Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Vore trevligt med lite nytt blod i debatten, men har nu märkt att det går inte att ta dig seriöst då du har ingen aning vem som skrivit vad. Håll dig endast till dina åsikter och skit i vad folk har och har inte gjort med sina hästar. Ty det har du blandat ihop rejält. Eller läs tråden.

Ursäkta är det några jag blandat ihop?
Jag har läst tråden från början, och vad syftar du på gällande vad folk har gjort och inte gjort med sina hästar. Om du är det minsta seriös och skriver exakt vad du menar så ska vi nog bena ut det.
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Det viktigaste på allt är som flera skrivit, att hästen är ute oavsett box/spilta och stallmiljön. Som jag skrivit så står min ardenner i spilta från 16-17tiden på em till 9 på morgonen varje dag, med massor av hö att äta på och hlm och spån att ligga på ovanpå ett trägolv. Hon stortrivs och det är det viktigaste i allt.
Ditt svar: Jag tyckte tidigare att du skrivit att de kom ut kl 7 och in vid 10 för att arbeta iskogen.
Men får de endast vara ute mellan 9-10 och sen stå i på natten, så tycker jag det är hemskt.

Där du refererar till ngn annans svar. Dåligt att bekylla ngn för ngn annans sätt att ha häst.


åke skrev:
Det måste vara en jävligt oseriös rid skola som behåller dessa hästar som sparkar mot människor. Kan det vara så att hästarna av misstag sparkat och skadat en människa när den skulle sparka mot en häst? Den ridskolan skulle man anmäla.

Ditt svar:Och hur mycket hände på den oseriösa ridskola som du vistas på som du skrev i inlägget tidigare????

Läst igenom tråden och åke andas inte en stavelse ang erfarenheter på ridskola. Således dålig stil där med.
 
Sv: Spiltor.

BeastieBabe skrev:
vad är då felet med spiltor?
Att hästen står uppbunden och inte kan röra sig som den vill.
När en av mina hästar kommer in vill hon alltid rulla sig flera gånger på var sida.
Och de flesta av hästarna i stallet som kommer in när det regnar vill rulla av sig det blöta i spånet.
Och som sagt hästar har mer behov än tex människor att röra på sig på även på natten.
Men du överlever säkert också, om du skulle sova fastspänd i en för kort säng som du inte ens kan sträcka ut benen i. Men frågan är hur bra du mår.
Ja ingen kommer säkert att märka nåt på dig för det, det syns inte utanpå hur du mår inombords.
Prova ett år
 
Sv: Spiltor.

Tja uppenarligen har de det eftersom de reser sig upp och rör på sig.
Och vem har rätt att bestämma vad hästen får och inte får göra i sitt "hem"?
Jag har valt att ge hästen den "frihet" jag kan ge henne utan att det för den skull blir omständigt med det jag har henne för.
Hon går ute hela dagarna och hon står i stor box under nätterna.

Jag har inte läst in mig på all forskning som alla alltid ropar efter här på buke, för då skulle jag inte ha tid för annat, men jag tippar starkt på att det har och göra med hästars matsmältningssystem och det faktum att hästar i det fria/bete spenderar en sisådär 18/timmar per dygn med att tugga på saker och hästar mår mycket bra av att äta ofta och lite (vilket det finns forskning på).
Jag utgår därför att det finns en orsak till att samtliga hästar någon gång under natten rest sig upp och rört på sig för att sedan lägga sig igen. Sedan finns det alltid en häst som står upp och håller vakt och den blir också avlöst.
Mao det rör på sig en hel del när vi människor inte tittar och även när vi gör det. Jag har genom åren haft många intressanta vaknätter då jag har studerat hästar och alltid lär man sig något nytt.

Apo
 
Sv: Spiltor.

mizz skrev:
Ditt svar: Jag tyckte tidigare att du skrivit att de kom ut kl 7 och in vid 10 för att arbeta iskogen.
Men får de endast vara ute mellan 9-10 och sen stå i på natten, så tycker jag det är hemskt.

Där du refererar till ngn annans svar. Dåligt att bekylla ngn för ngn annans sätt att ha häst.




Ditt svar:Och hur mycket hände på den oseriösa ridskola som du vistas på som du skrev i inlägget tidigare????

Läst igenom tråden och åke andas inte en stavelse ang erfarenheter på ridskola. Således dålig stil där med.
Ursäkta jag gick tillbaka i tråden och läste och har tydligen blandat ihop Åke och Mul de har liknande bilder på sin avatar.
Ursäkta än en gång då har vi benat ut det.
 
Sv: Spiltor.

Var med och matade hästarna på vår ridskola här igår.. Är mer rädd för flertalet boxhästar som kommer farande med öronen bakåt, ögonvitorna och tänderna blottade och bara kastar sig över käket. Dvs mina armar och fingrar ligger mycket risigt till..

Spilthästarna, far ju runt dom med, men inte med öronen bakåt och tänder och ögonvitorna blottade. Herregud, jag matar mer än gjära bara spilthästarna nästa gång..

Vi har i vårt stall både boxar(4st) och en spilta.. Som flera sagt är det viktigaste VILKEN häst som står på VILKEN plats. Är det en bakskygg häst som man har prövat att ha i spilta och det inte fungerar, då ska den ju stå i box. Men generellt om man "utsätter" en yngre häst för en spilta ett tag, så har man inte dom bekymmrena, med att binda upp och bakskygghet.

Min ardenner som jag visat ett par bilder på står i spilta och har gjort det till och från sedan januari -05. Hon är ett riktigt svin i boxen, och jag vill INTE hålla på och tvätta henne när det är minusgrader ute. Det lider hon mer av än att stå i spilta och är relativt ren. Hon äter även upp all halm i boxen och får då efter några timmar sova på cementen, kan omöjligt vara speciellt skönt. Spiltan har hon trägolv i och det är lite mjukare och varmare än cementen..

Min gammelponny som jag tyvärr måste ta bort på måndag har varit svår med att hålla på och kasta sig när han varit uppbunden pga att han inte blivit det förrän han var 3år, han har stått flera år i spilta och bakåtkastbenägenheten försvann helt.. Honom skulle jag gärna haft i spilta igen, men hans ben svullnar lätt pga tidigare skador under nätterna, så han får bo i box.. Ett riktigt svin egentligen med..

Lösdrift har jag aldrig provat, men hur gör man om man har en svettig häst, är ju inte bara att släppa ut den. Så för min del så säger logiken att ston med föl och unghästar som inte gör så mycket skulle passa bäst på lösdrift. Eller?
Köper en gård inom en snar framtid och tänkte göra en lösdrift och även några "hemska, djurplågande" spiltor, som uppbindning av unghästarna.
 
Sv: Spiltor.

Det låter rätt uppdiktat får jag lov att säga. Att du varit till ridskolan och fodrat igår. Och att majoriteten av hästarna i box anföll...
Att de blir ett himla hallå i samband med fodringar det vet alla hästvana människor.
Och då säger det väl sig själv att det är värre att gå in och fodra en häst i spilta än att bara öppna dörren och lägga in höet, och se till att krubban sitter nära dörren så du ej behöver gå in till hästen i box. Eller göra en liten lucka så att kraftfodret kan tippas in utifrån om man har så hemska hästar.
De är ju inga omfattande ombyggnader.
Jag läste förresten för inte så länge sen om nån travtränare som hade hästarna på lösdrift, även de som tränades. De hade täcke på sig efter träningspass.
Hade jag möjlighet till lösdrift så skulle jag absolut föredra det och ev. ha ett par boxar som man kan ställa in hästen/arna, precis efter arbetspass, för några timmars vila och torka och sen släppa ut dem på lösdriften igen.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Att hästen står uppbunden och inte kan röra sig som den vill.
När en av mina hästar kommer in vill hon alltid rulla sig flera gånger på var sida.
Och de flesta av hästarna i stallet som kommer in när det regnar vill rulla av sig det blöta i spånet.
Och som sagt hästar har mer behov än tex människor att röra på sig på även på natten.
Men du överlever säkert också, om du skulle sova fastspänd i en för kort säng som du inte ens kan sträcka ut benen i. Men frågan är hur bra du mår.
Ja ingen kommer säkert att märka nåt på dig för det, det syns inte utanpå hur du mår inombords.
Prova ett år
Vilken häst i sverige kan "röra sig" som den vill??? Ska vi inte ha steket nu heller? Mina spilthästar lägger sig ner och gnuggar båda sidorna om dom är blöta. Vilket händer sällan att dom är.Har dom gått hårt så får dom stå på box den natten. Snacka om sånt du begriper människa.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Det låter rätt uppdiktat får jag lov att säga. Att du varit till ridskolan och fodrat igår. Och att majoriteten av hästarna i box anföll...
Att de blir ett himla hallå i samband med fodringar det vet alla hästvana människor.
Och då säger det väl sig själv att det är värre att gå in och fodra en häst i spilta än att bara öppna dörren och lägga in höet, och se till att krubban sitter nära dörren så du ej behöver gå in till hästen i box. Eller göra en liten lucka så att kraftfodret kan tippas in utifrån om man har så hemska hästar.
De är ju inga omfattande ombyggnader.
Jag läste förresten för inte så länge sen om nån travtränare som hade hästarna på lösdrift, även de som tränades. De hade täcke på sig efter träningspass.
Hade jag möjlighet till lösdrift så skulle jag absolut föredra det och ev. ha ett par boxar som man kan ställa in hästen/arna, precis efter arbetspass, för några timmars vila och torka och sen släppa ut dem på lösdriften igen.
Så du menar på fullaste allvar att man skall BYGGA om stallet för att man har boxhästar? När är du född???
 
Sv: Spiltor.

:bow: :bow: :bow:

Äntligen en människa i denna galna tråd som vet vad hon pratar om! Håller med om det du säger.
 
Sv: Spiltor.

Du behöver inte tro mig. Var där för att kolla på en hoppträning och mötte ordföranden på ridskolan, som jag umgås endel med, hjälpte honom att fodra.. Fem hästar stod och krubbet, brevid varandra, anfaller när dörren öppnas.. En reser upp sig mot dörren.. Jättetrevligt..:eek: Resten sög "bara" tag i hösilaget med ögonvitorna och tänderna blottade.. Jag vill INTE ha mina fingrar i närheten av dom..

Kraftfodret lämpas in igenom en vippkrubba, just för skaderisken..

Medan av spilthästarna är det enbart en som man får se sig för och där står det en lapp utanför.. Men boxhästarna är ju såå snälla.. Matar hellre spilthästarna..

Skulle vilja se den ridskola som inför lösdrift..:D
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Jag läste förresten för inte så länge sen om nån travtränare som hade hästarna på lösdrift, även de som tränades. De hade täcke på sig efter träningspass.
Hade jag möjlighet till lösdrift så skulle jag absolut föredra det och ev. ha ett par boxar som man kan ställa in hästen/arna, precis efter arbetspass, för några timmars vila och torka och sen släppa ut dem på lösdriften igen.

Jag vill iaf inte ha på mitt samvete att jag har släppt ut en häst på lösdrift som varit blöt och svettig, som sedan blir sjuk.. Hur gör man med täcken på lösdriften? Springer och byter med jämna mellanrum så hästen inte behöver bli blöt?

Precis, våra går också ut i hagen efter ett arbetspass som oftast sker på kvällen. Dom står och torkar under natten och släpps i hagen under dagen..

Har du över huvudtaget haft konakt med spilthästar? Eller haft spilthästar? Isf VAD är det som är såå hemskt med det??

Jag har iaf bara goda erfarenheter. Och är det något som behöver skärpas så är det kontrollen av stallar, framförallt dom mindre som inte har tillståndskrav och förprövningskrav. Det står väldigt många hästar i små, små skyffen som är mörka och trånga, även om dom har boxar så är det som en trång gruva för dom.. Ensamma utan hästkompis. Då är en tvåmeters bred spilta en piss i havet..
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Att hästen står uppbunden och inte kan röra sig som den vill.
När en av mina hästar kommer in vill hon alltid rulla sig flera gånger på var sida.
Och de flesta av hästarna i stallet som kommer in när det regnar vill rulla av sig det blöta i spånet.
Och som sagt hästar har mer behov än tex människor att röra på sig på även på natten.
Men du överlever säkert också, om du skulle sova fastspänd i en för kort säng som du inte ens kan sträcka ut benen i. Men frågan är hur bra du mår.
Ja ingen kommer säkert att märka nåt på dig för det, det syns inte utanpå hur du mår inombords.
Prova ett år

en häst ska kunna ligga ner på sidan och sträcka ut benen i en spilta, annars är spiltan för liten ,lagen säger att spiltan ska vara minsta 10 cm bredare än va hästen är hög, rekommenderade mått är mkh*1,1..

och jag har en dubbelsäng ja (jag kan lägga mig på andra ledden om jag vill), men har inga problem alls med att sova i en 90cm bred säng..
where is the point?
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Vilken häst i sverige kan "röra sig" som den vill??? Ska vi inte ha steket nu heller? Mina spilthästar lägger sig ner och gnuggar båda sidorna om dom är blöta. Vilket händer sällan att dom är.Har dom gått hårt så får dom stå på box den natten. Snacka om sånt du begriper människa.
Vad är det jag inte skulle begripa? Förklara...
Och vadå är de sällan blöta, regnar de aldrig hos dig människa...
 
Sv: Spiltor.

åke skrev:
Så du menar på fullaste allvar att man skall BYGGA om stallet för att man har boxhästar? När är du född???
Om du hade problem med aggressiva hästar som anföll dig när du skulle fodra i box, så ville jag bara tipsa.
Nej då inte BYGGGA om ,men sätta krubban nära dörren. Den brukar vara skruvad med 2 skruvar, de kanske du klarar av att fixa. Och vad skulle de hela ha att göra med när jag är född?
Är du riktigt frisk eller?
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Du behöver inte tro mig. Var där för att kolla på en hoppträning och mötte ordföranden på ridskolan, som jag umgås endel med, hjälpte honom att fodra.. Fem hästar stod och krubbet, brevid varandra, anfaller när dörren öppnas.. En reser upp sig mot dörren.. Jättetrevligt..:eek: Resten sög "bara" tag i hösilaget med ögonvitorna och tänderna blottade.. Jag vill INTE ha mina fingrar i närheten av dom..

Kraftfodret lämpas in igenom en vippkrubba, just för skaderisken..

Medan av spilthästarna är det enbart en som man får se sig för och där står det en lapp utanför.. Men boxhästarna är ju såå snälla.. Matar hellre spilthästarna..

Skulle vilja se den ridskola som inför lösdrift..:D
Vad är det för jävla oseriös ridskola som har sådana hästar.
 
Sv: Spiltor.

mul skrev:
Jag vill iaf inte ha på mitt samvete att jag har släppt ut en häst på lösdrift som varit blöt och svettig, som sedan blir sjuk.. Hur gör man med täcken på lösdriften? Springer och byter med jämna mellanrum så hästen inte behöver bli blöt?

Precis, våra går också ut i hagen efter ett arbetspass som oftast sker på kvällen. Dom står och torkar under natten och släpps i hagen under dagen..

Har du över huvudtaget haft konakt med spilthästar? Eller haft spilthästar? Isf VAD är det som är såå hemskt med det??

Jag har iaf bara goda erfarenheter. Och är det något som behöver skärpas så är det kontrollen av stallar, framförallt dom mindre som inte har tillståndskrav och förprövningskrav. Det står väldigt många hästar i små, små skyffen som är mörka och trånga, även om dom har boxar så är det som en trång gruva för dom.. Ensamma utan hästkompis. Då är en tvåmeters bred spilta en piss i havet..
Ja jag har arbetat på ridskola och spenderat mycket tid där som barn, så visst har jag erfarenhet av hästar i spilta.
Och jag tycker den hästhållningen tillhör det förgågna.
Jag har förklarat tidigare i denna tråd varför jag anser att hästar mår bättre i box.
 
Sv: Spiltor.

carinah skrev:
Ja jag har arbetat på ridskola och spenderat mycket tid där som barn, så visst har jag erfarenhet av hästar i spilta.
Och jag tycker den hästhållningen tillhör det förgågna.
Jag har förklarat tidigare i denna tråd varför jag anser att hästar mår bättre i box.

Att jämföra riskolehästar( så som det framställs i denna tråd och utifrån mina egna erfarenheter) i spilta med t.ex mina i spilta är som att jämföra lösdrift i 100*100m hage med gyttja upp till knäna och utan vindskydd med flera hektars kuperad stor hage med lösdriftsstall. Har du sådan erfarenhet av spilthästar som jag läst här har du väldigt liten erfarenhet av spilta skulle jag vilja påstå. Och jag skulle vilja påstå att lösdrift är bättre än box, men inte idiotförklarar jag boxanvändare och kallar dem både det ena och andra för det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 088
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 064
Senast: mamman
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp