Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Läs en gg till vad pufffan skrivit. Och tala om sedan för mig vad du utläste av den sista meningen. Vi fick det nog inte till samma sak.
Tja, eftersom man förr hade arbetshästar på spilta på natten, antar jag att fadern menade dels, att så ska de också göra, och dels, att en tämjd arbetshäst ska klara en uppbindning.
Och din variant?
 
Sv: Spiltor.

Vi har massor av vinte men min häst har just vunnit mästerskapet i att skyffla snö för att komma åt gräset - värre än en shettis:p
Sedan bor jag i Lund här har vi lervinter:p

Apo
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
nja, det är väl lite att ta i.. jag tror att långt fler ridskolor faktiskt har möjlighet till att ha hästarna ute i hage längre, det är bara en fråga om att antingen ta in hästarna för lunch eller kasta ut hö i hagen.. dvs arbete..
skulle spiltor förbjudas är det ombyggnad som gäller och det kostar pengar och extra arbetskraft från byggföretag.. de vanliga stallarbetarna tar juh hand om hästar och fodringar, inte ombyggnad av ett helt stall..

Välkommen ner till min ända av landet här finns ett antal ridskolor inom kort resväg där hästarna har mycket mycket begränsade utemöjligheter. Många av dem ser vintertid inte något annat än ridhuset eftersom det används som rasthage vintertid och de går lektion där på eftermiddag kväll. Privathästarnas ägare får i ett par av dessa stall ta kölapp till de rasthagar som finns och har de tur lyckas de tillförskansa sin häst en timmes utevistelse per dygn i hagar som är i skolådestorlek.
Naturligtvis ingår det inte i de anställdas arbetsuppgifter att bygga boxar, det har man byggföretag, kommunalgubbar alternativt ridklubbens glada ideella frivilliga till, beroende på hur klubben väljer att lösa problemet.
Allt inom hästbranschen kostar pengar och det är ett jäkla kackel varje gång det införs förändringar. När det kom krav på bättre ventilation och bredare stallgångar för evigheter sedan höll varenda ridskola och häststall på att gå under då med men konstigt nog som av ett mirakel löstes problemen och majoriteten av dessa ställen finns fortfarande kvar....


BeastieBabe skrev:
vad skulle du göra om du hade en sån häst som dessutom trivdes i spilta? skulle du ändå köra ut 6 kärror skitigt strö varje dag och lägga in 7 nya spånbalar á 70 kr varje dag (420 kr/dag)?
Nu trivs inte min häst i spilta, hon är bakskygg och klaustrofobisk. Men hon är en tvättäkta gris i boxen:mad:
Pga dammallergi står hon på spån och jag har en nätt spånkostnad på damen på ca 150 kronor/vecka totalt 6600/år.
Även om hon inte varit klaustrofobisk och bakskygg så skulle jag inte drömma om att binda upp hene i en spilta bara för att spara pengar på spån även om jag helt klart kunde lägga sparade pengar på annat.
Jag vet ingen ridskola eller större stall som köper spån i småbalar, gör de det ska de faktiskt ha en stor fet smäll för att de är så ekonomiskt oansvariga. Majoriteten av alla de stora ställen jag har sett som an vänder spån köper in det löst i stora kontainrar och då är priset definitivt lägre för motsvarande mängd i småbal.

Har man häst eller driver hästverksamhet får man betala vad det kostar annars får man begränsa mängden verksamhet och låta bli att ha häst.Skulle jag tvinga min rädda svårstimulerade häst att stå i spilta för att jag kan spara 400:-/månad med allt vad de skulle innebära med extra arbete i hanteringen för att hon är överspänd - inte en chans!

Apo som inte bryr sig om att hennes häst kan uppfattas som oriktig
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
Vi har massor av vinte men min häst har just vunnit mästerskapet i att skyffla snö för att komma åt gräset - värre än en shettis:p
Sedan bor jag i Lund här har vi lervinter:p

Apo

Man undrade ju när du sa att att era hästar kunnde äta gräs året om. Usch då här får vi iaf en riktig vinter, även om det är lite jobbigt vid vissa tidpunkter...

Min nöjer sig tydligen med att äta snö, det brukar hon stå å göra rätt ofta när jag kommer.
 
Sv: Spiltor.

härom dagen hade pållan snö långt upp i pannan för hon stod med nosen i en snödriva och grävde fram några vissna grässtrån.
Här nere är det ganska vanligt att hästarna har lera en bra bit upp på knäna när de är ute vintertid. I alla fall i de flesta stall jag har stått i. Har bara två undantag på 20 år:crazy:
Man kan ju undra över om det hade varit för mycket begärt att få riktigt anlagda vinterrasthagar med tanke på vad man har betalt i vissa stall genom åren:mad:

Apo
 
Sv: Spiltor.

Jo vissa stall har sina priser det måste jag hålla med om. Så visst hade man nog kunnat tyckt att dom skulle kunna ha riktiga vinterhagar. Vi har ju inte riktigt det där lerproblemet vi har mera ett pulsa i snö problem när man ska plocka in hästen, man är helt röd å svettig när man kommer in så då har man redan fått sin motion :D
 
Sv: Spiltor.

Tyckte nämligen det var väldigt konstigt att du drog paralleller till lösdriften, en form av hästhantering som inte eg hör hemma i debatten spiltans vara eller inte. (Antingen stallar man upp eller väljer man det ultimata till sin häst)

Min variant var en variant på din sista variant. Att en riktigt och väl hanterad häst ska klara att bindas upp. Inte att det är synd om hästar som står i spilta och inte få gå på lösdrift. Ngt som jag tror är fjärran för gamla farsan.
 
Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Tyckte nämligen det var väldigt konstigt att du drog paralleller till lösdriften, en form av hästhantering som inte eg hör hemma i debatten spiltans vara eller inte. (Antingen stallar man upp eller väljer man det ultimata till sin häst)

Min variant var en variant på din sista variant. Att en riktigt och väl hanterad häst ska klara att bindas upp. Inte att det är synd om hästar som står i spilta och inte få gå på lösdrift. Ngt som jag tror är fjärran för gamla farsan.

Jag anser att lösdrift tillhör debatten om hur man ska hålla betesdjur, precis som bönderna diskuterar sina djurhållning. Jag vet att frågeställningen var spilt/box, men det är konstigt när man inte diskuterar "hästförvaringen" i sin helhet. Lösdriftsalternativet behövs hängande som motpol till spiltan, som befinner sig på sin kant av de tre.
Det är mystiskt att reglerna för ko-hållning är mer humana till djurets fördel än hästreglerna, då man kan se att hästen har lika mycket rörelsebehov som kor, kanske tom mer?
Vad jag vet, finns väl ingen regel alls för utevistelse för hästar, som det gör för kor?
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
hundar och hästar kan inte riktigt jämföras.. en hund eller till och med flera hundar kan vara lösa runt barn, men att ha en flock hästar lös runt barn är ganska farligt.. hästarna får för sig att barnen har godis och flockinstinkten tar över, hästarna hotar varandra och ett barn eller kanske en vuxen hamnar emellan..

hästar ÄR större och farligare än hundar..

privata, dvs inte 4 st olika människor varje dag som ska in och ut.. det är skillnad på ridskolehästar och privathästar, visst skaffar man tåligare hästar till ridskola MEN ändå så är det inte speciellt bra enligt mitt tycka att erbjuda dom en fristad dsom dom själva kommer att beskydda om de känner för det..
dock ska dom få vara hästar i hagen och bör ha en rejäl utevistelse..



nja, det sparar även strö, arbetskraft och tid..

Att hästar är större än hundar är visserligen sant... men jag skulle knappast kalla hundar för ofarliga, det är inte för inte som vissa kriminella har hundar mer eller mindre som vapen.
Att sätta en unge med fickorna fulla av godis mitt i en flock med pitbulls skulle nog inte vara någon bra idé...

Har du ställt dig själv frågan VARFÖR en häst kan få för sig att försvara sin box ?
När du har funnit svaret på den frågan så vet du hur man undviker olyckor, som du skulle anse beror på att hästen står i box istället för spilta.

Jag har haft ett antal hästar på torvbädd, i box, och ofta kan man komma ner i en torvbal per 2 veckor, dvs en 50-lapp i veckan.
Och jag vet inget som är så snabbmockat som torvbädd, utom förståss en gång om året när man tömmer boxen inför sommarens storstädning...
Dessutom så är det lätt att bli av med torvdynga, man kan tom få betalt för den, till skillnad från spån som man kan få frakta iväg i container för deponi och titta på när tiotusenlapparna flyger iväg.
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Att hästar är större än hundar är visserligen sant... men jag skulle knappast kalla hundar för ofarliga, det är inte för inte som vissa kriminella har hundar mer eller mindre som vapen.
Att sätta en unge med fickorna fulla av godis mitt i en flock med pitbulls skulle nog inte vara någon bra idé...

Har du ställt dig själv frågan VARFÖR en häst kan få för sig att försvara sin box ?
När du har funnit svaret på den frågan så vet du hur man undviker olyckor, som du skulle anse beror på att hästen står i box istället för spilta.

Jag har haft ett antal hästar på torvbädd, i box, och ofta kan man komma ner i en torvbal per 2 veckor, dvs en 50-lapp i veckan.
Och jag vet inget som är så snabbmockat som torvbädd, utom förståss en gång om året när man tömmer boxen inför sommarens storstädning...
Dessutom så är det lätt att bli av med torvdynga, man kan tom få betalt för den, till skillnad från spån som man kan få frakta iväg i container för deponi och titta på när tiotusenlapparna flyger iväg.
Kriminella med hundar har valt en ras som är mer benägna till att vakta, och dom uppfostrar dem även till att vakta och hota..
såsom du jämför det så är det ett gäng pitbulls jämfört med ett gäng hingstar och ett brunstigt sto..
sånt förekommer inte på ridskola, och inte på hunddagis heller..

varför en häst försvara sin box är för att dom KAN och dom tillåts till att göra det.. en häst i spilta kan inte och tillåts därmed inte att göra det.. vad är det för fel med det?

de ridskolor jag känner till använder spån, och de går inte att ha bädd när alla skötarna vill mocka åt sina sköthästar.. bädden rivs upp och hela stallet stinker = hästarna får strålröta.. dessutom gör den mörka torven att man måste färgsätta stallet ljusare, och den ljusare färgen blir skitig av båge hästar och torv = stallet ser jätteskitigt ut..

Vi har ett företag här som hämtar gödslet gratis och återvinner det och tjänar pengar på det själva.. så här betalas det inget för gödseltömmningen..
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
Välkommen ner till min ända av landet här finns ett antal ridskolor inom kort resväg där hästarna har mycket mycket begränsade utemöjligheter. Många av dem ser vintertid inte något annat än ridhuset eftersom det används som rasthage vintertid och de går lektion där på eftermiddag kväll. Privathästarnas ägare får i ett par av dessa stall ta kölapp till de rasthagar som finns och har de tur lyckas de tillförskansa sin häst en timmes utevistelse per dygn i hagar som är i skolådestorlek.
Naturligtvis ingår det inte i de anställdas arbetsuppgifter att bygga boxar, det har man byggföretag, kommunalgubbar alternativt ridklubbens glada ideella frivilliga till, beroende på hur klubben väljer att lösa problemet.
Allt inom hästbranschen kostar pengar och det är ett jäkla kackel varje gång det införs förändringar. När det kom krav på bättre ventilation och bredare stallgångar för evigheter sedan höll varenda ridskola och häststall på att gå under då med men konstigt nog som av ett mirakel löstes problemen och majoriteten av dessa ställen finns fortfarande kvar....

Nödvändigt uppdateringar av stallet är givetvis självklart, därför tycker jag att just detta med hagarna är så mycket viktigare, dvs det ska finnas en viss area per häst beroende på om hur många hästar man har.. (dvs 2 hästar=1 ha, är det fler kan man minska lite, dvs 20 hästar=6-7 ha och inte 10 om det inte är möjligt)
samt att det ska finnas en minstatid som hästarna bör vara i hage, t.ex 6 eller 8 timmar.. till och med 6 timmar är juh en enorm förbättring för många hästar, t.ex dom du beskriver :(
och också en maxtid på tiden av uppstallning över natten.. ex max 10 timmar, från 21:00 till 7:00 om inte boxvila har föreskrivits av veterinär..

det här med ventilation och bredare stallgång var ju en nödvändig sak, olyckrisken minskades rejält med bredare stallgågar och hästarna blev friskare med bättre ventilation..
och hagvistelse har ett syfte, hästarna får vara ute och röra på sig själva utan att behöva "gå i koppel" i ridhuset..

men vad har borttagandet av spiltor för syfte?

det är just därför jag tror att det kommer att bli en hejdundrande diskussion om detta för att det egentligen inte behövs sålänge spiltorna är av rätt mått, stallmiljön är bra och hästarna trivs..

apocalypsen skrev:
Nu trivs inte min häst i spilta, hon är bakskygg och klaustrofobisk. Men hon är en tvättäkta gris i boxen:mad:
Pga dammallergi står hon på spån och jag har en nätt spånkostnad på damen på ca 150 kronor/vecka totalt 6600/år.
Även om hon inte varit klaustrofobisk och bakskygg så skulle jag inte drömma om att binda upp hene i en spilta bara för att spara pengar på spån även om jag helt klart kunde lägga sparade pengar på annat.
Jag vet ingen ridskola eller större stall som köper spån i småbalar, gör de det ska de faktiskt ha en stor fet smäll för att de är så ekonomiskt oansvariga. Majoriteten av alla de stora ställen jag har sett som an vänder spån köper in det löst i stora kontainrar och då är priset definitivt lägre för motsvarande mängd i småbal.

Har man häst eller driver hästverksamhet får man betala vad det kostar annars får man begränsa mängden verksamhet och låta bli att ha häst.Skulle jag tvinga min rädda svårstimulerade häst att stå i spilta för att jag kan spara 400:-/månad med allt vad de skulle innebära med extra arbete i hanteringen för att hon är överspänd - inte en chans!

Apo som inte bryr sig om att hennes häst kan uppfattas som oriktig

alla hästar är inte exakt som din häst.. majoriteten av alla de andra klarar av att stå i spilta helt perfekt, även om ägarna gråter blod och tror att deras älskling kommer att avlida efter 5 minuter..
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
. majoriteten av alla de andra klarar av att stå i spilta helt perfekt, även om ägarna gråter blod och tror att deras älskling kommer att avlida efter 5 minuter..

:bow: :bow: SÅ SANT!!!
Detta är ju uppenbart ett mycket känsligt ämne för bla ovanstående. Men det går inte att komma ifrån att hästen blir lättare att hantera om den stått i spilta, Med det är det inte sagt att den alltid måste stå i spilta eller att alla hästar gillar/kan det! Men det är samma sak med de i box. Alla gillar inte det, dom kan inte försvara sig och dom kan vandra.

Någonstans har jag läst en undersökning på spilta vs box. Resultatet visade att spilthästar hade betydligt mindre stallovanor och utvecklade fantastiskt mycket mindre olater än hästar i box!!

:)
 
Sv: Spiltor.

I stallet där jag håller till finns det plats för över 30 hästar och det är en människa som fodrar,lägger på täcken och tar ut dom på morgonen, en annan som tar in, fodrar och tar av täcken på eftermiddagen, en tredje som rider hästen och för det mesta en fjärde människa som fodrar hästen på kvällen...och trots att ALLA hästarna står i box så har vi inte haft några allvarliga olyckor på många år nu.

Jag håller fortfarande fast vid att om man ser till att välja "rätt" hästar och ser till att banka in lite hästvett i skallen på dom som hanterar hästarna OCH ser till att hästarna får busa av sig med andra hästar ute i hagen, så kommer det att vara lika säkert att ha hästarna i boxar som i spilta, även på en ridskola.

Jag har ofta (definitivt inte hos alla) upplevt att hästar som tidigare har stått uppstallade på ridskola har "tell-tale-signs" på dålig hästhantering, och det är nog där som de flesta av olyckorna har sin grund.

Ps. kan tillägga att om man hanterar en pittbull RÄTT, så kan det bli
en väldigt tillgiven och kelig hund...
 
Sv: Spiltor.

Angående torven förresten...
Låter man bli att riva upp bädden och ser till att kratta ner några kilo med kalkmjöl ibland så luktar torven MINDRE än spånet.
Om nu skötarna vill mocka så kan man ju UTBILDA dom, inte sant.
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Angående torven förresten...
Låter man bli att riva upp bädden och ser till att kratta ner några kilo med kalkmjöl ibland så luktar torven MINDRE än spånet.
Om nu skötarna vill mocka så kan man ju UTBILDA dom, inte sant.
det finns alltid folk som inte är skötare som kommer och hj'älper till med mockning, och man kan inte utbilda ALLA som kommer till stallet i hur man gör juts här.. det är nog så jobbigt när man arbetar i stall och det kommer praoelever som dessutom är skötare, dom kan inte mocka, och har inte lärt sig på sista dagen heller.. men dom vill..
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
I stallet där jag håller till finns det plats för över 30 hästar och det är en människa som fodrar,lägger på täcken och tar ut dom på morgonen, en annan som tar in, fodrar och tar av täcken på eftermiddagen, en tredje som rider hästen och för det mesta en fjärde människa som fodrar hästen på kvällen...och trots att ALLA hästarna står i box så har vi inte haft några allvarliga olyckor på många år nu.

4 personer totalt var dag (och samma 4 personer varje dag jämt) dvs under 1 år är det fortfarande bara 4 olika personer.
är HELT annat än
6 stallarbetare och 2 skötare (8 konstanta personer) och 3 som rider lektion 2 som bara ska in å klappa = 5 st olika per dag under 9 av årets alla månader (ca 1300 personer).. så över 1000 personer går in till en ridskolehäst under ett år.. och 4 till en privathäst.. vem tror du blir mer benägen till att vakta sin box och sparka folk som kommer?

så sluta jämföra en privathäst i privatstall med en ridskolehäst på ridskola, det är HELT olika stallmiljöer!

Tacitus skrev:
Jag håller fortfarande fast vid att om man ser till att välja "rätt" hästar och ser till att banka in lite hästvett i skallen på dom som hanterar hästarna OCH ser till att hästarna får busa av sig med andra hästar ute i hagen, så kommer det att vara lika säkert att ha hästarna i boxar som i spilta, även på en ridskola.

Ja, det är väl klart.. men vad är det som säger att spiltorna MÅSTE bort egentligen då? om du nu erkänner att spiltorna är säkrare för eleverna?

Tacitus skrev:
Jag har ofta (definitivt inte hos alla) upplevt att hästar som tidigare har stått uppstallade på ridskola har "tell-tale-signs" på dålig hästhantering, och det är nog där som de flesta av olyckorna har sin grund.

Ps. kan tillägga att om man hanterar en pittbull RÄTT, så kan det bli
en väldigt tillgiven och kelig hund...

jag har aldrig sagt att alla pitbulls är hundar som är otrevliga och vaktar.. alla hundar blir trevliga hundar om dom uppfostras på ett rätt och trevligt sätt.. precis som att pudlar kan vara vaktiga och bitas om dom uppfostras till det..

ja, dålig hästhantering, dålig stallmiljö, dålig utevistelse, dåliga regler i stallet.. allt bidrar till att hästar utvecklar hotbeteende OCH ovanor..
vad ska man jobba med då?
fixa stallmiljön eller byta ut hästarna? nästan ALLA hästar blir dåliga i dålig stallmiljö, oavsett hur bra dom är innan..
 
Sv: Spiltor.

Jag menar inget annat än att de flesta olyckor inträffar för att folk inte kan "tänka häst".
Inte att spiltor automatiskt skulle vara säkrare.

Jag fattar överhuvudtaget inte varför i h-v++e folk ska tränga sig in till hästen vare sig den står i box eller spilta, i synnerhet inte för att klappa på hästen.
Det är lika respektlöst som att ringa till nån mitt i natten...eller knacka på och förvänta sig att bli insläppt klockan 03:15.
Hämta ut hästen och bind upp den i stallgång eller annat lämpligt utrymme om du ska rykta/sadla, låt hästen vara ifred annars.
Finns det inte uppbindningsplatser så att det räcker så är det dags att bygga om, finns det inte tid så är det dags att dra ner på antalet
elever.

Och lär elever och hästar att umgås med ÖMSESIDIG respekt för varandras intigritet...

Det viktigaste i nya lagen anser jag är kravet på utevistelse, en häst som står uppbunden i sin spilta ett MINIMUM av tiden, max sådär en 8 timmar på ett dygn...tycker inte jag är hela världen förutsatt att den får umgås med andra hästar ute i hagen en rejäl stund varje dag.

MEN... du verkar vilja ha det till att boxar är ett otyg för både hästar och människor och så är inte fallet.
Boxar är utomordentligt bra boende för hästar...men man måste kanske våga tänka om lite om man inte har vant sig vid annat än spiltboende.

Det finns massor av fördelar för hästarna med boxar, och att inte göra det bästa för hästen bara för att man vill tjäna in några korvören är skamligt.
 
Sv: Spiltor.

Många hästar dör varje år för att de skadat sig i spiltan, oftast pga uppbindningen. bl a Min favorithäst för massa år sedan lyckades bli kvävd då hon fastnade i uppbindningen o halsringen på något viss.
Nu säger jag inte alla ridskolor, men i många så står hästarna i spiltorna nästan hela dagen och hästarnba får så lite hö/hösilage så inte änns ts kvoten blir uppfylld. Måste vara tråkigt att stå i spilta o sen kanske det kommer än jävla massa människor in och ut ur spiltan hela tiden, om jag var häst hade jag bitits och sparkats.
Jag har inte spiltor till våra hästar, men jag tycker nog inte att det skulle vara olagligt att ha spiltor, däremot bör ridskole hästarna få mer utevistelse,räcker inte bara med marchering i ridhuset, jajja det hör inte till saken!
 
Sv: Spiltor.

Många hästar dör även när de står i box. Fastnar på möjliga och omöjliga ställen. Många hästar är tvungna att avlivas för de går i hage, bryter ben, spetsar sig på pinnar. En del stryker med för att de går i flock, får benet avsparkat t.ex. Finns de som råkar ut för obehag i transport, transportsjukan........................................

Förbjud hela skiten............
 
Sv: Spiltor.

Det jag tycker är riktigt trist är att det ska behöva lagstiftas om utevistelse, det är ju en sån sak som borde vara självklar för alla som någonsin har träffat en häst.

Hästar som står inne mycket, dvs mer än sådär 8-10 timmar per dygn, är jag helt övertygad om har det bättre i boxar än i spiltor.
Bara en sån sak som att hästar är gjorda till att äta från marken, inte från höhäck...

Det är dags att man skärper till en del av hästhållningen här i landet, många är väldigt duktiga, men det finns skräckexempel på ställen som inte ens har några hagar att släppa ut hästarna i...som tror att hästen får alla behov tillfredställda i skrittmaskiner och ridhus...och som har stressade och understimulerade hästar i spiltor, av iver över att spara småpengar eller för att dom inte kan hantera sina hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 066
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp