Sv: Spiltor.

Kan juh hända att det fortfarande blir stor press på ridskolorna då det står folk i kö till att rida, men vilka elever ska bli utan sina ridlektioner? om man har 400 elever per vecka.. vilka 200 ska man säga "nej tyvärr, du får inte rida här längre" till?

man MÅSTE tänka logiskt.. det är inte möjligt att glorifiera hela ridsporten till 1 ridelev per dag och häst, stora skötplatser till varje häst förutom den stora luxuösa boxen med stort fönster och en skötare som håller ordning.. folkmassan vill rida och ridskolorna måste kunna erbjuda det till vettigt pris.. annars kommer ridkoleverksamheten i landet gå åt helsicke.. och vad händer när alla köper sig en "billig avdankad travare" att lära sig rida på istället för att rida på ridskola? ridningen kanske går helt OK när dom rider för tränare, men är ALLA som vill RIDA utbildade inom hästsjukvård, foder, omskötsel och allt det där?
 
Sv: Spiltor.

Personligen tycker jag att förbjuda spiltor är fel ände att börja. Att utbilda inspektörer, så de har annat och se med än millimetrar, är en annan början ist. Om nu hästarna står så mkt inne, när de står i spilta (och inte box verkar det som), så blir det ju inte bättre för hästen för om man byter till box. Utevistelen ökar ju inte ändå.
 
Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Personligen tycker jag att förbjuda spiltor är fel ände att börja. Att utbilda inspektörer, så de har annat och se med än millimetrar, är en annan början ist. Om nu hästarna står så mkt inne, när de står i spilta (och inte box verkar det som), så blir det ju inte bättre för hästen för om man byter till box. Utevistelen ökar ju inte ändå.
:bow: :bow: :bow:

Helt riktigt!!Och alla som skaffar häst borde genomgå nån kurs som iaf ger vägvisning och fakta om vad dom ger sig in på!!
 
Sv: Spiltor.

precis,
inspektörerna ska juh inte sga att ett stall med mörkt stall med kort utevistelse och boxar är bättre än ett ljust stall med lång utevistelse och spiltor..

jag tror att de flesta som ska stall upp en häst (som är spiltvan) hellre väljer en stor luftig spilta i ett ljust stall med lång utevistelse än en "isoleringsbox" i ett mörkt stall och kort utevistelse..
men det finns juh folk som väljer boxen bara för boxens skull.. :smirk:
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
Kan juh hända att det fortfarande blir stor press på ridskolorna då det står folk i kö till att rida, men vilka elever ska bli utan sina ridlektioner? om man har 400 elever per vecka.. vilka 200 ska man säga "nej tyvärr, du får inte rida här längre" till?

man MÅSTE tänka logiskt.. det är inte möjligt att glorifiera hela ridsporten till 1 ridelev per dag och häst, stora skötplatser till varje häst förutom den stora luxuösa boxen med stort fönster och en skötare som håller ordning.. folkmassan vill rida och ridskolorna måste kunna erbjuda det till vettigt pris.. annars kommer ridkoleverksamheten i landet gå åt helsicke.. och vad händer när alla köper sig en "billig avdankad travare" att lära sig rida på istället för att rida på ridskola? ridningen kanske går helt OK när dom rider för tränare, men är ALLA som vill RIDA utbildade inom hästsjukvård, foder, omskötsel och allt det där?



Tja, det är väl inte värre än vad det är för många andra ställen i samhället i övrigt... det är ju bara att säga - tyvärr så har vi inte plats, försök gärna igen nästa år.

Ridskolor har existerat sedan 1500-talet, det som har varierat är antalet antagna elever på bekostnad av utbildningens kvalitet.

Tycker ju hellre att man borde erbjuda riktigt bra utbildning till ett färre antal elever än att erbjuda mindre god utbildning "en masse".
Det handlar ju faktiskt om vad fd elever för med sig ut i den stora vida världen utanför ridskolan också...

Några människors (billiga) fritidsnöje tycker inte jag ska tillåtas gå före att erbjuda bästa möjliga fysiska och psykosociala miljö för hästarna... trots allt så har människorna valt själva !

Att man skulle ha någon form av "körkort" för att få ha häst ställer jag mig också positiv till, precis som jag tycker att förbud mot djurhållning borde utdelas oftare av våra tillsynsmyndigheter än vad som sker i dagsläget.
Men innan detta sker så är skärpt lagstiftning ett steg i rätt riktning.

Mer frihet åt hästarna !
 
Sv: Spiltor.

Lagen att kor ska vara ute på sommaren gäller bara hondjur över 6 månader. Alltså kalvar under 6 mån. och tjurar i alla åldrar kan stängas inne. Tyvärr....
Här finns en stor okunskap och många är inte medvetna om det. Att de blivande köttet ( mjölkkornas tjurkalvar ) aldrig visstas ute.
Och vi i sverige slår oss för bröstet och påstår att svenska djur har det bra.
 
Sv: Spiltor.

Tölva skrev:
Idèn med spiltstående anser jag är bara ett praktiskt sätt för människor att kringgå större kostnader för mer strö, mindre arbetsinsatser och en stallutrymmesfråga. Enbart till för VÅR bekvämlighet.
Som tur är försvinner spiltvärlden bort mer och mer till förmån för en mer modern och djurvänlig hästhållning, även om bakåtsträvarna kämpar i sin riktning.

Håller helt och fullt med dig.
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
jag hade valt spilta om de övriga förutsättningarna vart desamma och om hästen klarade av att stå i spilta..

mindre jobb för mig och spelar det ingen roll för hästen så får iaf jag mindre stallhyra, mindre nerbruten rygg pgs mindre körande hit och dit med överfulla mockkärror och allt sånt.. m.m

jag vet dessutom fler hästar som uppför sig som grisar i box (dvs byt allt eller hitta strålröta dagen därpå) men står lugnt i spilta..
Men snälla tänk på hästen och inte bara på dig själv.
Mindre jobb åt mig.... och i ett tidigare inlägg skriver du att om ridskolestallen måste byggas om så har inte alla råd att rida. Ok jag tycker också att priser ska hållas nere så att alla som är hästintresserade ska kunna utöva sitt fritidsinresse. Men absolut inte på hästarnas bekostnad.
 
Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Förstår inte varför du blandar in lösdriften i det hela. Den formen av hästförvaring kan inte mäta sig med spilta/box. Kom med ngr vettiga argument ist, box vs spilta.

Vad för stall har du där hästarna måste känna sådan rädsla så de måste försöka fly. Detta har jag aldrig upplevt i mitt stall, låt gå för att de kan sprätta till, men inte ens när nyårsraketerna smäller så känner de behov av att fly i sina spiltor. Men så är de trygga där.

Sedan grimmornas vara eller inte vara. Jag bär kläder, det fodrar även de ett visst handlag, men jag har haft sedan jag var liten och jag är van. Mina hästar har bärt grimma sedan de var riktigt små men huruvida de upplever grimman kan inte jag svara på då varken jag kan tala med hästar eller är en själv. Men du verkar vara insatt i det. :smirk:

Och ff förstår jag inte varför vissa tycker spilta=för små och trånga, liten/ingen utevistelse, kort uppbindning, ovs.




:bow: :bow: :bow: Jag förstår inte varför inte en häst som går ute 16-17 timmar per dygn och använder natten till att äta/sova (inte boxvandra) inte kan få stå i sin spilta utan måste degraderas till box och 4-6 timmars utevisterse. :p
Va är det som säger att box=3-4 tim utevistelse,och spilta= 16-17 timmars utevistelse.
Det optimala är väl box och 10- 15 timmar ute eller allra helst lösdrift med ligghall.
 
Sv: Spiltor.

Tölva skrev:
Jag vet flera lantbrukare som har både ungdjur, kalvar och vissa mjölkkor inne hela sommaren, huruvida de har fått dispens eller inte har jag inget bevis för, men det förutsatte jag. Eller så sker det på eget bevåg. Frågan är hur pass mycket kontroll som finns ang detta.
Ring och anmäl dem till miljökontoret i din kommun. Du kan ringa anonymt om det är dina grannar. Och är det en liten kommun där kommunen är rädd för att agera pga att alla känner alla ring och gör en polisanmälan.
Du kan om du tycker att de känns jobbigt att anmäla en granne även be någon du känner som ej bor i närheten (varsomhelst i sverige) ringa och anmäla, ge dem bara information om adress och namn. Det blir även pinsamt för kommunen om de ej fullföljer sina åtaganden, och de ser att någon utanför kommunen reagerar.
 
Sv: Spiltor.

moonlightgarden skrev:
Ja man kan ja, men det är oxå allmänt känt för dom som har koll på bidragen att ridskolor får 0,01% utav bidragen som ges inom sport. Så jo jag tycker du drömmer.

Å exakt vad är fel på spiltor? Utetid är viktigare för mig å i det även en bra storlek på hagen.
Jag sitter själv i fritidnämden och vet absolut att tjejsport över lag får mindre tilldelning av pengar, tider mm.
Men ridsporten skulle själv tjäna på att att ridsportförbundet eller jordbruksverket ställde krav eller regler.
Det gör tex fotbollsförbundet det krävs en viss ljusstyrka på belysningen vid matcher ( en dyr investering de är inga normala glödlampor), de krävs att spelarna ska kunna ta sig från omklädningsrum till plan säkert pga huliganer mm mm
Finns krav och regler från förbund måste kommunen leva upp till de oavsett kostnader.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Va är det som säger att box=3-4 tim utevistelse,och spilta= 16-17 timmars utevistelse.
Det optimala är väl box och 10- 15 timmar ute eller allra helst lösdrift med ligghall.


Exakt, det generaliseras så :devil: mkt i tråden. Spilta= dålig utevistele, trång, mörk, dåligt med strö har kommit in i bilden nu oxå, kan inte se andra hästar, ovs ovs.

Vad jag menade med min generalisering att det verkar som många väljer hellre en box med lite utevistelse än en spilta med mkt utevistelse. Jag själv har spiltor, storbox och lösdrift som jag blandar i en salig röra utifrån väder och hästens förutsättning. Jag vet att spilta i mitt fall är det ultimata, både för mig och hästen. :eek:


// Ser nu att du inte läst tråden alltför noga.
 
Sv: Spiltor.

Russin8 skrev:
Jag tycker att det är viktigare att dom får gå ute än att dom står i boxar. Bra spiltor i kombination med ute vistelse är bättre än boxar och ingen utevitelse... De ridskolor som inte har möjlighet att ha sina hästar ute i ordentliga hagar borde inte få finnas!
Vem påstår att boxvistelse utesluter utevistelse?
Och att enbart hästar i spiltor får vistas ute.
 
Sv: Spiltor.

Håller helt och fullt med. Har själv varit med om riskolehästar som både sparkat och tryckt upp en mot väggen i spiltan.
Och sett många hästar i spilta som väver och krubbiter.
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
:bow: :bow:

Det viktigaste på allt är som flera skrivit, att hästen är ute oavsett box/spilta och stallmiljön. Som jag skrivit så står min ardenner i spilta från 16-17tiden på em till 9 på morgonen varje dag, med massor av hö att äta på och hlm och spån att ligga på ovanpå ett trägolv. Hon stortrivs och det är det viktigaste i allt.
Jag tyckte tidigare att du skrivit att de kom ut kl 7 och in vid 10 för att arbeta iskogen.
Men får de endast vara ute mellan 9-10 och sen stå i på natten, så tycker jag det är hemskt.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Men snälla tänk på hästen och inte bara på dig själv.
Mindre jobb åt mig.... och i ett tidigare inlägg skriver du att om ridskolestallen måste byggas om så har inte alla råd att rida. Ok jag tycker också att priser ska hållas nere så att alla som är hästintresserade ska kunna utöva sitt fritidsinresse. Men absolut inte på hästarnas bekostnad.
VAD är det som säger att ALLA spilthästar mår skitdåligt och att ALLA boxhästar mår superbra??
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Jag tyckte tidigare att du skrivit att de kom ut kl 7 och in vid 10 för att arbeta iskogen.
Men får de endast vara ute mellan 9-10 och sen stå i på natten, så tycker jag det är hemskt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 088
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 066
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp