henne där annars.

*kl*
Min hunds uppfödare har det ultimata i min ögon sett
"Stor inhägnad tomt med en hundgård vid huset. Är han hemma = hundarna har hela tomten + huset. Är han på jobbet de får vara i hundgården för det är säkrare...."

Fjantaz önskar sig en tomt :confused:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha hundne i hundgård medan jag själv är ute i trädgården (om jag nu hade någon). Det beror lite på vad jag ska göra. Ska jag plantera ny rabatt känns det inte så lockande att ha en hund rännande runt benen och kommer det besök kan det vara trevligt att få umgås utan hund i knäet.

Min hund är klängig som få och ibland tröttnar jag helt enkelt på att ha henne limmad på mig. Då skulle jag gott kunna stoppa in henne i hundgården för att få sola och läsa en bok ifred. Om hunden däremot lika gärna kan aktivera sig själv eller placera sig sovande under en buske kan den lika gärna vara lös.

Hundgård är dessutom riktigt bra när man själv ränner ut och in och vill ha koll på var hunden faktiskt är någonstans.

Mina taxar spenderar sin tid i hundgård då de är ensamma hemma.

Hundgården har en utedel och en innedel. I innedelen finns dessutom en mindre koja med golvvärme som värmer skönt om vintern. Om sommaren är innedelen sval och skön, och om vintern har de, som sagt var, värme att tillgå i kojan.

Jag anser att de mår bättre i hundgården än vad de skulle göra instängda inomhus en hel dag. Jag skulle dock aldrig stänga ut en hund ensam, utan de är alltid minst 2 st så att de har sällskap av varandra. Då vi är hemma är de givetvis inne (eller ute) med oss.

Hundar är familjemedlemmar, men vissa verkar betrakta dem som redskap. :mad:

Jag tycker som alla andra här, att det är helt oki att ha hunden i hundgård när man tex arbetar.

Varför folk itn ehar dem lösa i trädfården när de är med, jag kan tänka mig att ett själ kan vara om man har jaktidioter eller hundar som rymmer om man inte hålelr ett öga på dem jämt.
Har man en tomt på kansek 3000kvm är det inte så lätt att hänga in den, och de flesta hundar så är ett villa staket på ca 1 m inga problem att flyga över.

Brutus kan jag ha lös - om jag har KOLL.
Att vara koncenterad på nåt annat tex läsa en bok, arbeta i rabatter elelr likande är inte så bra, Skulle nåt extremt spännade dyka upp så finns risken att han pyser. Och han bangar inte för ett vanligt 110 cm trädgårdsstaket.

Jga hade däremot kanske löst det genom att ha långlina fastsatt.

Jag är så fånig att jag inte ens kan tänka mig att ha hunden i hundgård när jag inte är hemma. Jag är övertygad om att någon skulle stjäla Ester när jag inte är hemma och kan vakta henne! :eek: Trots att de flesta hävdar att det inte är någon risk :smirk:
Dessutom ylar hon om hon inte får vara med sin matte.

Ja, sånt har jag också tänkt på. Tänk om någon tjuvar hundarna.
När jag hade mina andra hundar i hundgård (för hundra år sedan). Så när jag kom hem en dag så var grannens hane där inne. Han hade klättrat över 180 cm :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 311
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 616
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 709
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar