Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

Poängen är att du inte gör det till någon äldre heller bara sådär. Brist på respekt.
En person som ger sig in i leken får leken tåla, leken för Donald Trump är att kampanja för presidentposten och leken är det offentliga spel med uttalanden, twittranden, offentliga framträdande etc. Har man valt den vägen får man stå ut med att folk har åsikter om vad man gör och säger i sin egenskap av president, även mindre smickrande åsikter och spekulationer om mental hälsa. Det kommer med ämbetet.

Det vore konstigt om folk inte spekulerade om demens när en person av USAs dignitet uppträder som denne är dement. Det är upp till honom att visa att han är vid sina sinnes fulla bruk.
 
Att fundera på om en världsledare är dement pga uttalanden som är upp åt väggarna märkliga är inte brist på respekt... plus att har man ett sådant jobb får man tåla rätt hård granskning.

Där är vi inte överens helt enkelt.

Om man ser det som okej att hoppa på makthavare baserat på ålder, kön, ursprung eller vad det än må vara så sprids beteendet vidare till övriga samhället och medborgarna tar efter.
 
En person som ger sig in i leken får leken tåla, leken för Donald Trump är att kampanja för presidentposten och leken är det offentliga spel med uttalanden, twittranden, offentliga framträdande etc. Har man valt den vägen får man stå ut med att folk har åsikter om vad man gör och säger i sin egenskap av president, även mindre smickrande åsikter och spekulationer om mental hälsa. Det kommer med ämbetet.

Det vore konstigt om folk inte spekulerade om demens när en person av USAs dignitet uppträder som denne är dement. Det är upp till honom att visa att han är vid sina sinnes fulla bruk.

Menar du verkligen att han i din värld är konstigare nu än för fyra år sedan?

Att ha andra åsikter och värderingar är inget tecken på senilitet. Det är bara en nedsättande term som används mot honom.
 
Där är vi inte överens helt enkelt.

Om man ser det som okej att hoppa på makthavare baserat på ålder, kön, ursprung eller vad det än må vara så sprids beteendet vidare till övriga samhället och medborgarna tar efter.
Det har alltid varit så, att ju mer man sticker ut hakan dess mer får man tåla.

Nu hoppar ingen på USAs president pga kön/ålder/ursprung eller något liknande. Makthavare typ USAs president är utsatta för sin position, kommentarer kring exempelvis åldern utgår uteslutande från att han är president.
 
Menar du verkligen att han i din värld är konstigare nu än för fyra år sedan?

Vad har du fantiserat ihop det? Inte menar du väl att Donald Trump är den enda presidenten USAs historia? Jag nämner Donald Trump, men som ett exempel, det finns fler som kampanjat för att bli ledare för ett land, en religion, en världsorganisation etc.

Att ha andra åsikter och värderingar är inget tecken på senilitet. Det är bara en nedsättande term som används mot honom.
Jo åsikter, värderingar och agerande kan mycket väl vara en produkt av senilitet.

Har du verkligen så dålig koll att du inte hört liknande kommentarer om andra ledare i världen? Har du hört talas om Johannes Paulus II eller Brezhnev?
 
Det jag inte förstår är hur Donald Trump konsekvent klarar sig undan med att ge de allra flesta som han har ett horn i sidan till ett nedlåtande öknamn.
Ni kommer säkert ihåg Crooked Hillary, Slimeball James Comey, Rocket Man, Lyin’ Ted, Low Energy Jeb, Pocahontas, Psycho Joe...

Listan är lång;
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nicknames_used_by_Donald_Trump

Hur värdigt är detta en person som ska sitta på det som anses vara världstronen?
 
Det jag inte förstår är hur Donald Trump konsekvent klarar sig undan med att ge de allra flesta som han har ett horn i sidan till ett nedlåtande öknamn.
Ni kommer säkert ihåg Crooked Hillary, Slimeball James Comey, Rocket Man, Lyin’ Ted, Low Energy Jeb, Pocahontas, Psycho Joe...

Listan är lång;
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nicknames_used_by_Donald_Trump

Hur värdigt är detta en person som ska sitta på det som anses vara världstronen?
Vad menar du med att han klarar sig undan?

Tex har ju större delen av den demokratiska världens journalistkår stora problem med hur de ska hantera honom och hans utsagor. Och många av världens premiärministrar, presidenter och statsministrar osv har också sådana problem. Jag tror inte att Löfven var särdeles bekväm med Trump i den här ASAP-affären tex. Varken med att bli kallad talented, eller vad det nu var, eller med själva frågan om att lägga sig i ett rättsfall.

Å andra sidan har ju inte hans väljarstöd rasat till den fullt rimliga nivån Obefintligt. Så sett klarar han sig ju undan. (Egentligen oavsett om han blir omvald eller inte, han kommer inte att få 0 röster.)
 
Vad menar du med att han klarar sig undan?
Klarar sig undan, som att inte bli tillrättavisad på ett sätt som ger någon märkbar effekt.

Tex har ju större delen av den demokratiska världens journalistkår stora problem med hur de ska hantera honom och hans utsagor. Och många av världens premiärministrar, presidenter och statsministrar osv har också sådana problem.
Du beskriver det jag menar ganska träffsäkert.
 
Klarar sig undan, som att inte bli tillrättavisad på ett sätt som ger någon märkbar effekt.

vem skulle offentligt tillrättavisa USAs president med auktoritet så att det blir märkbar effekt, och vilken typ av effekt anser du är märkbar?

I och för sig har han blivit tillrättavisad mängder av gånger genom personal som slutat mer eller mindre i protest, mängder av artiklar med kritik av diverse slag och vad folk säger till honom privat kan vi bara gissa. Och vad som hänt utan tillrättavisanden kan vi bara sia om, kanske ett par världskrig....
 
vem skulle offentligt tillrättavisa USAs president med auktoritet så att det blir märkbar effekt, och vilken typ av effekt anser du är märkbar?

I och för sig har han blivit tillrättavisad mängder av gånger genom personal som slutat mer eller mindre i protest, mängder av artiklar med kritik av diverse slag och vad folk säger till honom privat kan vi bara gissa. Och vad som hänt utan tillrättavisanden kan vi bara sia om, kanske ett par världskrig....

Ingen skillnad alls antagligen. Rätt uppenbart att Trump bryr sig noll om tillrättavisningar. Han har ju t.o.m. gjort det till sin grej att vara anti-media och gå sin egna väg.
 
vem skulle offentligt tillrättavisa USAs president med auktoritet så att det blir märkbar effekt, och vilken typ av effekt anser du är märkbar?
Vilken typ av effekt jag anser vore märkbar?
Är det för mycket att önska ett slut på den här typen av bullying?

Vem som skulle offentligt tillrättavisa USAs president?
Jag tänkte egentligen inte så mycket på vem, utan mer på opinionen.
På opinionssiffrorna ser det ju ut som amerikanerna ger Donald Trump tummen upp, och tycker att det är lite av en frisk fläkt att få läsa morgontweets om Crooked Hillary och Rocket Man.

Och jag tänkte i andra hand på Republikanerna, som tyst har accepterat denna nya nivå på politisk retorik.



Samtidigt hoppas jag att vi närmar oss den dagen då någon annan världsledare sätter ned foten i en typisk Trumpsk handelsförhandling, och lite lakoniskt konstaterar:
"Sorry, but we actually don't need your business. Have a great day."

Och se'n går ut mot solnedgången, medan eftertexter rullar.
The End.
 
Vad menar du med att han klarar sig undan?

Tex har ju större delen av den demokratiska världens journalistkår stora problem med hur de ska hantera honom och hans utsagor. Och många av världens premiärministrar, presidenter och statsministrar osv har också sådana problem. Jag tror inte att Löfven var särdeles bekväm med Trump i den här ASAP-affären tex. Varken med att bli kallad talented, eller vad det nu var, eller med själva frågan om att lägga sig i ett rättsfall.

Å andra sidan har ju inte hans väljarstöd rasat till den fullt rimliga nivån Obefintligt. Så sett klarar han sig ju undan. (Egentligen oavsett om han blir omvald eller inte, han kommer inte att få 0 röster.)
Alltså det jag bara inte förstår är att hans eget parti Republikanerna inte gör uppror. Därför kan han bara fortsätta. Han är den högsta representanten för Republikanerna! Och de verkar inte bry sig.
 
Vilken typ av effekt jag anser vore märkbar?
Är det för mycket att önska ett slut på den här typen av bullying?

Svårt att avgöra orsaken till en ändring i beteende.

Vem som skulle offentligt tillrättavisa USAs president?
Jag tänkte egentligen inte så mycket på vem, utan mer på opinionen.
På opinionssiffrorna ser det ju ut som amerikanerna ger Donald Trump tummen upp, och tycker att det är lite av en frisk fläkt att få läsa morgontweets om Crooked Hillary och Rocket Man.

Och jag tänkte i andra hand på Republikanerna, som tyst har accepterat denna nya nivå på politisk retorik
.
Men det är väl snarast en effekt av hans beteende du söker än effekten att han ändrar sig, men det skulle glädja mig


Samtidigt hoppas jag att vi närmar oss den dagen då någon annan världsledare sätter ned foten i en typisk Trumpsk handelsförhandling, och lite lakoniskt konstaterar:
"Sorry, but we actually don't need your business. Have a great day."

Och se'n går ut mot solnedgången, medan eftertexter rullar.
The End.
Bra filmslut :)
 
Vilken typ av effekt jag anser vore märkbar?
Är det för mycket att önska ett slut på den här typen av bullying?

Vem som skulle offentligt tillrättavisa USAs president?
Jag tänkte egentligen inte så mycket på vem, utan mer på opinionen.
På opinionssiffrorna ser det ju ut som amerikanerna ger Donald Trump tummen upp, och tycker att det är lite av en frisk fläkt att få läsa morgontweets om Crooked Hillary och Rocket Man.

Och jag tänkte i andra hand på Republikanerna, som tyst har accepterat denna nya nivå på politisk retorik.

Samtidigt hoppas jag att vi närmar oss den dagen då någon annan världsledare sätter ned foten i en typisk Trumpsk handelsförhandling, och lite lakoniskt konstaterar:
"Sorry, but we actually don't need your business. Have a great day."

Och se'n går ut mot solnedgången, medan eftertexter rullar.
The End.

Känns lite som det är precis det Kina gör. De tar alla Trumps utspel och hot om handelskrig med lugn och säger inte så mycket samtidigt som de i det tysta utvidgar sitt inflytande. Jag vet att Kina och EU har knutit närmare band handelsmässigt under Trumps tid och att, tyvärr, Kina är det stort dominerande landet i de flesta afrikanska länder som producerar råvaror som krävs för tillverkning av bl.a elektronik och vitvaror. Kina bygger vägar, borrar brunnar, mutar vid behov, struntar fullkomligt i demokrati och att villkora sitt bistånd med preventivmedel och abort och demokratibyggande.

Gamla NAFTA som Trump med stort trumpetande avslutade eftersom det utnyttjade USA och att han minsann satt Mexiko och Kanada på plats har ersatts av USCMA (aka nya NAFTA) som är en uppdaterad version och om något är positivt för ffa Mexiko med sina krav på höjd dagslön för löntagare. https://www.vox.com/2018/10/3/17930092/usmca-mexico-nafta-trump-trade-deal-explained

Trump-Johnsons mycket högljudda kommentarer om ett ökat handelsutbyte mellan USA och England efter Brexit måste ratificeras av HoR där demokraterna är i majoritet och inte kommer att göra det eftersom den Amerikanska-Irländska gruppen av ledamöter - där även många senatorer fö ingår kräver att den sk backstop som har varit kilen hela tiden och som Boris Johnson är stenhård över, måste lösas och undantas. Något speciellt handelsavtal mellan USA och England är därmed osannolikt, särskilt under den nuvarande mandatperioden. Vad Trump däremot har gjort är att göra världen osäkrare, inte över Nord Korea vars ledare är så instabil att ingen verkar veta vad han egentligen håller på med, utan genom embargot mot Iran. Ffa Irak är direkt beroende av iransk olja och när det stoppades så föll stora delar av återuppbyggnaden och freden i Irak och andra länder i Mellanöstern - lite som ringar på vattnet - i ruiner. Det här är något som en vanlig någorlunda välinformerad person förstår, ännu mer de policy wonks och experter som finns på State Department måste veta. Och källor, ja många av dem anonyma, har bekräftat att de försökt få Trump att förstå konsekvenserna av sitt handlande men utan framgång.

Det här är USA:s president som kallar vita rasister för bra människor, som dröjde med hjälpen när Puerto Rico lamslogs av tornados och sedan tyckte de klagade för mycket. Som ljuger oavbrutet, hånar människor med rörelsehinder, struntar fullständigt i lagar - enligt lag får ingen dokumentation i Vita Huset förstöras och river sönder så mycket dokument att det tydligen finns någon vars uppgift är att klistra ihop dem igen. Som inte ens kan hålla reda på namnet på staden där nio människor dog i en masskjutning två dagar efter.

Ärligt, en del av mig hoppas att han är dement eftersom det gör att han inte skulle vara ansvarig för sina egna handlingar. Alternativet är alltför skrämmande.
 
Det här är USA:s president som kallar vita rasister för bra människor, som dröjde med hjälpen när Puerto Rico lamslogs av tornados och sedan tyckte de klagade för mycket. Som ljuger oavbrutet, hånar människor med rörelsehinder, struntar fullständigt i lagar
Glöm inte Grab ’em by the pussy, som enskilt hade avsatt vilken amerikansk politiker som helst - men här tryckte republikanska kvinnor upp t-shirts med texten ’Grab me by my pussy’.
 
För mig är Obama betydligt mera obehaglig. En person som är raka motsatsen till Trump på flera sätt: klassiskt vältalig, diplomatisk och polerad. Det fanns stora förhoppningar på honom och han fick Nobels fredspris för hur han framstod när han valdes. Resultatet blev utrikespolitiskt närmast en katastrof, med blodiga inbördeskrig i ett antal länder och en flyktingvåg som hotar destabilisera Europa och ett Kina som växer sig oroväckande starkt.

Det var nog en ögonöppnare för många för hur farligt det är att enbart se till ytan på en person eller organisation.

Jag har väldigt svårt att se hur någon öht kan likställa Obamas presidens med Donald Trump gällande oroligheter i världen .
 
Glöm inte Grab ’em by the pussy, som enskilt hade avsatt vilken amerikansk politiker som helst - men här tryckte republikanska kvinnor upp t-shirts med texten ’Grab me by my pussy’.


"Gran 'em by the pussy" var väldigt oskyldigt i jämförelse med Lewinskyaffären som inte ens avsatte Clinton.
 
"Gran 'em by the pussy" var väldigt oskyldigt i jämförelse med Lewinskyaffären som inte ens avsatte Clinton.
Ja smaken är olika, att ha en affär med en mycket yngre kvinna är kanske inte så smart av en president men förhoppningsvis handlade det om ömsesidig attraktion. Personligen tycker jag det är värre att tala om kvinnor som objekt och att göra vad men vill med objekten och som att grabba tag i könsdelarna.

En politiker i sverige kan överleva en affär med en kvinna, den kanske inte ens hamnar i tidningarna men jag tro inte vi i Sverige sänker oss så lågt att vi röstar fram en statsminister som talar nedsättande om objektet kvinna som man bara kan grabba tag i fittan på eller göra vad man vill med,
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 719
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp