Jag fattar inte heller det där.
Sd-folk säger ju också sådant. Att Sd säger sådant som vi andra tycker innerst inne. Men det är ju inte alls sant. De saker som finns i mitt inre och som jag sparar inom mig därför att de är olämpliga att ge luft åt, har ingenting gemensamt med vad vare sig Sd eller Trump säger om tex invandring, krig i andra länder, vatinalitetsidentiteter eller kvinnors kroppar. Inget alls, faktiskt.
Att säga att Trump är så direkt och ofiltrerad, är som att säga att ett mycket litet barn som testar nyss inlärda svordomar på sina föräldrar är direkt och ofiltrerad - samtidigt som man skulle säga att när samma barn ger sin nalle till någon som är ledsen, så filtrerar barnet sig.
Det är så urusel människokännedom och urusel psykologi att läsa Trump på det sättet. Att sedan Trump själv ser sig så, är snarare poäng till dig och mig än till honom.
Det är något annat. Trump är förvisso en tölp, men han är inte en närvarande person där han är. Bilden där han gör tummen upp över en föräldralös bebis i El Paso, fast han glömde förstås att det var i just El Paso, visar hans mentala icke-närvaro så tydligt att jag känner obehag i stötar genom kroppen.