Vilken typ av effekt jag anser vore märkbar?
Är det för mycket att önska ett slut på den här typen av bullying?
Vem som skulle offentligt tillrättavisa USAs president?
Jag tänkte egentligen inte så mycket på vem, utan mer på opinionen.
På opinionssiffrorna ser det ju ut som amerikanerna ger Donald Trump tummen upp, och tycker att det är lite av en frisk fläkt att få läsa morgontweets om Crooked Hillary och Rocket Man.
Och jag tänkte i andra hand på Republikanerna, som tyst har accepterat denna nya nivå på politisk retorik.
Samtidigt hoppas jag att vi närmar oss den dagen då någon annan världsledare sätter ned foten i en typisk Trumpsk handelsförhandling, och lite lakoniskt konstaterar:
"Sorry, but we actually don't need your business. Have a great day."
Och se'n går ut mot solnedgången, medan eftertexter rullar.
The End.
Känns lite som det är precis det Kina gör. De tar alla Trumps utspel och hot om handelskrig med lugn och säger inte så mycket samtidigt som de i det tysta utvidgar sitt inflytande. Jag vet att Kina och EU har knutit närmare band handelsmässigt under Trumps tid och att, tyvärr, Kina är det stort dominerande landet i de flesta afrikanska länder som producerar råvaror som krävs för tillverkning av bl.a elektronik och vitvaror. Kina bygger vägar, borrar brunnar, mutar vid behov, struntar fullkomligt i demokrati och att villkora sitt bistånd med preventivmedel och abort och demokratibyggande.
Gamla NAFTA som Trump med stort trumpetande avslutade eftersom det utnyttjade USA och att han minsann satt Mexiko och Kanada på plats har ersatts av USCMA (aka nya NAFTA) som är en uppdaterad version och om något är positivt för ffa Mexiko med sina krav på höjd dagslön för löntagare.
https://www.vox.com/2018/10/3/17930092/usmca-mexico-nafta-trump-trade-deal-explained
Trump-Johnsons mycket högljudda kommentarer om ett ökat handelsutbyte mellan USA och England efter Brexit måste ratificeras av HoR där demokraterna är i majoritet och inte kommer att göra det eftersom den Amerikanska-Irländska gruppen av ledamöter - där även många senatorer fö ingår kräver att den sk backstop som har varit kilen hela tiden och som Boris Johnson är stenhård över, måste lösas och undantas. Något speciellt handelsavtal mellan USA och England är därmed osannolikt, särskilt under den nuvarande mandatperioden. Vad Trump däremot har gjort är att göra världen osäkrare, inte över Nord Korea vars ledare är så instabil att ingen verkar veta vad han egentligen håller på med, utan genom embargot mot Iran. Ffa Irak är direkt beroende av iransk olja och när det stoppades så föll stora delar av återuppbyggnaden och freden i Irak och andra länder i Mellanöstern - lite som ringar på vattnet - i ruiner. Det här är något som en vanlig någorlunda välinformerad person förstår, ännu mer de policy wonks och experter som finns på State Department måste veta. Och källor, ja många av dem anonyma, har bekräftat att de försökt få Trump att förstå konsekvenserna av sitt handlande men utan framgång.
Det här är USA:s president som kallar vita rasister för bra människor, som dröjde med hjälpen när Puerto Rico lamslogs av tornados och sedan tyckte de klagade för mycket. Som ljuger oavbrutet, hånar människor med rörelsehinder, struntar fullständigt i lagar - enligt lag får ingen dokumentation i Vita Huset förstöras och river sönder så mycket dokument att det tydligen finns någon vars uppgift är att klistra ihop dem igen. Som inte ens kan hålla reda på namnet på staden där nio människor dog i en masskjutning två dagar efter.
Ärligt, en del av mig hoppas att han är dement eftersom det gör att han inte skulle vara ansvarig för sina egna handlingar. Alternativet är alltför skrämmande.