Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Klart det har med kultur att göra. Att du och så många andra svenskar har svårt för Trump beror på att han i så många avseende beter sig tvärt emot hur man ska bete sig enligt svensk norm.

Om vi exempelvis jämför med G.W.Busch som också var ogillad i Sverige men inta alls på samma nivå som Trump, så hade Busch i alla fall ett socialt beteende och humor som passade den svenska normen.

I slutdebatten i valet 2004 mellan Kerry och Busch fick båda frågan vad som var bra med med deras motkandidat. Många kommer med svepande svar för att slippa svara på en sådan fråga men Busch verkligen öste beröm över Kerry. Så skulle aldrig Trump göra eftersom han inte är en sympatisk person som GWB faktiskt tycks vara.
Men du jag har inget större emot den amerikanska kulturen, en del kan vara lite jobbiga men liksom med representanter från andra kulturer så är det inget som ställer det inte till med problem för mig.

De jag ogillar med Trump är inte kulturellt betingat. Om det inte tillhör den amerikanska kulturen att ljuga, förneka det man just sagt, nedvärdera kvinnor, kalla folk vid öknamn mm men det är inget jag lagt märke till.

Menar du att amerikanerna generellt är plumpa sexistiska, svallande lögnare? Det håller jag inte med om.

Varför är det så viktigt för dig att försvara Trump?
 
Men är folk liksom helt oförmögna faktisk väga in aspekten att kulturskillnaderna existerar i sin bedömning enligt dig? Eller basera sin åsikter på annan grund än bara känslomässig?

Alla? Alltid?
Eller vilka är det som ingår gruppen som de där uttalandena om total blindhet av känsloblockering syftar på egentligen. Det framgår inte riktigt.
Om det inte är "alla" så måste det väl gå att föra en diskussion utifrån vad som går att se utöver det, av andra?
Jag tycker att vi ska försöka låta bli att mata trollet. Hen går ju mer eller mindre OT i varje inlägg.
 
Men du jag har inget större emot den amerikanska kulturen, en del kan vara lite jobbiga men liksom med representanter från andra kulturer så är det inget som ställer det inte till med problem för mig.

De jag ogillar med Trump är inte kulturellt betingat. Om det inte tillhör den amerikanska kulturen att ljuga, förneka det man just sagt, nedvärdera kvinnor, kalla folk vid öknamn mm men det är inget jag lagt märke till.

Menar du att amerikanerna generellt är plumpa sexistiska, svallande lögnare? Det håller jag inte med om.

Varför är det så viktigt för dig att försvara Trump?

Den amerikanska kulturen är mer gapig och där "know it all"-karaktärer som Trump passar bättre in. Om vi även frånser universitetsstäder så drar USA åt det misogyna
hållet medan den svenska kulturen drar åt misandri. Så där blir det verkligen en kulturkrock.
 
Den amerikanska kulturen är mer gapig och där "know it all"-karaktärer som Trump passar bättre in. Om vi även frånser universitetsstäder så drar USA åt det misogyna
hållet medan den svenska kulturen drar åt misandri. Så där blir det verkligen en kulturkrock.
Tråden handlar om Trump. Om du vill ha en tråd där du gör kulturanalys, så starta en.
 
Problemet med Donald Trump på en lite större nivå, är att han har visat världen att ingångna avtal inte nödvändigtvis behöver hållas.
Det betyder att helt plötsligt måste man i världspolitiken förhålla sig till att det som är ett avtal mellan två parter, två länder, två organisationer kan vara hugget i sten idag - men upplöst imorgon. Eller omförhandlat - till USA's fördel.

Eftersom han prioriterar sitt Make-America-Great-Again samtidigt som han sitter på en världsledartron, så blir effekten lite konstigt. Dock fungerar det förvånansvärt bra, eftersom USA är en sån stor spelare på världsmarknaden, och ingen motpart vill (än) komma i kläm på den marknaden - men samtidigt så är det så att om någon vinner, så kommer någon annan förlora detsamma.

Jag ser bara den starkaste killen på skolgården, som förhandlar om någon annans glass med orden
"Ge den där till mig. Annars."
 
Den amerikanska kulturen är mer gapig och där "know it all"-karaktärer som Trump passar bättre in. Om vi även frånser universitetsstäder så drar USA åt det misogyna
hållet medan den svenska kulturen drar åt misandri. Så där blir det verkligen en kulturkrock.
Jag ger upp du har givetvis rätt Trump är en stor hjälte och jag har missbedömt amerikanarna, det är givetvis normalt i den amerikanska kulturen att ljuga, vara plumpa, svamla, kalla varandra öknamn offentlig. Det är något som alla amerikanare håller med om och alla älskar Trump. Det är bara jag som missuppfattat att många av dem i högsta grad delar åsikterna i tråden.

Heil Trump, alla makt åt Trumpeten vår befriare och @Khasa hans profet.
 
Den amerikanska kulturen är mer gapig och där "know it all"-karaktärer som Trump passar bättre in. Om vi även frånser universitetsstäder så drar USA åt det misogyna
hållet medan den svenska kulturen drar åt misandri. Så där blir det verkligen en kulturkrock.

Ord från en expert uppenbarligen. Jag antar du bott och vistats på många ställen i USA under långa tider och utifrån det känner ”kulturen” 👍
 
När jag läser här blir jag ganska fascinerad över hur starkt hatet är mot Donald Trump hos en del och att det mestadels är riktat mot honom som person. Kanske känns det extra hårt att han inte blev det fiasko som många väntade sig? En hel del, främst inom näringslivet, är nu på hans linje som när Dagens Industri på ledarsidan skriver: "Trump gör rätt som krigar – Kina måste stoppas" bara för att ta ett exempel.
 
När jag läser här blir jag ganska fascinerad över hur starkt hatet är mot Donald Trump hos en del och att det mestadels är riktat mot honom som person. Kanske känns det extra hårt att han inte blev det fiasko som många väntade sig? En hel del, främst inom näringslivet, är nu på hans linje som när Dagens Industri på ledarsidan skriver: "Trump gör rätt som krigar – Kina måste stoppas" bara för att ta ett exempel.
Känns ärligt talat som skitsamma att näringslivet kanske går bra, när USAs president för en retorik som i stort sett leder till masskjutningar. Så sett är han mycket värre än vad jag väntat mig.
 
När jag läser här blir jag ganska fascinerad över hur starkt hatet är mot Donald Trump hos en del och att det mestadels är riktat mot honom som person. Kanske känns det extra hårt att han inte blev det fiasko som många väntade sig? En hel del, främst inom näringslivet, är nu på hans linje som när Dagens Industri på ledarsidan skriver: "Trump gör rätt som krigar – Kina måste stoppas" bara för att ta ett exempel.
Jag är faktiskt lite förvånad över hur impopulär han verkar vara bland gemene man i USA. Har hittills inte sett en enda grej där någon sagt någonting enbart positivt. Den allmänna åsikten verkar vara att han ofta hamnar eller sätter sig själv i situationer p.g.a konstiga uttalanden där det sen inte går att göra rätt efteråt. Har precis varit i Washington DC och är nu söderöver och den största nyheten är just nu att de överlevande offren för en av masskjutningarna alla vägrade att träffa honom när han kom på besök. Innan var det att han själv gjort rasistiska uttalanden som en av skyttarna citerat i sitt ”manifest”. Gissar att det skulle gå betydligt bättre för honom opinionsmässigt om han slutade twittra konstigheter.
 
Jag är faktiskt lite förvånad över hur impopulär han verkar vara bland gemene man i USA. Har hittills inte sett en enda grej där någon sagt någonting enbart positivt. Den allmänna åsikten verkar vara att han ofta hamnar eller sätter sig själv i situationer p.g.a konstiga uttalanden där det sen inte går att göra rätt efteråt. Har precis varit i Washington DC och är nu söderöver och den största nyheten är just nu att de överlevande offren för en av masskjutningarna alla vägrade att träffa honom när han kom på besök. Innan var det att han själv gjort rasistiska uttalanden som en av skyttarna citerat i sitt ”manifest”. Gissar att det skulle gå betydligt bättre för honom opinionsmässigt om han slutade twittra konstigheter.

Fast nej... Demokrater och självklart då immigranter och papperslösa osv är emot honom . DC är mecka rent demokratiskt i USA .

”Mittbältsstaterna” (som är gigantiskt stora) och låginkomsttagarna är Trumps väljarkår och de som i majoritet röstat fram honom. De är självklart inte besvikna ! Han levererar ju faktiskt .
 
Fast nej... Demokrater och självklart då immigranter och papperslösa osv är emot honom . DC är mecka rent demokratiskt i USA .

”Mittbältsstaterna” (som är gigantiskt stora) och låginkomsttagarna är Trumps väljarkår och de som i majoritet röstat fram honom. De är självklart inte besvikna ! Han levererar ju faktiskt .
Tänkte precis skriva att det inte är så konstigt att illviljan mot Trump är påtaglig i just DC.
 
Jag är faktiskt lite förvånad över hur impopulär han verkar vara bland gemene man i USA. Har hittills inte sett en enda grej där någon sagt någonting enbart positivt. Den allmänna åsikten verkar vara att han ofta hamnar eller sätter sig själv i situationer p.g.a konstiga uttalanden där det sen inte går att göra rätt efteråt. Har precis varit i Washington DC och är nu söderöver och den största nyheten är just nu att de överlevande offren för en av masskjutningarna alla vägrade att träffa honom när han kom på besök. Innan var det att han själv gjort rasistiska uttalanden som en av skyttarna citerat i sitt ”manifest”. Gissar att det skulle gå betydligt bättre för honom opinionsmässigt om han slutade twittra konstigheter.
Att det finns många som ogillar honom även i USA är helt klart, men det har väl varit så ända från start och är det inte så att han sakta men säkert ökar i popularitet? Jag har fått det intrycket från artiklar som denna
https://www.nytimes.com/2019/08/07/upshot/trump-approval-rating-rise.html
 
När jag läser här blir jag ganska fascinerad över hur starkt hatet är mot Donald Trump hos en del och att det mestadels är riktat mot honom som person. Kanske känns det extra hårt att han inte blev det fiasko som många väntade sig? En hel del, främst inom näringslivet, är nu på hans linje som när Dagens Industri på ledarsidan skriver: "Trump gör rätt som krigar – Kina måste stoppas" bara för att ta ett exempel.

Varför blir du så förvånad? Det som uttrycks här är inte avvikande på något sätt jämfört med de flesta demokratiska övriga människor världen runt - utan snarare identiskt.
 
Varför blir du så förvånad? Det som uttrycks här är inte avvikande på något sätt jämfört med de flesta demokratiska övriga människor världen runt - utan snarare identiskt.
Inte så mycket förvånad utan mer fascinerad och intresserad av vad som är den egentliga orsaken till det.
 
Fast nej... Demokrater och självklart då immigranter och papperslösa osv är emot honom . DC är mecka rent demokratiskt i USA .

”Mittbältsstaterna” (som är gigantiskt stora) och låginkomsttagarna är Trumps väljarkår och de som i majoritet röstat fram honom. De är självklart inte besvikna ! Han levererar ju faktiskt .
Fast jo... Anledningen till att de flesta som röstade på honom gjorde det verkar vara att de ansåg att han var ”the lesser of two evils”. Många är besvikna på att han framstår som så impulsiv. Nu har han också gjort uttalanden om att det kanske behövs bättre bakgrundskontroller för att få skaffa vapen. Inte ens de mer republikanska medierna är direkt överväldigade av hur han sköter saker och nämner ofta att det börjar bli svårt att hitta på bra ursäkter till vissa uttalanden.
 
Jag är faktiskt lite förvånad över hur impopulär han verkar vara bland gemene man i USA. Har hittills inte sett en enda grej där någon sagt någonting enbart positivt. Den allmänna åsikten verkar vara att han ofta hamnar eller sätter sig själv i situationer p.g.a konstiga uttalanden där det sen inte går att göra rätt efteråt. Har precis varit i Washington DC och är nu söderöver och den största nyheten är just nu att de överlevande offren för en av masskjutningarna alla vägrade att träffa honom när han kom på besök. Innan var det att han själv gjort rasistiska uttalanden som en av skyttarna citerat i sitt ”manifest”. Gissar att det skulle gå betydligt bättre för honom opinionsmässigt om han slutade twittra konstigheter.

Du träffar bara inte hans väljare. Precis som INGEN såg hans valseger komma, medier, opinionsinstitut och alla andra missade det helt. Ända långt in på valnatten tippade de Clinton och stod som fågelholkar när resultatet var klart. De hade studerat valvinden i fel skikt.

I dokumentären jag såg häromdagen var man på en festival vid namn Rednecks with paychecks i någon av sydstaterna. Där var hans väljare. Arbetarklassamerikaner som skiter i vad han skriver på twitter, de tycker att det han faktiskt gör är rätt och riktigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 719
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp