Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Nej det är inte jag som ska förklara - jag ställde frågan till dig var du läst det och bad om ett förtydligande ang ditt inlägg hur det är ett vanligt problem och vilka skolor som vill ha detta etablerat framöver och var detta är på G gällande det ?
Här har vi lösningen till mysteriet. Bristande läskunnighet och språkförståelse. "Förrutom det du läst i Expressen ... " betyder att du säger att jag läst något i Expressen, det är alltså ett påstående du gör, och jag undrade vad jag läst i Expressen.
 
Ja, det är väl väldigt sällsynt (iaf i modern tid) att en sittande president inte blir omvald.

Alltså just gällande Trump så har han ju levererat precis som han lovat från dag 1 till sina väljare. Som är majioritet. Utifrån det ser jag det inte som särskilt förvånande eller revolutionerande konstigt att han blir omvald .
 
Från länken jag gav:
"På Malmö stads gymnasieförvaltning är Edward Jensinger områdeschef. Han tror att de flesta, om inte alla gymnasieskolor i Malmö kommer vara låsta om tio år. "
 
Här har vi lösningen till mysteriet. Bristande läskunnighet och språkförståelse. "Förrutom det du läst i Expressen ... " betyder att du säger att jag läst något i Expressen, det är alltså ett påstående du gör, och jag undrade vad jag läst i Expressen.

Jag efterfrågade bara att du helt enkelt förklarar dina påståenden . Det är enkelt utrett om du vill göra det så att jag förstår var du grundar dig på . Jag är helt klart skeptisk ang dina påståenden om det allmänna läget framöver är taggtråd, säkerhetsvakter och att utvecklingen i skolor är metalldetektorer osv . Var - återigen - har du grund för det ?
 
Vittnesmål från verkligheten är att jag inte ens hört talas om ens en avlägsen diskussion om tillträdesrestriktioner på mina barns skolor. Så inte heller min skånska kollega. Anekdotisk bevisning i sin fina kraft.

USA = 112 skjutvapen per 100 invånare
Sverige = 5 skjutvapen per 100 invånare

Finns en marginell skillnad med andra ord
 
Är ni inte ute på ett väldigt sidospår nu? Metalldetektorer på svenska skolor började man prata om redan 2007, efter ett knivdåd på en skola. Diskussionen verkar ha dykt upp igen efter andra knivdåd på skolor men det har inte införts någonstans, såvitt jag kan se.

Sverige har haft en enda skolskjutning - för snart 60 år sedan, i Kungälv.

Någon koppling till Trump ser jag dock inte.
 
Tyvärr så är det nog bara början på framtiden. Snart kommer det vara så enkelt att trovärdigt fejka videos, röstsamtal, undersökningar osv att riktig dokumentation tappar i värde bara för att det som privatperson aldrig helt kommer gå att lita på det man ser eller hör.
Jag tror att vi redan är där. Vemsomhelst kan fejka vadsomhelst och få dem som vill tro att tro. Just därför är det ett hot mot demokratin när Trump vänder folket mot de riktiga medierna som är de som kan ge dem vederhäftig information.
 
Är ni inte ute på ett väldigt sidospår nu? Metalldetektorer på svenska skolor började man prata om redan 2007, efter ett knivdåd på en skola. Diskussionen verkar ha dykt upp igen efter andra knivdåd på skolor men det har inte införts någonstans, såvitt jag kan se.

Sverige har haft en enda skolskjutning - för snart 60 år sedan, i Kungälv.

Någon koppling till Trump ser jag dock inte.

Jag håller med om att det är ett sidospår . Men det är ju rätt norm att det sladdar iväg lite när det fortfarande ändå finns en klar koppling.

Min erf är att folk brukar bli rätt irriterade när nån användare i debatten vill ”polisa” ang huruvida folk diskuterar tillräckligt nära ämnet - så bättre att rapportera till moderator tycker jag 👍 de är dessutom väldigt måna om att ämnen bryts ut till egen tråd numera så det brukar gå snabbt 👍
 
Jag tror att vi redan är där. Vemsomhelst kan fejka vadsomhelst och få dem som vill tro att tro. Just därför är det ett hot mot demokratin när Trump vänder folket mot de riktiga medierna som är de som kan ge dem vederhäftig information.

Återupprepar som en repig skiva:
Det finns metoder att säkerställa videomaterials originalitet och uppkomst. Om man litar på kunskapsutveckling och vetenskap, vilket inte vissa grupper gör.

Bara vi visar minsta intresse att vilja veta sanningen.
 
Återupprepar som en repig skiva:
Det finns metoder att säkerställa videomaterials originalitet och uppkomst. Om man litar på kunskapsutveckling och vetenskap, vilket inte vissa grupper gör.

Bara vi visar minsta intresse att vilja veta sanningen.
Det handlar ju om mycket mer än videor. Jag tänker mer på ”alternativa” nyhetssajter med propagandistisk inriktning och noll journalistiskt hantverk.
 
Här en annan president med ett barn, en av Pete Souzas många fantastiska bilder.
Visa bifogad fil 34603

(Storyn bakom är att pojkens kompis sagt att han hade samma klippning som presidenten. Så när pojken kom till Vita Huset sa han att han undrade om presidentens hår kändes som hans eget. Du får väl känna efter, sa presidenten och böjde sig fram. Tårframkallande!)

Även detta blir ju lite OT men om man ska kommentera så ser jag problem även ang detta politiskt att så många blir gråtmilda, att Obama är upphöjd som motpol och verktyg i polariseringen nu osv.
 
Det handlar ju om mycket mer än videor. Jag tänker mer på ”alternativa” nyhetssajter med propagandistisk inriktning och noll journalistiskt hantverk.

Ok, håller med. Men vi borde använda mer teknik till vår fördel i denna kamp mot fake news. Om vi får upp medvetenheten om vad som är möjligt, tänker jag att vi kan trycka tillbaka denna våg av dumheter i så stor utsträckning vi vill.
 
https://thehill.com/homenews/admini...ceived-beautiful-letter-from-north-koreas-kim

Ok, så Kim som ingen vet hur galen han är, skjuter upp atomvapen och hotar stabiliteten i stora delar av Asia, inklusive Japan, en av USA:s viktigaste allierade, och Trump blir glad att han får ett vackert brev från Kim och att han har ett bra personligt förhållande till en man som enligt FN bryter mot internationella lagar som reglerar atomvapenanvändning.

https://www.mediaite.com/news/twitt...d-in-el-paso-massacre-act-like-a-human-being/

Samtidigt som Nancy Pelosi vill återkalla kongressen för att debatera vapenlagar så åker Trump på semester för att spela golf (glöm inte att det var Trump som anklagade Obama för att inte bry sig om USA och spela golf istället). https://www.apnews.com/e2159af8756f446c83dd895bd7cebc9c

Jag börjar hoppas att han inte är så galen som han framstår
 
Ok, håller med. Men vi borde använda mer teknik till vår fördel i denna kamp mot fake news. Om vi får upp medvetenheten om vad som är möjligt, tänker jag att vi kan trycka tillbaka denna våg av dumheter i så stor utsträckning vi vill.
Jag tror inte att det handlar om teknik överhuvudtaget. När folk VILL lita mer på en propagandasajt, på ett försåtligt inlägg från vemsomhelst på facebook eller en lika försåtlig tweet som fått spinn så spelar tekniken ingen roll.

Ta bilden av den muslimske busschauffören som bad tillsammans med sin son. Internets rännsten brann av eftersom en kvinna inte fått gå ombord på bussen under tiden. Vad de som satte fart på bilden ”glömde” berätta var att mannen hade rast. Och då brukar busschaufförer inte släppa ombord passagerare.
 
Det finns metoder att säkerställa videomaterials originalitet och uppkomst. Om man litar på kunskapsutveckling och vetenskap, vilket inte vissa grupper gör.
Visst finns det det men om du tex filmar en redan inspelad video så blir det genast betydligt svårare att hitta rent digitala spår. Säkert något som professionella reder ut men knappast majoriteten av allmänheten så vida vi inte har en AI i vår närhet som vi litar på till 100% och som kan sköta det åt oss. Sen så bara att ett material finns och visas på någon typ av media som en viss del av befolkningen gillar gör ju att många köper det rakt av.

Huvudproblemet är nog å andra sidan det att det blir svårt att säga att ett material med 100% säkerhet är äkta. Det kommer bli att det med stor sannolikhet är sant och det väger mindre än en säker absolut sanning.
 
Jag tror inte att det handlar om teknik överhuvudtaget. När folk VILL lita mer på en propagandasajt, på ett försåtligt inlägg från vemsomhelst på facebook eller en lika försåtlig tweet som fått spinn så spelar tekniken ingen roll.

Ta bilden av den muslimske busschauffören som bad tillsammans med sin son. Internets rännsten brann av eftersom en kvinna inte fått gå ombord på bussen under tiden. Vad de som satte fart på bilden ”glömde” berätta var att mannen hade rast. Och då brukar busschaufförer inte släppa ombord passagerare.

Egentligen är det min poäng också. Vill vi veta sanningen så finns möjligheten. Det otäcka är att viljan verkar saknas.
 
Jag håller med om att det är ett sidospår . Men det är ju rätt norm att det sladdar iväg lite när det fortfarande ändå finns en klar koppling.

Min erf är att folk brukar bli rätt irriterade när nån användare i debatten vill ”polisa” ang huruvida folk diskuterar tillräckligt nära ämnet - så bättre att rapportera till moderator tycker jag 👍 de är dessutom väldigt måna om att ämnen bryts ut till egen tråd numera så det brukar gå snabbt 👍
Jag håller i stort sett med dig, men i just den här tråden tycker jag att det har funkat förvånansvärt bra när jag har "polisat". Vilket jag har gjort rätt många gånger. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 461
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 720
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp