Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Du träffar bara inte hans väljare. Precis som INGEN såg hans valseger komma, medier, opinionsinstitut och alla andra missade det helt. Ända långt in på valnatten tippade de Clinton och stod som fågelholkar när resultatet var klart. De hade studerat valvinden i fel skikt.

I dokumentären jag såg häromdagen var man på en festival vid namn Rednecks with paychecks i någon av sydstaterna. Där var hans väljare. Arbetarklassamerikaner som skiter i vad han skriver på twitter, de tycker att det han faktiskt gör är rätt och riktigt.
Jag är i sydstaterna just nu och har fortfarande inte hört någon som är enbart positiv. De flesta verkar som sagt rätt oroade över impulsiviteten.
 
Fast jo... Anledningen till att de flesta som röstade på honom gjorde det verkar vara att de ansåg att han var ”the lesser of two evils”. Många är besvikna på att han framstår som så impulsiv. Nu har han också gjort uttalanden om att det kanske behövs bättre bakgrundskontroller för att få skaffa vapen. Inte ens de mer republikanska medierna är direkt överväldigade av hur han sköter saker och nämner ofta att det börjar bli svårt att hitta på bra ursäkter till vissa uttalanden.

Fast nej... För att förstå komplexiteten ang ”lesser av two evils” behöver du förkovra dig lite till . Det är komplext ja, absolut, men att nån blir förvånad att DC är negativa blir en märklig grej !
 
Fast nej... För att förstå komplexiteten ang ”lesser av two evils” behöver du förkovra dig lite till . Det är komplext ja, absolut, men att nån blir förvånad att DC är negativa blir en märklig grej !
Suck, jag har som jag skrev innan inte enbart varit i dc...
 
Du träffar bara inte hans väljare. Precis som INGEN såg hans valseger komma, medier, opinionsinstitut och alla andra missade det helt. Ända långt in på valnatten tippade de Clinton och stod som fågelholkar när resultatet var klart. De hade studerat valvinden i fel skikt.

I dokumentären jag såg häromdagen var man på en festival vid namn Rednecks with paychecks i någon av sydstaterna. Där var hans väljare. Arbetarklassamerikaner som skiter i vad han skriver på twitter, de tycker att det han faktiskt gör är rätt och riktigt.

Ja och detta finns det HUR mycket som helst som analyserats och stödjer precis utifrån den väljarkåren som är så stor , utifrån problemen socialt samhällsmässigt USA har.... tyvärr. Det är ju inte så att inga av Trumps väljare fått redogöra för sina motiveringar och resonemang osv i media tex.
 
Men du... det fattar jag och faktum kvarstår. Du kan liksom inte få till en samhällsanalys baserad på ditt USA besök.
På vilket sätt föreslår du då att man som privatperson får en uppfattning om läget i ett land? Annat än pratar med folk i olika samhällsskikt på olika platser i landet det gäller, lyssnar eller tittar på olika media och läser på anonyma sociala mediakanaler?

Det är klart man inte kan skaffa sig en heltäckande uppfattning som enskild privatperson men faktum är ändå att jag har träffat Trumpväljare men speciellt efter uttalandet om hårdare bakgrundskontroller för vapen så lät de lite oroade. Det är politik det gäller så självklart tycker inte alla lika och många skulle nog rösta precis lika idag.
 
På vilket sätt föreslår du då att man som privatperson får en uppfattning om läget i ett land? Annat än pratar med folk i olika samhällsskikt på olika platser i landet det gäller, lyssnar eller tittar på olika media och läser på anonyma sociala mediakanaler?

Det är klart man inte kan skaffa sig en heltäckande uppfattning som enskild privatperson men faktum är ändå att jag har träffat Trumpväljare men speciellt efter uttalandet om hårdare bakgrundskontroller för vapen så lät de lite oroade.

Men det är väl ingen som invänder mot det ? 😳 Det är ju dock fundamental skillnad att utifrån det dra fundamentala slutsatser liksom ? Du drog tex helt klart en jättetokig slutsats gällande din förvåning att DC är så negativt tex?

Sen ang att republikanerna och hans egna medarbetare osv är skeptiska och oroade och negativa . Det har de varit från dag ett han valdes liksom.

Det är jättebra att skaffa sig egna erf och prata med folk osv ! Jag tycker det är suveränt och rent vitalt att man gör som du när man besöker ett land (eller allmänt) ! Men du drar för stora slutsatser med saker du själv erfar utifrån tråden och det finns stora glapp i de slutsatserna . Det är det du fått bemötande gällande , varken mer eller mindre . (Det är fö väldigt givande och intressant och viktigt att det finns ett brett diskussionsmaterial i detta ämne- som du bidrar till ) 😄👍
 
Det som är typiskt för den här eran är polariseringen. Antingen är man jättejätteför Trump, eller så är man jättejätteemot honom.

Det är nog väldigt svårt att hitta någon som tycker att det inte spelar nån som helst roll om Donald blir omvald eller inte.
 
Det som är typiskt för den här eran är polariseringen. Antingen är man jättejätteför Trump, eller så är man jättejätteemot honom.

Det är nog väldigt svårt att hitta någon som tycker att det inte spelar nån som helst roll om Donald blir omvald eller inte.

Så är det ju gällande Trump. Men det är rätt så unikt i jämförelse med tidigare och det i sig säger en del och har ju sina anledningar.
 
Men det är väl ingen som invänder mot det ? 😳 Det är ju dock fundamental skillnad att utifrån det dra fundamentala slutsatser liksom ? Du drog tex helt klart en jättetokig slutsats gällande din förvåning att DC är så negativt tex?

Sen ang att republikanerna och hans egna medarbetare osv är skeptiska och oroade och negativa . Det har de varit från dag ett han valdes liksom.

Det är jättebra att skaffa sig egna erf och prata med folk osv ! Jag tycker det är suveränt och rent vitalt att man gör som du när man besöker ett land (eller allmänt) ! Men du drar för stora slutsatser med saker du själv erfar utifrån tråden och det finns stora glapp i de slutsatserna . Det är det du fått bemötande gällande , varken mer eller mindre . (Det är fö väldigt givande och intressant och viktigt att det finns ett brett diskussionsmaterial i detta ämne- som du bidrar till ) 😄👍
Jag har inte dragit någon slutsats kring att alla är negativa i DC. Det är du som tolkade saker jag skrev på ett sätt som jag inte alls menade. Jag skrev att jag blev förvånad över att gemene man var så negativ. I DC visst, men det gäller även när vi åkt söderöver och varit i småstäder. Självklart pratar man med för små delar av befolkningen för att få en representativ bild men folk jag träffat i ”hålorna” verkar mest vilja få köra sin truck och ha sina vapen mer än att de går runt och stödjer Trump som person.
 
@Angel ok 👍 Jag har iallafall tolkat det som förvåning osv. Och jag vidhåller att trots småstäder etc och var du befinner dig på kartan som besökare så går det inte att göra en samhällsanalys utifrån det. Men som sagt - det är ju väldigt givande och viktigt oavsett att ta del av medborgares åsikter och ha intresse i frågan när man reser runt ! Låter som du har en fantastisk resa allmänt 😄
 
När jag läser här blir jag ganska fascinerad över hur starkt hatet är mot Donald Trump hos en del och att det mestadels är riktat mot honom som person. Kanske känns det extra hårt att han inte blev det fiasko som många väntade sig? En hel del, främst inom näringslivet, är nu på hans linje som när Dagens Industri på ledarsidan skriver: "Trump gör rätt som krigar – Kina måste stoppas" bara för att ta ett exempel.

Hat... nej jag tycker synd om honom, han är so sagt knäpp.

Och fiasko, han jobbar hårt på det men det finns andra krafter i USA, ingen president är fullkomlig i sin makr.
 
När jag läser här blir jag ganska fascinerad över hur starkt hatet är mot Donald Trump hos en del och att det mestadels är riktat mot honom som person. Kanske känns det extra hårt att han inte blev det fiasko som många väntade sig? En hel del, främst inom näringslivet, är nu på hans linje som när Dagens Industri på ledarsidan skriver: "Trump gör rätt som krigar – Kina måste stoppas" bara för att ta ett exempel.
Jag upplever att det är mycket värre än jag i min vildaste fantasi kunde ha anat. Det är i stort sett därför jag startade tråden. Trump trotsar mitt förnuft.
 
Jag skulle dock inte kalla det hat. Snarare komplett förvirring.

Du får ändå ge honom att det är mest annorlunda presidentperioden jämfört med föregående period nånsin.

Hade det varit en dokusåpa ”America’s got talent” hade jag kunnat rösta på honom för hans förmåga att bete sig som en rasistisk misogyn idiot och nästa dag antingen bara låtsas som inget, skylla på någon annan eller bara förneka att han nånsin sade det som är dokumenterat. Och komma undan. En slags blandning av en helt oskolad (=helt inkompetent) politiker med Tourettes och Houdinie-egenskaper där publiken (väljarna) verkar ha både Alzheimers, se sina medmänniskor och svårt att räkna. Står man vid sidan blir man först förskräckt, sedan lite road, sedan uppgiven, sedan hoppfull om att sista rasistpotatisen är satt för att sedan bli förvirrad och förskräckt igen - när mottagarna reagerar som under värsta Hitlertyskland på budskapen och försvarar direkta, enkelt påvisbara, lögner.

Rena berg- och dalbanan.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 460
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 719
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp