Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Ja. Alldeles för många vill ha egna sanningar. Och med en president då som kallar medierna enemy of the people ... det är otroligt allvarligt.
Det är egentligen för allvarligt för att kallas knäppt. Men det är ju helknäppt. Det visar ju att Trumps relation till samhället, demokratin och yttrandefriheten är ofattbart ytlig. Och han är president!
 
Mindre än en vecka efter två masskjutningar fjäskar han för vapenlobbyn. 🤦‍♀️ I am the biggest 2nd amendment person there is.

Visa bifogad fil 34597
Jag fattar inte ens hur det kan anses vara fullkomligt rimligt (i deras ögon) att jobba för olika lobbyer. De har ju oftast bara ögon för företagen bakom, dvs pengar, och knappast för samhället, vilket politiker ska göra. Och samtidigt har politikerna blivit beroende av dessa pengar, att de blir villiga att titta bort från samhällets behov.
Detta sker ju helt öppet som ovan. Hur blev det så? Jag gissar, högst hypotetiskt, att George Washington vrider på sig av fasa i sin grav.
 
Ja. Alldeles för många vill ha egna sanningar. Och med en president då som kallar medierna enemy of the people ... det är otroligt allvarligt.
Apropå att vilja ha egna sanningar... Jag har upptäckt mig själv att flera gånger hoppa över texter som inte speglar mina (vänstervridna) åsikter. Och har funderat på om det inte är lite hypokritiskt av mig då dessa som är anhängare av Trump verkar göra samma sak.
Jag vet inte ... Jag brottas lite med den frågan.
 
Jag fattar inte ens hur det kan anses vara fullkomligt rimligt (i deras ögon) att jobba för olika lobbyer. De har ju oftast bara ögon för företagen bakom, dvs pengar, och knappast för samhället, vilket politiker ska göra. Och samtidigt har politikerna blivit beroende av dessa pengar, att de blir villiga att titta bort från samhällets behov.
Detta sker ju helt öppet som ovan. Hur blev det så? Jag gissar, högst hypotetiskt, att George Washington vrider på sig av fasa i sin grav.

Det här är ett sidospår... men det finns lobbyorganisationer i Sverige också (eller ja, här är det snarast intresseorganisationer och det fungerar inte helt som i USA). Bla en som inte är direkt välvilligt inställd till min industri. En lobby behöver absolut inte vara backad av ett företag/bransch eller ge pengar till en politiker.
 
Det här är ett sidospår... men det finns lobbyorganisationer i Sverige också (eller ja, här är det snarast intresseorganisationer och det fungerar inte helt som i USA). Bla en som inte är direkt välvilligt inställd till min industri. En lobby behöver absolut inte vara backad av ett företag/bransch eller ge pengar till en politiker.
Och branschorganisationer av olika slag, förutom intresseorganisationer. För min del.kan både Djurens rätt och Svenskt kött ses som.lobbyister, men det är inte det enda de är.
 
Apropå att vilja ha egna sanningar... Jag har upptäckt mig själv att flera gånger hoppa över texter som inte speglar mina (vänstervridna) åsikter. Och har funderat på om det inte är lite hypokritiskt av mig då dessa som är anhängare av Trump verkar göra samma sak.
Jag vet inte ... Jag brottas lite med den frågan.
Självinsikt på en nivå som är Trump så främmande att han (och tyvärr många andra, mer vanliga personlighetstyper), skulle förneka det helt och kalla dig för vänsterextremist.
 
Jag vet inte om du sett klippet i den här länken förut. Trump tappar det med CNN:s Jim Acosta. Kolla annars, det är 3 helt häpnadsväckande minuter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-skallde-ut-reporter-hemsk-manniska
Fast samtidigt uppträder reportern direkt oförskämt. Trump gör det här inför öppen ridå, det är inte polerat och kan tyckas inte vara värdigt en president men det upplevs som ärligare i jämförelse med hur en traditionell politiker skulle agerat med samma mål men med andra metoder. Jag tror det går hem hos väljarna.
 
Fast samtidigt uppträder reportern direkt oförskämt. Trump gör det här inför öppen ridå, det är inte polerat och kan tyckas inte vara värdigt en president men det upplevs som ärligare i jämförelse med hur en traditionell politiker skulle agerat med samma mål men med andra metoder. Jag tror det går hem hos väljarna.

Det finns flera som återkommer till ”polerat” och ”filtrerat” och insinuerar att de som inte beter sig som idioter, svin och puckon egentligen bara är polerade eller filtrerar sig.

Det är så fel det kan bli. En total missförståelse av sina medmänniskor.
 
Det finns flera som återkommer till ”polerat” och ”filtrerat” och insinuerar att de som inte beter sig som idioter, svin och puckon egentligen bara är polerade eller filtrerar sig.

Det är så fel det kan bli. En total missförståelse av sina medmänniskor.

Det är det ingen som påstått. Däremot beter du dig inte som Trump om du självcensurerar dig själv i någon större omfattning.
 
Apropå att vilja ha egna sanningar... Jag har upptäckt mig själv att flera gånger hoppa över texter som inte speglar mina (vänstervridna) åsikter. Och har funderat på om det inte är lite hypokritiskt av mig då dessa som är anhängare av Trump verkar göra samma sak.
Jag vet inte ... Jag brottas lite med den frågan.

Wow, en människa med självinsikt!

Självklart är det så. Med sociala medier får människan dessutom ett än mer skräddarsytt informationsflöde som är anpassat för personen.

Vänsterpersonen behöver läsa Nyheteridag, ha högerpersoner i umgänget och diskutera på Flashback.

Högerpersonen behöver läsa DN och Aftonbladet, ha vänsterpersoner i umgänget samt diskutera på vänsterforum.

Det är så man blir öppen och klok på riktigt men gemene person vill vara i ett sammanhang där den är och tycker som de andra, varför de isolerar sig med människor som ser ut som den själva, beter sig som de själva och tycker som de själva.

Sedan pekar de på "de andra" och tycker att de är knäppa.
 
Senast ändrad:
Det finns flera som återkommer till ”polerat” och ”filtrerat” och insinuerar att de som inte beter sig som idioter, svin och puckon egentligen bara är polerade eller filtrerar sig.

Det är så fel det kan bli. En total missförståelse av sina medmänniskor.
Jag fattar inte heller det där.

Sd-folk säger ju också sådant. Att Sd säger sådant som vi andra tycker innerst inne. Men det är ju inte alls sant. De saker som finns i mitt inre och som jag sparar inom mig därför att de är olämpliga att ge luft åt, har ingenting gemensamt med vad vare sig Sd eller Trump säger om tex invandring, krig i andra länder, vatinalitetsidentiteter eller kvinnors kroppar. Inget alls, faktiskt.

Att säga att Trump är så direkt och ofiltrerad, är som att säga att ett mycket litet barn som testar nyss inlärda svordomar på sina föräldrar är direkt och ofiltrerad - samtidigt som man skulle säga att när samma barn ger sin nalle till någon som är ledsen, så filtrerar barnet sig.

Det är så urusel människokännedom och urusel psykologi att läsa Trump på det sättet. Att sedan Trump själv ser sig så, är snarare poäng till dig och mig än till honom.

Det är något annat. Trump är förvisso en tölp, men han är inte en närvarande person där han är. Bilden där han gör tummen upp över en föräldralös bebis i El Paso, fast han glömde förstås att det var i just El Paso, visar hans mentala icke-närvaro så tydligt att jag känner obehag i stötar genom kroppen.
 
Det är det ingen som påstått. Däremot beter du dig inte som Trump om du självcensurerar dig själv i någon större omfattning.

Vad är självcensur i din värld? Att tänka klart en tanke innan den yttras? Att analysera en tanke och förädla den genom kunskap och erfarenhet innan den förmedlas till omvärlden?

Du skulle kunna operera bort allt som du kallar filter och polish på de allra flesta och de skulle ändå inte börja bete sig som egoistiska, rasistiska, misogyna idioter med Twittrettes syndrom.
 
Jag fattar inte heller det där.

Sd-folk säger ju också sådant. Att Sd säger sådant som vi andra tycker innerst inne. Men det är ju inte alls sant. De saker som finns i mitt inre och som jag sparar inom mig därför att de är olämpliga att ge luft åt, har ingenting gemensamt med vad vare sig Sd eller Trump säger om tex invandring, krig i andra länder, vatinalitetsidentiteter eller kvinnors kroppar. Inget alls, faktiskt.

Att säga att Trump är så direkt och ofiltrerad, är som att säga att ett mycket litet barn som testar nyss inlärda svordomar på sina föräldrar är direkt och ofiltrerad - samtidigt som man skulle säga att när samma barn ger sin nalle till någon som är ledsen, så filtrerar barnet sig.

Det är så urusel människokännedom och urusel psykologi att läsa Trump på det sättet. Att sedan Trump själv ser sig så, är snarare poäng till dig och mig än till honom.

Det är något annat. Trump är förvisso en tölp, men han är inte en närvarande person där han är. Bilden där han gör tummen upp över en föräldralös bebis i El Paso, fast han glömde förstås att det var i just El Paso, visar hans mentala icke-närvaro så tydligt att jag känner obehag i stötar genom kroppen.

OT men SD-företrädare är väl de som filtrerar sig allra MEST av alla, för att vinna den salongsfähighet de eftertraktar. Det blir lite paradoxalt att sen påstå att andra inte säger vad de tycker. De har väl en lite grandios gruppuppfattning om vilka ”vi” är.

Jag tror nog att Trump filtrerar sig ganska hårt - han är ofta mycket nogsam med att inte trampa amerikansk industri inkl vapenlobbyn på några som helst tår. I grunden är det såklart för att han inte har någon radikal åsikt att förverkliga - men formuleringarna kring de bitarna är nog de mest genomtänkta han presterar.
 
Vad är självcensur i din värld? Att tänka klart en tanke innan den yttras? Att analysera en tanke och förädla den genom kunskap och erfarenhet innan den förmedlas till omvärlden?

Du skulle kunna operera bort allt som du kallar filter och polish på de allra flesta och de skulle ändå inte börja bete sig som egoistiska, rasistiska, misogyna idioter med Twittrettes syndrom.

Ja, men det motsäger inte att Trump i högre utsträckning än många andra, är sig själv.


Självcensur är imo att du anpassar det du säger och gör för att inte väcka anstöt.

Och ja, i viss grad självcensurar alla sig själva, även Trump.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 461
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 720
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp