Sv: Spiltor.

Jag anser att alla hästar skall kunna bindas upp. Sedan om det är i en spilta eller i gången har inte så stor betydelse. Folk som kommer hit brukar säga att deras hästar minsann inte kan stå uppbundna i någon spilta inte. Jag brukar le mot dom och fråga lite fint om dom hade hästen lös i transporten..........
 
Sv: Spiltor.

:rofl:

Den var bra, måste pröva den någon gång, det hör man ofta.. Får nog dom flesta att tänka om..:rofl:
 
Sv: Spiltor.

haha, ja det är alltid bra att ha något att säga när folk vräker ur sig sånt.. ;)

alla hästar bör kunna stå uppbunda iallafall på gången när man håller på med dom.. men det finns ju vissa som blivit sämre behandlade och faktiskt får panik när dom lämnas ensamma i en spilta..
men de flesta hästar kan stå i spilta även om ägarna inte tror det.. ;)
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Jag anser att alla hästar skall kunna bindas upp. Sedan om det är i en spilta eller i gången har inte så stor betydelse. Folk som kommer hit brukar säga att deras hästar minsann inte kan stå uppbundna i någon spilta inte. Jag brukar le mot dom och fråga lite fint om dom hade hästen lös i transporten..........

Den var bra :rofl:
 
Sv: Spiltor.

Russin8 skrev:
Den var bra! Vad brukar du få för svar?

Tänk er själva....En dam i sina bästa år i fina kläder med att arab sto vid sidan som tittar på mina slitna jeans och säger med näsan i vädret."men det är juuu en heeelt annnan sak" lilla vän.... Dom har faktiskt en bom bak.
Då brukar jag säga. "Ursäkta, sa du en bred bak? Då sätter dom näsan i vädret och frågar vart dom skall ställa sin häst....
 
Senast ändrad:
Sv: Spiltor.

*kl*
Jag tänkte lägga fram min åsikt - med risk för att bli påhoppad, idiotförklarad och bortkörd:devil:

Om eventuella lagförsla om utevistelse och spiltors icke-varande går igenom, spelar det ingen roll vilket av dem som går igenom först när det gäller landets ridskolor. Båda är lika förödande för många av Sveriges ridskolor.
Ridskolor fyller en viktig funktion för många hästintresserade och men jag tycker faktiskt att det är mer än hög tid att ridskolorna tar sig i kragen och ser över saker och ting. Många ridskolor kan inte leva upp till rekomenderad utevistelse och ännu fler har dispenser för för stallar med små boxar/spiltor, dålig ventilation, trånga stallgångar mm.
Ska man lära ut ridning och hästhållning får man ju börja med att leva upp till de krav och regler som redan finns.

Sedan ska man inte måla f-n på väggen när det gäller ekonomi, för ett eventuellt godkännande av lag mot spiltor, kan innebära att det för ridskolornas del kan vaskas fram bidrag på både det ena och andra sättet. Bara för att en kommun inte har möjlighet att ge pengar betyder inte att alla kommuner säger nej. Det kan finnnas pengar på regional och statlig nivå. En del av dessa lagar ger även möjlighet till EU-bidrag.

Min egen häst ställer jag i box och jag har massor med sysselsättning åt henne eftersom hon är lite av ett damp-barn och kräver mycket sysselsättning.
Innan jag nu blir åthutad och får goda råd tänker jag tala om att hon är ute mer än 8 timmar per dag, rids minst en timme och pysslas i mängder med. Hon går i stora hagar med gräs året runt och har en mycket varierad träning med hopp, dressyr, tömkörning och uteridning. Hon är en kontrollfreak och måste hela tiden kolla upp vad som pågår, dessutom är hon klaustrofobisk. Att ha henne i hästtransport är alltid lika intressant, man vet aldrig hur det slutar.

Gamle hästen spenderade ett år i spilta efter att större delen av sitt liv ha stått i box. Det resulterade i muskelspänningar i nacke/hals och en förkärlek till att gnaga trä. Detta trots att han stod i en spilta avsedd för en ardenner (pinnigt vbl) och han var ute i stora hagar 14h/dygn och reds.

Spiltor är i mina ögon bra när man tränar/hanterar en unghäst, men jag skulle inte binda upp en häst där över natten om jag inte var tvungen.

Vad det gäller olyckor så kan säkert alla här rabbla upp dödsolyckor och allvarliga skador oavsett vad vi diskuterar inom hästvärlden så jag tycker det är dålig argumentation.

Jag tycker inte att man ska förbjuda spiltor, men innan alla spiltivrarna sätter igång och hurra - jag anser att reglerna om spiltor skall skärpas!
Jag anser att många spiltor är för mörka och att de bjuder för lite sysselsättning för hästen.
Jag anser också att tiden för hur länge en häst ska stå i spilta ska vara reglerad eftersom en häst inte mår bra av att stå uppbunden på det viset hur länge som helst.
Det ska ställas högre krav på utevistelse om man har hästar i spilta.
Många av er här som talar er varma för spiltor har era hästar ute länge och de är aktiva, vilket är bra. Men långt ifrån alla som har hästar i spiltor är lika duktiga som ni är.
En häst är mer begränsad i rörelse i en spilta än en häst är i en box. Det kan man ingalunda komma undan.
Gamle hästen hästen var tokig i att rulla sig i sitt spån. Under det året han stod i spilta rullade han sig inte en enda gång. Första gången han kom in i en box efter det spenderade han nästan en timme med att rulla och gno sig i spånet.

Jag tror inte att tiden för spiltförbud är än, jag tycker att krav på utevistelse är mycket viktigare, men så småning om skulle jag vilja att spiltor försvann som ett alternativ till box. Däremot i utbildningssyfte får de gärna vara kvar. Det är toppen att kunna arbeta med oroliga och obstinata unghästar i en spilta. man lär dem vara uppbundna, de kan stå där och käka lunch, det är lättare att hantera dem där när man borstar och sadlar mm och i viss mån ser jag spiltan som ett förstadie till att lastträning. Men nattetid vill jag att hästarna ska vara i en box, där de kan ligga och snusa i sitt spån/halm och rulla sig lite om de känner för det.

Apo
 
Sv: Spiltor.

En liten undran bara, ni har alltså inte vinter hos er :p

Jo precis, krav på minimimåt å ljusa fina stall där hästarna ser ut på stallgången å bra med hagtid.

Min står i box å tyvärr måste jag säga som så att just hon rör sig som om att hon hade en spilta dock har ju det en anledning. På förra stället stog min häst uppbunden i sin box, desutom i ett hörn kan tillägas. Visst dom släpte löss henne på nätterna men hon han ju ändå stå där från 3-4 till 8-9 uppbunden i ett hörn.

Skulle även gärna ha hästen min ute lite längre men stallägaren vill inte det å då får jag respektera det. Jag är nöjd i övrigt å alla kommer överens, vilket alla inte gjorde på förra stället med mer utevistelse. Å att det är trevligt i stallet är för mig viktigare eftersom att hästen påverkas av att det inte är bra mellan det olika folket som är i stallet.
 
Sv: Spiltor.

apocalypsen skrev:
Om eventuella lagförsla om utevistelse och spiltors icke-varande går igenom, spelar det ingen roll vilket av dem som går igenom först när det gäller landets ridskolor. Båda är lika förödande för många av Sveriges ridskolor.

Apo

nja, det är väl lite att ta i.. jag tror att långt fler ridskolor faktiskt har möjlighet till att ha hästarna ute i hage längre, det är bara en fråga om att antingen ta in hästarna för lunch eller kasta ut hö i hagen.. dvs arbete..
skulle spiltor förbjudas är det ombyggnad som gäller och det kostar pengar och extra arbetskraft från byggföretag.. de vanliga stallarbetarna tar juh hand om hästar och fodringar, inte ombyggnad av ett helt stall..

apocalypsen skrev:
Gamle hästen spenderade ett år i spilta efter att större delen av sitt liv ha stått i box. Det resulterade i muskelspänningar i nacke/hals och en förkärlek till att gnaga trä. Detta trots att han stod i en spilta avsedd för en ardenner (pinnigt vbl) och han var ute i stora hagar 14h/dygn och reds.

Apo

Då är det ju en häst som är van med att stå i box.. det finns ju exempel som är helt tvärtom, hästar som ligger ner helt på platten i spiltan, slappnar av hur lätt som helst, men i box står hästen med huvet i hörnet och längs ena sidoväggen, vågar inte lägga sig för att den inte har utsikt bakåt när katten går på stallgången..
samt grisarna.. står(och ligger och sover) lugnt och snällt i spilta men i box är det rena äggröran i boxen, allt urin-träck-ströet måste ut och ersättas med nytt..

vad skulle du göra om du hade en sån häst som dessutom trivdes i spilta? skulle du ändå köra ut 6 kärror skitigt strö varje dag och lägga in 7 nya spånbalar á 70 kr varje dag (420 kr/dag)?

apocalypsen skrev:
Jag tycker inte att man ska förbjuda spiltor, men innan alla spiltivrarna sätter igång och hurra - jag anser att reglerna om spiltor skall skärpas!
Jag anser att många spiltor är för mörka och att de bjuder för lite sysselsättning för hästen.
Jag anser också att tiden för hur länge en häst ska stå i spilta ska vara reglerad eftersom en häst inte mår bra av att stå uppbunden på det viset hur länge som helst.
Det ska ställas högre krav på utevistelse om man har hästar i spilta.
Många av er här som talar er varma för spiltor har era hästar ute länge och de är aktiva, vilket är bra. Men långt ifrån alla som har hästar i spiltor är lika duktiga som ni är.

Apo

helt klart behöver reglerna för spiltor och stall i allmänhet skärpas..
det som idag kallas rekommendationer ska vara lag, som rekommendationen på luftvolymen per häst, 40 kubik för box och 30 kubik för spilta, det bör även vara lag på hur länge hästen ska stå i spiltan utan stimulans samt att det ska vara en viss utsikt från uppbindningsringen, dvs ett visst gradantal eller en viss motsatt yta ska gå att se..
samt minimimåtten borde ökas.. nu är den på mkh+10cm men den bör vara på iallafall mkh*1,15.. så för en maxad d-ponny blir det 170 cm bred spilta istället för bara 158, dvs 12 cm till.. det tycker jag är lagomt efter att en av d-ponnierna på ridskolan fick storhästspilta i det måttet..

Mvh Maria L
 
Sv: Spiltor.

Det är en väldig massa människor här som verkar anse att det är säkrare med spiltor än boxar för att annars kan hästarna anfalla de stackars barnen...

Om ni håller på med hundar så inte f-n binder ni upp hunden i spilta för att barnen ska kunna klappa på hunden heller ?
Nej, då väljer man ut tålmodiga hundar och lär barnen vad man ska göra och inte göra med hunden.

Välj ut stresståliga hästar till ridskolorna och lär ungarna att tänka häst så ska ni se att dom överlever även om hästen står i box.

Vad jag har sett i stallar runt om i riket så står övervägande delen av privata ridhästar/ponnyer uppstallade i box, utan att antalet olyckor är märkbart högre, trots att även dom ofta hanteras av barn.

Vissa ridskolor kommer att få problem med ny lagstiftning med krav på utevistelse och boxboende, men på sikt kommer ridskoleverksamheten att återhämta sig.
Vissa ridskolor och även andra anläggningar kan komma att tvingas flytta, men på sikt kommer detta bara att vara bra för hästeriet.

Dessutom anser jag att det är bedrövligt om man skulle sätta några människors fritidsnöje före hästarnas bästa.

Kan tillägga att jag förutom att rida även kör och har kört in hästar som har stått hela sitt liv i box, jag binder upp hästar som har stått hela livet i box, jag har lasttränat och LASTAT hästar som har stått hela sitt liv i box.Och med torvbädd så gör dom flesta boxhästar inte heller av med så fruktansvärt mycket strö.

Det enda argumentet för spilta som inte går att prata bort är att det kräver mindre golvyta och färre uppbindningsplatser för rykt mm.
Men ökad golvyta går att fixa fram ganska enkelt...
Sverige är trots allt ganska glesbefolkat.
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Det är en väldig massa människor här som verkar anse att det är säkrare med spiltor än boxar för att annars kan hästarna anfalla de stackars barnen...

Om ni håller på med hundar så inte f-n binder ni upp hunden i spilta för att barnen ska kunna klappa på hunden heller ?
Nej, då väljer man ut tålmodiga hundar och lär barnen vad man ska göra och inte göra med hunden.

Välj ut stresståliga hästar till ridskolorna och lär ungarna att tänka häst så ska ni se att dom överlever även om hästen står i box.

Vad jag har sett i stallar runt om i riket så står övervägande delen av privata ridhästar/ponnyer uppstallade i box, utan att antalet olyckor är märkbart högre, trots att även dom ofta hanteras av barn.

Vissa ridskolor kommer att få problem med ny lagstiftning med krav på utevistelse och boxboende, men på sikt kommer ridskoleverksamheten att återhämta sig.
Vissa ridskolor och även andra anläggningar kan komma att tvingas flytta, men på sikt kommer detta bara att vara bra för hästeriet.

Dessutom anser jag att det är bedrövligt om man skulle sätta några människors fritidsnöje före hästarnas bästa.

Kan tillägga att jag förutom att rida även kör och har kört in hästar som har stått hela sitt liv i box, jag binder upp hästar som har stått hela livet i box, jag har lasttränat och LASTAT hästar som har stått hela sitt liv i box.Och med torvbädd så gör dom flesta boxhästar inte heller av med så fruktansvärt mycket strö.

Det enda argumentet för spilta som inte går att prata bort är att det kräver mindre golvyta och färre uppbindningsplatser för rykt mm.
Men ökad golvyta går att fixa fram ganska enkelt...
Sverige är trots allt ganska glesbefolkat.

Håller helt med!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Spiltor.

Tacitus skrev:
Det är en väldig massa människor här som verkar anse att det är säkrare med spiltor än boxar för att annars kan hästarna anfalla de stackars barnen...

Om ni håller på med hundar så inte f-n binder ni upp hunden i spilta för att barnen ska kunna klappa på hunden heller ?
Nej, då väljer man ut tålmodiga hundar och lär barnen vad man ska göra och inte göra med hunden.

Välj ut stresståliga hästar till ridskolorna och lär ungarna att tänka häst så ska ni se att dom överlever även om hästen står i box.

hundar och hästar kan inte riktigt jämföras.. en hund eller till och med flera hundar kan vara lösa runt barn, men att ha en flock hästar lös runt barn är ganska farligt.. hästarna får för sig att barnen har godis och flockinstinkten tar över, hästarna hotar varandra och ett barn eller kanske en vuxen hamnar emellan..

hästar ÄR större och farligare än hundar..

Tacitus skrev:
Vad jag har sett i stallar runt om i riket så står övervägande delen av privata ridhästar/ponnyer uppstallade i box, utan att antalet olyckor är märkbart högre, trots att även dom ofta hanteras av barn.

privata, dvs inte 4 st olika människor varje dag som ska in och ut.. det är skillnad på ridskolehästar och privathästar, visst skaffar man tåligare hästar till ridskola MEN ändå så är det inte speciellt bra enligt mitt tycka att erbjuda dom en fristad dsom dom själva kommer att beskydda om de känner för det..
dock ska dom få vara hästar i hagen och bör ha en rejäl utevistelse..

Tacitus skrev:
Det enda argumentet för spilta som inte går att prata bort är att det kräver mindre golvyta och färre uppbindningsplatser för rykt mm.
Men ökad golvyta går att fixa fram ganska enkelt...
Sverige är trots allt ganska glesbefolkat.

nja, det sparar även strö, arbetskraft och tid..
 
Sv: Spiltor.

Jag sparar då inget stö hoss mina ardenner. En vanlig vecka så får han 3 balar spån och lika mycket halm. Och då menar jag i spiltan.
 
Sv: Spiltor.

överlag sparar man spån.. enskilda individer är en annan sak..

ridskola 1
4 boxar
23 spiltor
kanske gick åt 1/3-1/2 kärra spån per häst och dag här

ridskola 2
20 boxar
i genomsnitt 2/3-1 kärra spån per häst och dag..

så det går åt mer spån i box än i spilta.. (för övrigt likadant spån på båda ridskolorna och samma mockare då jag jobbat 6 månader på vardera)
 
Sv: Spiltor.

Jag har följt denne trå ett tag nu. Jag kan bare säge som min gamle far alltid sa.Ena häst som int kan spiltas opp är ingen riktiger häst.
 
Sv: Spiltor.

pufffan skrev:
Jag har följt denne trå ett tag nu. Jag kan bare säge som min gamle far alltid sa.Ena häst som int kan spiltas opp är ingen riktiger häst.

Alldeles riktigt! Så tyckte man i "forntiden" innan man insåg att hästen är ett betesdjur, anpassat för att röra sig upp till 20 tim. per dygn. :)
Alla hästar kan stå uppbundna stundvis av olika anledningar, tex vid transport, hovslagning, vid sadling mm, men mår sen bra av att bli lössläppta och kunna röra sig igen.
Det är inte mer med det.
 
Sv: Spiltor.

Tölva skrev:
Alldeles riktigt! Så tyckte man i "forntiden" innan man insåg att hästen är ett betesdjur, anpassat för att röra sig upp till 20 tim. per dygn. :)
Alla hästar kan stå uppbundna stundvis av olika anledningar, tex vid transport, hovslagning, vid sadling mm, men mår sen bra av att bli lössläppta och kunna röra sig igen.
Det är inte mer med det.


Läs en gg till vad pufffan skrivit. Och tala om sedan för mig vad du utläste av den sista meningen. Vi fick det nog inte till samma sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 068
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp