Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Mindre än en vecka efter två masskjutningar fjäskar han för vapenlobbyn. 🤦‍♀️ I am the biggest 2nd amendment person there is.

Visa bifogad fil 34597
Det där tror jag har att göra med att han i ett tal efteråt sa någonting om att det kunde vara rimligt med noggrannare bakgrundskontroller på folk innan dom fick köpa vapen. Det retade upp vapenmänniskorna enormt så det läggs väldigt mycket energi på att släta över det uttalandet med att det finns folk med psykiska sjukdomar som kan hitta på dumheter.
 
Här var det tummen upp och glada leenden - och en tvåmånaders baby som blev föräldralös i El Paso-skjutningen. Bilden kommer från The first lady’s twitter.

Det är helt fantastiskt hur lite de fattar!

https://www.theguardian.com/us-news...-orphan-baby-thumbs-up?CMP=Share_iOSApp_Other

Det är ju precis sånthär som är själva essensen i tokigheterna han gör och säger. Världen - inte ens proffsanalytiker av olika slag - vet ju inte hur de ska förhålla sig då man som normalbegåvad människa nånstans inte kan förstå hur det är möjligt att en människa (och dessutom president) agerar som Trump gör hela tiden konsekvent. Hela omvärlden blir liksom lamslagna och förvirrade. Jag tycker just det är faktiskt nästan värre och mycket mer problematiskt än att man blir arg och upprörd dagligen dags över rövhatterierna 😱
 
Det där tror jag har att göra med att han i ett tal efteråt sa någonting om att det kunde vara rimligt med noggrannare bakgrundskontroller på folk innan dom fick köpa vapen. Det retade upp vapenmänniskorna enormt så det läggs väldigt mycket energi på att släta över der uttalandet med att det finns folk med psykiska sjukdomar som kan hitta på dumheter.
Ja, så är det säkert. Det där med bakgrundskontroller kom ju upp direkt. Att då lägga till att det är psyksjuka han vill komma åt är nog en bekväm avledning. Samtidigt vill han ha möten med tech-företagen om våldsamma dataspel. Det känns som att han pekar RUNT kärnan i problemet hela tiden.
 
Det är ju precis sånthär som är själva essensen i tokigheterna han gör och säger. Världen - inte ens proffsanalytiker av olika slag - vet ju inte hur de ska förhålla sig då man som normalbegåvad människa nånstans inte kan förstå hur det är möjligt att en människa (och dessutom president) agerar som Trump gör hela tiden konsekvent. Hela omvärlden blir liksom lamslagna och förvirrade. Jag tycker just det är faktiskt nästan värre och mycket mer problematiskt än att man blir arg och upprörd dagligen dags över rövhatterierna 😱
Ja. Det kanske är det som är en av hemligheterna bakom hans framgång. Han beter sig så märkligt och oförutsägbart att vi alla tappar koncepterna.
 
Här en annan president med ett barn, en av Pete Souzas många fantastiska bilder.
2E91D666-19D3-4456-85CA-0E42424CDDBA.webp


(Storyn bakom är att pojkens kompis sagt att han hade samma klippning som presidenten. Så när pojken kom till Vita Huset sa han att han undrade om presidentens hår kändes som hans eget. Du får väl känna efter, sa presidenten och böjde sig fram. Tårframkallande!)
 
Ja. Det kanske är det som är en av hemligheterna bakom hans framgång. Han beter sig så märkligt och oförutsägbart att vi alla tappar koncepterna.

Precis. Det tror jag också det ligger en hel del i. Det mest problematiska är ju att ”vi” (alla) får svårt att prioritera /detektera det relevanta runt hans styre, pga alla hattifnatterier. Sen att han själv utöver det sprider budskapet att nyhetsrapporteringar och journalister ska man inte lita på och sanning finns det även ”alternativ sanning” till, (som representerar rakt ut konstaterade lögner) skulle jag säga är rakt ut livsfarligt i ett demokratiskt samhälle .
 
Senast ändrad:
Som en liten följd ämnesmässigt gällande flyttande av fokus och farliga men populära presidenter osv : är det nån av er som sett HBOs miniserie ”years and years” (6 avsnitt) ?

Emma Thompson som Storbritanniens nya stadsminister i ett dystopiskt men ändå mycket nära vår egen verklighet globalt, gör en fenomenal insats som Storbritanniens ”Trump” . Se den 👍
 
Precis. Det tror jag också det ligger en hel del i. Det mest problematiska är ju att ”vi” (alla) får svårt att prioritera /detektera det relevanta runt hans styre, pga alla hattifnatterier. Sen att han själv utöver det sprider budskapet att nyhetsrapporteringar och journalister ska man inte lita på och sanning finns det även ”alternativ sanning” till, (som representerar rakt ut konstaterade lögner) skulle jag säga är rakt ut livsfarligt i ett demokratiskt samhälle .
Ja, jag ser det också som livsfarligt. ”Alternativa sanningar” får sanktion från högsta ort. Det är inte klokt.
 
Ja, jag ser det också som livsfarligt. ”Alternativa sanningar” får sanktion från högsta ort. Det är inte klokt.
Tyvärr så är det nog bara början på framtiden. Snart kommer det vara så enkelt att trovärdigt fejka videos, röstsamtal, undersökningar osv att riktig dokumentation tappar i värde bara för att det som privatperson aldrig helt kommer gå att lita på det man ser eller hör.
 
Tyvärr så är det nog bara början på framtiden. Snart kommer det vara så enkelt att trovärdigt fejka videos, röstsamtal, undersökningar osv att riktig dokumentation tappar i värde bara för att det som privatperson aldrig helt kommer gå att lita på det man ser eller hör.

Så är det ju redan till stor del.

Jag tror inte det behöver löpa amok och ur kontroll så länge demokrati och demokratiska ideal och styrande bibehålls i majoriteten av världen och att världen fortsätter att stå emot diktaturer och restriktioner som handlar om att begränsa demokrati , så länge de förstår hur oerhört viktig demokratin är.

Men ja - det är verkligen viktigt för att inte säga avgörande, att folk inser faran och stödjer demokratiska samhällsformer, och fortsätter orka debattera emot när de stöter på andra kampanjer . Detta är ju också ett problem - ffa på sociala media . Millioner folk uttrycker icke demokratiska filosofier och kampanjar med livet som insats för dem . Ofta orkar man inte helt enkelt och då står det oemotsagt .
 
Vi går mot den utvecklingen i Sverige också, jag läste att flera skolor planerar att skaffa metalldetektorer för att elever inte skall kunna ta med sig vapen in i skolan och ordningsvakter, grindar och taggtråd finns redan på en skolor i Malmö.
 
Vi går mot den utvecklingen i Sverige också, jag läste att flera skolor planerar att skaffa metalldetektorer för att elever inte skall kunna ta med sig vapen in i skolan och ordningsvakter, grindar och taggtråd finns redan på en skolor i Malmö.

Var läste du det ? Och var i Malmö finns det generellt skolor med ordningsvakter grindar och taggtråd ? Förrutom det du läst i Expressen om en skola för några år sen?
 
Tyvärr så är det nog bara början på framtiden. Snart kommer det vara så enkelt att trovärdigt fejka videos, röstsamtal, undersökningar osv att riktig dokumentation tappar i värde bara för att det som privatperson aldrig helt kommer gå att lita på det man ser eller hör.

Det finns metoder att säkerställa videomaterials originalitet och uppkomst. Om man litar på kunskapsutveckling och vetenskap, vilket inte vissa grupper gör.
 
Nu får du förklara vad jag läst i Expressen, utveckla gärna det.

Att utvecklingen är på väg åt det hållet även i Sverige finns det många exempel på.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6711329

Nej det är inte jag som ska förklara - jag ställde frågan till dig var du läst det och bad om ett förtydligande ang ditt inlägg hur det är ett vanligt problem och vilka skolor som vill ha detta etablerat framöver och var detta är på G gällande det ?

Det du läst (och nu länkar till) är från 2017 och är ett radio inslag och gäller en enda skola . Precis som alla övriga rubriker om den skolan samma år .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 461
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 720
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp