Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Fast det har jag ju inte påstått utan det är din gissning.

Knäpp är han i den meningen att han av många andra uppfattas som konstig.

Och nej, jag tror inte att han låtsas. Största skillnaden mellan Trump och de flesta andra politiker är att Trump är mer sig själv. Han filtrerar sig inte i jämförelse med normalpersonen, vilket även det är knäppt ur deras synvinkel.

Det tror jag inte ett ögonblick på. Sedan fungerar andra människor, särskilt de med stort ansvar, så att de filtrerar både det de tänker och det de yttrar innan det når resten av världen. De delar inte med sig av varje infall som dyker upp i deras tankevärld. Jag tenderar att tycka att det enbart är positivt att framträdande politiker säger saker de tänkt igenom och inte sånt de kom på för fem sekunder sedan och inte ens förstått konsekvenserna av själva eller vilka personer de måste konsultera för att förstå konsekvenserna. Jag tycker även att impulskontroll är en fantastiskt värdefull egenskap för de som vill kalla sig ledare.
 
Senast ändrad:
Det tror jag inte ett ögonblick på. Sedan fungerar andra människor, särskilt de med stort ansvar, så att de filtrerar både det de tänker och det de yttrar innan det når resten av världen. De delar inte med sig av varje infall som dyker upp i deras tankevärld. Jag tenderar att tycka att det enbart är positivt att framträdande politiker säger saker de tänkt igenom och inte sånt de kom på för fem sekunder sedan och inte ens förstått konsekvenserna av själva eller vilka personer de måste konsultera för att förstå konsekvenserna. Jag tycker även att impulskontroll är en fantastiskt värdefull egenskap för de som vill kalla sig ledare.

Vad är det du inte håller med om?

Det du beskriver är ju just det filter jag syftar på, som andra politiker har men Trump inte har. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det men i kulturer där människor filtrerar sig framstår de som inte gör det som knäppa.

Kan även gälla tvärtom. I kulturer där människor i mindre utsträckning filtrerar det de säger uppfattas de som filtrerar sig som knäppa.

En viktig anledning till varför jag tror att Trump går hem på amerikanska landsbygden. Han är mer som en av dem. Medan gemene politiker är mer storstadslik där man är mer mån om sin image och i större utsträckning filtrerar det man säger. Där framstår Trump som den enda normala medan gemene politiker framstår som knäpp.

Just i begreppet knäpp avses att man inte är som andra.
 
Självklart ska ingen behöva dö i förvar, men det sker även i svenska fängelser och de stackare som sitter där får knappast tillgång till någon avancerad vård, däremot så är det ju inga dödsläger i egentlig mening.
Fast jag tror inte att det händer lika ofta i svenska fängelser som det har gjort i dessa Trump läger?
 
Det tror jag inte ett ögonblick på. Sedan fungerar andra människor, särskilt de med stort ansvar, så att de filtrerar både det de tänker och det de yttrar innan det når resten av världen. De delar inte med sig av varje infall som dyker upp i deras tankevärld. Jag tenderar att tycka att det enbart är positivt att framträdande politiker säger saker de tänkt igenom och inte sånt de kom på för fem sekunder sedan och inte ens förstått konsekvenserna av själva eller vilka personer de måste konsultera för att förstå konsekvenserna. Jag tycker även att impulskontroll är en fantastiskt värdefull egenskap för de som vill kalla sig ledare.
Det finns ett makalöst klipp från Fox&Friends, då de lyckliggjorts med en telefonintervju med presidenten på hans födelsedag. Trump gör en Ring P1 och mal på oavbrutet om allt som råkar falla honom in - i 50 minuter! De tre programledarnas leenden blir allt stelare men de lyckas bara inte stoppa honom, det är obetalbart. Jag orkade inte titta på det igen nu men har för mig att de försöker med ”Mr President vi förstår att ni har mycket att göra så ...” men det går inte. Blablabla bara fortsätter. #nofilter :D
 
Men det passar in i hans berättelse om medierna, enemy of the people, som jagar honom och framställer honom så illvilligt som möjligt.

Såg en BBC-dokumentär häromdagen om hans väljare i sydstaterna. Folk där ansåg att han förstår dem, han pratar deras språk. Före detta soldater på ett veteranläger sa att han var den första president som visat att han verkligen stöttar försvaret.

Sätter man in honom i ett sammanhang av presidenter/politiker som uppfattats som elitistiska, privilegierade proffspolitruker utan verklighetskontakt så blir han begriplig. Åtminstone nästan.
Helt fantastiskt underligt O_o Alltså, när Trump baktalade McCain som var veteran och sa att han hejade bara på de som inte tillfångatogs (eller vad det var) så var det minsann knäpptyst från dessa veteraner :confused::cautious:
 
Jag har läst nånstans att sånt är en jätterisk för utbrändhet. En åkomma som torde peaka i Trumps närhet. Snacka om att han bör vara ett arbetsmiljöproblem för många.
Aha, det är därför det har kommit och gått så många medarbetare i det vita huset sen han blev president :idea:
 
Han framstår ju som så pass bekräftelsekåt (typ galet narcissistisk) att han troligen har ett psyke med några riktigt sköra punkter. Jag skulle inte bli förvånad om han plötsligt blev fullständigt mentalt sänkt (typ utbränd eller deprimerad) och jag skulle inte bli förvånad om han plötsligt blev uppenbart psykotisk.

För mig känns han som en person som förr eller senare kan krascha med buller och bång. Han verkar ju helt sakna riktig närvaro i tillvaron och livet. Det är hela tiden lögner och knäpphet mellan honom och världen. Och han talar om sig själv i tredje person.

Det är ju meningslöst att spekulera om hans psyke, men det är förstås farligt att vara så beroende av bekräftelse som Trump uppenbarligen är.
Är inte det en viktig faktor varför så många (andra internationella ledare, högre amerikanska tjänstemän...) spelar med (eller vad man ska kalla det?) i den utsträckning som görs?

Till lite robustare personer som sa konstigheter skulle det komma mer reaktioner som påpekade och bollade tillbaka orimligheterna. Men här bedömer man det som en tryggare väg, och av större allmänintresse, att inte råka putta för mycket otrevlig verklighet över honom. För det är så oklart vad som skulle hända om han råkade tippa över kanten av det.

Att han är så mycket off är på ett sätt det som möjliggör att han kan klara sig med att vara så mycket off som han är...
 
Helt fantastiskt underligt O_o Alltså, när Trump baktalade McCain som var veteran och sa att han hejade bara på de som inte tillfångatogs (eller vad det var) så var det minsann knäpptyst från dessa veteraner :confused::cautious:
Hörde nog inte mycket om hur de hanterade det, tror jag.
 
Vad är det du inte håller med om?

Att han är mer sig själv än andra politiker.

Att ofiltrerat uttrycka dumheter är till exempel inte för egen del att vara mig själv mer än att tänka lite först och tala sedan. Det är en del av min person att tänka mycket tankar, bearbeta och processa dem och uttala bara lite av resultaten. Det handlar inte om att vara mindre av mig själv.

Han är annorlunda på ett sätt som gör honom direkt olämplig som president eller ledare i något annat sammanhang är min åsikt.
 
Det finns ett makalöst klipp från Fox&Friends, då de lyckliggjorts med en telefonintervju med presidenten på hans födelsedag. Trump gör en Ring P1 och mal på oavbrutet om allt som råkar falla honom in - i 50 minuter! De tre programledarnas leenden blir allt stelare men de lyckas bara inte stoppa honom, det är obetalbart. Jag orkade inte titta på det igen nu men har för mig att de försöker med ”Mr President vi förstår att ni har mycket att göra så ...” men det går inte. Blablabla bara fortsätter. #nofilter :D
Det här med att filtrera sig. Det är väl inte mitt vanliga ord för det, men jag förstår ungefär vad som avses. Det är väl ungefär det man försöker lära barn från det att de fyller två år ungefär. Så att de inte hela livet kryper upp på matbordet och äter sin pasta direkt ur grytan med händerna.

Uppenbart när vi jämför Trump med personer i största allmänhet, är väl att det där ofiltrerade (eller brist på impulskontroll) inte gör att han framstår som mer ärlig, mer närvarande eller något liknande. Vilket väl i sin tur tyder på att det inte är brist på filter det handlar om. Då borde han ju kännas just ärlig och närvarande. Men det gör han väl inte? Upplever du honom liksom närvarande?

Om vi jämför, skulle jag säga att Obama kändes närvarande, medan Thatcher inte gjorde det. Som referenser till vad jag menar.
 
Aha, det är därför det har kommit och gått så många medarbetare i det vita huset sen han blev president :idea:
Jag tror att det är en bidragande orsak. De som har hoppat av, har ju uppenbarligen inte stått ut. Sen får man väl hoppas att de hann ur det innan hälsan tog för mycket stryk.
 
Det finns ett makalöst klipp från Fox&Friends, då de lyckliggjorts med en telefonintervju med presidenten på hans födelsedag. Trump gör en Ring P1 och mal på oavbrutet om allt som råkar falla honom in - i 50 minuter! De tre programledarnas leenden blir allt stelare men de lyckas bara inte stoppa honom, det är obetalbart. Jag orkade inte titta på det igen nu men har för mig att de försöker med ”Mr President vi förstår att ni har mycket att göra så ...” men det går inte. Blablabla bara fortsätter. #nofilter :D
Påminde mig nu om dokumentären jag såg nyligen om Hitlers närmsta män och att de berättade däri att Hitler kunde hålla tal för dem i timmar oavsett hur stela och/eller uttråkade de blev. Och ingen vågade ju att försöka stoppa honom.
Har ingen aning om varför detta påminde mig om det 🤔
 
Är inte det en viktig faktor varför så många (andra internationella ledare, högre amerikanska tjänstemän...) spelar med (eller vad man ska kalla det?) i den utsträckning som görs?

Det tror jag beror på deras (alltför) goda uppfostran. När Trump skulle fotograferas med Macron och låtsade peta bort ett mjäll på hans kavajslag var ett riktigt facepalm moment men Macron smålog bara förbindligt.

Och någon ledare, minns bara inte varifrån men det kan ha varit ett afrikanskt, förolämpade han grovt på en gemensam presskonferens med några hånfulla slängar om hans land. Möjligen var tolken klok nog att inte översätta det.
 
Är inte det en viktig faktor varför så många (andra internationella ledare, högre amerikanska tjänstemän...) spelar med (eller vad man ska kalla det?) i den utsträckning som görs?

Till lite robustare personer som sa konstigheter skulle det komma mer reaktioner som påpekade och bollade tillbaka orimligheterna. Men här bedömer man det som en tryggare väg, och av större allmänintresse, att inte råka putta för mycket otrevlig verklighet över honom. För det är så oklart vad som skulle hända om han råkade tippa över kanten av det.

Att han är så mycket off är på ett sätt det som möjliggör att han kan klara sig med att vara så mycket off som han är...
Kanske kan man tolka det som att sunt förnuft för hur man hanterar knäppa personer, och den formella nivå som man väl antagligen brukar hantera presidenter på (jag saknar egen vana av detta), har lite svårt att förenas. Man vill väl inte heller råka reta upp honom så att han skickar en atombomb på Mexico eller nåt i ren ilska. (Lite som när man har med en mycket argsint och explosiv treåring att göra, man går på tå för att överhuvudtaget ta sig igenom dagen.)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 719
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp