Varma hem och lösningar för att kyla ner (utbruten från Turister och värmen)

Ni som skriver silverduk, vad är det för typ och hur fäster ni dom utanpå fönsterna? Och håller dom i flera säsonger? När jag googlar silverduk hittar jag bara typ överdrag till bilar men antar det är något annat ni menar 😅
Jo, jag menar nog en sådan som du har hittat. De används bland annat som överdrag på bilar för att skapa skugga. Det är säsong nummer två för den första vi köpte och i år har vi köpt en till. Det finns gott om ringar längs kanterna som man kan använda för att hänga upp duken med.
 
Ni som skriver silverduk, vad är det för typ och hur fäster ni dom utanpå fönsterna? Och håller dom i flera säsonger? När jag googlar silverduk hittar jag bara typ överdrag till bilar men antar det är något annat ni menar 😅
Det är sån man sätter över bilen jag menar också :) det finns fler olika storlekar, jag har 3x3 m till bilen, men 2x2 m till fönstret :) jag har skruvat i krokar bredvid fodret runt fönstret som jag hängt upp den på, tre stycken i överkant och sen hängt i öljetterna som är i dukens kanter.
 
Köpte inte silverfilt, köpte sån aluminiumfilt för 20:- istället, fungerar precis lika bra 🙂
Fast det är inte alls samma sak dock? En silverduk har tyngd och hänger väldigt bra utomhus. En aluminiumfilt skulle man ju aldrig kunna hänga upp på det viset! Och det är ju utomhus man helst vill ha duken eftersom det mest effektiva är att reflektera bort solljuset INNAN det träffar rutan!
 
Silverduk/filt på utsidan är det absolut bästa jag har testat!
Bättre än det här solfilm som folk sätter på rutor? Jag har funderat över det men tänker att det blir kasst för krukväxterna på vintern. Då kanske silverduk är bättre. Dock verkar tex Biltema inte ha det.

Aha! det är inte ett "biltillbehör" det är ett husdjurstillbehör.
 
Bättre än det här solfilm som folk sätter på rutor? Jag har funderat över det men tänker att det blir kasst för krukväxterna på vintern. Då kanske silverduk är bättre. Dock verkar tex Biltema inte ha det.

Aha! det är inte ett "biltillbehör" det är ett husdjurstillbehör.
Solfilm har jag inte testat, men silverduken är jättebra :) . Vi tar bara ner dem och förvarar dem till nästa säsong när de inte behövs längre.
 
Fast det är inte alls samma sak dock? En silverduk har tyngd och hänger väldigt bra utomhus. En aluminiumfilt skulle man ju aldrig kunna hänga upp på det viset! Och det är ju utomhus man helst vill ha duken eftersom det mest effektiva är att reflektera bort solljuset INNAN det träffar rutan!
Jag har tejpat upp på insidan av mina fönster och dom gick från stekheta till svala.
 
Solfilm har jag inte testat, men silverduken är jättebra :) . Vi tar bara ner dem och förvarar dem till nästa säsong när de inte behövs längre.
En liten vink (privat om så) om var man köper dessa? (gärna ej postorder, typ ja de finns alltid på Lindex) men postorder om det kniper :) ) med typ sugproppar :)
 
En liten vink (privat om så) om var man köper dessa? (gärna ej postorder, typ ja de finns alltid på Lindex) men postorder om det kniper :) ) med typ sugproppar :)
Jag beställde tyvärr båda mina. Den första från Hansegården och nummer två från Apotea. Ingen av dessa har sugkoppar utan vi fäster med öljetterna. Den senare har vi bundit i hängrännan (och förankrat nedtill med ett par vita elstängselstolpar). Den första hänger i år från vår nya trappavsats ovanför/framför söderfönstret. Jag har skruvat krokar i träet och hakat fast den. Och bundit på ett par ställen i stolparna längre ner så den inte ska fladdra upp om det blåser.
 
Men kan du se ut överhuvudtaget då? En annan fördel med silverdukarna är att de är vävda väldigt glest så man kan se igenom dem :) .
Jag har nerrullat. Det hade jag behövt ha i vilket fall som helst pga solen. Jag har stora fönster (nästan från golv till tak) i söderläge, högst upp i ett hus på femte våningen, utan någon som helst skugga. Det blir som ett växthus.
 
Mina ser ut så här inifrån:
20240627_094048.jpg
 
Googla silverfilt så får du träff på bl a olika hundshoppar
Jo absolut :) men de har säkert olika seriositet och odds att man får det man vill ha när man vill ha det :D
Hundshop är inte direkt mitt gebit. Tex finns en shop som heter Silverfilt, som ngn pensionerad hundentusiast har, kan ju vara superbra, eller tja inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp